Strážci byly bez debat mamutím projektem, výzvou nejen pro režiséra či scénáristy, nýbrž i pro celý filmový štáb, který se podílel na oživení epického příběhu. Snímek je kolektivním dílem, syntézou mnoha aspektů vznikl působivý celek. Vydavatelství Titan Books umožnilo fanouškům i divákům nahlédnout za oponu a podívat se, jak takový kolos vzniká.
Watchmen: Film Companion
Autor: Peter Aperlo
Vazba: Tvrdá
Cena: 19.77 USD
Nejdřív se koukneme na zoubek již obligátní publikaci, která doprovází každý významnější snímek a má přívlastek Filmový průvodce. Strážcovským průvodcem byl Peter Aperlo, autor scénáře ke Strážcovské hře Watchmen: The End is Nigh, nebo i k 300: March to Glory. Pan Aperlo měl neomezený přístup na scénu, do ateliéru, ke kulisám i rekvizitám ve fázích předprodukce, produkce i postprodukce. Pro některé fanoušky přímo dar z nebes – vidět, jak se rodí film. Průvodce je rozdělen do šesti tematických kapitol.
Kapitola s názvem Předprodukce mluví sama za sebe. Pojednává o prvním článku v řetězci “výroby“ celuloidového komiksu. Režisér prozrazuje, jak se dostal k projektu, slůvko věnuje iAlex Tse, polovina scénáristického tandemu, který objasňuje přípravu filmového skriptu (od roku 1988 jich bylo pět). A páni Williamson a McDowall diskutují o svých nápadech na kostýmy a kulisy. Všechny informace jsou podepřeny vizuálním materiálem, fotkami ze scény, concept artem neboli skicami a návrhy. Pro osoby neznalé poměrů Strážcovského univerza bude velmi obohacující druhá kapitola, Svět Strážců, která se výhradně věnuje úvodním titulkům a flashbackům. Věnuje se historii Minutemanů a potěší zejména zmínka, jak moc se tvůrci drželi předlohy a kolik detailů divákům uniklo v kině, nebo kolik se jich vůbec nedostalo do kinoverze. Druhá kapitola slouží i jako podklad k videu rozšiřujícímu komplexní filmový svět maskovaných dobrodruhů, Pod kápí. Následující kapitola s názvem Postavy se zaměřuje na hlavní hrdiny a věnuje se i jejich představitelům. Herci vysvětlují psychologizaci svých postav, kupříkladu Jeffrey Dean Morgan komentuje jednu vlastnost Komedianta jako “není vůči nikomu přátelský“. O produkci se dozvíme v stejnojmenné kapitole demonstrující celkový průběh natáčení. Čtenáři se mimo jiné také dozvědí, co všechno bylo skutečné – tedy reálné kulisy a artefakty, a co se točilo před v dnešní době tolik populárním zeleným plátnem. Něco o vzniku Rorschachovy masky, kaskadérských kouscích a pečlivém tréninku je zdokumentováno v páté kapitole, nazvané Postprodukce. Největším oříškem postprodukčních prací bylo stvoření atomového boha Dr. Manhattana, takže si zasloužilo i svoji vlastní kapitolu.
Watchmen: The Art of Film
Autor: Peter Aperlo
Vazba: Tvrdá
Cena: 26.40 USD
Další průvodce nepřímo navazuje na předcházející publikaci. Uvnitř objeví čtenáři pět kapitol: Concept Art, Sets (Scény), Props (Rekvizity), Owlship, Costumes (Kostýmy) a Posters (Plakáty). Každá kapitola je uvedena krátkým, ale výstižným textem z pera Petera Aperlo, který objasňuje průběh natáčení nebo problémy, se kterými se bylo třeba vypořádat. Publikace je bohatá na obrazový materiál, zejména concept art a návrhy scén nebo kostýmů jsou zajímavé. Je v nich naznačen tvůrčí proces. V konečném důsledku je celý obsah publikace zaměřen na tvůrčí práci, což je i největší rozdíl od výše zmiňovaného filmového průvodce. Prostor dostali kreativci zodpovědní za architekturu, kteří poskytli působivé náčrty laboratoře Dr. Manhattana a jejich půdorysů, stejně jako zimního sídla Adriana Veidta, Karnak. V kapitole věnované vozítku Sůvy je předloženo několik návrhů, přičemž při samotných návrzích i výběru byla zvažována nejenom komiksová předloha, ale i aerodynamika a “reálnost“ sestrojení Archieho. Velký důraz je kladen i na puntičkářství a detaily, které diváci nepostřehli nebo neměli možnost postřehnout. Výstřižky z novin mapující události alternativní historie jsou demonstrativním příkladem. Autenticitě nebylo učiněno zadost jenom formou tisku, nýbrž i doprovodnými zprávami a Ozymandiasovými plakátovými i novinovými reklamami. Stejně tak rekvizity, jež musely být co nejreálnější, takže i revolver, který daroval prezident Nixon Komediantovi, musel vypadat jako používaný. Kniha poskytuje pohled na mnoho dalších artefaktů, jež se jen letmo mihly v pozadí – podrobné záběry umožňují zájemcům pečlivě prozkoumat detaily.
