Úvaha o stylovosti dřeváren a jiných her v přírodě

Nad radami k dřevárnám mě napadlo několik poznámek na téma stylovost. Půjde o poučky patrně platné pro jakýkoliv druh stylovosti, nejen té na dřevárnách.

Doufám jen, že mé následující poznámky neodradí příliš mnoho potenciálních účastníků stylových akcí.

1) Jakákoliv stylovost (oděvu, výstroje a výzbroje) může být časově a finančně náročná! Pokud chce někdo dosáhnout dokonalosti, musí počítat se studiem dokumentace, sháněním předloh a správného materiálu a vlastní náročnou výrobou (většinou ruční). Tomu bude předcházet obstarávání financí nebo sponzora, případně zdatných výrobců, znalých šití či ovládajících jiné specializované činnosti.

2) Vzhledem k tomu, že většina uvedených činností při dřevárnách vychází z fantasy situované popsanými reáliemi dosti neurčitě kamsi do středověku či na začátek novověku, lze se inspirovat převážně gotikou a renesancí. Základní vzory oblečení lze spatřit v hojně se vyskytujících obrázkových publikacích pro mládež (většinou jde o velkoformátové knihy, věnované konkrétním historickým obdobím). Speciální publikace vědeckého charakteru budou k nalezení ve veřejných či univerzitních knihovnách. Dalšími zdroji inspirace mohou být muzea a hradní či zámecké expozice.

3) Máte k dispozici podklady, případně střihy, a chcete být opravdu stoprocentní. Zapudíte myšlenky na syntetiku a směsové materiály. Co zbude? Vlna, len, konopí, hedvábí, kůže a kožešiny. Bavlna nepřipadá v úvahu, její zpracování spadá do jiného období (přelom 18. a 19.století). Tkaniny z čistých přírodních materiálů se velmi špatně shánějí a jsou nehorázně drahé (konopné lze snad jen zcizit v muzeu). Kůže a kožešiny se sehnat dají, o cenách je ale lepší nemluvit.

4) Podařilo se zhotovit stylové odění (ať již vlastnoručně, nebo jinak). Přichází další problém – co si obout. Výrobce stylové obuvi lze v Čechách najít, počítejte však s minimem 3000,- za ručně šité fortelné boty. Další možností je “prošacování” různých bazarů a military shopů a zakoupení celkem slušných holínek po wehrmachtu nebo sovětské armádě (střih se za posledních 300 let příliš neměnil, tudíž budou stylové). Klasické jezdecké boty nedoporučuji, špatně se v nich chodí. Poslední možnost pro šikovné jedince je ušít si mokasíny na indiánský způsob. Škorním se nejvíce podobají apačské a navažské typy.

5) Tak či onak jsou zdolány nástrahy stylového oděvu a obuvi, zbývají doplňky – opasky a jiné řemení, výzbroj a drobné součástky výstroje. Zmíněné “drobnosti” lze obstarat na většině “středověkých” jarmarků, případně po burzách a bazarech. Ač se to zdá podivné, celkový dojem nejvíce podtrhnou (nebo zkazí) právě drobné a zdánlivě nepodstatné detaily.

 

    Nyní přejdeme k radám pro “normální” účastníky. Body 1 a 2 platí i pro ně.  V bodě třetím použijeme dostupné materiály, které vzhledově alespoň přibližně odpovídají předloze. Bod 4 o obutí lze obejít celkem jednoduše, vlastníte-li kožené “pohorky” či “farmářky”, případně jakékoliv jiné vyšší šněrovací boty. Jejich nevhodný vzhled lze zakrýt “psími dečkami”, “botas” nebo leginami do půli stehen (“botas” jsou  obdélníkové kusy látky nebo kůže, omotané kolem lýtka a uvázané pod kolenem, zakrývají i kotník). Bod 5 opět platí pro všechny. Ve všech případech se vyplatí poctivá práce a důkladné studium podkladů. Na nikoho neudělá slušný dojem týpek v adidaskách, obarveném prostěradle přepásaném šňůrou na prádlo a s čímsi neurčitým (asi násadou od koštěte) v ruce, nehledě na skutečnost, že s takovou výbavou  většinou nevydrží do konce akce  (buď si ublíží, nebo se vše ve víru bitvy rozpadne).

