Pro někoho jsou to jen jména, často všední, obyčejná, ale pro mnohé to jsou lidé píšící obdivuhodné příběhy. Lidé, kteří vás donutí se alespoň na chvilku zastavit, tiše a pozorně se zaposlouchat. Stojí za to je slyšet a snad o nich říct i ostatním – zvěstovat příchod nových vypravěčů.
Ať už je důvodem jejich originalita, svěžest, nápaditost – ne to nejsou synonyma – nebo styl, jazyk, charakterizace postav či jen prostá schopnost zaujmout běžnými prostředky, někdy však o to silněji. Každý spisovatel může být výjimečným hlasem, zvláštním a ve své neopakovatelnosti nezapomenutelným. Kterýkoli autor se může stát jedinečným, i kdyby takovým byl pouze pro vás, byť jen pro jednoho jediného čtenáře. Je třeba o nich mluvit, tedy poslouchejte…
* * *
Vezmeme to hezky popořadě, takže tím prvním, o kom si povíme, je Daniel Abraham (www.danielabraham.com). Publikuje od roku 1996, ale větší pozornosti se mu dostalo až v několika posledních letech, především díky románu
A Shadow in Summer (Letní stín). V lehce orientálním duchu, dnes čím dál populárnějším u mnoha autorů fantasy žánru, sledujeme příběh z městského státu Saraykeht, který je střediskem osvícené kultury, obchodu a civilizace. Jeho moc je postavena na k životu přivolaných a spoutaných „přízracích“. Ti jsou za různým účelem ovládáni takzvanými Heshai, zčásti básníky, zčásti čaroději. Heshai jsou klíčem k ovládnutí města, což si uvědomuje i rozpínající se Galtská říše. A tak připraví přísně tajný plán k jejich odstranění. Jenže tenhle záměr je ohrožen Otahem, nijak významným nádeníkem, který se jako najatý tělesný strážce náhodou vše dozví. Je teď jedinou nadějí pro přežití města a zároveň i jedinou překážkou, která stojí v cestě nepříteli. A ten si rozhodně nedělá starosti s použitím jakýchkoli prostředků vedoucích k vytouženému cíli.
Abraham je autor, který vám v záplavě fantastických motivů nabídne především hluboce lidský příběh, jednoduše umí čtenáře donutit k tomu, aby s hrdinou prožil vše naplno. O tom, jestli vám jeho styl vyhovuje, se můžete ostatně přesvědčit v nedávno vydané povídce Flat Diane (Placatá Diana – F&SF CZ 4/2006). Zbývá ještě doplnit, že Letní stín je úvodním svazkem nadějně odstartované tetralogie.
* * *
V poslední době se v americké fantastice objevilo hned několik pozoruhodných nových hlasů. Theodora Gossová, například, se vynořila docela nedávno a hned zaujala vytříbeným stylem a citem pro příběh. Tim Pratt se možná věnuje žánrově až příliš proměnlivé próze, přesto jsou jeho vize inspirující. Z dalších nových hlasů uvedu Chrise Rowea, Roberta Wexlera, Jennu Reeseovou a mohl bych pokračovat, spoustu z nich jsem měl tu čest publikovat v sérii antologií Polyphony.
– Jay Lake
* * *
Elizabeth Bearová (www.elizabethbear.com) publikuje od roku 2003 a jako nadějný nováček si nedávno vysloužila Cenu Johna W. Campbella a k tomu i cenu Locus za románový debut. Tu obdržela dosti nezvykle rovnou za celou trilogii – Hammered (Ukovaná), Scardown (Zjizvená) a Worldwired (Připojená). Spojené státy v ní ztratily vůdčí úlohu stiženy křesťansko-fundamentalistickým režimem. Jejich postavení převzala Čína spolu s Kanadou. Klimatické změny devastují části planety, v ulicích vládne chaos a násilí, internet ovládají umělé inteligence, existují virtuální rekonstrukce slavných osobností, chirurgičtí nanoboti atd.
