Paradoxně největší souboj animovaných filmů letos, po vlně moderních 3D animáků, svede stará loutkářská škola. Nick Park vytáhl na bojiště českých kin minulý čtvrtek se svými plastelínovými oblíbenci Wallacem a Gromitem. Tim Burton se již poněkolikáté spoléhá na síly záhrobí a svou Mrtvou nevěstu. Díky distributorům Burton první duel prohrál. Český název je další „perla“, která tentokrát navíc dělá z Burtona vdovce a z jeho manželky Heleny Bonham Carterové nebožku.
Tvůrcům obou projektů se nedá upřít jedna (s kvalitami filmů nesouvisející) věc – své snímky načasovali skvostně po záplavě sterilních 3D animáků, vyvíjených za pomocí nejnovějších počítačů a programů. Až má člověk pocit, že 3D animace není prostředek, ale cíl. Rozhodně nechci snižovat kvality Shreků, Nemů ani Úžasňáků, ale vidět po dlouhé době postavičky z masa a kostí (respektive dřeva a plastelíny) je vyslovený balzám na duši a srdce. Tak malebné městečko ani masopustní záhrobí by chladné počítače nikdy nestvořily, tady je prostě vidět láska tvůrců k látce pracovní i tvořené. Tvorba jejich nových snímků by se bez použití moderních počítačů neobešla, zároveň je používají střídmě, tak, aby si jich obyčejné divácké oko nevšimlo, a jen v situacích, které z „živé“ hmoty vytvořit nelze (například voda). Oba filmy se do našich kin dostávají s titulky (opravdu velmi nečekaná, o to víc radostná zpráva!), uchu tak bude lahodit angličtina takových herců, jako jsou Ralph Fiennes nebo dvorní herec Tima Burtona Johnny Depp.
Je těžké psát o filmech, na které slyšíte a čtete ze všech stran samé chvalozpěvy, tak, abyste nakonec ze svého snažení nevyšli jako alibističtí blbci nebo blbci bez špetky vlastního názoru. Ve svém článku jsem si dal za cíl nejen dokázat, že takovým blbcem nejsem, ale zároveň napsat co nejobjektivnější a nejpravdivější připomínky.
Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka
Režisér Nick Park za sebou má pěknou řádku úspěšných animovaných filmů. Hned jeho první film Pohodlíčko (1989) mu vynesl Oscara. Daleko známějším se ale stal díky přitroublému (leč geniálnímu) vědci Wallacovi a jeho psovi Gromitovi, který je mnohdy na vyšším intelektovém stupni než jeho páníček. První půlhodinka s nerozlučnou dvojkou plastelínových hrdinů Cesta na Měsíc spatřila světlo světa roku 1991. Po úspěchu Cesty na Měsíc následovala další dvě (velmi, velmi volná) pokračování Nesprávné kalhoty (1993) a O chloupek (1995), přičemž obě získala Oscara. Park si diváky podmanil okouzlující stylizací, postupně se rozvíjejícími charaktery, vynalézavostí, ale také svým typickým vkusným humorem, kterým skládal hold klasickým filmům (od „Hitchcockovek“ až po komedie). Parkovým předešlým projektem byl film Slepičí úlet z roku 2002. Tíživá atmosféra koncentrační drůbežárny při troše zamyšlení nutila diváky k mrazení v zádech. Příběh slípek, snažících se dostat pryč z místa, které pro ně dříve či později bude znamenat smrt, si opět získal velkou řádku diváků i kritiků. (Mně osobně se více líbí jeho „Wallacovská“ linie.) Nyní v roce 2005 přichází do kin zasloužený celovečerní debut Wallace a Gromita s podtitulem Prokletí králíkodlaka.
Wallace a Gromit hájí cíle obyvatel městečka, připravujícího se na Obří zeleninovou soutěž. Jejich dvoučlenné sdružení Hlodobrana chrání nevinné tykve a dýně před záškodnickými králíky. Vše jde dobře díky Wallacovým vynálezům (např. zahradní trpaslík, který má v sobě zabudovaný detektor pohybu) a spolupráci s Gromitem. Křehká srdce jim ovšem nedovolují nevinná stvoření s předkusem zabíjet, a tak si je vozí domů do kotců na převýchovu. Hlodobrana má obdiv sousedů i spanilé Lady Tottingtonové (Helena Bonham Carter), která sdílí Wallacovo humánní zacházení se zvířaty. Po jednom neúspěšném experimentu se ale ve městě objevuje záhadný tvor ničící veškerou soutěžní zeleninu, i přesto, že její majitelé mají elektronické zamykání skleníku na dálkové ovládání a další vymoženosti.
