Warcraft III: Reign of Chaos – maximální strategie

Datum vydání této po všech stránkách propracované strategie se rychle blíží a my jsme pro vás na základě několika prvních dojmů z hraní betaverze připravili rozsáhlé preview, v němž se dozvíte všechna důležitá fakta o strategii s RPG prvky.

Fenomén Warcraftu je dostatečně známý, stejně jako průlom, který v žánru realtime strategií svým dokonalým audiovizuálním zpracováním způsobil druhý díl. Ovšem jakmile v Blizzardu oznámili práce na třetím dílu, propuklo v řadách fanoušků velké nadšení. Pravda, předcházelo tomu odložení a následné zrušení adventury z prostředí Warcraftu (Warcraft Adventures), z níž si třetí díl částečně vypůjčil příběh. Mírné rozčarování během vývoje Warcraft III: Reign of Chaos způsobily „čachry“ autorů nejen v příběhu, ale také v rozložení jednotlivých ras. Původně jich totiž hra měla obsahovat šest, ovšem ve finále jich bude hned o dvě méně. Představí se nám tak klasičtí Lidé, Orkové, Noční elfové a Nemrtví. A protože vývoj hry značně postoupil (Blizzard rozeslal pěti tisícům betatestrů kopie hry), rozhodli jsme se na základě řady prvních dojmů přinést nové preview, abyste věděli na co všechno se ve hře, která přináší do žánru strategií s označením RPS čerstvý vítr, můžete těšit. Označení RPS (Role Playing Strategy) totiž tuto hru povýší na strategii, která v sobě velmi atraktivním způsobem kombinuje RPG prvky…

Základní systém hraní je stále stejný. Většinou začnete s několika málo jednotkami a pracovníky, kteří budou mít jasný úkol: Natěžit co nejvíce surovin (opět pouze zlato a dřevo) a vybudovat zbytek vesnice. Všechny vojáky a pěšáky vůbec, budete získávat z kasáren, kde si je jednoduše vytrénujete. Další parametry bude možné vylepšovat dalším rozšiřováním jako lepší technologie výroby výstroje atd. Jakmile tedy povýšíte některou součást na vyšší úroveň (např. lepší brnění), pak se statistiky zlepší globálně všem vojákům. Navíc bude možné získat zkušenosti přímo z boje – u zcela nových postav – hrdinů. Ti budou získávat větší obratnost v kouzlení pouze prostřednictvím tuhého boje apod. (tady jsou u hrdinů patrné RPG prvky, které u předchozích dílů citelně chyběly – viz níže). Pro získání zcela nových jednotek bude nutné buď upgradovat budovy a nebo získat speciální předměty. Co se týče dalších důležitých postaviček, které jsou stále stejné – peasanti (pracanti) opět slouží, krom sběru surovin, ke stavbě budov a jejich následné opravě. Aby se mohla vaše armáda rozšiřovat je nutné stavět farmy (u každé rasy to reprezentuje podobná budova). Samozřejmě celkový počet je limitován, takže nepůjde stavět donekonečna. Zajímavostí je také jakýsi odvod „daní“ za velkou armádu. Jakmile totiž vybudujete příliš silnou armádu (nad 30 jednotek), pak vaši pracovníci nebudou odnášet z dolů zcela plný pytel zlata (část zlaťáků propadne na údržbu armády). Raději uvedu příklad. Jestliže se velikost vaší armády bude pohybovat v rozmezí 31 až 60 jednotek nebude peasant odnášet z dolu běžných 10 zlaťáků, ale pouze sedm (i když jich z dolu vždy zmizí deset). Jakmile váš stav přetne mez 60 jednotek (maximum je 90), penalizace (výdaje na armádu) budou již 6 zlaťáků a peasant do kasy přinese pouze 4 mince. Toto je celkem dobrý tah proti klasickému stylu hraní realtime strategií, kdy se hráč zabarikádoval, vybudoval co nejsilnější armádu a posléze se s velkou vřavou vrhnul na nepřítele. Ostatně cíl misí nebude jen zničit nepřátelskou základnu, i když toto asi bude převažovat, ale najdou se i různorodější úkoly.

