Poprvé se objevil někde v Asii. Nikdo neví, odkud přesně přišel. Snad prý z Číny, snad z Mongolska. Nikdo ani neví, kdy přesně se to stalo. Po Hedvábné stezce, která tvořila jednu z hlavních spojnic Západu s dálným východem, se pak s jakousi karavanou dostal až k Janovské osadě v Kaffě, jednomu z mnoha černomořských přístavů.
Jenže v té době Kaffu (nyní známou jako ukrajinskou Feodosiju) zrovna obléhali Tataři z Krymu, kteří se i jinak pokoušeli dobýt, co se dalo. Přístav byl již dlouhou dobu v obležení a obránci zmírali hlady – stále se však drželi. Sotva k obleženému městu dorazil, dal se do díla a vstoupil tak poprvé do evropských dějin.
Možná by bylo na čase prozradit jméno našeho „hrdiny“ – ostatně jich měl skutečně mnoho. Nejčastěji jej však známe jako Mor nebo jako Černou smrt.
Ke Kaffě se dostal v roce 1347. Nejdříve se vyřádil ve vojsku obléhatelů, které kosil po desítkách. Ti pak nemocné pomocí praků metali za městské hradby. Byla to běžná praxe – pokud pevnost nešla dobýt silou, zbývalo ji vyhladovět. A hladoví lidé snáze podléhají nákaze, která mnohdy svede víc než vojáci. Tak proč nějaké té nemoci trochu nepomoci. Metala se tak běžně špína, výkaly, mrtvoly, hlavy nepřátel… cokoliv, co mohlo bacily rozvášnit.
Mor se v obleženém městě šířil s nebývalou rychlostí. Brzy byl zamořen skoro všechen vzduch. V marné snaze zbavit se mrtvol je obránci naházeli do moře – docílili tím pouze toho, že kromě vzduchu si zkazili i vodu.
Když Janované prchali, kromě zoufalství a poničené cti si s sebou odváželi i mor. Nejprve jej roznesli ve východní Evropě. V Byzantské říši řádil i mezi císařskou rodinou a díky uprchlíkům, kteří se před nemocí snažili zachránit, se šířil dál na západ. Ještě v tom samém roce se objevil v Itálii. V teplém podnebí se šířil ještě rychleji než kdekoliv předtím. Dokázal ochromit život na vsích i ve městech, naprosto paralyzoval celé kraje. Pro místní to byla nová nemoc a nikdo nevěděl, jak se přenáší ani jak a jestli vůbec se dá léčit. O rok později se dostal do Marseille. Přivezli jej námořníci, kterým ve strachu z nemoci zakázali vyložit náklad v Janově. Odtud se pak rozšířil na sever a tím pádem „ovládl“ téměř celou Evropu. Na jaře téhož roku vstoupil do německých zemí a nákaza se přesouvala dál na sever až do Pruska. Z Calais se pak dostal i do Anglie, takže ani tam nezůstali ušetřeni.
V první vlně se naštěstí vyhnul českým zemím (vyplatilo se nám, že jsme leželi mimo hlavní cesty – prostě být vidlákem není někdy na škodu). Přišel až v následujících letech a ani my jsme se jeho řádění nevyhnuli.
Umíralo se v tak obrovském množství a tak brutálně, že lidé, kteří neznali ani lék, ani původ nemoci, byli náhle zcela bezbranní. Navíc před nimi vyvstala řada dalších problémů: například velice rychle pomřeli notáři, kteří chodili k umírajícím sepisovat závěti.
Dalším důvodem, proč Černá smrt znamenala takovou pohromu, se stalo náboženství. Správný křesťan měl před smrtí získat rozhřešení – bez něj jej čekalo jen věčné zatracení. A co dělat, když kněží pomřeli nebo prostě k umírajícím nechodili ze strachu před nákazou (která je stejně většinou dostihla)?