Obyvatelům městečka dochází trpělivost a dožadují se tvrdé odplaty. Tu jim může poskytnout zlotřilý lord Victor Quatermaine (Ralph Fiennes) se svou puškou a (jak se v průběhu filmu ukáže) dost zženštilým hafanem. Kromě zlikvidování škodících králíků touží i po Lady Tottingtonové, takže se mezi ním a Wallacem vyvine velmi nevraživý vztah.
Tenhle scénář by klidně utáhl i hraný film, tak proč by to nešlo u animáku (plastelíňáku), když ho má pod palcem Nick Park a spolurežisér Steve Box? To nevím, protože to naštěstí funguje skvěle. Postavy jsou krásně plastické, mnoho odboček od hlavní linie a skrytých odkazů vás nutí stále sledovat plátno. Nejprokreslenější postavou je bezesporu pes Gromit, skoro tragický hrdina bez úst a možnosti slovně se vyjádřit, hýčkající si ve svém skleníku vlastní tykev, kterou je ale schopen obětovat při pronásledování záhadného monstra. Přesto jsou jeho mimické posunky nezapomenutelné a schopny vyprávět jakýkoliv pocit. (Většinou to bývá beznaděj a „oči v sloup“.)
Režisérská ruka je pevná a přesně ví, kterým směrem se bude film ubírat. Na rozdíl od udiveného diváka, který může jen spekulovat, jaké další překvapení uvidí. Tedy mohl by, kdyby mu Park dal chvilku na vydechnutí. Tucty vtípků, odkazů, nápisů a různých vychytávek se z plátna valí takřka bez ustání. Mě osobně donutilo ke zběsilému smíchu jen pár hlášek nebo situací, ale když jsem z promítání odcházel, nepříjemně mě brněla ústa od toho, jak jsem je měl celou dobu zkřivená v lehký úsměv. (Některé scény jsou opravdu nezapomenutelné – auto s obrovskou králicí na střeše, přeměna králíkodlaka, drobné na letadlo.) Prokletí králíkodlaka má úžasnou atmosféru, budovanou nejen humorem a plastelínou, ale zcela ojedinělým vykreslením napětí. Park v podstatě postupuje jako při natáčení hororového filmu, až na to, že místo ruky se sekáčkem pozorujeme chlupatou packu a místo pohledu na vystrašené lidské oběti jsou nám představovány tiché skleníky a spící zelenina.
Technické zpracování a práce s plastelínou je samozřejmě skvělá. Režiséři mají dost zkušeností na to, aby se nedopouštěli žádných „kiksů“, nebojí se použít počítačové triky, ale jak jsem zmínil výše, používají je jen, když je to nezbytně nutné.
Vytýkat Prokletí králíkodlaka nějaké zápory je velmi těžké a spíš než o objektivitu by šlo o hnidopišství. Napadá mě snad jen nemastný neslaný začátek filmu a to, že mě film nedokázal až tak strhnout na svou stranu. Spíš jsem jen tak seděl a pozoroval, než prožíval.
Wallace a Gromit si svůj celovečerák jistě zaslouží. Po extrakladné masáži jsem sice čekal trochu jiný film, než který jsem viděl, ale o zklamání se nedá mluvit ani náhodou. Jen se snažím udržet si objektivní odstup, který zřejmě v případě Králíkodlaka někteří recenzenti, rozplývající se i nad vývěsní tabulí zelinářství ve tvaru mrkve, poztráceli. Přesto mohu Wallace a Gromita s klidným svědomím doporučit všem bez rozdílu věku i pohlaví.
Vzpomínky na tenhle kus čisté filmařské práce jsou krásné, možná hezčí než pobyt v kinosále.
(Recenzi na Mrtvou nevěstu Tima Burtona přineseme tento čtvrtek.)
