Spider-Man je zpátky a vehementně fušuje do práce Mužů v černém. Máme výskat nadšením nebo brečet nad největším zklamáním letošního roku? Pokud si přečtete naše rozličné názory, zjistíte, že odpověď není tak jednoduchá.
Ďuro Červenák – 5/10
Pane Bože, neprišiel som na rozdiel od Eddieho Brocka prosiť, aby si zabil Spider-Mana. Chcem ťa poprosiť o odpustenie za to, že nazvem Bretta Ratnera lepším režisérom, ako je Sam Raimi. Inak si neviem vysvetliť, ako sa mohlo stať, že X-Men: Posledný vzdor je oproti tretiemu Spideymu po všetkých stránkach fungujúci a hlavne nadupaný komiksový film.
Viem, že aj prvé dva diely Spideyho boli vlastne telenovelou s občasnými prestávkami na triky a komiksovú akciu, ale aspoň mali v akčných scénach gule a v tých dialógových zas neodolateľný pôvab. Pre trojku to už neplatí. Raimi si proste natočil svojho King Konga. Scenár je guláš plný pátosu, zbytočných rečí a nehorázne vykonštruovaných situácií (Spidey si “vyzlieka” symbiont akurát na veži toho kostola, do ktorého príde v nečakanom kresťanskom záchvate Brock – čo to má, sakra, znamenať???!!!).
Triky a akčné scény sú fajn, ale nemajú tie správne grády, pretože Raimi aj do nich musí pchať zbytočné vtípky, ktoré sú ako také síce veľmi zábavné, ale v kontexte filmu načisto rozbíjajú atmosféru a porušujú gradáciu (scénka Jameson a dievčatko s foťákom uprostred záverečnej cezdržkovej dokonale narúšajú rytmus vyvrcholenia). Tobey Maguire prekvapivo zlyháva v emocionálnych scénach a počas prechodu na temnú stranu sily je vyložene trápny, čo z tejto pasáže robí najhoršiu časť filmu (mám podozrenie, že to Raimi celé myslel ako veľmi bizarný vtip, ktorý však nemožno brať s nadhľadom, lebo akonáhle tak urobíte, ide do splaškov celá línia s Venomom).
Napriek tomu film má svoje výrazne svetlé momenty: prvý súboj Petra s Harrym, scéna v reštaurácii (aleluja Bruce Campbell!) a trikovo úchvatné “prebudenie” Sandmana. Pane Bože, ak vznikne štvorka, nech to už má konečne iného hlavného predstaviteľa a aj iného režiséra. Viem, že k Spideymu sa nehodí x-menovská dospelosť ani batmanovská pochmúrnosť, ale zmena štýlu by beztak nezaškodila.
Lukáš Růžička – 6/10
Spider-Man 3 nejlíp chutná s otevřeným pytlíkem křupek a zavřenými mozkovými závity. Z té porce patosu, telenovely a dementních ubrečených dialogů jsem otrávený a zklamaný. Stejně jako z Venoma. Sice vypadá skvěle a scéna v kostele je jeden z nejsilnějších zážitků, ale jeho příběh je hodně odfláknutý. Vždyť si ho v záběrech užíváme maximálně sedm minut, protože i 140 minut stopáže je na přeplácaný děj příliš krátkých. Raději nebudu vzpomínat ani vyřešení některých linií, zbytečnost postav a finále, které jako by vypadlo z Krotitelů duchů. Radostnější už je to s humornými vsuvkami. Cameo Bruce Campbella v roli francouzského číšníka potěší a J.K.Simmons si šéfredaktora J.J.Jamesona vyloženě užil.
Spider-Man 3 vyniká především v akčních scénách, hrdina Raimi si troufá natočit věci, na něž by jiní ani nepomysleli, a tak nám předvádí pořádný komiksový nářez. Všechno je neustále v pohybu, postavy se prohazují zdmi, Spidey laškuje s letícími kusy betonu. Paráda. Škoda, že se to nedá říct o celém filmu, ke kterému se hodí spíš slova jako rozpačitost. Pokud někdy používáte ustálené slovní spojení „What the fu*k!?“, diváci na okolních sedačkách si ho užijí do sytosti.
