Skvělé staré PC hry

PC hry až na pár internetových vůbec nehraji, byla ale doba, kdy jsem na počítači nedělala nic jiného. Co taky dělat v deseti letech v DOSu, v době předfacebookové? O tom, že měly své kouzlo, svědčí i to, že jsem si je po letech vyhledala a s velkou chutí a kapkou nostalgie zahrála znovu. Spousta z nich samozřejmě měla scifi motivy…

Duke Nukem – episode 1: Shrapnel City

Tato hra byla vykopávka už v době, kdy jsem ji hrála. Byla totiž vyrobena v roce 1991 a já jsem svůj první počítač dostala o osm let později, kdy byly na trhu už další dva díly. A stále žije, nedávno vyšel *Duke Nukem Forever*… Nicméně já budu mluvit o úplně prvním dobrodružství svalnatého hrdiny, který jde s bouchačkou zachránit zbytky světa napadaného šíleným Dr. Protonem a jeho armádou mechanických strojů. Hra byla mimochodem zasazena do roku 1997.

Jde o typickou skákačku, kdy hrdina putuje v deseti úrovních různými prostorami, hledá klíče k otevření bran, jezdí po pohyblivých pásech, šplhá po stropech, sbírá různé bonusy a přitom ničí všechno nepřátelské, na co narazí. Na konci posledního levelu ho samozřejmě čeká souboj s hlavním bossem – doktorem Protonem. Hra toho víc nenabídne, ale i tak zajistí pár hodin zábavy. Víc ne, Duke má v každé úrovni dost životů, kýty a koly, které mu je obnovují, jsou skoro na každém kroku, a i když vám náhodou zemře, vrátí se pouze na začátek aktuální úrovně. V kombinaci se stařičkou grafikou a zvuky jde však o příjemné retro, které rozhodně stojí za vyzkoušení. Rozjedete ji i na dnešních počítačích, pokud by to nešlo přímo, můžete si stáhnout program DOSBox – emulátor prostředí DOSu.

Sky Roads

O dva roky mladší je zajímavá hra Sky Roads, v níž ovládáte autíčko na dráze ve vesmíru. Kochat se planetami, sluncem, hvězdami a dalšími scenériemi moc nelze, dráha je totiž úroveň od úrovně náročnější (různě přerušovaná, s tunely…), navíc máte omezenou zásobu kyslíku, nehledě na další zákeřné nástrahy (u některých skoků musíte například dobře odhadnout rychlost auta, kterou ovládáte, občas se tu vyskytují dlaždice se speciálními efekty – zastavení auta, maximální zrychlení apod. – atd.)

Levelů je deset, každý obsahuje tři podúrovně, a kdo se zvládne dostat až na konec, všechny pokrývky hlavy dolů – já jsem nesvedla ani tu první ze závěrečné trojice. I díky tomu je hra chytlavá a jen tak vás nepustí. Dobrou zprávou však je, že první polovina úrovní je docela jednoduchá, a když vám nějaká nepůjde, můžete se pustit do zdolávání kterékoliv další. Opět jde bez problémů přes DOSBox pustit i na nových PC.

Supaplex

A hurá zpátky do roku 1991, kdy světlo světa spatřil Supaplex, červená koule, kterou máte za úkol prohnat celkem 111 levely. Jedná se o logickou hru, protože kulička má za úkol posbírat určitý počet barevných „zámotků“, a přitom se snažit za a) nezablokovat si cestu k východu, b) neshodit na sebe bombu, c) nenechat se sežrat pohybujícími se nůžkami d) nestát v cestě vybuchující bombě…. Jak vidíte, dostat se až na konec není vůbec nic lehkého a Supaplex se tak může stát při méně intenzivním hraním doslova hrou vašeho života. To, že můžete až tři levely přeskočit, je jen maličkou útěchou.