Hrdinkou příběhu je válečná veteránka Jenny Casey. Její tělo se v důsledku minulých bojů pomalu rozpadá a v její duši vládne nenávist k vládním složkám. Bydlí v drsné pouliční společnosti uprostřed zločinecké spodiny. Ale je také nositelkou zvláštních neurálních úprav, které ji předurčují k tomu, aby se stala pilotem na Marsu objevené mimozemské lodi s neporušeným mezihvězdným pohonem. A vláda se opět nehodlá ptát, zda s tímto úkolem souhlasí. Bearová je dostatečně úderná a inovativní, ačkoli ještě vykazuje drobné rezervy. Rozhodně se nelze divit záplavě uznání, protože její nástup byl razantní a konkurenci převálcovala kvalitou, kvantitou i atraktivitou svých prací. Debut si u nás odbyla na stránkách sherlockovské antologie Stíny nad Baker Street, ale to je jen nádech před příchodem výše zmíněné trilogie.
* * *
Skotský autor Alan Campbell (www.alanmcampbell.co.uk) si na chleba vydělával jako vývojář počítačových her. Má podíl například na sérii Grand Theft Auto a to se mu musí rozhodně připsat k dobru. Pak se mu ale do mysli zaryla úvodní věta druhé kapitoly románu Scar Night (Zjizvená noc). Ta věta se stala zárodkem celé knihy, doplněná představou města zavěšeného nad zdánlivě bezednou propastí (což má být v podstatě jednoduchá metafora života samotného).
Úvodní díl temné městské fantasy trilogie sebou přinesl vizuálně působivou atmosféru (zde se možná projevila autorova herní zkušenost), jednoduchý styl (narozdíl od Chiny Miévilla či Hala Duncana) a srovnání s díly Neila Gaimana (ačkoli autor sám se odkazuje spíše na vliv M. J. Harrisona a Mervyna Peaka). Podle pověstí obývá hlubiny propasti pod městem všemi obávaný bůh Ulcis a jeho armáda duchů. Pustiny kolem jsou pak osídlené nepřátelskými Heshetty, proti nimž metropoli brání letka vzducholodí. Uprostřed města se tyčí Chrám a v jedné z jeho rozpadajících se věží žije anděl Dill, potomek dlouhého a kdysi mocného rodu, dnes však stěží schopný vládnout svému po předcích zděděnému meči. Jeho život je pečlivě sledován presbyterem a vládcem Chrámu a i přes zdánlivou slabost a bezúčelnost je právě on předurčen k osudové cestě do propasti, k záchraně města před úklady vychytralého zrádce.
Temná gaimanovská atmosféra možná nesedne každému a román sám nese stopy jisté nezkušenosti, jenže o to víc působí osvěžujícím dojmem a jen potvrzuje nástup nové, rozhodně pozoruhodné generace skotských bardů. Pokračování s sebou přinese vykročení zpoza bran města do okolního světa a s tím přirozeně i nové postavy, které ho obývají. Bude to rozhodně zkouška ohněm pro nového autora, jenž musí potvrdit svou zručnost.
* * *
I věčnosti časem vymírají, hroutí se vlastní tíhou. Sklo teče z mnohobarevných oken, lije se dolů a mísí se s písky, které podmílají kraje těch zásvětí. Duše dřepí na nekončících hostinách sklouzlé do opilého snění, ozvěny ozvěn smíchu a písní se odrážejí od kamenných stěn; a od kamenných stolů a kamenných duší a kamenných bohů; nakonec však i ty ozvěny odezní.