Jiří Pavlovský – 7/10
Pokud platí stará teze, že geniální film je ten, který má minimálně tři skvělé scény a ani jednu špatnou, tak třetí Spidey geniální není. Nemá sice ani jednu vyloženě špatnou scénu, jenže mu chybí i ty tři skvělé. Všechno si to udržuje slušnou hladinku a je to celkem v pohodě, jenže není tu ani jedna akční scéna, která by z nás vyrazila to uznalé „tý vole“.
Všechny jsou bezvadně natočené, to ano, jenže skoro všechny jsou to variace na obligátní rvačku ve vzduchu, občas doplněnou ještě nějakým kusem padajícího zdiva. Srovnejte si schválně finále s propadáváním pavučinami s podobnou scénou z King Konga. Taky zamrzí, že se v příběhu Spider-Man trochu ztrácí.
Na druhou stranu ale rozhodně nedělá třetí díl těm minulým vyloženou ostudu – a Bruce Campbell a J. K. Simmons to jistí.
Ondřej Čížek – 8/10
Pro mě tedy zatím nejlepší díl série. Sam Raimi sice neupustil od dlouhých stupidních monologů, amerického patosu (ta vlaječka je tam zase) a romantiky, ale oproti předchozímu dílu (který mám zase rád nejméně) to nepůsobí až tak křečovitě a trapně. Jinak se ale klaním před akční stránkou filmu. Na rozdíl od nového Supermana, je na třetím Spideym skutečně poznat, že stál nehorázné peníze. Triky jsou vskutku vynikající a po dlouhé době sem v kině zažil něco čemu se říká „dech beroucí akce“. Právě ony klasicky tupé dialogy v čele s neustále spravedlivým a ukřivděným (ne)přítelem Sandmanem Raimi dokonale vyvažuje vypiplanými komiksovými bitkami. A do toho navíc ještě strejda Sam sází vtipné scénky, jež navíc opravdu JSOU vtipné a s přehledem stírají veškeré ty rádoby romantické a moudré žvásty. Spider-Man trojka je dosud nejzábavnějším a nejakčnějším dílem, který je sám o sobě „komiksovější“ než adaptace 300 či Sin City. Abych pravdu řekl, docela bych uvítal i tu čtyřku. Přeci jenom protivníků je stále dostatek a i přes grandiózní finále nevěřím, že Venom je fuč…
Ondřej Jireš – 8/10
No jo, je to doják. Kdo by po druhém dílu čekal něco jiného, byl by hloupý. Spideymu se množí nepřátelé, ale také problémy, se kterými se musí vypořádat jeho lidská dušička. Ve vztahu s Mary Jane to skřípe, protože náš Pavouček je příliš zahleděný do sebe. Navíc se objevuje Gwen, což je pro MJ pořádný důvod k žárlivosti. Tři padouši, z nichž nemilosrdně padoušský je vlastně jen jeden, umí našemu hrdinovi pěkně zatopit. A navíc ten vyhazov z práce v Daily Bugle… no terno.
Máte pravdu, děj je hrozně přeplácaný. Raimi sem nacpal všechno, co Spider-Mana dělá Spider-Manem. A protože je zápletek tolik, valí se děj už od prvních minut jako povodeň, která nepoleví až do závěrečných titulků. Aby Raimi všechno spojil do jednoho celku, často bohužel spoléhá na náhodu a souhru okolností, což nepůsobí příliš přesvědčivě. Jako by mu šlo víc o ingredience než o hotový dort. I tak ale film ždíme emoce, brnká na struny patosu, předvádí efektní akci, spřádá dojemné niterní rozhovory, nechává vyniknout skvělým hercům… Třetí filmový Spider-Man je zkrátka extrémně výživný celovečerák, který se může líbit každému, kdo od Spider-Mana očekává Spider-Mana a nic jiného.
