Terminátor Salvation

I´ll be back. Já se vrátím. Památná to slova dnešního kalifornského guvernéra se opět naplnila a do kin vdupal na titanových nohách nový, v pořadí již čtvrtý díl slavného robota s nezapomenutelným úsměvem. Budou výbuchy, budou ještě větší výbuchy, bude opět hodně zbraní. Celým světem koluje otázka, zda bude ve filmu i Arnold sám.

Skynet přes úpornou snahu hrdinů všech třech předchozích dílů vyhodnotil lidstvo jako škodlivé a vypustil do vzduchu trochu toho radioaktivního spadu, aby malinko zredukoval lidskou populaci. Přes úpornou snahu stále lepších a lepších terminátorů, John Connor (Christian Bale se slušivým strništěm na bradě) přežil a nyní coby člen Odporu bojuje proti křemíkovému gigantovi, který na svoji obranu buduje stále vymazlenější stroje.

Razantní změnou prošel celý koncept filmu, který již není honičkou před „nabušeným“ terminátorem, ale přímý boj proti počítači. Změna konceptu je rozhodně vítaná, protože pronásledování jsme si užili dost. Nepřítelem je teď Skynet sám a jeho kovoví pohůnci, až na jednoho, který sice v sobě má víc železa, než je povinná dávka v krvi, ale ten – ostatně jako vždy – tak úplně na jeho straně není.

V celém filmu, o který se postaral režisér McG, uvidíte neustále několik věcí: terminátory, poušť a zase terminátory, občas prostřihnuté s létající stíhačkou Lovcem-Zabijákem. A také Arnolda. (Pardon, řekl jsem Arnolda? Ne, to je jen recenzentský výkřik do tmy, žádný Arnold v tomto filmu není!)

Konečně díky posunu do budoucnosti můžeme vidět tyto Skynetovy hračky pořádně v akci, a že si jí užijeme dost. Už od začátku se střílí. Lidi bojují, lidi umírají, stroje vybuchují a tak to pokračuje od začátku do konce. Do toho se objevuje Sam Worthington jako tajemný Marcus Wright, který v sobě ukrývá víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Rozhodně se o něm dá říci, že má srdce na pravém místě. S touto postavou je spojena i základní otázka, zda si ten, kdo se provinil, zaslouží druhou šanci. Nezáleží na tom, zda to je zločinec Marcus sám, který byl kdysi dávno odsouzen k trestu smrti, či celé lidstvo, s nímž zatočil jeden vychytralý počítač jako bolševici s carem Mikulášem.

Sice to je těžko uvěřitelné, ale hlavním hrdinou není John Connor. Christian Bale si sice pro svoji roli vynutil více prostoru, ale hlavní otěže nepřevzal. Samu Worthingtovi jen sekunduje a doplňuje se s mladým Kylem Reesem, kterého hraje Anton Yelchin. Tvůrcům filmu se musí vzdát hold, protože tento mladý Rus se trochu podobá Michaelu Biehnovi, Reeseovi z původního Terminátora.

Tím se dostáváme k flashbackům. Uvidíte jich poměrně hodně. Ať už to je příjezd k benzínové stanici, terminátorské nohy stoupající po schodech, polévání terminátora žhavým železem a následné chlazení. Nechybí ani nezapomenutelná hláška, která se stala mottem celé série: „Já se vrátím.” Nechybí ani Arnold. (Pardon, už zase, ale Arnold Schwarzenegger v tomto snímku vůbec nehraje.) Všechny scény jsou do děje zakomponovány velmi jemně a nenásilně. Divák pak nemá pocit, že scénáristé vykradli původní dva díly a následně pytel nakradených motivů jen nasypali do nového scénáře. To ne, scén není tolik a jsou roztroušeny po celém filmu tak, aby náhodou nevyvolaly dojem, že se opakují celé pasáže. I když bitka v továrně se k tomu docela blíží. Spojitost s předchozími díly funguje a stává se tak velmi příjemným zpestřením.(Kterým by mohl být také Arnold, ale co se dá dělat?)

Představy o tomto terminátorském pokračování však byly úplně jiné. Namísto bojů v rozbořených městech, pásů LZ drtících hromady lidských lebek, nočních útoků, futuristických zbraní a podobných věcí z předchozích dílů se před námi odehrává děj převážně na poušti. V otevřeném prostoru a z představ armády otrhanců, která se ukrývá v kanálech, se stalo solidně vyzbrojené vojsko s „pouze“ dnešními zbraněmi. Naštěstí terminátoři nedošli žádných změn, takže se na nás mohou neustále zubit svým titanovým chrupem.