Watchmen: Portraits
Autor: Clay Enos
Vazba: Tvrdá
Cena: 31.50 USD
Trojici knih o filmových Strážcích zakončuje netradičně album portrétů. Fotky pořídil oficiální fotograf Strážců Clay Enos a album vzniklo spíše jako vedlejší produkt jeho práce. Enos zvěčnil nejenom herce, ale i neherecké profese (asistent kamery, producent apod.), které se podílely na vzniku. Černobílé fotky jsou až neskutečně detailní, zachycují tváře i emoce i ve chvílích, kdy se o ně fotografované subjekty příliš nesnažily. Více jak o faktografickou záležitost jde o umělecké dílko, které více ocení osoby se zájmem o fotografii, než filmoví diváci. Je pěkné poznat tváře vykonávající mravenčí práci na tomhle kolosálním projektu.
Watching the Watchmen: The Definitive Companion to the Ultimate Graphic Novel
Autor: Dave Gibbons, Chip Kidd, Mike Essl
Vazba: Tvrdá
Cena: 26.37 USD
Jediná publikace, která se přímo netýká filmové verze Strážců, je kniha Watching the Watchmen sestavená a napsaná malířem a spolutvůrcem Davem Gibbonsem. Gibbons nemá stejné předsudky vůči Hollywoodu jako jeho kolega Alan Moore, tudíž mu nedělalo problém nejenom ponechat své jméno v titulcích. Dokonce projevil vážný zájem o co nejpřesnější adaptaci, nelenil a stal se odborným konzultantem. Něco navíc dolarů si přivydělal právě pohledem na genezi Strážců. Stejně jako výše zmíněné publikace, i Watching the Watchmen nabízí mnohem větší množství vizuálního materiálu než psaného slova. Autor po několika letech umožňuje nahlédnout za oponu, abychom mohli být svědky toho, jak se vaří bestseller. Vznik Strážců je představen od zárodku, prvotních nákresů a skečů, komunikace mezi oběma autory, fotkami Moorových návrhů i prvního scénáře. Čtenáři a fanoušci se dozvědí mnoho zajímavých informací, třeba to, že Rorschachova maska neměla původně zakrývat jeho tvář, nýbrž celé tělo, že vzorem pro postavu Komedianta byl legendární komik Groucho Marx, nebo že Sůva byl založen na hrdinovi, kterého Gibbons nakreslil ve svých pubertálních letech. V popisech působivé historie tohoto fenoménu autor překvapí poznámkami, že prodal všech 336 stran původního komiksu. Sběratelská cena raritního artefaktu mezitím vyletěla do nebes. Odhaleny jsou i alternativní scény, nepoužité panely, nebo detaily, kterých si možná čtenáři nevšimli. Doloženo je několik Morových komentářů, jak si představuje jednotlivé panely, dle kterých si můžeme udělat jasno, jaký je Moore pedant a na čem všem si dává záležet. Publikace není vyčerpávající historie, spíše slouží jako studnice zajímavostí (včetně koncepčních nákresů a nepoužitých skečů). Kdyby nebylo filmu, nedočkali bychom se ani téhle knihy, tenhle fakt mluví sám za sebe. Watching the Watchmen je spíše reklamním artiklem, než samostatným průvodcem.
Watchmen and Philosophy: A Rorschach Test
(The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series)
Autor: Mark D. White, William Irvin
Vazba: Měkká
Cena: 12.21 USD
Nejpůsobivější a nejzajímavější je publikace z vydavatelství Powell Books z knižní edice Filozofie a popkultura. Na jednotlivá popkulturní díla je nahlíženo z filozofické perspektivy (resp. z několika perspektiv), která umožňuje hlubší analýzu zkoumaného subjektu. Pod filozofický skalpel se již dostaly popkulturní ikony jako Ztraceni, Family Guy, South Park, Battlestar Galactica nebo Nolanův Batman. Pitvě se dlouho nebránili ani Strážci. Skupina akademiků se vrhla na grafický román za účelem rozšíření obzorů běžným smrtelníkům. Eseje jsou ve větší míře zaměřeny na jednotlivé charaktery a jejich motivaci. Kupříkladu v jedné z kapitol s názvem Veidtův plán se autor zamýšlí nad chápaním a působením etického kodexu v Strážcovském světe. Ostatní kapitoly jsou věnované neméně zajímavým tématům. Zkoumání postavy Sůvy, Strážcovských žen, dokonce i Minutemanů; dvojice Soudce v kápi a Kapitán Metropolis má vlastní podkapitolu zabývající se jejich sexuální orientací… Co se týče postav, nejvíc prostoru dostaly přirozeně nejzajímavější (resp. ne-normální) charaktery: Rorschach a Dr. Manhattan. Atomovému supermanovi je věnována celá jedna pasáž čítající několik kapitol s názvem Metafyzika Dr. Manhattana. Knížka poskytuje mnoho podnětných témat k zamyšlení, další diskusi i průnik do duše protagonistů komiksu. Nutno dodat, že pro naprosté vychutnání a pochopení prezentovaných myšlenek je třeba mít alespoň základní znalost známých filozofických proudů a jejich představitelů (Weber, Descartes, Kant apod.). Vřele doporučeno zájemcům o hlubší analýzu komiksového skvostu.
Publikace Art of Film a Portraits zapůjčilo na recenzi knihkupectví Brloh.