Není tedy divu, že tato událost, která snížila evropskou populaci dosti drastickým způsobem, vyvolala řadu neméně silných ohlasů i v časech, kdy se morové povětří vytratilo:
Pronásledování židů – tradiční zábava dějin
Židé to nikdy neměli mezi křesťany lehké. Ve vypjatých časech, kdy hořely hranice ve velkém, a pronásledování kacířů patřilo k oblíbené zábavě, se členové cizího náboženství logicky nemohli dočkat ničeho jiného.
Lateránský koncil je dokonce označil za cizince – museli nosit žluté špičaté klobouky a mnohde i jiné žluté znamení. Většinou obývali uzavřené čtvrtě (ghetta) a přestože se těšili všeobecnému opovržení a nenávisti, získali si zvláštní právní postavení. Například se díky víře mohli věnovat lichvě (křesťan půjčoval jen z křesťanské lásky, Žid mohl i kvůli zisku) a díky lichvě ve velkém bohatli. A protože bohatí platí lépe daně, většinou se těšili ochrany panovníka. Ne vždy jim to k něčemu bylo.
V čase, kdy se Evropou šířil mor a nikdo nevěděl, odkud se vzal, mnohá podezření padla právě na Židy. Co to přineslo, netřeba rozebírat. Snad jen, že lidé jsou nepoučitelní a něco podobného jsme mohli být svědky i ve století dvacátém…
Průvody Flagelantů
Jeden z triků, jak odčinit hříchy lidstva (vždyť co jiného byl mor než trestem za lidskou zkaženost) byly průvody flagelantů – sebemrskačů, kteří putovali z místa na místo a náboženským zápalem strhávali všechny okolo. Kajícníci a sebemrskači odmítali pohostinství, žili v celibátu a svým utrpením se pokoušeli vykoupit blaho zbytku lidstva.
Jejich průvody znala Evropy již mnohem dřív, ale teprve s morem přišly skutečně „do módy“. Avšak postupem času se průvody začaly spojovat s negativními jevy – jejich příchod se spojoval s neklidem a násilnostmi, s vražděním židů a dalším nebezpečím. Navíc lidem došlo, že tím, jak cestují z kraje do kraje, sami pomáhají šířit mor.
Brzy se z kajícníků stali kacíři (jejich dogma popíralo některé zákony církve, oni sami začali léčit nemocné, vymýtat ďábla a své hadry promočené krví považovali za relikvie). Bulou z října 1349 se pak dala biskupům moc proti flagelantům zakročit a to byl víceméně jejich konec. Stačilo pár vojenských akcí, trochu krve a byl klid.
Tance smrti
A konečně se dostáváme k jádru a cíli našeho vyprávění: k tancům smrti. Německy se řeknou totentanz, latinsky Chorea Machabeorum, francouzsky Danse Macabre (podle mnicha, který je do Francie přinesl). Jak se praví v jedné chytré knize: „Od poloviny 14. století byli lidé neustále konfrontováni s náhlou smrtí, a to v masovém měřítku. Nové vědomí smrti nalezlo svůj výraz v literatuře a ve výtvarném umění: smrt bývá zpravidla zpodobována jako tanečník, umírání pak jako „Tanec smrti“. Jako druh i námět výtvarného umění umožňoval zachytit hrůzu ze smrti slovem i obrazem, a tak ji ovládnout; lze jej chápat jako něco, co bylo nadáno jakousi obrazovou a ochrannou magií…“
Na některých místech se pak tance smrti předváděly jako divadlo (většinou na hřbitovech) a tančící mrtví se objevovali i v průvodech při městských slavnostech. Tance smrti známe i jako obrazy, fresky, písně, básničky; obrázky se i tiskly na jednotlivé listy papíru (nejstarší tisk je z roku 1465) a samozřejmě prodávaly se značným ziskem.
A co víc, naleznete je téměř v celém křesťanském světě, ne jen v jednom kraji. Jejich konec pak přišel v sedmnáctém a osmnáctém století, kdy se díky protireformaci změnilo celé vnímání církve; místo uctívání smrti byla na pořadu dne samotná zbožnost.