Chybka
Pane Růžičko, režiséři se možná nedopouštěly kiksů, ale vy nebo redakce FP jste za ně jeden parádní zrovna vyrobili. Nebo vyrobily? 🙂
Jo, díky za vtipné upozornění na menší gramatickou chybku. Snad časem zmizí:)
Výborná recenze, nepřišel bych na výstižnější shrnutí dojmů než “pozoroval, ale neprožíval”. Je to film, kterému se nedá skoro nic vytknout – ale Slepičí úlet mne přiměl držet palce mnohem víc.
A jakým přesně blbcem že nejste?
Já sice vždycky tvrdil, že bojovat proti přechylování znamená odmítat skloňování, ale aby to někdo bral tak vážně jako “[z] jeho manželky Helena Bonham Carter”, jsem jeětě neviděl. A nepíše se “Mě se líbí”, ale “mně”.Dobře, uznávám, že to je hnidopišství; celý článek trpí syndromem filmového recenzenta, který nemá co říct, ale chtěl by to nějak okázale zaobalit, takže je to jeden div stylistiky za druhým, i když v trochu tlumenější tónině, než je na FP zvykem:”[Tottingtonová] sdílí Wallacovo zacházení se zvířaty”, “Nejprokreslenější postavou je skoro tragická postava”, “Režisérská ruka ví, kterým směrem se bude film ubírat”, “[film] má atmosféru budovanou humorem, plastelínou [a] vyprávěním napětí”…
Ad Jan Vaněk – zbytečně ostré, jako vždy, leč trefné. Jako většinou.Jediným recenzentem Fantasyplanetu, kterého lze brát vcelku vážně, zůstává Luboš Vachl.Btw, já zase říkám, že bojovat za zachování přechylování znamená odmítat nevyhnutelné.
To Vanek
Aspon vydavatele vidi, k cemu vede nedostatecna redakce knih. Odkud se asi tak ucime cestinu? :)Lukas Ruzicka je zacatecnik, neni jeste tak vypsany, takze mu obcas nejake slohove nedostatky nebo pravopisne chyby utecou. Je nadejny a zlepsuje se, neni potreba mu takhle nadavat, uplne by stacilo upozoreni na nedostatky. Ze ses, Vanku, buh, ctenari davno vedi, nemusis na to upozornovat blesky.Za nedostatky se omlouvam. Nepovazuji se za korektora, ale bohuzel na me padla povinnost opravovat chyby (zadny korektor u toho nikdy nevydrzel zadarmo dele nez dva tydny). Kdyz nam, Vanku, zaplatis, najmeme si za tve penize korektora a pak budes moct ocekavat profesionalnejsi vysledky. Vem si, ze casto davas sve penize za knihy, ktere maji chyb jak maku, ale tady bys prispel k realnemu zlepseni situace, ktera ti zrejme podle tvych britkych komentaru neni lhostejna. Mam ti poslat cislo uctu?
NIC
A to já bych to klidně zkusila, sice neslibuju víc než ty dva týdny, ale když už prudím, tak co nepřiložit ruku k dílu, což? 🙂
Re: To Vanek
Ale ne-dá-vám! Ne-dá-vám!
Hm
Asi vsichni recenzenti projdeme rekvalifikaci, nejlepe na vysoke skole, abychom byli schopni gramaticky i slohove spravne psat a kazdy ocenil nase schopnosti a mohl nas chvalit :-). Ukazte mi nekdo i radoby “profesionalni” internetovy magazin (klidne i noviny), ktere se vyvaruji vsech chyb. A to tam maji korektora…
Správně Karle! Nedej se! Lidi chybujou! I recenzenti!
:-))) Neni co dodat…
zpět k filmu
Tady se toho člověk teda dozví k tomu filmu 🙂 – mě se teda líbil moc – ještě víc než slepičí úlet – nevíte někdo, jestli se dá sehnat dvdčko s Wallacem a Gromitem se všema příhodama?
tak už jsem si to našel, už je připravujou, měly by bejt na přelomu roku 🙂 to se moc těším 🙂
Noby, Noby, kdes ses flákal? Že jsem tě tu tak dlouho neviděl… %)
to Incomo
Ani nevím, nějak jsem byl v luftě a dlouho jsem nezavítal 🙂
Docela slusny, nicmene po shlednuti predeslych dilu jsem od toho cekal vic. Ale rozhodne neurazi, spis naopak.