Otázka za milion korun: Co mají společného Batman a Spider-Man? tik… tik… tik… píp… Přece nedokážou to, co dokáže muž z ocele, Superman. Ale co nedokáže Superman z toho, co dokážou Batman a Spider-Man?
Dlouho se čekalo na pátý celovečerní film pojednávající o nejznámějším komiksovém hrdinovi. Modrý obleček, rudá pláštěnka, pěkné velké S a pomáda na vlasy. Lex Luthor v Supermanovi IV: The Quest for Peace říká hlavnímu hrdinovi: „See you in twenty.” Nevěděl, jakou má pravdu. Poté, co si projekt Superman se vrací předávaly známé osobnosti Hollywoodu jako žhavou bramboru, se modro-žluto-červená hlíza dostala pod křídla Bryana Singera, který odvedl skvělou práci na prvních dvou dílech X-Menů. Relativně mladý režisér již zkušenosti měl, shodou okolností i s komiksovou adaptací. To mohlo fanoušky trochu uklidnit, ale nad scénářem stále visel otazník…
Budou Michael Dougherty, jehož největší zkušeností byl scénář X-Men 2, a Dan Harris, který je na stejné úrovni jako jeho kolega, schopni zplodit scénář, který by se nijak drasticky nevymykal originální Supermanovské koncepci, ale dokázal by oslovit spousty diváků i v současnosti? Odpověď je ano i ne. Superman má jisté aspekty, které se nemění, a je nutné udržet je ve správném kurzu, neboť i sebemenší vybočení by mělo katastrofální následky. Žádné vybočení se nekonalo. Všechna standardní koncepce supermanovského fenoménu je ve své podstatě zachována, což znamená, že dějové linie jsou dvě: záchrana světa a láska k ženě. Dvě prosté a klasické premisy, které se budou jemně a decentně prolínat. Kdyby se Mojžíš nedal na biblické příběhy, zajisté by létal po zaslíbené zemi v sandálech, s plnovousem po kolena a beraní pláštěnkou. Dokáže ale tahle zastaralá koncepce ještě někoho překvapit?
Diváci měli možnost za několik posledních let shlédnout různá ohrožení i záchrany lidstva, proto tvůrci museli vymyslet něco alespoň trochu poutavého. Hlavním zlosynem je Lex Luthor (Kevin Spacey), chlapík s fetišem pro krystaly a úchylkou na paruky, který svou sbírku obohatí o pár mimozemských nerostů nesmírné moci, jimiž se dá vybudovat nový kryptonitový kontinet. Ale zákony fyziky nepopře ani Lexa, takže by nově vznikající země zničila většinu Severní Ameriky. Tady by slečna Laneová namítla: „Ale miliony lidí zemřou!” a Luthor na to s úsměvem: „Miliardy! Opět mně tisk podcenil, slečno Laneová.” Superman má na práci zaděláno. V paralelní dějové linii figuruje právě slečna Lois Laneová, Supermanovo alter ego Clark Kent, Loisin přítel Richard i její dítě. Ale jakým Cassanovou musí Superman být, aby získal ženu, jež dostala Pulitzerovu cenu za článek s titulem „Proč svět nepotřebuje Supermana?”
Superman si sbalil svých pět švestek a na pět let se vypařil, nebylo po něm ani vidu ani slechu. To dokáže Lois nakrknout. Ani se nerozloučil, hotová tragédie. Po návratu musí Lois postačit Supermanovo vysvětlení: „Kdysi bývala planeta. Vybuchla. Konec příběhu.” Ale Lois není lehký úlovek a pár hrdinskými činy si ji nezíská.
Bryan Singer měl slíbenou práci na projektu X-Man 3, kterému věnoval tolik let života i lásky. Ale co čert nechtěl, přišel jeden pán jménem Tom Rothman, který je spolu-ředitelem FOX Filmed Entertainment, který má kromě hnusně velkého balíku na výplatní pásce i hnusně velké pravomoci. Jde o člověka, který podělal skoro vše, na co sáhl. Pro představu, díky jeho tvůrčí a ďábelské mysli se licence Vetřelce a Predátora spojila do jedné, čímž vznikl film Vetřelec vs. Predátor, absolutní propadák. A tak se nám pan Rothman chytl s Bryanem Singerem ve věcech týkajících se projektu X-Man 3: Poslední vzdor. Singer jistou dobu pod tlakem foxáckého tyrana vydržel, ale pak přišli bratři Warnerovi s nabídkou na stříbrném podnose, na němž se skvělo červené S ve žlutém trojúhelníku. Kdo by tomu odolal. A to ještě nemluvíme o tom, že Singer dostal náležitý rozpočet, dostatek produkčního času a absolutně volnou rukou.