Nejčastějším místem jejich výskytu jsou hřbitovy, a to je samo téma k zastavení. Na některých místech se mrtví po určité době vykopávali a jejich kosti se ukládaly do katakomb nebo kostnic. Třeba jedním pařížským hřbitovem Cimetiere aux S. Innocents prošlo za šest století jeho existence sedm miliónů nebožtíků a půda se tu zvýšila průměrně o dva a půl metru.
Kostnice pak známe i u nás, takže se klidně můžete zajet na nějakou podívat. Mezi ty nejznámější patří určitě ta v sedleckém klášteře u Kutné hory. Návštěva skutečně stojí za to.
Na hřbitov (stejně jako na kostel) se vztahovalo právo azylu: v okamžiku, kdy pronásledovaný vstoupil za hřbitovní zeď, měl být chráněn. V období nouze se sem proto schylovali nebožáci, kteří přišli o všechno. U hřbitovních zdí si stavěli příbytky a mohli tam strávit i zbytek života. Nejsou také neznámé případy, kdy se na hřbitovech četla kázání, konaly se trhy, různá setkání… prostě, na hřbitově to občas pěkně žilo.
A z výše uvedeného není proto ani divu, že ohlas smrti a samotné tance smrti inspirovaly i autory beletrie. Z těch, kteří se věnují fantastice, si vzpomínám například na Sapkowského, který do zaklínačova světa umístil divoký hon – zástup kostlivců, kteří se řítí nad hlavami smrtelníků a strhávají s sebou všechny nebožáky, kteří se jim připletou do cesty. A samozřejmě, jako vždy je divoký hon předzvěstí neštěstí. Určitě není jediný.
Nedávno se k němu (a případným dalším) přidal i „jistý Linc“, který se Tancem mrtvých inspiroval dokonce natolik, že ten se vloudil do názvu celé knihy: Mrtví muži netančí…
Text vychází z autorovy přednášky na Festivalu fantazie 2011.
Mno
Trochu mi vedle toho povyseneho opovrzeni stredovekym povercivym tupcem chybi zminka o prenasecich morove nakazy.
Ne, opravdu to nebyli lidé a vzduch.
Je to tragikomicke sledovat, s jakym vysmechem nekteri shlizi na stredovek.
Skoda, ze sami neuvidi (i kdyz kdo vi, treba obcas z kotle vzhlednou), jak se jim jejich potomci smeji za neznalosti, jimiz se dnes pysni. Krom jineho i neschopnosti lecit AIDS, rakovinu, Alzheimra.
Autor se ctěnému čtenáři omlouvá, že v tomto článku není napsáno všechno. Aby se tomu příště vyhnul, nebude sem psát už žádné články, ale jenom obsáhlé knihy s kompletními informacemi. A doufá, že čtenáře ty tisícistránkové věci bude bavit na internetu číst.
A pokud laskavému čtenáři přijde, že v tomto článku není nic víc než “povýšené opovržení”, pak jej autor rozhodně varovuje před dalšími články, které mu vycházejí ve stejném duchu v Pevnosti (počínaje sérií Hrdinové třicetileté války). Autor varuje obzvláště intenzivně, protože pokud tenhle článek dokázal někho naštvat, texty v Pevnosti musí dotyčnému přivodit infarkt!
Roggymu
Já bych to neřešil; on každý soudí okolí podle sebe a někdo holt vidí všude nějaký výsměch… 🙂
Pro Michaela
Ale ne, Jakub má pravdu… s tím se nedá polemizovat.
I proto jej varuji před těmi Pevnostními články, protože ty jsou laděné ještě odlehčeněji a tudíž mohou být mnohem víc nasírací. To nebyla ironie ani zlý úmysl, ale prosté a upřímné varování. Varoval bych i před Epochou, ale hádám, že to by bylo nošení dříví do lesa… (kdybych ještě studoval, tak kdyby se dozvěděli, že tohle píšu, nebyl bych studentem příliš dlouho…)
Já bych měl otázku na pana Bronce nebo i na Roggyho, pokud to ví: jak to vypadá s tou limitovanou edicí Mrtví muži netančí s tou audioknihou, která byla avizovaná na stránkách mrtvimuzinetanci.cz, pořád čekám, jinak bych už dávno objednal 🙂
Na audioknize je načten Stín Černého hvozdu a cd bude dnes k dispozici.
