Knižní trailer? Před pár lety neznámý pojem, teď běžná věc, po které touží při propagaci nové knihy snad každý spisovatel. Mnohým se jejich sen splní a obdivná čtenářská ooooch na sebe většinou nenechají dlouho čekat. Když se totiž úkolu ujme někdo šikovný a talentovaný, vznikne malý audiovizuální zázrak, na který je radost koukat, i když knížku číst neplánujete.
Dřív, než zvednete první kámen – tento článek si absolutně nenárokuje přinést úplný výčet všech booktrailerů, které pro české knížky či překlady vznikly. Zůstaneme v hájku fantastiky (ačkoliv trailery se samozřejmě tvoří i v jiných žánrech) a o mnou opomenutá dílka se prosím podělte v komentářích. Ocením to já i ostatní čtenáři.
Dřív, než přinesete první otýpku na hranici – tento článek si neklade za cíl objektivně trailery zhodnotit a porovnat, který je lepší. Ne, jde zkrátka o přehlídku toho, co v této oblasti za poslední roky vzniklo. Záměrem je ukázat nejen to, jak jsou čeští tvůrci trailerů šikovní a nápadití, ale i potěšit vaše oči a uši, a když vás něco přesvědčí o koupi dosud opomíjené knihy? Velmi příjemný bonus navíc!
Nejvíc trailerů z rukávu sype nakladatelství Fantom Print. Jsou si dost podobné, ale pokaždé se jedná o nadmíru povedenou záležitost – dobře vybraná hudba, obrazovo-textový doprovod a skladba celého videa vždy výborně vystihnou představované dílo a záměr přilákat nové čtenáře tak plní na jedničku.
Všechny fantomácké trailery najdete na youtube kanálu http://www.youtube.com/…/FANTOMPrint. Zmiňme alespoň ten nejnovější na knihu Uncharted – Čtvrtý labyrint:
Velmi krásné trailery má i Ďuro Červenák. Odstartoval to román Strážcové Varadínu, jehož video bodovalo především vhodně zvolenými texty a jejich sladěním s hudbou. Atmosféra z něj přímo zářila!
Ani nejnovější autorův román Zlato Arkony se však rozhodně nemá za co stydět. Podařilo se v něm dobře vystihnout charakter díla. A vznikly dokonce dvě verze pro české i slovenské čtenáře!
Zůstaňme ještě na Slovensku. Nádherný trailer dostala i zbrusu nová fantasy antologie Čas hrdinov, který o knize říká vše podstatné.
A zpátky do Čech. Pěknými trailery se chlubí i nakladatelství Straky na vrbě. Kmenový autor Míla Linc jde jinou cestou než všichni ostatní a připravuje pro své knihy trailery hrané! O to větší si zaslouží pozornost. Nádherné video dostal už Stín Černého hvozdu:
Pokračování Mrtví muži netančí pak mělo ještě daleko propracovanější scénář:
Další stračí autor Daniel Tučka se blýskl ještě před vydáním své knihy nadmíru povedeným trailerem, který sám vyrobil! Posuďte sami:
Skromnější, ale o nic méně hezčí trailer má i antologie Tajná kniha Šerosvitu:
I mezi fanovskými trailery se dají najít pěkná dílka. Zajímavý trailer má třeba série Bratrstvo černé dýky:
Stejný autor pak vytvořil trailer i pro sérii Mercedes Thompson:
Který z těchto trailerů je nejhezčí? A co na takový způsob propagace vlastně říkáte? Myslíte si, že má větší šanci čtenáře přesvědčit o koupi než třeba kladná recenze či doporučení kamaráda?
Přečtěte si i další úvodníky, které vydáváme každou neděli
Pavla Lžičařová (šéfredaktorka)
pavla.lzicarova@fantasyplanet.cz
Pro mě osobně je trailer jen poněkud sofistikovanější upoutávka na knihu. Nic víc, nic míň. Ke koupi knihy mě tedy nepohne, ale pokud je dobře udělaný a zaujme, přiměje mě se o knihu zajímat dál. Prolistovat ji, přečíst si recenze, shánět ohlasy a nakonec tedy i případně koupit.
