Jednadvacetiletý student žurnalistiky Martin Peška se svými kamarády pracuje na realizaci nového internetového portálu Topzine.cz, který bude mimo jiné obsahovat magazínovou část. V té podle Martina nesmí chybět rubrika o fantastice.
Proč ses rozhodl do magazínové části svého projektu Topzine.cz zasadit rubriku zabývající se fantastikou?
Nemá cenu si vymýšlet – jsem fanouškem fantastiky. Navíc, lidé si neuvědomují, že fantastika je provází dneska téměř všude, možná ji až moc vnímají jako přirozenou věc. Například mnoho on-line i jiných her vychází z fantastických světů, ať už vytvořených podle knižní, filmové nebo jiné předlohy. Některé jsou vytvořeny čistě na základě představ autorů dané hry, a z té naopak vznikají nejrůznější příběhy.
Čím se tedy bude zabývat Fanzine.cz, rubrika Topzine.cz věnovaná fantastice?
Především to budou již zmíněné on-line hry, ale také informace o zajímavých setkání příznivců různých zákoutí fantastiky. Uvidíme také, kolik lidí bude mít zájem podílet se na obsahu Fanzine.cz. Rozhodně už nyní chystáme speciál k letošnímu Festivalu fantazie, protože jeho program by určitě zaujal hodně lidí, ale na stránkách samotného festivalu se dozví jen obecné věci. Pak je hrozně těžké, aby se mezi fandy fantastiky dostal nováček.
Proč si myslíš, že Festival fantazie nemá nováčkům co nabídnout?
Já si nemyslím, že by Festival fantazie neměl co nabídnout. Naopak, v tom několikadenním programu si vybere opravdu snad každý. Ale jde o to, že nováček nemusí mít odvahu zapojit se do zaběhnutých kolejí, mezi „uzavřené“ skupinky. Na Fanzine.cz chceme přiblížit konkrétní akce v rámci festivalu v Chotěboři, aby se náš čtenář nebál zvednout od počítače, sbalit si batoh, a vyrazit na akci, kde se bez problémů do nějaké skupinky zařadí.
A co až skončí Festival fantazie? Budete mít o čem psát? Já doufám, že ano. Co jde připravit předem, tak připravujeme. Například můžu prozradit, že v září vyjde na pokračování povídka ke hře Divoké kmeny (www.divokekmeny.cz). To je jedna z těch her, které se na český internet dostaly ze zahraničí, zaujala spoustu lidí, ale nemá svůj příběh. Což mi přijde škoda.
V příběhu podle tebe mají české a slovenské on-line hry, které hraje méně lidí, výhodu?
Určitě. Ale problém je v tom, že se jejich tvůrci snaží dělat změny, aby uspokojili hráče, kteří ve hře působí několik let. Mnohdy se vystřídá několik administrátorů a příběh zmizí, nebo už na hru „nepasuje.“ Jako příklad si nemůžu odpustit Red Dragon. Svět Červeného draka před lety uchvátil neuvěřitelné množství lidí. Ten, kdo si tou dobou pořizoval internet, tak tu hru znal. Červený drak měl výborný příběh, který mě do hry zatáhnul. Vůbec jsem nečetl pravidla hry a nějaké návody. To mě nezajímalo. Fascinoval mě ten svět vylíčený příběhem čaroděje, hobitů a dalších. Nové zahraniční hry zaujmou většinou hodně lidí, ale ne dlouhodobě, protože nenabízejí příběh.
Uvažoval jsi o nějaké literární soutěži? Účastnil jsi se už nějaké?
Uvažoval, a uvažuji každý rok. Ale není čas. Koordinovat tak velký projekt jako má být Topzine.cz není legrace. V minulosti jsem se přihlásil jen do soutěže O stříbřitělesklý halmochron, kde jsem se svou povídkou Hodná kočka moc neuspěl.
Co si myslíš, že bylo příčinnou neúspěchu?
Hodná kočka vycházela z Nočního klubu, dvoudílného románu Jiřího Kulhánka. Za prvé bylo hrozně těžké pracovat s již vytvořenými hrdiny, k nim dát ty své vlastní, a se všemi pohybovat v prostředí, které vymyslel někdo jiný. Bylo to moc velké sousto na první povídku. Ale chystám se ji oprášit, a možná vyjde na pokračování také na Fanzine.cz. Umístění se v soutěžích pro mě není zásadní. Jsem rád, když můžu zavěsit svou povídku na internet, kde si ji někdo přečte a napíše pod ni svůj názor. Pochvala potěší, a kritika upozorní na chyby, kterých se do budoucna snažím vyvarovat.
Kdy má tedy tvůj projekt Topzine.cz začít fungovat?
Já bych chtěl upřesnit, že projekt není jen můj, ale celého týmu, který na něm pracuje, to jest programátor, grafička, členové redakce a další přispívající. Zkušební verze, která bude obsahovat jen magazínovou část, by měla začít fungovat 1. března. Betaverze, která už bude zahrnovat i první funkce komunitní části, začne možná už před koncem školního roku, a oficiální začátek je naplánován stylově na 9.9. 2009.