Šestý pohled
První průser je segment recipientů, páč pro děti je to dlouhý a nepříliš obveselující, pro dospělý naivní, čili zbejvá jen komunita adolescentů. A za druhý, kdo to vlastně posral – scénaristi, producenti nebo režisér? Asi tak nějak každej trochu, řekl bych. Nejzábavnější je Parkerova metamorfóza v zlobivého chlapce, jakkoli co do psychologie strádá – černý háro do očí, pomrkávání po děvčatech na bulváru, možná nejlepší akční scénou je tak paradoxně mile egoistická performance v jazzovým klub. Naopak vztah s Kirsten Dunst připomíná neprostříhanou reality show, kdy je divák nucen sledovat vše. Šílený hype před premiérou sice vyústil v obrovské zisky, ale i negativní přijetí natěšených diváků. Když ale pomyslím, co všechno by někteří režiséři byli za těch 300 miliónů dolarů schopni natočit, je mi z Spider-Mana 3 při vší úctě poněkud mdlo.
Taky vám “zlej” Spiderman vzhledově připomínal Martina Šusta? 🙂
Ne, vubec. Proc? 🙂
Tak to je na léčení, už ho asi vidím všude 🙂
Podle mě je hlavním problémem všech tří Spideyho filmů, že se jejich scénárista drží “zastaralého” stylu Stana Leeho. Mám tím na mysli telenovelu, ve které si to hlavní hrdina sem tam s nikým rozdá (tedy zmlátí padoucha). Daleko lepší by to bylo vzít podle Straczynskiho nebo třeba Bndise. Tam je místo telenovelitosti spíš inteligentní sitcom (to mlácení padouchů je tam samozřejmě taky). Jestli budou dělat čtyřku jiný lidi tak by to mohlo být daleko lepší. Raimi ať raději ukuchtí novej Evil Dead.
Spike: Kdyby to natočili podle Bendise, tak tam tři hodiny sedí Petr Parker s MJ v pokoji povídají si. Mohli by to dát natočit Kevinu Smithovi a stálo by to místo tři sta milionů dolarů jen třista dolarů. A skončilo by to velkým finále, kdy přijde tetička May a řekne MJ, aby už šla domů. (A patrně by to kupodivu bylo zábavné, protože Bendis je král dialogů.)Ale podle mně byla volba “Leeovského” Spider-Mana správná. I když série už existuje dlouho, tak filmová řada začíná, takže musí vybudovat vlastní základy a teprve na nich pak stavět poučené příběhy (k čemuž asi nikdy nedojde, ale to už je jiný příběh). Problém spíš vidím v tom, že narozdíl třeba od filmového Harryho Pottera, kde hrdina dospívá a mění se i jeho reakce a chování, tak tady se Petr Parker vůbec nemění, je to pořád stejný naivka, jako byl v prvním díle (přestože herec mezitím stihl přibrat takových stopadesát kilo). Trochu mi to připomnělo českou sérii Básníků – když je hrdina v osmnácti zasněný a život nechápající poeta, tak fajn. Když je takový ve čtyřiceti, tak je to zkrachovalec a člověk jím spíš pohrdá. Prostě, ve trojce už mělí mít Spider-Man hotovou osobnost, měl být už hrdina.
Ale Straczynskiho přístup by neškodil. Ten se mi líbí. A pravda je, že série Spider-Manových filmů je velmi naivní. Jistě, že je zde hodně situačního humoru (J.J. Jamesona jsem si v každém díle užil), ale celé mi to připadá už takové divné. Nehledě na to, že je film v některých momentech opravdu předvídatelný. Ale docela se mi líbí Sandman. Pokud si to uvědomíte, tak ve zfilmovaných komixech jsou buď padouši, nebo klaďáci. Málokdy se vyskytne něco mezi. Zde Sandman vybočuje a já mu osobně přeji, aby ty prachy konečně někde pro svou dceru ukradl… jsem holt jemná nátura.