Singer vzal práci na Supermanovi nanejvýš seriózně. Ale to neznamená, že diváci mohou očekávat stejné postupy jako u mutantů. Společným prvkem je superhrdinství, záchrana lidstva a komiks. Singer řemeslně skvěle zvládl látku, co se bravurního vypravěčství týče. Nejde jen o audio-vizuální přehlídku akčních scén. Singerovi se podařilo filmu vdechnout něco jako duši. Nepatřím mezi fanoušky Supermana, ani filmového, ani komiksového, ale tenhle snímek mě přesto oslovil svou emocionální stránkou. Nedojme k slzám, ale přesvědčí diváka uměleckostí. Singer si dává záležet i na neakčních scénách, někdy mnohem více než na těch adrenalinových. Nejedna pasáž utkví v paměti: například když Superman leží na nemocničním lůžku v komatu. Tehdy řekne čtyřvteřinový utrápený pohled Supermanovy pozemské matky víc než všechno dění kolem nich.
Singerovi filmařská zručnost upřít nejde, ale co má dělat, jakmile má neschopné scénáristy. Jistě není lehký úkol napsat libreto ke komiksovému fenoménu, který se dvacet let neobjevil na plátnech. Ale Donnerův první díl je natolik silný, že dokáže zaujmout diváky i dnes. Když se to vezme kolem a kolem, Donner natočil záživnější film a pro všechny. A nejen Donner. Zajisté by Superman: The Movie z roku 1978 nesklízel takový úspěch, kdyby mu nesekundovala dvojice Jerry Siegel a Joe Schuster, praví otcové zázračného humanoidního super-ufona z roku 1938.
Jerry Siegel přidal ruku k dílu, konkrétně ke scénáři. Ale Superman coby filmový charakter se nerozvíjí tak, jak bychom očekávali. Když pomineme fakt, že je hrdina plochý jak ping-pongový stůl uprostřed korejského národního maratónu, tak nám alespoň zůstane jeho pozemštější a obyčejnější alter ego, Clark Kent. Ale v novém snímku bylo Clarkovi věnováno pouze nevyhnutelné minimum pozornosti. Proč se tvůrci více nezaměřili i na Doktora Jekylla, když je pana Hyda všude plno?
Monotónnost. Tak by se dal nazvat aspekt, který působí rušivě. Mnoho diváků, zejména ti mladší, ovlivnění adrenalinovou hyper-realitou, se přijde podívat na akční dynamický film, ale budou zklamaní stereotypností. Nejsou to jenom romanticko-emocionální a srdcervoucí scény nenaplněné lásky Lois a Supermana, které by se daly charakterizovat jako teenagerská ubolená limonáda, ale jsou to i pasáže s Lexem a jeho pomatenou společnicí/spolupachatelku Kitty Kowalski. Kromě toho, že herečka Parker Posey se neumí vžít do své role, je tahle postava zbytečně iritující a bohužel se přičiní i o jeden nepodařený rádoby zvrat. Dramatičtějších a drastičtějších zvratů se v celém, dvou a půl hodinovém filmu nedočkáte, tak se ani nenamáhejte trnout samým vzrušením.
Superman se vrací se pyšní nálepkou „nejdražší film” v historii. 260 milionů dolarů není málo. A od takovéhle sumičky by se daly očekávat i nějaké ty agresivní speciální efekty. Diváci se sice dočkají speciálních efektů, ale markantním faktem je, že většina pozornosti byla věnována postavě Supermana, čili jeho vzdušně-manévrovacím výstupům a nebeskému baletu. Kryptonitem v oku diváků budou mouchy v efektech, které nebyly vychytány, ani se je nikdo při finálním sestřihu nepokusil zakrýt. Kupříkladu kryptonitový ostrov, který začne vznikat, je skvělý, ale při mnoha úhlech pohledu odhalujeme jeho nedotaženost a deficit pozornosti tvůrců. Samozřejmě – při takhle náročném projektu se nějaký ten detail prominout dá. Diváci by ale neměli příliš ,,zoomovat” na počítačem vytvořené cokoliv 🙂 a prostě se nechat unášet vzdušnými víry spolu se Supermanem. Někdy jsou efekty poněkud „přeefektované“, jindy vyšly skvěle, konkrétně scéna s padajícím letadlem a následujícím pokusem o záchranu. Puntičkáře zajisté potěší alespoň letmé přihlédnutí autorů k reálné fyzice. Poněkud zarážející je ovšem kýčovitost. Že Superman hrdě kráčí vstříc olověné spršce z do ruda rozžhaveného kulometu se dá usedět, ale „bullet timový“ záběr jeho oka, o které se roztříští kulka, už je silné kryptonitové kafe.