Mrtvé muže lze objednat spolu s ní, ale nemají (zatím) žádnou limitovanou edici ve stylu Mariňáků…
Ale možná to jakub přehání ale o přenašečích moru, tu zmínka asi měla být. Pokud vím byly to blechy a potakani ne spolu s velmi špatnou higienou ne? (ted nevím, jestli nevypouštím blafy)
Siccovi
Ale jó, byly; akorát je otázka, zda vzápětí někdo další nebude chtít přesnou medicínskou definici moru.
Ten článek je především o chování lidí té doby…
Roggy –> např. http://bit.ly/nqrcYj – s temi Zidy to tak jednoduche nebylo
Středověk?
Je trošku off-topic bavit se jedním dechem o černé smrti a zároveň o středověku. PRVNÍ epidemie černé smrti je podle některých názorů předělem mezi středověkem a novověkem, další vlny epidemie už spadaly zcela regulérně do renesance. Když si vezmeme například Petrarcu, Danteho nebo Boccacia, očité svědky PRVNÍ vlny černé smrti, kteří o ní také psali – tak to nebyli zrovna středověcí autoři, že?
Přenašeči černé smrti: oficiálně jsou to “krysy a blechy”, ale tento oficiální názor je znovu a znovu zpochybňován. Proč se třeba “krysy a blechy” zastavily na hranicích zemí koruny české (což je zméněno i v článku)? … Na zdroje a způsoby šíření černé smrti jsou různé názory, například se hledala (a našla) korelace mezi jednotlivými vlnami epidemie a průletem komet.
Středověk
VŠ: právě že není… středověk je hodně komplikovaný termín a navíc z úplně jiného ranku než třeba zmíněná renesance. je dělení gotika-renesance-baroko atd. a pak je dělení starověk – středověk – novověk atd. – obě linie jedou podle vlastních pravidel. Čistě ke středověku: to, čím končí, je v vlastně v každé zemi úplně jiné. U nás třeba nástupem Habsburků, v Itálii hluboko za renesance upálením Savanaroly a 1492 je dobytím Granady přelomem pro Španělsko… a tak bysme mohli pokračovat. Do toho, že se středověk pak ještě dělí (opět v různých zemích odlišně) na raný, vrcholný a pozdní ani nemluvě…
středověk
Termín”středověk” mi nepřipadá nijak komplikovaný. Vymysleli ho renesanční (italští) učenci a obvykle ho spojovali s pejorativním přívlastkem “temný”, což mysleli tak, že “všechno to tmářství je už za náma, teď žijeme ve věku rozumu, to se máme, hurá”.
Později se jiní “učenci” pokusili vtěsnat tenhle ideologický termín (temný středověk) do nějakých mantinelů. Začátek “středověku” je jasný a pevně daný (pád Západořímské říše roku 476), kdežto ukončení se pohybuje v rozptylu 100 – 150ti let (středověk byl ukončen objevem Ameriky, vynálezem knihtisku, atd., těch možností je nejméně 10). Každý “moderní” badatel si může stanovit svůj vlastní termín konce středověku a taky to dělá.
Co z toho vyplývá: jestliže renesanční učenci stanovili (temný) středověk jako (temnou) minulost, tak renesance logicky nastala až po ukončení středověku.
Středověk ještě 🙂
Logicky to z toho nevyplývá. Pořád platí, že se tu míchají jablíčka a hruštičky. Ano, středověk PŮVODNĚ vznikl nějak tak, jak uvádíte. Od té doby ovšem prodělal tento termín dost velký vývoj a pravda je taková, že mi nežijeme v renesanci (a i s určením toho, co přesně považovali třeba v takovém patnáctém století za renesanci a jak by brali naší dnešní definici by byl problém) a stejně jako se už neřídíme některými jinými tehdejšími názory, nemusíme se řídit ani tehdejší definicí jednoho termínu, zvláště když je tento význam již dávno přežitek a neodpovídá realitě.