Vlak

Mezi logické hry, ale podstatě nižší náročnosti, patří i veleznámý Vlak, který jsme hráli snad všichni. Vytvořil ho v roce 1993 český programátor Miroslav Němeček. Kdo by snad nevěděl, o co jde – ovládáte lokomotivu, která musí projet celkem padesáti úrovněmi. V každé musíte pobrat všechny předměty – po každém vám přibude jeden vagonek. V prvních levelech je to ještě sranda, ale jak počet předmětů narůstá a do cesty se vám staví různé překážky, není lehké se z toho všeho vymotat, nenarazit sám do sebe a úspěšně projet závěrečnou bránou.

Velkou útěchou je, že každá úroveň má speciální heslo, které se vám odtajní, když se do ní dostanete. Stačí si je tedy zapsat a po návratu do hry neprojíždět zbytečně všechny úrovně až do té, kterou máte právě rozehranou. A seznam hesel lze samozřejmě najít kdekoliv na netu, takže nic vám nebrání hrát hru třeba od konce. To, že se náročnost úrovní zvyšuje, tu totiž tak úplně neplatí…

Fish Fillets

Od českých vývojářů pochází i logická hra s rybími agenty v hlavní roli z roku 1997. Dvě sympatické rybky dostanou od svého šéfa několik úkolů, kvůli jejichž splnění musí proplout celkem sedmdesáti místnostmi. Do cesty se jim staví nejrůznější překážky a vy musíte vymyslet cestu mezi nimi až k východu. Vypadá to jednoduše, o snadnou hru se však v žádném případě nejedná. Jedna rybka je velká a může posunovat i těžké předměty z oceli, druhá nic nezvedne, zato se protáhne kamkoliv… A jen jejich pečlivě naplánovaná spolupráce vede k vítězství.

Na hře vás však bude bavit nejen důkladné roztáčení mozkových závitů, ale i roztomilá grafika, a především výborné hlášky obou ryb (a zvukový doprovod jednotlivých místností), které pobaví o to víc, že jsou – samozřejmě – v češtině.

Hráli jste některou z těchto her? Anebo máte tip na další starší hry, které rozhodně stojí za vyzkoušení? Podělte se v komentářích!

Pavla Lžičařová (šéfredaktorka)

pavla.lzicaro­va@fantasypla­net.cz

Přečtěte si i další redakční úvodníky, které od 25. 12. 2011 vydáváme každou neděli.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

43 komentářů

  1. PoP
    Nějak mi tu chybí Price of Persia… …toho jsme pařili úplně všichni! 🙂

  2. Tehdejší desetileté děti koukám přišly o to nejlepší z počítačové zábavy. My patnácti-až-dvacetiletí jsme ve stejném období řezali Dune I, Dune II, Eye of Beholder, Ascendancy, Lands of Lore, Dungeon Master, Beneath A Steel Sky, Syndicate, Ultimu Underworld, Stronghold, System Shock, Flashback, Another World, UFO: Enemy Unknown… 🙂

  3. Božínku, vlak, no to je nostalgie jako kráva 🙂 Jinak moje první hry byly starý Wolfenstein, klasický Duke Nukem (3D) a Hexen, čili to SFF je to taky zachováno. A pořád rád vzpomínám na ukracečky času typu Dyna Blaster nebo Jazz Jackrabbit. Nebo naopak žrouty času jako Sim City, Civilizace nebo později Age of Empires a Age of Kings. Jsem se zasnil… 🙂 Ještě, že mám starý počítač. Když vidím třeba Skyrim, obávám se, že bych do toho zase spadnul 🙂

  4. Prince jsem samozřejmě zkoušela, ale musím se přiznat, že mě vůbec nebavil. Těch her bylo víc, ale žádný velký pařmen jsem nebyla ani tehdy, mě bavilo hrát těchto pár jednoduchých furt dokola. 😀

  5. A co Transport tycoon? Ten nikdo nehrál? Ten mi neukrojil hodiny ale přímo roky! Dál u mě jel Duke 1, Duke 2, Jazz jackrabit – jedna z nejlepších plošinovek co jsem kdy hrál a samozřejmě UFO 1,2,3 🙂 A Age of Empires 1 mám nainstalovánu furt 🙂