Film je celý jaksi předvídatelný. I průměrný divák odhadne, co se teď stane, kdo co udělá a co řekne. Chybí moment překvapení. Marcus skýtal velký potencionál pro dějové zvraty, ale scénáristé tuto postavu zcela odflákli. Udělali z ní jednostranného bijce, který splní svůj úkol a šmitec. Chvíli to vypadá, že učiní něco, co by mohlo být zajímavé, co by z něj udělalo mnohem hlubší postavu, než jakou je teď, ale ta chvíle odezní tak rychle, jako přišla. Marcus prostě jen tak jede v přímých, dávno vyjetých kolejích, které sice naplňují jeho myšlenku druhé šance, ale v takovéto podobě to je nuda s velkým N. Nezachrání to ani zběsilá honička po poušti, která divákům názorně předvede, jak se dá sestřelit létající robot za pomocí tahače s navijákem.

Postapokalyptickou atmosférou tento film přímo čpí, takže vizuální stránka táhne hodnocení nahoru, ale celkově je Terminátor Salvation jen dalším pokračováním, které nezachrání ani flashbacky a nezachránil by ho ani Arnold, kdyby tam byl. Je to prostě konzumní film, u kterého nemusíte vůbec přemýšlet, vše je před vás hezky naservírované. Sice v super vizuálním kabátku, ale obsahově to je něco, co už tu bylo tolikrát a začíná se to přejídat. Ve srovnání se svým pokulhávajícím předchůdcem je sice lepší, ale o tolik to není.

Teď už jenom zbývá čekat, jestli Salvation vydělá tolik peněz, aby se natočila pětka. Otázkou ale je, jestli to vůbec chceme.

Na závěr ještě drobná poznámka, že ke konci filmu se z oblaků páry nakonec vynoří někdo, koho bychom tam vůbec, ale vůbec nečekali…

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

32 komentářů

  1. “Je to prostě konzumní film, u kterého nemusíte vůbec přemýšlet, vše je před vás hezky naservírované.” Áno, takisto ako v prvých troch dieloch. Ja som dostal presne to, čo som chcel – nadupanú postkatastrofickú akčnú jazdu. 8/10

  2. Ja taky dostal přesně to co jsem čekal. Dementní sračku co ani nedrží pohromadě. 2/10

  3. Ohradil bych se proti: ” Je to prostě konzumní film, u kterého nemusíte vůbec přemýšlet, vše je před vás hezky naservírované.” Pokud se podíváte na Amazon, tak právě o podobných amerických filmech, u kterých se nemusí zdánlivě přemýšlet, tam existuje k dohledání desítky publikací, kde autor na zhruba 100-250 stránkách ukáže, že přemýšlet rozhodně o čem je.

  4. Jistě, to že kritik nebyl nucen k zamyšlení a nenašel hlubší myšlenku, ještě neznamená, že v tom filmu není.Mluvím obecně, TS jsem neviděl a tuto recenzi nečetl.

  5. dvojkou mali tieto filmy skončiť, táto nastavovaná kaša je zbytočná

  6. “u kterého nemusíte vůbec přemýšlet” je fráza, nechápem prečo ju tu teda beriete doslova, premýšľať sa dá prakticky nad každým filmom, autor recenzie chcel zrejme len povedať že to nie je intelektuálne nadupaný film, ale akčná jazda.

  7. Tak nějak se ze mě v posledních 4-5 letech stává tvrdý filmový kritik, začíná mě iritovat předvídatelnost, klišé, kulhající až chromá logika, patetické scény, zkrátka si všímám detailů, co mě dřív nijak netrápily. Naposledy mě prudce zklamal (přesněji nas*al) “Outlander” a jakkoliv je moje očekávání u “Terminátora IV.” hodně nízko, mám vážné obavy, že budu zase zklamaná a nas*aná. Nesnáším, když se przní kulty mého mládí, jakými jsou v první řadě “Terminátor I., II.” a “Vetřelci”… Zlatý Cameron!

  8. Hej lidi,
    co jste vlastně čekali? Tenhle film je jedno velké deja vu Johna Connora. A mezi námi – nelogičností jsou plné i první dva díly. Například argumentace, že strojem času projde jenom živá tkáň je naprostá pitomost – jedna by tím neprošel T-1000, jednak by podle logiky “zabudovali jsme robota do živé tkáně” stačilo, aby nějakou superzbraň zašili do živé tkáně. Stejně tak je fascinující, jak stařičký model T-800 vydrží v každém dílu víc a víc… V prvním díle ho rozdrtil pitomý tovární hydraulický lis a ve třetím už dokáže zadržet hlavní dveře protiatomového krytu…A pokud chcete mluvit něco o patetičnosti, tak se podívejte na původně zamýšlený konec T2, který snadno najdete na YouTube! Tenhle film je výborným pokračováním, dokonce ani neignoruje třetí díl, jak někdo bez jakéhokoliv konkrétnějšího odkazu často tvrdí…

  9. 2 Thomas Morta:
    To se nepočítá, tehdy jsem byla mladá a krásná a blbá a líbilo se mi to!:-) Byl tam Arnold, šlak vzal nelogičnosti!:-D Sentiment je mocný čaroděj:-D. Ďuro trefil hlavičkou hřebíček:-), jak člověk stárne, nějak ho máloco dokáže překvapit nebo nadchnout… Efekty taky nevytrhnou všechno. Na druhou stranu: čím nižší index očekávání, tím větší má film šanci překvapit příjemně;-).