Navíc pořád platí druhá mnou zmíněná skutečnost: pokud budeme dávat renesanci na stejnou úroveň se středověkem (z hlediska dělení historie), dopouštíme se chyby. Pokud si pamatuju, tak dělení podle uměleckých stylů u nás propagoval Pekař. To je to mnou zmíněné gotika – renesance – barok. Většinou se ale používá starověk – středověk – novověk atd. S dalším členěním. Ale nikdy nemůžeme dát středověk – renesance, to prostě neladí. Mimochodem, existují i názory, které dnes renesanci berou nikoliv jako protiklad ke středověku, ale jako jeho završení…
Z toho vyplývá, že se klidne o černých smrtích a dalších „srandách“ můžeme bavit a klidně mluvit o středověku…
A ještě poznámka na okraj: ani s tím začátkem středověku to není jasný. 476 není konec Západořímské říše, pouze datum sesazení Romula Augustula a to není totéž. Někteří historici tvrdí, že středověk začal ve skutečnosti někdy ve čtvrtém století prorůstáním germánských království do říše, jiní kladou pozdní antiku klidně až do sedmého století… Ergo: 476 je taková ta typická zjednodušovačka do školních škamen, aby se měli děti co učit a pokud možno u toho nemuseli přemýšlet 🙁
středověk x novověk
Podle mého názoru (není to přímo můj názor, ale určitý názorový směr, který se mi líbí) skončil středověk všude tam, kde začala renesance… což se v různých částech Evropy událo v různém čase. V Itálii nastala renesance začátkem 14.tého století (termín „temný středověk“ vynalezl konkrétně Francesco Petrarca v roce 1430). Do českých zemí strčila renesance své prstíky až někdy za Jiříka z Poděbrad, tedy o více než 100 let později.
Tenhle názor se pokusím zdůvodnit (bez ohledu na to, co si myslí Pekař a jiní velikáni).
Jek se liší novověk od středověku? Především masivním omezením vlivu katolické církve. Tato hierarchicky strukturovaná mocensko-ideologická organizace ve středověku kontrolovala každého – od kmánů až po krále. Dohlížela, aby každý konal (i si myslel) to, co ona chtěla, aby platil desátky a další poplatky, opakoval určené rituály (např. návštěvy kostela) a nevzpouzel se. Běda každému, kdo projevil názor odlišný od katolického – viz například Jan Hus nebo několik desítek tisíc jihofrancouzských katarů (kacířů) – ti všichni dopadli dost špatně… S příchodem novověku řekli obyvatelé Evropy katolíkům zhruba toto: my si budeme věřit v Boha takovým způsobem, jaký uznáme za vhodný a co je vám vůbec do toho, jestli v Boha věříme nebo ne, tak už nás přestaňte obtěžovat …“
Takže tohle byl novověk, období náboženské svobody a tolerance. Do Itálie přišel (společně s renesancí) tak nějak sám od sebe, ale například v německy mluvících zemích se zrodil z vleklých reformačních válek (jejichž součástí bylo i husitské hnutí)… Je ovšem pravda, že s nástupem baroka dobyli katolíci ztracená území a zahájili takový teror, proti kterému byl celý středověk čajíček… Ale baroko už snad do středověku nikdo nepočítá… Nebo jo?