  6. Já hrála Roller Coster Tycoon, ale to je myslím novější hra, ne? A samozřejmě Sims.

  7. Á, Skyroads, díky za tu vzpomínku! Existují dvě předělávky – Orbit-Hopper a Tasty Static – ale originál mi přijde stejně lepší. Z SFF her ještě musím zmínit:

    Lost Vikings – tři vikingy unesou mimozemšťané a oni se pak snaží dostat zpátky domů. Logická hra, kde se pomocí kombinace schopností (jeden umí běhat a skákat, druhý má štít, třetí střílí z luku a ohání se mečem) musí dostat k východu.
    Syndicate – válka korporací o nadvládu nad kyberpunkovým světem.
    Discworld: The Trouble With Dragons – adventura podle knihy “Stráže! Stráže!”.
    Discworld II: Missing Presumed…!? – podle knih “Sekáč”, “Pohyblivé obrázky” a “Dámy a pánové”. Spellcross – česká sci-fi/fantasy tahová strategie o boji technické civilizace proti fantasy bytostem (skřeti, draci, …) a magii
    …System Shock, X-COM (jinak známo jako UFO), Brány Skeldalu a samozřejmě Heroes of Might and Magic 1, 2 🙂

    A jinak? Transport Tycoon (ale doporučuji notně vylepšenou open-source variantu – OpenTTD), Age of Empires, Jazz Jackrabit, Wacky Wheels (závody zvířátek ze zoo likvidujících se navzájem nastraženými bombami a střílením ježků!). A k fillets, hra žije dál jako open-source “fillets-ng” (fillets.sf.net) a obsahuje nové místnosti, opravy, vylepšení, atd.

  8. A z těch novějších (cca. 1998 a později) samozřejmě Baldur’s gate a Planescape: Torment – možná nejlepší RPG všech dob.

  9. hry
    golden AXE – plošinovka
    TIM- The incredible machines – logická hra
    tunnelers – základny , probourávání zeminou a střelba do protihráče v tančíku
    Achtung die Kurve ! – Had klidně i pro 8 lidí

  10. logické hry
    No k těm starým logickým hrám bych přidal skvělého Pushovera, bavil mě i Oxyd, Humans a samozřejmě naprostá klasika – Lemmings :o)
    A taky Quadrax, který taky dál žije svým životem a dočkal se několika pokračování.

    Z RPG her – Eye of Beholder, Dungeon Master, Might and Magic

    střílečky – jak už tu někdo zmínil největší klasiku Wolfenstein :o)

    strategie – Warlords, Civilization, Colonization, ty Heroes of Might and Magic, Dune, Dune II

    hopsačky – GODS, Golden Axe, Prehistoric, Hocus Pocus, kromě Duke Nukem byly v podobném stylu od Apogee i Crystal Cave a Secret Agent, samozřejmě Prince of Persia, Dangerous Dave…

    adventury – ty jsem nehrál, kromě Conquest of Longbow, což tehdy pro mě byla naprostá pecka

    bojové – Street Fighter, Body Blows

    A samozřejmě spousta dalších, s kterými jsem si užil moře zábavy, ale v tuhle chvíli si na ně nevzpomenu :o)