No, mně tenhle článeček nepřímo vysvětlil jednu záhadu. Dosud jsem (s výjimkou kousíčku toho Tučkova na minulém CONiáši) žádný knižní trailer neviděl (ba jsem ani netušil, že kromě těch Lincových nějaké existují) a marně jsem dumal, k čemu je to určené – v televisi se to, předpokládám, nevysílá, do kin to distributoři taky nevezmou (leda by se jim sakra mastně zaplatilo)… Takže ono je to pro internet; to mne nenapadlo. (A znamená to, že dokud mi bude počítač – jako dosud – místo videí ukazovat pouze černé obdélníky, vlastně to pro mne neexistuje. Ale jsou to stejně jen reklamy, takže žádná škoda.)
Nepřehánět!
Proč ne? Ale mělo by jít o opravdu zajímavá díla, u kterých by třeba hrozilo, že by se mohly v záplavě ostatních knih ztratit.
Zase nemám rád takové, kde se hned chlubí: Ve světě prodáno x tisíc kusů během týdne, fantasy bestseller, který si musíte přečíst!!! Třeba na Inherritance, Jacksona nebo Podzemí si myslím, že potřeba vůbec nebyly.
Mě trailer zlákal na Léčbu ostrou břitvou a zase žádný extra zázrak to teda nebyl. I když první díl, no uvidíme….
Pěkný má Sirotčinec slečny Peregrínové pro podivné děti. Mám to zkusit???
Takže za mě: Trailery ano, ale zase to nepřehánět, aby jich nebylo víc jak na filmy 🙂
Asi budu (právem) za ignoranta, navíc své jsem už k věci napsal výše, ale ono mi to od rána vrtá hlavou. Takže, jestli to dobře chápu, funguje to celé nějak takhle:
u filmů: první krok – jdu do kina (nebo si pustím kasetu), abych viděl film, který vidět chci; druhý krok – distributor do mne před kýženým filmem napere jeden až několik trailerů na filmy, které chystá napříště; třetí krok – když se to povede, jeden až několik z nich ve mně vzbudí o dané filmy zájem.
u knih: první krok – libovolná anonce, reklama nebo recense ve mne vzbudila o danou knihu zájem; druhý krok – najdu si na ni na netu trailer; třetí krok – když se to povede, zájem zůstává?
Tlustý strýc Leonard
Ony knižní kroky jedna a dva částečně splývají, když existuje trailer, většinou už se k té anotaci nebo reklamě na netu rovnou přidá. No a pak je tu samozřejmě Facebook, kde třeba Fantom Print představuje trailery jako navnadění na knížku, která má v nejbližších dnech vyjít.
Knižní trailery se mi jako nápad líbí, ale neovlivňují to, zda si knihu koupím nebo ne. Osobně je raději příliš nevyhledávám, protože ty, co jsem viděla, předkládají už nějaký konkrétní obraz hrdinů, prostředí atd. To mě celkem odrazuje, protože mám ráda svůj prostor pro fantazii, nechci se nechat ovlivňovat…
Myslím, že trailer má být první seznámení s knihou, anotace a recenze přijdou až pak. Ale je pravda, že stejně jako ty anotace můžou představit knížku v daleko lepším světle.
wiwi: Já psal “anonce”, nikoli “anotace”… Ta je vždycky to první seznámení, ať už jde o ohlášení chystané knihy na nakladatelských stránkách, inzert v časopise nebo plakát v metru. Akorát že začasté neobsahuje víc než název a jméno autora (někdy, zvlášť u nebeletristických titulů, pro jistotu ani to ne).
to Leonard
Aha, já blbě čtu. 🙂 Tak to jo, to je jasné.