Hrdinové jsou speciální postavy, které mají schopnost ovlivňovat okolní postavy, mohou přenášet speciální zbraně a speciální výstroj. V boji získávají zkušenosti a pokud dosáhnou určitého levelu, můžete si vybrat co chcete zlepšit nebo jestli si místo toho pořídíte nového hrdinu. Vlastnosti se budou dělit na tři atributy – síla, hbitost a inteligence. U některých typů hrdinů se atributy, alespoň zpočátku, budou zlepšovat automaticky bez vašeho velkého zásahu. Hrdinové také budou jako jediní postupovat do dalších misí (většinou totiž půjde o klíčové postavy bez kterých se prostě nepohnete z místa). Každý hrdina bude schopen nosit s sebou až šest předmětů mající blahodárné účinky na některou z vlastností postavy (kupříkladu prsten pro rychlejší regeneraci či speciální kouzlo jímž permanentně oblbnete vybranou jednotku atd.). Pokud se stane, že o svého hrdinu přijdete v boji, pak nic není ztraceno. Uprostřed vašeho města (na oláři) jej totiž můžete vyvolat zpět. Podle toho na jaké úrovni (levelu) jej budete chtít také zaplatíte příslušnou sumu. Smířit se však budete muset s absencí speciálních předmětů, které zmizí do některé z neutrálních budov kdesi na mapě. Pokud se rozhodnete využívat systém kouzlení, pak vězte, že bude rozdělen na několik skupin – ofenzivní, defenzivní a obrácená (negační) kouzla.

Ve hře bude možné narazit na takzvané neutrální jednotky (ogry, trolly apod.), které můžete využít ve vlastní prospěch a také neutrální budovy (které údajně nepůjde zničit). Do nich budou mít „přístup“ (a tedy využít jejich služeb) pouze hrdinové, kde si budou moci zakoupit speciální doplňky, či zde najímat žoldáky. Často se také stane, že některou z neutrálních budov nebo některý z dolů bude podobná neutrální příšera hlídat. To také bude velmi dobrou příležitostí, jak si vlastního hrdinu vycvičit a třeba získat nějaký speciální artefakt. Zajímavou možností tak není možnost pouze najmout žoldáky, ale využít (placený) letecký transport až pro osm jednotek. Výraznou změnou, která by podle autorů jen hru více kouskovala, je absence vodních jednotek. Již tedy žádné loďstvo. Na mapách samozřejmě budou i vodní toky (a další kaluže), z nichž některé půjde s pěší jednotkou překonat (přebrodit).

Grafická stránka nemusí někomu podle přiložených obrázků připadat kdovíjak úžasná, nicméně stačí se podívat na nějaké video pořízené z hraní Warcraft III a bude vám jasné, že i přes trochu pouťovou grafiku (rozuměj barevnou přeplácanost) vypadá hra skvěle, a to především po stránce animací a efektů. To si také bude žádat kvalitní počítač, přičemž oficiální stránky hovoří o PII 400 MHz, 64 MB RAM s 3D grafickým akcelerátorem. Ovšem soudě podle řady preview z betaverze je toto minimum zcela mimo a pro pohodlné hraní bude vhodný počítač s procesorem na frekvenci kolem 1 GHz a výkonným 3D akcelerátorem (min. 32 MB). Docela chvályhodný je postoj autorů ke kameře, která snímá veškeré dění ve hře. Pohled totiž nepůjde rotovat, ale půjde jej pouze přibližovat a oddalovat. To by mělo zaručit velkou přehlednost hry. Pohled (úhel) kamery se změní pouze během promítání in-game animací. Ze zvukového hlediska je na tom hra také dobře. Jen těžko si lze představit, že by výsledek mohl být špatný, když už druhý díl na svou dobu značně převyšoval veškerou konkurenci skvělými samply a hudbou. Součástí hry by měl být i editor map, který v první řadě využijí vyznavači multiplayeru nebo „offline“ hráči pro vytvoření vlastních kampaní a map.