  11. Legendy
    Těch PC her je strašně moc, ale skutečné legendy jsou podle mne asi následující:

    Prince of Persia: jednoduchá plošinovka, kterou musel alespoň jednou hrát snad každý čtenář, který okolo roku 1991 (nebo později) dokázal dosáhnout na klávesnici.
    Lost Vikings: logická hra s trojicí vikingů, unesených Tomatorem, kteří se ve 40 úrovních probíjejí zpět domů.
    Command and Conquer: jeden z následovníků Dune 2, stejně jako Warcraft: Orcs and Humans základy úspěšných sérií real-time strategií.
    UFO: Enemy Unknown: asi nejlepší logicko-strategická hra, simulující boj pozemšťanů s útočníky z Marsu, která se dočkala hned dvou vynikajících remaků (UFO: Aftermath a nejnovější XCOM: Enemy Unknown. Propracovanější hra snad dodnes neexistuje.
    Monkey Island: nechápu, proč někdo neuvedl tohoto pradědečka ztřeštěných adventur, který se dočkal tří dalších pokračování a českého remaku Tajemství oslího ostrova.
    Jazz Jackrabbit: výborná plošinovka s králíkem střílejícím želvy a jinou havěť. Druhý díl byl nicméně ve všech ohledech lepší.
    Worms: úplně první díl (z dnešního pohledu primitivní grafikou), nicméně skvělou hratelností. Vynikající tahová strategie pro dva hráče.
    Wolf 3D, Doom, Quake, Duke Nukem 3D, Unreal, Half Life – řada “pradědečků” všech dnešních 3D stříleček.
    Sid Meyers Civilization: kdo nehrál úplně první Civilizaci?
    Transport tycoon deluxe: dodnes nepřekonané hraní si s vláčky.
    Dungeon Master: legendární krokovaný dungeon, čtveřice dobrodruhů a lord Chaos. A kreslení map na čtverečkovaný papír, protože automapping tehdy neexistoval.
    Albion: legendární dungeon od Bluebyte, kombinující sci-fi a fantasy (a jedna z mála her, kde tato kombinace fungovala a působila přirozeně).
    Heroes of Might and Magic: legenda žánru tahové fantasy strategie, vždy zábavnější proti lidským než proti počítačovým protivníkům. Asi nejlepším dílem je nicméně Heroes of Might and Magic 3.
    Diablo: sice ne úplně nejstarší, ale první “akční RPG”, které dokázalo vytvořit nový žánr.
    Dungeon Keeper: pokud vás omrzelo procházet dungeony za ty hodné, vznešené a statečné dobrodruhy, hrajte za jejich protistranu, za zlého, zákeřného a krutého Pána jeskyně. Škoda, že se tato hra nedočkala třetích pokračování…

  12. A nesmíme zapomenout ani na Mortal Kombat a Tomb Raider (ačkoli to už není úplná herní prehistorie). Za zmínku stojí i stařičký Dynablaster.

  13. kromě výše již zmíněných her mi zde ještě chybí serie Realms of Arkania :).

  14. Já nastoupil až v pozdější generaci und tím nejlepším pro mně jsou Deus Ex, Age Of Empires II, HoMaM III a hlavně Diablo II + LoD. Zejména Diablo je etalonem pro klikací rubačky a jeho znovuhratelnost je absolutně nepřekonatelná.

  15. To tu fakt nikdo neujížděl na těch formulkách a MotoGP od Accolade?

  16. Hry
    Tak ona to není PC, ale hráli jste někdo Shinobiho?

  17. Passa + Hokr
    Passa: Jáááá jo :o) Stejně jako se tenkrát dost pařily Summer a Winter olympic games :o)

    Boris: Jj, on myslím byl pak předělaný i na PC, hrál jsem ho tuším relativně nedávno (nějakých 5 let zpátky?)

  18. Passa
    GP formule a motorky + Prince, moje prvni hry na PC!
    tech her je hromada, snad jen které tu jeste nikdo nezmínil:

    Goblins
    Loom
    Space Quest
    Scorch

  19. hry
    AoE2, Heroes 2 a 3, Diablo 2, pri tom som stravil mladost…. chyba mi tu Worms Armageddon, to bola s inymi hracmi pekna pecka 🙂

  20. Neco od starsi generace
    Prvni hry jsem si programoval sam pro kalkulacku (pristani na Mesici, strelba na klickujiciho reditele gymnazia) a pak pro IQ 151 :-).
    Na PC jsem nejvice ujizdel na SWOTL a BoB (Secret Weapons of Luftwaffe a Battle of Britain). Pozdeji Doom a Doom 2, dokonale to relaxanty po dni stravenem pred tabuli, nasledne Diablo II, pak prisel cas a muz se musel usadit a mam utrum.
    Ze strategickych samozrejme Civilizace, nikdo kupodivu nepripomnel genialni Settlers, Warcraft II a pak Starcraft.