I tentokrát se Singer odhodlal udělat to, co udělal v X-Menech. Do hlavní role obsadil absolutně neznámého herce. Pro X-Meny to byl Hugh Jackman, pro Supermana Brandon Routh, filmový debutant s minimální televizní zkušeností. Vzpomínám si, jak Jackman na jedné tiskovce řekl, že předtím, než se stal Wolverinem, žil „z ruky do huby”, a teď je celosvětově známá osoba. Routhovi nemůžeme odepřít charisma, ale ani to není atribut schopný zakrýt charakterovou plochost. Ano, Routh je Superman, ne Clark Kent. Routh nezůstává jenom ve stínu Christophera Reevese, vžil se do role, ale do role superhrdinského mimozemského titána sekajícího dobrotu a přinášejícího spravedlnost. Ovšem při pohlednu na nového Clarka jsem se nevyhnul úšklebku. První myšlenka? Středoškolský šprt, který nosil domů samá áčka a fialově zmalovanou zadnici, absolutně neschopný navázat s opačným pohlavím jakýkoliv vztah, verbální i neverbální, a se společenskou oblíbeností na úrovni dvouměsíční filcky.
Kevin Spacey si také dobře nastudoval Hackmanovu postavu Luthora a pobyt na plátně si užívá svým zvrhle ironickým způsobem. Do jisté míry je Spaceyho podaní Luthora až komické, dokud nedojde k finálnímu střetu. To je pak panečku podívaná. Luthor není ten typ sociopata, který naběhne do ulic s vražedným pohledem v očích a neovladatelným maniakálním chtíčem. Žádné miliardy lidských životů, jak hlásá. Luthor nepotřebuje zbytečně prolévat krev, on si prostě vymyslí plán, který by měl přinést miliony dolarů a snížit procento populace. Namísto několika střetů Supermana a Luthora dojde jenom k finálnímu.
Co říct na novou Lois? Poněkud mladá, méně dravá, kučeravá… Kate Bosworth nepřináší tu Lois, jakou by fanoušci očekávali. Chybí jí reportérský šmrnc a touha jít vpřed prohlubovaná ambicemi. Ale zato má juniora a přítele Richarda, kterého hraje James Marsden se zálibou v milostných trojúhelnících, když už se do jednoho dostal v X-Menech coby Cyclops.
Abych dokončil odpověď na otázku z úvodu, co nedokáže Superman, ale dokážou Batman a Spiderman. Tak zaprvé, návrat Nolanova Černého rytíře byl překvapivější a přinesl s sebou to, co starému Batmanovi chybělo, dávku invence i originality. Snovač pavoučích sítí si také drží post nejoblíbenějšího superhrdiny i mezi celovečerními trháky. Správná kombinace adrenalinové akce a smrtelnické romantiky posunula Spideyho na vrcholek.
Odpovede:Superman nedokáže vrhať pavučinu a vycítiť nebezpečie
only test
test
recenzi jsem nečetl.ale film je to pěkný.%)
ale slyší prakticky všechno, prohlédne jakoukoliv látku kromě olova, čerpá energii ze slunce, létá, má ledový dech, spalující pohled a Lois Lane 🙂 to jsou devizi Sůpího
Singer má naproti tomu jednu, ale opravdu obrovskou devizu-umí udělat komiksový film reálně. Ať jsou to X-meni nebo Superman, budete mu pořád věřit, že se děj neodehrává v komiksovém světě, ale v “naší” realitě. Podle mě film zachoval ducha prvních dvou dílů, na které navazuje a úplně nejvíc se mi líbilo těch několik “proslovů” Jor-Ela během filmu. Paráda!
Fredy
Heh, zas abychom moc nemátli čtenáře. Zrovna Superman se vrací dává jeho realistickému pojetí superhrdinů naprosto zapomenout. Ono ani dost dobře nejde udělat z mimozemšťana z Kryptonu se všemi těmi superschopnostmi a křiklavým oblekem uvěřitelnou postavu. Pokud se vám film bude líbit (a mně se v podstatě líbil), bude to kvůli jiným věcem než realističnosti. Ale samozřejmě se to zdánlivě odehrává v “naší” realitě – jezdí tam auta, lidé chodí oblečení, hraje se baseball.;)
A že zrovna Superman má v sousedním Gothamu superrealistického Nolanova Batmana. Uznávám,že jsem v popisu tohohle filmu krapet přestřelil, ale Supermanova instprace je zde vykreslena daleko lepším způsobem, než předtím.