  10. 2 Jana677
    Také si myslím, že celá hysterie je způsobená nedotknutelností kultu původních dvou dílů. Nového terminátora beru jako příjemný restart série. Ačkoliv, vlastně to není restart…Noví Batmani a Jamesové Bondové původní díly naprosto ignorují a proto uspěli. Terminátor se rozhodl navázat a proto ho lidi odsuzují? Inu, já také tvrdím, že nové LEGO není, co to bývalo za mých budovatelských let…

  11. To proto, že to tenkrát nebylo LEGO, nýbrž nějaký socialistický pahnus, ze kterého nešel postavit ani bagr! 🙂 (Teda pokud neměl člověk známé v kapitalistické cizině, že.)Ale je fakt, že člověk tak nějak s pokročilou technikou očekává, že když už se filmaři vyblbli na Pirátech a podobně a nemusí věnovat tolik času zvláštním efektům a vyrábět je doslova ručně, zase se tak trochu do filmů vrátí logika. Mně se Terminátor nikdy nelíbil právě proto, že tam byl Arnold (ne že bych je všechny neviděla), takže na tohle jsem zvědavá.

  12. To Dana K
    Já už zažil opravdové LEGO z Tuzexu a hlavně po revoluci:-) Když jsem mluvil o budovatelských letech, nemyslel jsem tím budování komunismu:-)Mám pocit, že ve filmech, kde je logika, nejsou efekty = ony už tak nějak z principu logiku a fyziku obcházejí:-)

  13. To Thomas Morta
    Aha, právě kamarád jezdil pro nedostatkové LEGO do Vídně ještě dávno po bouřlivém roce, protože ty nejzajímavější, ze kterých se dala postavit funkční kosmická loď (zapotřebí byl ještě originál švýcarský víceúčelový nožík), se k nám pořád ne a ne vozit.Já nevím, znám filmy, kde jsou efekty i logika, ale je fakt, že se obojí dohromady hledá těžko přetěžko :-))) Každopádně mi přijde, že poslední dobou čím dražší film, tím víc se na logiku kašle (kašlání na fyziku mi až tolik nevadí – jak by potom jinak ty legolodě lítaly!) s tím, že to efekty zakryjí. A ejhle – ono obvykle ne, i když taky hodně záleží, co od toho člověk čeká.

  14. To Dana K
    Já to beru tak, že každý žánr má svá pravidla, podle kterých je třeba hrát, nebo která je třeba porušovat s porozuměním jejich funkci. To většinou staví logiku našeho exaktního světa na hlavu. Na druhou stranu – v pohádkách také logiku nepostrádáme (tedy logiku našeho exaktního světa, logika fikčního světa je celkem pevná), tak proč jinde?

  15. Právě proto na filmy koukám čím dál míň, zato sleduju seriály. Přijdou mi žánrově čistší a cílenější na konkrétní publikum. Nikdo nehlídá rating, aby to bylo “pro celou rodinu” a přijde mi, že i scénáře jsou čím dál kvalitnější. Jako by se skutečná kvalita přesouvala na obrazovky kabelových televizí…

  16. 2 Thomas Morta:
    Nevadí mi nereálnost, pohádkové motivy nebo přemrštěnost scén. Vadí mi, když je divák považován za nemyslícího idiota, a scénář s postavami a jejich jednáním manipuluje zcela svévolně. Prostě by měla určitá logika a posloupnost věcí fungovat i ve filmech, co nestaví příběh na reálných základech, přinejmenším ve filmech pro dospělé by to tak mělo být. Jeden příklad za všechny zhovadilosti (“Outlander”): Hrstka vikingů (a mimozemšťan) vykope za JEDINÝ DEN (od rána do večera) dřevěnými pseudolopatami past velikosti a hloubky plaveckého bazénu, zaplní ji asi miliardou hektolitrů velrybího tuku a obestaví ji palisádami (a ono to pak udělá “big bada bůůůům” a nikomu v nejbližším okolí se nic nestane:-))… 8-o To se pak divák nutně musí položit na otázku, zda je scénárista naprostý debil, nebo má za naprosté debily diváky, nebo ten slavný Holyvůůd nakupuje scénáře od žáčků prvního ročníku elementary skůůl.