    Míra stylovosti závisí na každém jedinci, na jeho schopnostech, možnostech a soudnosti, stylovost akcí je pak věcí pořadatelů (nezapomínejte na důkladné propozice neboli zvadla!).

Na stránkách Westerners naleznete další užitečné informace. Hledejte pod hlavičkou Trappers corralu, starší “vydání” News, aneb co jsme zase provedli. Jsou tam fotky z táboření a některých akcí, které Vám předvedou, kam až lze ve stylovosti dojít (např. stylová kanoistika).

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Úvaha?
    No, nechme stranou, že slohový útvar úvaha má z pohledu suché teorie strukturu poněkud odlišnou od předloženého článku :o) a pojďme rovnou k obsahu. Zajímavé postřehy, ovšem toliko co se DOBOVOSTI týče, ze stylovosti nalézám informací pomálu. Stylovost totiž vyjadřuje určitou harmonii všech prvků celku a jejich účelnou synergii. V článku se ovšem spíše dočete (velmi zevrubně), jak se připravit na tábor living history nebo bitvu historického šermu. Nehledě k tomu, že zcela chybí informace o důležitosti doplňků kostýmu aj.. Tedy shrňme – historie fantasáka inspiruje, ale stejnou (leckdy lepší) inspiraci naleznete i ve fantasy ilustracích a filmech, případně ve hrách (např. Warhammer, jenom ty zbraně byste asi neunesli). Pokud chcete vypadat STYLOVĚ, vytvořte si kostým, a nenavlékejte si přes maskáč varkoč z prostěradla. Maskáčové kongo lze snadno nahradit halenou (ať už fantasy nebo historickou, ze sametu, dyftýnu, plátna nebo syntentiky), kalhoty kamašemi (u šikmookých obchodních přátel seženete pod 100,- kč), s botami je to opravdu horší, ale i já, pokud si chci na hře zaběhat, nahrazuji často své gotické škorně se zvednutými špičkami (ať žije mi parti!) klasickými kanadami. Tedy, chcete-li vypadat stylově (ne nutně “dobově”) vytvořte si hlavně kostým podle nějaké koncepce a nápadu a věnujte jejímu dotvoření trochu času, toť vše.

  2. úvaha?
    Přiznávám, že to má k dokonalosti daleko. Sám jedu v “living history”. Fantasy je někdy specifikována do konkrétního období, jindy je nezařaditelná. Tomu musí odpovídat styl, nebo směs stylů. To může někdo dovést k dokonalosti v dalším článku, já jsem se snažil jen někde začít (ale ne u prostého konstatování, že stylovost je drahá a časově náročná záležitost).

  3. Re: úvaha?
    Mě zase šlo o to, aby nevznikl u potenciálního fantasáka mylný dojem, že na dřevárnu musí vyrábět striktně dobový kostým (který je pro něj zpravidla co do obstarání i zpracování materiálu časově i finančně spíš nedostupný, než drahý). Tedy STYLOVÝ určitě ANO, DOBOVÝ jen pokud se mu nějaký historický vzor ZALÍBÍ. A z nedobových materiálů (rozuměj levnějších) už pak není halena, kytlice, kamaše, kutna, kapuce… takový problém.

  4. Tuhle skutečnost nepopírám, ale např. při stylovém táboření (hlavně při činnosti s otevřeným ohněm může materiál s příliš vysokým obsahem syntetiky dělat různé divy.

  5. Podle tohodle článku to vyznívá tak že, každý kdo pojede na nějakou dřevárnu musí mít přesně historicky reálný kostým, boty…atd.(o zbraních tu jaksi nepadlo ani slovo).
    Já si myslím že na dřevárnách by se měl člověk hlavně bavit(a taky pobít nějaký ty nepřátele!) a ne přemýšlet o tom jestli má dobrý oblek nebo ne.