Scarface: Zrovna Bendise jsem jmenoval proto, že dialogy v těch filmech jsou tragédie (příjde mi to jako Herkules střiženej novou Nemocnicí na kraji města).K humoru: V comiksech bývá humor založený na Spaideyho komentování a “hláškování” padouchů a sebeironii(to mají Lee se Straczinským společné). Ve filmu mi přišlo, že si Raimy řekl “Do každýho filmu hodim scénu dvě s Jamsonem k tomu jednou Bruce ať má starej kámoš s čeho platit nájem a o prču je potaráno.”
Horší než x-man 3? Můj bože, kam ten (filmový) svět spěje…
filmík o létajícím písku, zbytek mi v hlavě fakt neutkvěl.A o jakejch drahejch akčních scénách je řeč? Jediný co se mi líbilo a u čeho chápu že to stálo nějakej peníz je scéna jak to kusana rozloží na zrnka a on se pak skládá, zbytek by upoutal tak ve VKVéčku
Můj názor?Spider-man 3 je v podstatě úplně stejný jako oba jeho předchůdci, tzn. víceméně přesná kopie Leeovského stylu, který vidíme v komiksech: Peter Parker jako naivní chudý student s velkým problémem: musí ke všem svým trablům ještě zachraňovat svět, neboť s velkou silou přichází velká zodpovědnost.Chci říct: i v jedničce a dvojce (tam obzvlášť) jsme byli svědky roztahaných relationships, problémů s láskou, atp. Navíc to byl ale ten starý dobrý Spíďa, tj. nechyběl mu vtip, měl spoustu študáckých problémů a díky své mutaci se nedobrovolně dal na dráhu superhrdiny… Tohle všechno z komiksu Raimi parádně převedl na stříbrné plátno, a lidé a kritici se mohli zbláznit. Po jedničce byli všichni unešeni nečekaným úspěchem a nejlepší komiksovou adaptací, a tak byli natěšení na dvojku. V roce 2004 pak dostali ještě lepší pokračování, které se díky tomu, že předem “nemachrovalo s rozpočtem”, lepším trikům a rozvedené psychologii postav stalo nejpovedenější adaptací komiksu do filmu vůbec, a hle! je tu třetí díl!!! Konečně!Ale co to? Vždyť to spolykalo tolik penízků a mělo to být táák dobré, tak jakto, že je to takový sh*t? Omyl, vážení. Je to starý dobrý Spíďa, lidé akorát prostě nejsou zvyklí dostat napotřetí “to samé”, a díky velkým nákladům a řečičkám okolo před premiérou si mysleli, že se v kinech stanou svědky nejbombastičtějšího a nejtrikovějšího a nejcoolovějšího a vůbec nejlepšího filmového počinu, který zadupe starší bratříčky do země, dá zapomenout na Pána Prstenů a Titanik si dá k snídani. Lidé se zbytečně nechali rozmazlit Raimiho řečmi (ano, je to v podstatě jeho chyba, ty kritiky, chová se jako malé děcko) a čekali revoluci. Místo toho přišel třetí díl předchozích dílů, nabízející stejnou dávku hrdinství, romantiky, vztahů, patosu a zase větší dávku triků a akce. Jestliže druhý díl byl za toto vyzdvihován do nebe, když v tomto překonal první, můj názor je, že lidé – zhýčkáni režisérovými kecmy – se nechali oblbnout a nevidí tu dokonalost, se kterou na ně Peter Parker tento rok zase útočí. A potom, v návalu zklamání a vzteku kritika si v recenzích můžeme přečíst i vyložené shazování snímku kvůli jeho “nedokonalosti”, která podle něj tkví v a) je tam moc náhod (meteor dopadne pět kroků od hlavního hrdiny, Brock je ZROVNA v kostele…)!b) Hitlerovská