  17. To Sartori
    POkud si pozorně přečteš tu větu ještě jednou, tak zjistíš, že já v ní neřekl, ať nad tím filmem nepřemýšlíte. Jen jsem podotkl, že když člověk vypne mozek a jen se dívá, z kina bude odcházet s vědomím toho, že pochopil A i B. Ale když se nad tím azčně přemýšlet, což monžná byla chyba :-), tak tam člověk najde věci, které trochu drhnou, které jsou trochu klišé, a které koexistují v nadupané, šílené akci. Kdyby tam tolik neblbi s Marcusem, hodnotil bych asi jinak.

  18. To Robert Pilch
    Naprosto souhlasím. Na druhou stranu myslím, že v poslední době šla kvalita hollywoodských filmů mírně nahoru.

  19. To Jana677
    Já se obávám, že hlavně píše scénáře tak, aby to pochopili prvňáčci. Na experimenty se nehraje, hraje se na působení na city:-)Co se týče scénářů – podle mě šetří na rozpočtu. Dle logiky “student scénáristiky či příbuzného oboru to napíše za třetinovou cenu a nikdo to nepozná” ustupují osvědčení scenáristé do jiných pozic:-(

  20. Mně taky nevadí, když se tam děje něco, co se v normálním světě dít (možná zatím) nemůže, ale vadí mi, když se to děje jenom někdy, aniž by bylo vysvětleno, proč se to neděje jindy, když by se to dít mělo. A nějak mám dojem, že scénář je už snad ta nejmenší položka na filmu – dneska už zaplatí víc chlapovi, co se jim stará o hotdogy, i když samozřejmě existují výjimky. Mnohem víc mě ovšem děsí ten nový Robin Hood 🙁

  21. 2 Dana K:
    Nový seriál “Robin Hood” byl opravdu nehorázně dementní hypersračka (citlivější povahy prominou, ono to nelze formulovat korektněji:-)). Já jsem si bohužel před dvěma roky ověřila, že i výjimečnost seriálu z roku 1984 je především produktem sentimentálních vzpomínek a dnes už to není taková pecka, ovšem proti té poslední ko*otině z dílny BBC jde o skutečné veledílo.

  22. to Jana677
    Já tedy myslela chystaný film z dílny Scott/Crow, i když název je stále ve hvězdách, jak jsem se dočetla. Na ten nejnovější seriál jsem ještě nenašla odvahu. Prostě RH s mongolským lukem mě děsí už jen z plakátů. Ten starý seriál miluju prostě ze sentimentálních důvodů – hlavně tam nikdo nepáchal umění a točili to pro zábavu. Tedy každopádně to tak aspoň vypadalo – já se bavila 🙂

  23. 2 Dana K:
    Oni to zas chtějí ve Svatolese zprznit?!? To jsem nevěděla… No, utěšuje mě myšlenka, že to skutečně NEMŮŽE být horší než onen paseriál z roku 2006, ten vážně bolel psychicky i fyzicky, kdykoliv jsem sesbírala odvahu u této britské pomsty světu povečeřet… To už snad radši sledovat přímý přenos z jednání Poslanecké sněmovny PČR:-(((

  24. to Jana677
    To se těš – bude to zřejmě ještě lepší než Gladiátor – stejná dvojka režisér/představitel hlavní role.Jinak já takový masochista nejsem, já večeřím u Návratu kondořích hrdinů z provenience úplně jiného kontinentu a ohromně si to užívám :-))) Občas to prohodím za Robina Hooda jejich severovýchodnějších sousedů a spokojenost největší. P.S. Ten debilní ptačí název má ovšem na svědomí Svatoles, asi aby to pochopil i průměrný americký divák, což je zřejmě zvláštní odrůda průměrného českého diváka, ale do hlubšího pátrání se pustit jsem se neodvážila.

  25. Vzhľadom na to, v akej je Ridley Scott v posledných rokoch forme (podľa mňa vynikajúcej), tak sa na Robina Hooda teším. Len škoda, že nepoužijú pôvodný scenár s prehodenými úlohami, ako to bolo v pôvodných stredovekých legendách (šerif dobrý, Robin zákerný hrdlorez).

  26. Mně se od něj moc líbilo Království nebeské, zvlášť potom ta čtyřhodinová režisérská verze. Ano, fakt se mi to líbilo! Jenže tam naštěstí nehrál Russel, takže po jejich spolupráci na Římu se toho Sherwoodu bojím čím dál víc. Původní verze, jak píše Ďuro, by se mi bývala taky moc líbila, ale začínají to příliš předělávat, a to nikdy nesvědčí o ničem dobrém. Ale pokud to dopadne dobře, budu jen ráda!

  27. No vzhledem k tomu,že do kina chodím film shlédnout a ne pitvat,jsem odcházel spokojen…

  28. v což všichni filmový tvůrci upřímně doufají…

Zveřejnit odpověď