  6. No, prijde mi to dost zcestne. Gotika a renesance?? Podivejte se spis na nejake pekne fantasy ilustrace! Historicke odevy vytvorili LIDE, z urcitych duvodu a za urcitych okolnosti, a ruznym rasam muze vyhovovat neco uplne jineho, kdyz uy nekdo chce byt realista do dusledku. Diky bohum, ze dost lidi vas nazor nesdili, a tak se na drevarnach daji potkat i skreti, jejichz zbroje se jezi spoustou bodcu a cinkaji retezy, barbari v kozesinovych bederkach a magove v dlouhych, symboly popsanych robach…
    Mam takovy pocit, ze v te uvaze se mluvi o uplne necem jinem, nez o drevarnach…

  7. Ja mam pouze velky pocit, ze Louda a Lezsi tak nejak nepochopili, o cem je tento clanek…

  8. Re: Nepocopili, o čem je tento článek
    Nemám dojem, že by výše zmínění něco nepochopili. Ten článek prostě takový dojem vytváří. Naopak, názor “dřevárna je o hraní, ne o kostýmu” mi přijde dost vystihující, ikdyž už jsou dnes dřevárny (nebo alespoň jejich velká většina) i LARP samozřejmě dál.

  9. Jakkoli se s Erlondem v mnohém neshodnu, v tomhle s tím naprosto souhlasím…

  10. Podle mě je supr, když jsou na dřevárně lidi pěkně kostýmovaný. Mrzí mě, když tam běhá chátra v prostěradlech a Adidaskách nebo jedinci s „jehličím“. Někoho to ale může dráždit stejně jako můj kostým. Nejsem fandou historických kostýmů. Jsou drahé a k fantasy se (zejména renesanční) podle mě moc nehodí. Týpek v ren. nebo got. hábitu, bazírující na historičnosti kostýmu, s mečíkem z násady, řemdichem z tenisáku nebo s jekorovou sekyroškou mi přijde komický.
    Nebráním se používání nových materiálů (použití pracovních rukavic, bagán…), ale „brnění z alobalu nebo alumatky mě přijde komické, na druhou stranu jsem viděl i velmi vkusná „brnění“ z jekoru, který je vhodný k obalení klacku a se kterým lze zhotovit i oblíbené plamenné meče :). Umožňuje větší ránu, která nemůže nikoho zranit. Špička zbraně je potom taky měkká a nemůže nikomu ublížit. ( bambule na konci mečů jsou fakt hrozný..)
    Je skvělý, když vás někdo za kostým nebo zbraně pochválí…
    Hezký den, Santa

  11. k cemu tenhle clanek slouzi???
    Absolutně nechapu k cemu tenhle clanek je. Ja jsem si precetl clanek, ktery- kdyby me Drevárny a historické bitvy tak ukrutne necytli- me absolutne odradi odt toho, abych na nejakou akci vubec jel. Rek bych si:”Tolik penez??? Takovy prace??? A to tam beztak mozna budu za pitomce.” Kybyby si treba ten clanek podolozil nejakymi kvalitnimi odkazy na stranky s fotografiemi obrazky strihu navody na vyrobu zbrani atd. pak bych ho shledal uzitecnym. Tim nechi kritizovat ten jeden odkaz co tam mas. Tento clanek je jak pro zacinajiciho tak i pro zkuseneho sermire nebo larpistu uplne k nicemu.

  12. K ničemu!
    Já mám pocit, že skoro všichni lidi, se kterými jsem kdy mluvil a četli to, si myslí, že tenhle článek stojí za starou bačkoru…

  13. Stará historie…
    Stačí si přečíst původní komentáře a je jasno. Myslím že je to stará věc se kterou se netřeba zaobírat. Nelíbí se Vám? Napište něco svého! Rádi to uveřejníme na Arborii (arboria.asf.cz) která se věnuje přímo dřevárnám.

Zveřejnit odpověď