ale ale…
No, máte pravdu v tom, že barok je obecně braný MIMO středověk… konkrétně se řadí… se všemi těmi procesy, útlaky “proti nimž je středověk čajíček” do… počkejte chvilku… ano, do novověku, věku svobody a tolerance… Jen doufám, že se tu ještě nezačneme bavit od dobu temna, které na naše země přišlo po Bílé hoře… Středověk byl naopak z náboženského hlediska a s ohledem na církevní kontrolu věcí obecně jen light verzí novověku a vlastně i renesance (to co za renesance by prostě papežům za středověku neprošlo). Stojí za zmíku, že až do šestnáctého století působily i v Itálii pohanské kulty, které v pohodě přežily středověk. Ona masivní kontrola, před níž se všichni tak třesou a jíž strašíme děti, ta je ž dědictvím Tridentu (od té doby je myslím také trestná soulož s krávou). Mimochodem, třeba Španělsko ve středověku a novověku, to jsou nebe a dudy a všichni víme, kdy tam plály hranice. Stejně tak za středověku nepoznala Evropa žádný náboženstvím podnícený konflikt typu třicetileté války (a jestli mi tu někdo začne vyprávět, jak se chudáci tolerantní protestanti museli bránit, asi umřu smíchy – byla to stejně fanatická pakáž jako katolíci, mnohdy ještě horší, jen ne s organizací, která by se mohla vyrovnat katilickj církvi – za což bychom měli být s ohledem na zásady a názory “veleduchů” jako Kalvín nebo Luther jen a jen vděčni).
No a ještě k termínu temný středověk: on byl Petrarca určitě skvělý básník a myslitel, ale o tom, jak byl nebo nebyl středověk temný, tak o tom věděl hovno.
Borisovi
Já jsem v tom poměrně nedouk a načteno mám velmi roztroušeně, leč mám dojem, že pokud chceš tuhle rovnici ještě rozšířit, musíš vzít v potaz absenci televize i tisku a tedy to, že některé procesy nastartované ve městech se na venkov šířily klidně i sto let…
Ostatně mi kamarádka novověká historička vykládala, že v německých zemích při nějakém “průzkumu” v devatenáctém století náhle zjistili, že spoustu drnohryzů vůbec neví, kdo byl vlastně Kristus…
Drnohryzové
Kdyby jen v Německu… a to jsme po nějakých patnácti stech letech šíření víry… Ve středověku to bylo ještě horší, protože cílem bylo časo pokřtít ty hnusy dřív ne konkurence, takže se nejelo moc ortodoxně (tzv. vulgární křesťanství, které zapojovalo i pohanské prvky a posvátná místa). Teprve někdy od pozdního středověku (nebo od renesance) se důsledně jelo tak, aby byla jedna linie, jedna podoba…
Musím říct, že shledávám fascinujícím, jak byla tehdejší společnost “nenormovaná”, jak člověk přešel pár kopců a zároveň se někdy s dalším údolím ocitl v jiném světě.
Ostatně když třeba Napoleonovi vojáci válčili ve východním Prusku (tedy vlastně Polsku), byli vyděšení tamní špínou a ubohostí; respektive konstatovali, že šlechta si žije na nesmírně vysoké noze a prostý lid je nahraditelná špína; asi to bylo o hodně jiné, než co viděli kdekoli jinde a nač byli sami z domova zvyklí…
Tuším při nějaké přednášce na vysoké jsem jednou slyšel někoho říkat (byl to docent Stich?), že středověk je stav mysli obyvatel. Že dokud lid čerpá uspokojení z toho, že vše probíhá stále stejně, ve stejném cyklickém koloběhu přírody, je vlastně ve středověku, a teprve jak se šířily ideály pokroku, kdy se čas lineárně rozbalil, doba se změnila. S tím, že v zapadlejších koutech Evropy panoval středověk ještě vééélmi dlouho.
Ale na ty přednášky jsem chodil někdy před 15ti lety, tak se mi to mohlo poplést a zmotat… 🙂
Já jen k tomu nařčení krys někde vpředu… U nás se krysami označoval lecjaký hlodavec, onen přenašeč (spolu se svými blechami samozřejmě) je ale Rattus norvegicus neboli potkan obecný, ta potvora kanálová, kterou vídáme dnes u popelnic. Krysa (rattus rattus) je zvířátko dnes již poměrně vzácné, sušší půdy obývající, tmavé a drobné, potkanem vytlačené. Obecný lid je ale samozřejmě nikdy moc nerozlišoval 🙂