patka a frajerské chování hlavního hrdiny po napadení symbiontem je otřesné!c) jééminánku, ta Mary Jane se ale nakecá, navíc ten zamilovaný trojúhelník je nesmyslný, moc to rozvádí, je to jako telenovela!atd.Dovolím si tedy poznamenat, že:a) stejné momenty byly v minulých dílech (zloděj zastřelí strejdu Bena /1. díl/, chlapci předají Spíďovi masku ve vlaku, když ji odhodil neznámo kam /2.díl/…), je to podle KOMIKSU, takže je to “normální”, dá se říct.b) tvůrci chtěli ukázat zlého Spider-mana. Už ukázali ubrečeného Spider-mana, zoufalého Spider-mana, nasraného Spider-mana, zamilovaného Spider-mana, Spider-mana v důchodu, tak proč ho neukázat i v tom záporném světle, jak ze sebe dělá frajera a na všechny sere? Je to komiks! Vyhodili ho z Bugle, přítelkyně se s ním rozešla, a po ruce byl moc ošklivý symbiontík, tak to tu máte! Paráda!c) stejnou míru romantiky, rozhovorů okolo a patosu jsme měli v duhém díle, a to dokonce dvakrát za sebou (jednou Peter M.J. mít nemůže, pak zase může, pak zase nemůže, ale nakonec může!), takže zase, kde je problém???Lidi, vzpamatujte se, nenechte se zklamat kecama o nejdražším filmu všech dob, nevšímejte si jich (prostě se u něj bavte, nečekejte zázraky, ty si za peníze nekoupíte), zajděte si do kina, a bavte se. Bavte se s vědomím, že je to podle komiksu, že komiksy JSOU i o telenovelních řečích okolo, o patosu a o náhodách. Řekněte si, že to tu už dvakrát bylo, že vás to bavilo, a pak zjistíte, že napotřetí je to znovu lepší, všeho je víc! Starý dobrý Spider-man se vrátil.
myslím, že hlavní problém tkvěl ve všech těch reklamách, které Spideyho předkládali úplně jinak, než jak vyznívá po shlédnutí snímku. Lidi se těšili na pořádně nadupanou akční show a přesto si dovolím tvrdit, že S.3 na mě působil “komorním” dojmem a to i přes nadupanej rozpočet. Člověk odchází z kina a ví, že se mu to líbilo, ale přece jen to bylo oproti reklamám nemastný neslaný. Přeměna Petera v hormonálního frajera bylo to pravé, co film potřeboval v celém svém rozsahu – něco neotřelého. Jedině mi vadila dle mě malá úloha Venoma. Bylo jasný, že to je ten jediný pravý záporák a to dost echtovní, že si dle mě zasloužil samostatný film bez područí Sandmana a flustrovaného Henryho. Přesto jsem spokojenej, byť jsem asi jako polovina populace čekal něco jiného…
myslím, že hlavní problém tkvěl ve všech těch reklamách, které Spideyho předkládali úplně jinak, než jak vyznívá po shlédnutí snímku. Lidi se těšili na pořádně nadupanou akční show a přesto si dovolím tvrdit, že S.3 na mě působil “komorním” dojmem a to i přes nadupanej rozpočet. Člověk odchází z kina a ví, že se mu to líbilo, ale přece jen to bylo oproti reklamám nemastný neslaný. Přeměna Petera v hormonálního frajera bylo to pravé, co film potřeboval v celém svém rozsahu – něco neotřelého. Jedině mi vadila dle mě malá úloha Venoma. Bylo jasný, že to je ten jediný pravý záporák a to dost echtovní, že si dle mě zasloužil samostatný film bez područí Sandmana a flustrovaného Henryho. Přesto jsem spokojenej, byť jsem asi jako polovina populace čekal něco jiného…