Ja si stezovat memohu…
… mne se tenhle novy Superman libil naprosto a totalne a zkratka 10/10.Ze Supermana nejde udelat ´realnou´ postavu, nema nejake ´temne stranky´ ktere by ho mohly szirat, nema potrebu se nejak psychicky vyrovnavat se svymi superschopnostmi protoze ty jsou pro nej prirozenosti, ani nemuze udelat neco ´zleho´ protoze to by slo zcela proti jeho charakteru – je to zkratka po vsech strankach kladak a to se holt dneska nenosi ;-)”Středoškolský šprt, který nosil domů samá áčka a fialově zmalovanou zadnici, absolutně neschopný navázat s opačným pohlavím jakýkoliv vztah, verbální i neverbální, a se společenskou oblíbeností na úrovni dvouměsíční filcky.” – jo, tak PRESNE tohle Clark Kent opravdu je, naprosty opak Supermana, a presne tak pusobil i Reeve (teda aspon na me jo 🙂 )”Tak zaprvé, návrat Nolanova Černého rytíře byl překvapivější a přinesl s sebou to, co starému Batmanovi chybělo, dávku invence i originality.” – tim “starym Batman” jsou mineni (i) ti dva Burtonovi? Protoze jestli jo, tak z Krypton spadl spise autor clanku nez Superman 😉
realističnost
Ono jde hlavně ono jak se příběh pojme. Buď se Superman v podstatě převléká za Clarka Kenta (viz. filmy), nebo se Clark Kent převléká za Supermana..což je rozdíl. Mě Superman Returns uchvátil, možná taky díky “realističnosti”. Nemůžu si pomoct, ale tenhle “nový” Sůpí mi připada daleko lidštější, než permanentně se usmívající Reeve. Krásně se to projevuje na jeho vztahu k Lois, nebo scény kdy dostává na Luthorově ostrově pořádně na zadek a přitom zoufale křičí, že je pořád Superman..tohle přeci “pan dokonalý” nedělá..nebo ne.. :))
Re: realističnost
ad. Superman a Clark Kent – viz Kill Bill 2 :-))
Kdo sledoval seriál Smallville, ví, že Superman zlá alter ega má. To vyloženě zlé se projevuje při kontaktu s rudým kryptonitem a další zlé já byl Kal-El, kterého porazil s pomocí své matky a černého kryptonitu. Ovšem u rudého kryptonitu se jedná o notně zasunuté povahové rysy a Kal-El byla “implantovaná” osobnost. Jde hlavně o to, že on má takovou povahu, že se dá vlastně popsat jako příkladový klaďák. Podle slov jednoho novináře ze seriálu “lidé ti šlapou po hlavách a ty v nich stejně hledáš to dobré”.Podle mě je Superman ten Clark Kent, který žil ve Smallville a “novinář”? To je jen civilní nátěr.I když tohle není seriál. (Ale nečetl jsem někde, že “By nový díl neměl odporovat ani kultovnímu seriálu Smallville”?)
Smallville
Smallville je kapitola sama pro sebe. Smallvilláci jsou naprosto alergičtí na srovnávání se Supermanem. Zmíníš to na fóru a většina na tebe vyjede, že je to přeci Smallville! na ne Superman 🙂 SMLV si hodně věcí ze Sůpího upravuje k obrazu svému, něco nechává. Sice hodně přispěl k tomu, že se natáčení nového Sůpího konečně dotáhlo, ale to je tak vše. To už má s filmy víc společného Lois & Clark TNAOS
Smallville v Ssr…
Jde spis o to, ze Singer odkazuje na serial, nez aby se ho uzkostlive drzel. Treba podoba farmy a vnitrku stodoly, ve ktery Clark (ne)spadne na zem, Lex zminujici sveho otce atd.
Re: Smallville v Ssr…
Jo..Lex mluvící o otci..tohle mi vypadlo :)) Samozřejmě kdyby Singer navazoval jenom na první dva filmy..bylo by to špatné, protože od roku 1980 se toho i v “Supermanovském” světě stalo hodně. Já bych preferovala možná ještě větší odchylku od prvních dílů. Smallville, i když ho mám ráda je občas svérázný až moc. Takže pokud se nenatočil celý příběh od začátku znova tak..Singerova verze je nejspíše ideální.
Jde mi to to,že ve Smallville bylo ukázáno, že neexistuje jen hodný Clark Kent (Superman), ale že i on má své špatné stránky osobnosti, které ovšem neukazuje. Se svérázností Smallville souhlasím a seriál se mi jako samostatná kapitola líbí, i když se tam už ukazuje Lois Laneová a Jor-El tam je vyobrazen… no řekněme že v rozporu s prvními dvěma díly. Takový tatík by asi těžko posílal svého syna jako “světlo, které ukazuje cestu”.
odpověd
Spider-man ani Batman proti sobě nemají plešatého hrdinu