A nyní se blíže podívejme na každou ze čtyř ras a především jejich specifické jednotky – hrdiny.

Lidé

Hlavní ze dvou ras, které procházejí celou sérií Warcraft, jsou lidé (aliance). Ti od nepaměti bojují proti zeleným orkům, kteří napadli jejich království Azeroth. Ve třetím díle se však řady protivníků rozšíří o další dvě zcela nové rasy (i když jich původně mělo být více). Ale zpět k alianci. Ta bude opět zahrnovat klasické rytíře, tak i nějakými svatými kouzly oplývající postavy. Celkové vybavení a budovy budou dobře známé z předchozích dílů a nikoho by tedy neměly překvapit strážné věže a další velmi bytelné budovy. Prostě vše bude ve stejných kolejích jako ve Warcraftu II… Novinkou však budou třeba střelci se schopností střílet jak na pozemní jednotky tak i na vzdušné cíle. Avšak neočekávejte od nich příliš, protože puška bude nejen velmi pomalá, ale zpočátku i nepřesná a samotní vojáci nebudou příliš odolní. Ale i tak to je posun v jednotkách kupředu. Zajímavý je i „Defend Mode“ u pěšáků. V tomto režimu se voják bude pohybovat pomaleji než ve skutečnosti, ale výhodou bude jeho menší zranitelnost.

Hrdinové
Paladin je typickým příkladem zbožného člověka. Díky jeho schopnostem budou moci rytíři aliance využívat jeho ozdravování a oživování (které dovede postavit na nohy právě pobitou armádu) a také další lahůdky v podobě těžko prodyšného štítu. Samotný Paladin se dovede učinit neviditelným, což se v krutých bitvách bude určitě hodit.

Arch-Mage je velmi silným mágem. K přesunu používá koně a na své protivníky metá ohnivé blesky. Jeho velkou výhodou je, že může zasáhnout jak pozemní, tak i vzdušné cíle. Lahůdkou jsou další kouzla, která se během hry můžete „naučit“ a pak také možnost teleportace nejen vlastní osoby, ale také menší skupinky vojáků.

Jedním z nejsilnějších bojovníků z řady aliance je Mountain King. Do každého souboje se vrhne s ohromnou silou, přičemž v jedné ruce třímá sekyru a v druhé neméně nebezpečnou palici. Dále bude Mountain King ovládat další dovednosti, tedy pokud se je naučí, které znásobí jeho sílu (silné hromobití, různé transformace atp.).

Podle všeho budou lidé velmi silnými protivníky s velmi dobře vyváženým zastoupením jednotlivých sil. Další podrobnosti o všech lidských jednotkách naleznete zde.

Orkové

Orkové – známé zelené a často rozšafné postavičky z předchozích dílů nemohou chybět ani ve třetím díle Warcraftu. Do království Azerothu se dostali díky porušené dimenzionální bráně a nehodlají jen tak bezcílně bloudit, ale rovnou se pokusí převzít moc. Vypomáhat jim však budou i další „příbuzní“ v podobě minotaurů, což jsou velmi udatní bojovníci. Krom obyčejných postaviček, jakých si vypěstujete zástupy, si můžete řady rozšířit i o speciální hrdiny, kteří vám svými schopnostmi a zkušenostmi pomohou v důležitých bitvách. A tak i v drtivé většině hloupí orkové budou mít své inteligentnější opory.

Hrdinové
Blade Master je obratný šermíř a mimo to ovládá několik zajímavých technik. Dovede být neviditelný nebo vytvořit vlastní „klamavou“ kopii, která odvede pozornost stráží a nerušeně pronikne do střežených míst. Pro nejhorší situace má Blade Master připravenu útočnou lahůdku v podobě ničivé větné smršti, která zaručeně „pocuchá“ okolní nepřátele.

