S časem podzimních plískanic přišla řádná nálož povídek vhodných pro dlouhé, pochmurné večery – různorodý mix, v kterém si má každý najít svoje. Podařilo se?
Ještě, než nastane čas pustit se do listování, stojí za to věnovat pár minut kochání se. Proč? – Protože obálka Martina Zhoufa je prostě luxusní. Kombinace oranžovo-žlutého loga a prokreslené momentky z obřích šachů vytváří dokonalou retro atmosféru, jen se fanouškovské sliny sbírají.
Fantastická zahraniční čtyřka
Zahájení v podobě Setkání Harry a Marlowa se zakladatelem éterijské revoluce v sobě má cosi průzračně prostého a zároveň elegantního. Carrie Vaughnová se pustila plnými parami do vod retrofuturismu. Její alternativní historie s podivuhodnými technologiemi na mimozemském základu nezapře fascinaci komiksem jako médiem. Rychlý střih scén, vděčné postavy věčně v pohybu a barvité kulisy nedají čtenáři vydechnout. Autorka se nebojí sáhnout i po téměř brakových postupech a motivech, aby je spojila do chutné jednohubky.
Garth Nix v druhém oddechovém příspěvku má co dělat, aby se jí vyrovnal. Sir Hereward a pan Fitz opět vyrážejí do boje v úsměvné fantasy dokazují, že nic není pro zkušeného žoldnéře tak náročné, jako najít si nějakou pěknou zašívánu daleko od všech globálních problémů. Lehkým perem psané dobrodružství si, v mezích slušnosti, utahuje ze stereotypů hrdinských zkazek a pobaví každého s výjimkou dvojice protagonistů a jejich bezprostředního okolí.
Že je sci-fi stále ještě schopná otevírat diskusi o kontroverzních tématech, dokazuje i hlavní atrakce tohoto čísla. Přestože námět „embrya vs. právo na (důstojný) život“ asociuje – zcela oprávněně – otázku potratů, Adam-Troy Castro se vyhnul byť i náznaku sentimentálního moralizování jakýmkoli směrem. Jeho Embéčka přiváží skicu několika životních osudů z bizarního světa plodů schopných měnit své hostitele jako ponožky. Programový pesimismus, řádná dávka morbidností, absence byť černého humoru a stručný, věcný styl působí jako silnější apel, než by dokázala programová hra na city. Nominace na Nebulu v roce 2010 byla více než oprávněná, tahle povídka znepokojuje. A rozhodně není příjemným, chlácholivým čtivem.
Podobně si vede i Tryzna nad Dnem, podle mého názoru nejsilnější příběh listopadového XB-1. Vyprávění místy připomíná Petráskovu novelu Poslední hlídku – cizí planeta v hlubokém vesmíru, mimozemská kultura sledovaná zevnitř, absence jakéhokoli kontaktu s lidmi. Indrapramit Das se však oproti Petráskovi nevěnuje otázkám astronomických pozorování, svou pozornost soustředí na jiné věci. Výsledkem je emocemi prosycená výpověď o střetu civilizací, zoufalém boji o přežití, otázkách dobra, zla, pragmatismu a objevitelských cest, která místy svádí k hledání paralel v lidské historii. Většinou však jen okouzluje.
Promarněné šance vs. vtípky 3 : 2
Česká sekce místo toho připomíná citát z jistého filmu – nepotěšili jste mě a také já vás nepotěším. Svou roli hraje jak výběr kousků z ciziny, tak serióznější trojice domácích povídek. Každá z nich měla potenciál, který autoři vymáčkli jen částečně. Oproti tomu humoristické duo si zaslouží krásnou, čistou jedničku.
Psychedelická dystopie Davida Schinka v sobě spojuje svět prapodivné budoucnosti, eugeniku, vypravěče se syndromem „já jsem obyčejný chlápek ze sousedství“ a první kontakty s mimozemšťany ze Souhvězdí Lva. To vše v jazyce inspirovaném drsnou školou a v duchu krajně civilním.
Debut Pavly Hovorkové, Antropomorfní déšť, představuje návrat ke sci-fi let předrevolučních, kdy se metodou pokus-omyl zkoušelo, co a jakým způsobem ve fantastice může fungovat. Přestože autorka nepostrádá cit pro vizuální stránku a čtenář víc než co jiného věří v malebnost jejích kulis (ve smyslu „jednat se o grafickou povídku, vypadá to setsakra dobře“), vlastní příběh hraje až třetí housle – za reáliemi a atmosférou.