  21. U mě kromě těch už zmíněných accolade (od té doby jsem si už nikdy nezvykla, že McLaren není červenobílý!) … ještě si vzpomínám na jakousi divnou hru, co hráli spolužáci na základce o přestávkách před hodinama informatiky – nevím, jestli jsem si zapamatovala správně název, ale snad Sedm dní a sedm nocí? Vzpomenete si někdo o co šlo? Já si matně vzpomínám že snad šlo o to zkompletovat sedm ženskejch za sedm nocí, jenže ono už je to takovejch let a hlavně nás holky k tomu kluci nikdy nechtěli pustit:-D

  22. Passa
    JO, zapamatovala sis to správně. Já to teda nikdy nehrál, protože, jak jsem napsal výše, adventury mě neberou, ale jednalo se o českou adventuru, jejímž cílem bylo za týden dostat do postele sedm dívek :o)

  23. adventury
    Já jsem dřív miloval adventury a strávil jsem s nima soustu času. Vzpomínám třeba na 5 dní, naplněných emocema, kdy jsem hrál a dohrál Broken Sword (bez návodu). Skvělé byly i Monkey Islandy 1 a 2 a The Longest Journey… V práci na mě koukali jako na blázna, když jsem telefonoval dítěti že “slepou rybu musí praštit prknem” – hráli jsme Full Throttle… Bohužel, teď už mě adventury neberou, není na ně čas a ani už vlastně žádné nevycházejí.

  24. sedm dni…
    jo, to vycházelo z jiný opravdový klasiky – Leisure Suit Larry (tuším od Sierry, stejně jako řada dalších legendárních adventur sérií, v názvu mívaly slovo quest)

  25. Asi jsem moc starý, ale moje první hry byly Tetris, Arkanoid, Prince of Persia a Pacman. 🙂 Všechny ty Doomy a podobně přišly mnohem později…

  26. No, když jsme u toho stáří… Dají se jako PC hry počítat takový ty hry ze závěru socialismu typu potapěč lovící poklad, hlídaný chobotnicí nebo Vlk sbírající vajíčka? Tomu v mém případě náleží bezpochybnitelné prvenství. Ve školce o to byly strašný rvačky 🙂

  27. Adventury
    A to když zde padly adventury, musím připomenout dokonalou **I Have No Mouth and I Must Scream**, na jejímž scénáři se spolupodílel autor předlohy Harlan Ellison – a nutno dodat, že dost možná svou povídku posunul o notný kus dál. Mrazivá, těžká, pro mě nepřekonaná hra – a navíc dokonalý zástupce New Wave v žánru SF.
    Stejně šílená a úžasná byla dvojice **Dark Seed** a **Dark Seed 2**, kde by příznivcům žánru, kromě silného příběhu, mělo být známo využití díla a estetiky “jistého” H.R.Gigera.
    Ještě mám ve svém top five dvě hry od Crya Interactive, a to **Ring** (využívající kromě motivů Wagnerovu hudbu nahranou G.Soltim) a **Faust**.
    Tyhle čtyři adventury, když nad tím tak přemýšlím, mají podobnou strukturu. Faktem je, že mi dokázaly, že i herní produkce může být umění a že i při hře mohu prožívat totéž, co u výjimečných filmů či knih. A že na technickém provedení vlastně nezáleží.
    Broken Sword, Simon the Sorcerer a mnohé jiné byly výborné, zábavné, ale byly to jen “hry”. Asi jako u knížek – některé člověka hluboce zasáhnou, jiné “jen” skvěle pobaví. Obojí je správné. Domácí tvorba mi přišla vždy… No, tak nějak “troškovská”…

  28. Adventury 2
    oprava: “Tyhle čtyři adventury” nahraďte slovy “Těchto pět”. Neumím počítat. Ještě jednu bych k nim přiřadil – totální “úlet” a experiment, který mi vyrazil dech – totiž **Eve** od Petera Gabriela. No považte, začít hru jako spermie… 😉 A přesto to mělo výborný obsah, tajemství, myšlenku i vývoj.