Tauren Chieftain patří také mezi velmi uznávané bojovníky. Nejenže je obratný v boji, stejně jako ostatní orkové, ale má velmi blahodárné účinky na ostatní bojovníky soustředěné kolem něj. Ti se totiž v dosahu jeho vlivu pohybují mnohem rychleji a navíc mohou částečně využívat jeho síly k ozdravování.

Farseer je velmi užitečnou postavou každé bojové jednotky. Ke svém transportu využívá starého prošedivělého vlka, jehož také dovede využívat ku prospěchu všech ostatních. Vlk totiž jako jediný díky svému dobrému zraku vidí na velkou vzdálenost a má také schopnost odhalit neviditelné jednotky. Farseer také dovede na protivníky sesílat mocná kouzla. Rozkol v řadách protivníků dovede udělat prostřednictvím silné bouře nebo zemětřesení.

Naproti tomu základní jednotky orků budou velmi jednoduché, což však vyváží jejich velké množství. Velmi rychle tak sestavíte skupinku Gruntů se sekyrami, trollů s ostrými kopí atd. Pak stačí do čela postavit některého z hrdinů a nebezpečná jednotka je na světě… Další doplňující postavy jsou duchovní ovládající temnou magii. Ti dovedou nejen léčit, ale také používat další zázračná a bojovná kouzla. Dokonce dovedou negovat některá nepřátelská kouzla. Ačkoliv síla orků spíše spočívala v množstevní převaze, tak jsou vidět posily ovládající černou magii, což se na síle určitě projeví. Zajímavostí je však absence takřka nepřemožitelných Ogrů (obrů) v řadách orků. Ogrové totiž budou patřit mezi neutrální jednotky a bude možné si je najmout jako žoldáky (nebo na nich trénovat hrdiny ;)). Kompletní výčet jednotek a jejich vlastností a účinnosti naleznete zde.

Noční elfové

Elfové reprezentují rasu nejvíce spjatou s přírodou a nikoho tak nepřekvapí, že sílu čerpají ze stromů. Takto získanou energii také dovedou využívat ve svůj prospěch, což se také odrazí ve způsobu boje. Typický totiž nebude masový útok, který reprezentují orkové, ale spíše z povzdálí, nikým neviděn a neohrožován bude elf-bojovník útočit. Navíc jak již označení rasy napoví, elfové budou během noci mnohem nebezpečnější než přes den. Nejen že vidí ve tmě mnohem lépe, ale dovedou se také dobře schovávat, takže než protivník zjistí odkud útok ze tmy přichází, je mrtvý (konečně také zajímavější využití denního cyklu, krom horší viditelnosti). Zajímavostí jsou i budovy. Centrem je totiž „strom života“ – Tree of Life.

Hrdinové
Keeper of the Groove využívá sílu ve stromech jak na útok, tak i na podporu vlastních jednotek. Nepřátele je schopen zastavit speciálním kouzlem, jež obmotá nepřátele kořeny stromu. Mezi další speciality patří podpora vojska ochrannou aurou a v nejhorším je pro spolubojovníky schopen přivolat oživující déšť.

Demon Hunter. Tito hrdinové jsou nesmírně rychlí, v boji používají již zapomenuté temné síly, které jako jediní ovládají. Dovedou kombinovat velkou fyzickou sílu s magií. V bojové vřavě dovedou velmi hravě metat firebally, stejně jako používat mnohem ničivější (a na manu také náročnější) kouzla.

Priestess of the Moon, neboli měsíční kněžka, se řadí mezi další zajímavé postavy. Dovede vést útočnou vřavu, stejně jako z povzdálí rozdávat ničivé zásahy ze speciálního luku. Předností je především na velkou dálku možný útok, jenž je navíc veden velmi tiše (obzvlášť v noci). Okolním jednotkám zvyšuje přesnost, a také účinnost.

Zajímavostí Nočních elfů je, že vše vychází z jejich symbiózy s přírodou – lesem. Budovy vycházejí ze stromů a tomu také odpovídá styl získávání prostředků. Jako orkové nebo lidé nepotřebují pracanty, kteří by odnášeli zlato z dolu, ale prostřednictvím stromů (kořenů) jej rovnou čerpají. Pro získávání dřeva nepotřebují kácet stromy, ale pouze je „očarují“, získají dřevo, zatímco strom stojí dál. Další informace o jednotkách nejdete zde.