Sankt Augustin je časovka s překombinovanými hrátkami s časovými paradoxy. Motivy a jejich rozvinutí, které by mnohému autorovi zlomily vaz, sice drží v podání Boženy Čechalové pohromadě, spíš ale silou vůle než vlastní logikou příběhu. Vyloženě zamrzí promarněný svět, který by snesl podstatně delší text.
Do zátočin cestování napříč historií se noří i Josef Pecinovský a ukazuje, jaké škody dokážou napáchat Římané v New Yorku. Bujaré večírky císaře Caliguly nedělají vrásky pouze jeho poddaným, zejména od doby, co objevil svět amerických barů. Agenti MPTI, místní obdoby Stráže času, se musí setsakra ohánět v rámci zachování řádného průběhu minulosti. Vše v duchu více než nevážném.
Ani A4Y Václavy Molcarové nemá jiné ambice než pobavit – a to se jí daří na celé čáře. Krátká, vypointovaná humoreska o krušnosladkém životě singles, úskalích seznamování se a partnerských vztazích všeobecně přiměje romantiky zděšeně výt. Cynik se však spokojeně pochechtává.
Věda, horor a klišé
Listopadová publicistika se ocitla výrazně ve stínu povídkových částí.
Fantastická věda si drží svou úroveň – dvě perličky astronomické, dvě zoologické, všechny skrývají potenciální literární náměty. Poměrně příznačně, pomalými krůčky se blíží vyhlášení dalšího ročníku soutěže Daidalos.
Úvodník Vláda Ríši se zaobírá pocity autora, když spatří světlo světa jeho dítko – přímým zdrojem inspirace byl poslední „mamut“ Strak na vrbě. Dílem lákadlo na Prokleté knihovny, dílem komparace spisovatelstva se zástupci canis lupus formy familiaris následně doplňuje i Jason Sanford se svými radami, kterak se probojovat k podobným autorským požitkům. Krom další triády grafomanských nešvarů se dočkáme i doporučení „jak tedy na to“ – inu, Nepropadejte klišé, nebo se z vás stane pisálek.
Zlatým hřebem publicistiky je však článek Mistři hrůzy za kamerou. Antonín Tesař si posvítil na filmové adaptace děl Cliva Barkera a Stephena Kinga a způsobil při té příležitosti záchvat nostalgie pamětníkům „starých dobrých ikarijních časů“. Jeho text je informačně obsažný, zasvěcený tak akorát, aby zvládl jak podat pomocnou ruku začátečníkům, tak neunudil zasvěcené a zároveň připomíná, že publicistika nemusí fungovat jako ten třetí vzadu pro domácí a zahraniční povídky.
poviedky
Tiež musím vyjadriť nadšenie nad sekciou zahraničné poviedky. Podľa môjho názoru bola najslabšou poviedkou hneď prvá Setkání Harry… Ale to je pravdepodobne preto, že sa jedná o úvodnú poviedku zo série o Harry a Marlowovi. Z českých sa mi páčila Řimané v NY a Sankt Augustin.
For archetype in the event you acquisition a Speedy LV that has a lining added on the brownish affection canvas lining, you need to catechism its actuality considering that the lining of any moncler Speedy never came with added linings versus the browning affection mentioned previously. Likewise a moncler purse or backpack has not been fabricated with a amber suede lining, including the most appropriate pieces. Analysis the attachment and attachment pulls, purse snaps, buckles and added accouterments it is possible to acquisition throughout the handbag, every one of them should accept the moncler branded to them.Carrying artist Handbags may also permit you to reflect the personality and also style. In case you are buying such a handbag designs, take invomonclered use many of the key components for example the style, layout, color as well as material with all the product.Many humans desire to own a definative cheap “moncler outlet”:http://www.aartrageous.com/chris/open.html purse or perhaps moncler backpack a result of the different and comfy design. You need to obtain a 18-carat accurate Louis Vuitton purse or backpack therefore do not be cheated by ordering a affected one from the backbiting agent I accept a few recommendations and guidelines to appearance you ways to atom a affected Louis Vuitton purse or Louis Vuitton Speedy 30. The Attachment pulls needs to be assumption accouterments and abundant towards the blow and feel. In the event you accept any moncler cipher inside a bulge it might be fake. When you “moncler outlet online”:http://imwindowman.com/moncler acquisition any “moncler” agee or perhaps the stitch it’s fake. Ralph Lauren has affection for accomplishment for anniversary of those handcrafted purse or backpacks back the 1850s.