Tři týdny po premiéře celovečerní adaptace Strážců se na pultech objevilo DVD/Blu-ray s doplňujícím materiálem – animovaný snímek Příběhy Černé lodi a pokus o převedení několika pasáží z autobiografie Hollisa Masona, Pod kápí, na celuloid.
Mnoho debat, vyvolaných oznámením pokusu o zfilmování komiksu, se soustředilo právě na třešničku na dortu, komiks v komiksu Příběhy Černé lodi. Jestli se objeví ve filmu, jestli se vůbec objeví… kompromis se našel v kolaboraci s divizí studia Warner Bros., Warner Home Video. Samostatný nosič s animovaným snímkem byl vydán způsobem direct-to-DVD. V případě připravované režisérské verze by se pirátské dobrodružství mělo objevit v příslušných pasážích tak, aby korespondovalo s grafickým románem.
Ve světě, kde mají svoje místo maskovaní hrdinové, jsou alternativou k superhrdinským komiksům právě pirátské “brakové“ příběhy. Mladý kluk z New Yorku si čte Příběhy Černé lodi, zatímco nad lidstvem visí Damoklův meč v podobě nukleárních hlavic. Osud kapitána, kterému přízračná loď vyvraždí celou posádku, a jeho postupné propadnutí šílenství je syrovým, hrůzným příběhem (označeno jako mládeži nepřístupno). Animace se přidržuje Gibbonsova komiksového layoutu, pro navození atmosféry byly využity především barvy temnoty a krve. Příběh ztroskotance pojednává o odhodlání varovat a zachránit svou rodinu před pekelnou hrůzou i záchranou vlastního života, který nakonec ústí do exilu a hořkého konce. V komiksové předloze fungují vložené stripy i jako paralela nebo metafora k hlavním postavám, především k Adrianu Veidtovi, ale i Rorschachovi a Dr. Manhattanovi.
Čtyřiadvaceti minutový animovaný snímek funguje i jako samostatné dílko, se skvělým hudebním doprovodem a Butlerovým dabingem. Jenomže jeho primární funkce nespočívá v samostatnosti, nýbrž v přímé návaznosti na hlavní příběh, kde by se podle všeho měl i v blízké budoucnosti objevit. Na podzim se přesvědčíme, jestli nebo nakolik zafunguje vložený animák.
Nemálo zajímavým bonusem je “mockumetary“ The Culpepers Minute, retro pořad zaměřující se na fenomén Minutemanů. Čtenáři si zajisté pamatují autobiografii první Sůvy, Hollisa Masona, s názvem Pod kápí, která umožnila zákulisní pohled na dobrodruhy. Ve filmové verzi je Pod kápí pojato jako diskusní pořad, který jednotlivými vstupy mapuje historii hrdinů, jejich vznik a působení v ulicích New Yorku. Jedná se vskutku o vynikající materiály pro osoby neznalé Strážcovského univerza, jelikož objasňují události vyobrazené v pamětní úvodní sekvenci filmu.
Pod kápí se točilo v kulisách připravených pro film, do nichž byli nahnáni herci, kteří neměli tolik prostoru jako další generace hrdinů. Diváci se tak můžou seznámit s Kapitánem Metropolisem, Siluetou i začínajícím Komediantem. Mason na způsob své knihy “prozrazuje“ zajímavosti přímo z nervového centra Minutemanů, ale prostor dostane i první Hedvábný přízrak. Carla Gugino svým půvabem nejen okouzlí, ale i prokáže, proč mohla být sexsymbolem padesátých let. Na diváky promluví i vedlejší postavy, například kolega Dr. Manhattana, Wally Weaver; manažer a ex-manžel Sally Jupiterové či prodavač novin.
Obzvlášť pozoruhodné je dobové zasazení. Zatímco samotný program se jakoby odehrával v sedmdesátých letech, jeho obsah a prostřihy se retrospektivně zaměřují na léta padesátá. Autenticity se dosáhlo dobovými záběry zvěčňujícími Soudce v kápi, který se odmítl podrobit zákonu a odhalit svoji totožnost, nebo postupným úpadkem Mola. Skutečné archivní záběry jsou promíchány s fotomontážemi, takže diváci mají pocit, že sledují skutečný pořad s autentickými archivními záběry. Pod kápí je poučným průvodcem života maskovaných hrdinů a jejich mytologie.
Účelem Pod kápí je usnadnit divákům, neznalých předlohy, čtení epického příběhu. Téměř hodinová stopáž umožňuje zaměřit se i na detaily, jako je první lesbická superhrdinka Silueta, ztvárněná rodačkou ze Slovenska, Apolloniou Vanovou. I fanoušci si bezpochyby vychutnají tenhle bonus. Za jiných okolností bych recenzi zakončil komentářem o merchandisingu a zoufalé snaze tvůrců nahnat chybějící dolary (ta se projevila na komerční nehoráznosti s názvem Watchmen: MOTION COMICS). Jenomže Pod kápí bylo regulérní součástí natáčení a přístup tvůrců se promítl do výsledku, který je víc než uspokojující.
Příběhy černé lodi a Pod kápí vyšly na samostatném DVD nosiči (momentálně dostupné jenom v zámoří), ale měly by se objevit i na speciální režisérské verzi filmu někdy na podzim.