Nemrtví

Poslední rasou Warcraftu III jsou Nemrtví. Ti, jak už název napovídá, operují na hranici života a smrti. Jejich předností jsou velké armády kostlivců, kteří velmi často pocházejí z vašich pobitých řad. Nemrtví ovšem nemohou „žít“ kdekoliv se jim zachce. Pro svoje temné plány potřebují mít zkaženou půdu. Na takovém území mají vliv a mohou doslova cokoliv. Pochopitelně takovou půdu nehledají, ale jednoduše zaberou čisté území, které si svými kouzly a čáry přizpůsobí – tak ostatně rozšiřují území. Výhodou Nemrtvých v boji je jejich početní převaha a možnost oživovat padlé… Velmi silnou jednotkou jsou vzdušní Gargoylové.

Hrdinové
The Death King patří mezi velmi silné jednotky v boji na blízko, kde nevyužívá jen ohromnou sílu a obratnost s mečem, ale také některá pro nepřátele nepříjemná kouzla. Dovede totiž protivníka přetvořit v sobě podobnou kopii nebo třeba vyvolat mrtvé zpět na scénu… A to může být pro soupeře velmi nepříjemné…

The Dread Lord – pán hrůzy. Tito hrdinové většinou vedou armádu nemrtvých přímo do boje. V jejich společnosti totiž dovedou „nevídané“ věci. V jejich moci je řada silných kouzel. Vedle „kradení“ zdraví dovede teleportovat „hrůzné“ jednotky na určené místo (většinou však kolem sebe) a spoustu dalšího.

The Lich patří mezi typické hřbitovní potvory – takový zvláštní kosterní zloduch (při sledování popisů Nemrtvých to vůbec vypadá, že budou oblíbenou rasou všech satanistů ;)). Ačkoliv se nebude jednat o kdovíjak udatné bojovníky, budou tito hrdinové ovládat všelijaká zpomalující kouzla a pokud vám zbrzdí vaši údernou skupinu, budete mít co dělat, abyste ve zdraví vyvázli.

Než aby Nemrtví těžce pracovali, tak si všechno pěkně vykouzlí. To platí především o budovách a získávání zlata, které získávají obsazením dolu (očarováním) a posléze jen čerpají zásoby. Na získávání zlata a dřeva existují odlišné jednotky (u ostatních toto obstarává jeden typ postaviček – peasantů). Další informace o jednotkách naleznete zde.

Nejvíce diskutovanou součástí hry je spolu s vydáním betaverze i podpora multiplayeru. Hrát bude možné prostřednictvím služby Battle.net (nebo po klasické LAN), kde se proti sobě může postavit až 12 hráčů. Jednotliví hráči mohou mezi sebou uzavírat obvyklé pakty a klidně si mezi sebou předávat natěžené suroviny. Zajímavostí je možnost přímo ovládat spřízněné jednotky, takže si budete muset opravdu dávat pozor s jako moc zdatným hráčem se paktujete. Ostatně spojit se budete moci i s počítačem a ne jen s živým hráčem. V multiplayeru také vidíte rovnou celou mapu, ovšem bez protivníkových jednotek. To má výhodu v tom, že nemusíte zkoumat jak a kam se dostanete, ale rovnou vidíte všechny cestičky.

Celkově je tedy vidět, že nový Warcraft by toho měl nabídnout více než dost. Navíc již podle slov betatesterů vypadá i hratelnost dobře a Blizzardu se povedlo vše dobře vybalancovat. Myslím, že po přečtení tohoto preview nebude nikdo, kdo by se na plnou verzi netěšil. Třetí Warcraft bude jistě lepší než jeho předchozí díl a to by mělo všem fandům realtime strategií, jako důvod pořídit si tuto hru, bohatě stačit.

Další obrázky z Warcraft III: Reign of Chaos naleznete v galeriích GamePortu (první galerie, druhá galerie).