    Asi zde musím, chtě nechtě, připomenout staré textové hry. Adventury jsou vlastně jejich přímým nástupcem. Miloval jsem je, ve svém spectrovském období. Bylo to jako oživlá kniha.

  29. textovky
    textovky – to každopádně byla klasa. Franta Fuka rules 🙂

  30. to jirikk
    Taky ses zapomněl umýt poté, co jsi nalezl pod záchodovou mísou dynamit? 😉

  31. standa.e – adventury
    Co Gabriel Knight? Ty poměrně hodně lidí označuje za jedny z nejlepších adventur vůbec. Alespoň co jsem tam slyšel. I když je fakt, že hodně příznivců mají i Monkey Islandy a další série.

  32. Tygr
    Jo, Gabriel Knight byl skvělý, hádanka *Le serpent rouge* v trojce byla dokonalost sama. A od autory, J. Jensenové, jsem zrovna nedávno hrál i její poslední adventuru, Gray matter, a i přes větší komornost je v ní její talent stále znát.

  33. to Tygr
    Tak já měl hodně rád třeba i Kyrandii, ale ty pět popsané výše mě prostě dokázaly posadit na zadek. Do Gabriela jsem se nějak nezakousl, ale to neznamená, že je špatný. Mně osobně spíš vadily takové ty české “vtipnosti” jako byli Poldové plné řešení typu “vezmi mokrého psa, strč ho do zásuvky, on ztuhne, prašti jím někoho”, když má člověk vedle kůlnu a tam se válí sekera atp. Nebo okamžiky bezduchého zkoušení všeho na všechno a v pročesávání monitoru myší ve snaze nalézt jediný důležitý pixel… Hm, a nikdy jsem se jako adventurista úplně nesmířil s 3D 😉

  34. Another Word
    Úplně jsem zapoměl na Another Word, střílečka a plošinovka s adwerturnímy prvky a skvělou atmosférou!

  35. Larry
    **Leisure Suit Larry** byla zase moje první grafická adventura ( tušim že príkazy jako walk, take a talk, se vypisovali rucne), byl jsem z ní unešen!

  36. Origin
    Privateer, X-wing, Tie fighter, celý Wingcommander, Mechwarrior, Mechcommander…

    a 8-bity… Space Invaders, Mercenary, Saboteur, The last starfighter, Elite, Pong, Stranded, …..

    a PMD….

  37. Nemohu si vzpomenout na název her
    Ahoj, potřebovala bych od vás radu- asi kolem roku 2005 jsem hrála hru kde byl nějaký mimozemvšťánek, byla to skákačka, plošinovka nebo něco takového, no ten ufonek sbíral po cestě různé věci jako jablka a diamanty… Víc si toho nepamatuju, jen, že asi v pátém levlu byl na hřbitově a tam pro něj byl nebezpečný duch, skákal a lezl po stromech nahoru, pršelo, proště to byla úžasná hra, myslím, že když jse jí spouštěla, měla koncovku .exe
    Také si pamatuji na další hru, kde byl nějaký medvídek myslím a ten něco hledal doma, v různých pokojích, na zahradě, vzpomínám si, že tam bylo v tom baráku i akvárium. Ale nebyla to taková hra jako ta s tím mimozemvštanem nebo co to bylo, ten musel jít stále dopředu, tady v té hře se může chodit kamkoliv.
    Další dvě hry byly stejné, jen každá byla v jiném prostředí, jedna byla normálně na planetě Zemi a další ve vesmíru. Bylo to hodně podobné tomu medvídkovi, ale byl to myslím pes. V té hře na Zemi bylo sekání trávníku, víc si toho bohužel nepamatuju.

    ještě v tom počítači byl Prehistorik a Summer Changens,
    Prosím, poradte mi, jas se tyto 4 hry jmenovali.

Zveřejnit odpověď