Zdroj: GAMEPORT

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Nevim nevim
    Abych řekl pravdu, tak se mi to zdá jako vykradení Starkyho:(… myslim, že to bude hodně dobrá strategie, ale nebude to převratná hra, která by měla být natolik hratelná a trvanlivá jako Warcrafty a Starcraft…

  2. Tesim se na Warcraftika jako 6.A myslim,ze bude stat za to.

  3. ¨gfinbj.kgnslnbm.m,fd gm,fnd m,gfn dg,mgfnfxdm ,mkblnmfd gffdhgfdhb gljkijlfnkjhngmbn ,lkhlgm dlknmlkmnjlkgnjklfdjnmkfljhkfhbnklghmjnfklgjklhfjkhhjldkghjlkfhospital

  4. No hra to neni spatna ale rekl bych ze starcraft byl lepsi. Docela me vadi buzerace kolem poctu jednotek kdyz zejmena pri singlu si je nepritel docela pekne teleportuje

  5. No nevim, musim rict, provedeni skvele, ovsem samotna hra … po par misich se to zvrhne ve stereotyp – postav obranu, vynalezni vsechno co jde, vytez vsechny suroviny, postav si megatym s hrdinou v cele, zautoc na nepratelske zakladny .. inteligence protivnika je stejna jako ve warcraftu 1,2 – tozn. nulova. Cekal jsem daleko vic. Ze zacatku trapne jednoduche, od cca. 60% hry tezke, ale ne ve smyslu strategickem, spis klikacim – nepritel na vas posila hordy jednotek ktere musite odrazet. Cekal jsem daleko vic. Hratelnost je podstatne nizsi nez u warcraftu 2. Ze zacatku hra uchvati predevsim provedenim, ale potom zse to zvrhne do sterotypu. Pochybuju ze finalni verze bude o moc jina.

  6. Vzhledem k tomu, že jsme dodnes dohráli celou misi a začli jsme hrát multiplay, ráda bych přidala i svůj komentář. Oproti beta verzi jsou tam zřejmě jen drobné úpravy (low upkeep je podle mě od 40 a high od 70 jednotek, v misi nemizely speciální předměty ani při smrti hrdiny). Ad mise: nesouhlasím s předchozím postem, že se jedná o rutinu. Především to, že se mění hrdinové a jejich styly boje, dělá misi zajímavou a poučnou. Velice dobrý je také průvodní příběh. Ad multiplay: Teď jsme začali hrát multiplay, 2 proti 1 počítači a musím říci, že ani po 10 odehraných partiích nejsme schopni nad 1 počítačem bez problémů zvítězit (často vítězí počítač). Na rozdíl od autora předchozího postu mi nepřišlo, že by protivník nebyl vybaven inteligencí. Právě naopak, spojením jeho určité inteligence a schopnosti všechno “uklikat” je z počítače velice silný protivník. Za jeho hlavní výhody považuju neuvěřitelnou rychlost zlepšování hrdiny (což je pro tuhle hru klíčové), útěky jednotky v ohrožení (hrdina dostane experience pointy jenom za smrt jiné jednotky), hojně využívaná možnost teleportu jednotek, útoky na bázi (které jsou určitě méně častější, než např. ve Starcraftu, o to víc ale překvapí). Takže moje hodnocení: mise byla výborná a multiplay se snad časem nějak naučíme, i když víra v to už mě pomalu opouští. Kdybych měla srovnat Starcraft a Warcraft III, tak Warcraft je o hodně obtížnější a mnohem méně rutinní.

  7. no fuj!!!!
    ten clanek je uplna blbost treba u orku pry armada gruntu ha!to nejsou grunti, ale žumpove ta jednotka se menuje žump!!!!a nebo trol s ostrym kopím,prd trol s ostrým kopím ale to je lovec lovec trolích hlav.a to sem se na ten článek jenom podíval urcite tech takových chyb bude víc.možná.ale jinak fuj na ten clanek

Zveřejnit odpověď