– Hal Duncan: Věž z kostí rána
* * *
Něco podobného by se dalo samozřejmě říct i o dalším představiteli současné skotské fantastiky. A tím je Hal Duncan (www.halduncan.com), autor bouřlivě přijaté série The Book of All Hours (Kniha všech hodin): Vellum (Velín, event. Pergamen) a Ink (Inkoust), v níž upoutal především netradičním zobrazením věčného boje krutých sil nadpřirozena. Lidstvo čelí v roce 2017 příchodu konce světa a naději vidí pouze v úniku do rozsáhlé říše Velín. Mezi silami Nebes a Pekla se rozpoutává bezohledný boj, v němž jsou lidé pouhými diváky, zcela nepodstatnou položkou, protože zde nejde o boj mezi dobrem a zlem, vždyť obě mocnosti od sebe v tomto směru lze rozlišit jen stěží. Na řadě je bezohlednost a touha po přežití, jen ve vzácných případech se jednotlivci dokáží chovat ve prospěch lidstva jako celku, obětovat vlastní život či duši beze stínu sobectví.
Dílo se soustředí spíše na formu než na děj, velmi důležitou složkou je tu jazyk samotný, ale přesto, či snad právě proto jde o skvělé čtení, které nikoho nenechá klidným, klade totiž mnoho zajímavých otázek. Nemusíte se bát, tohle není žádný náboženský či moralizující text, Kniha všech hodin je mnohem víc než to. Duncan je stylistou až do morku kostí, občas jakoby překračuje práh příčetnosti, ale stále si dokáže udržet čtenářovu pozornost. Do jeho textu se pozvolna propadáte, táhne vás to hlouběji a hlouběji, až se ocitnete ve světě podivných vizí, které vás doslova pohltí a očarují.
Poprvé se s autorem v českém překladu setkáte v povídce The Tower of Morning´s Bones (Věž z kostí rána – v originále dosud nepublikováno) v antologii Trochu divné kusy 2. Povídka díky své čiré a nezřízené radosti nad volností textu celou knihu přirozeným způsobem uzavírá, ačkoli ve srovnání s ní je výše zmíněný dvoudílný román čtenářsky o poznání přístupnější.
* * *
Romány Daniela Abrahama, Elizabeth Bearové a Hala Duncana se u nás objeví díky nakladatelství Laser-books, Alana Campbella budeme mít možnost poznat v péči nakladatelství Polaris. V příštím díle našeho nového seriálu se nám představí Jay Lake, Scott Lynch, David Marusek a Sarah Monetteová.
Tento článek věnuji památce Jacka Williamsona, jenž byl posledním z titánů a nedávno padl pod tíhou věků.
Super článek, jako vždycky:) na Hammered a Scare Night jsi mně fakt nalákal:) to Scare night ma IMHO naprosto úžasnou obálku…
Výborný článek – a ještě lepší knihy. Sem s nimi, snad se u nás opravdu objeví!
To Het 2 – Scar Night
A to ještě kdybys ji viděl zblízka!
Tak Scar Night mě opravdu nalákalo… Tohle vypadá velmi, ale velmi zajímvě!
Obálky
Nechci se hádat, ale Dominic Harman na A Shadow in Summer od Stephana Martiniereho nemá. Se Stephanem jsme domluvili už dávno nákup několika obálek, posuďte sami – http://www.martiniere.com/articles/grandmaster/grandmaster1.htm. Je tam i obálka na Asherova Stahovače. Takhle až si bude někdo u nás hrát s počítačem 🙂
njn je to taky super, ale vyninkne to az na vetsim obrazku, takhle u toho clanku zase nic extra:) ten Stahovac je super, hned bych to dal na background kdyby to melo jiny proporce…BTW uz jsem poskadlil Amazon, tak jsem na to Scar Night zvedavej…
no jo, Šust zas musel napsat serii článků, aby prodal TDK2 :)ale komu se nelení…
re
Jo, ta priprava na TDK2 je znat, holt je treba pripravit pudu. Ale coz, tak je to spravne.
Tenhle serial jsem puvodne inicioval ja, s martinem jsme se jenom dohodli na terminu publikovani, ktery vyhovuje jemu. Jinak napad na predstaveni novych tvari je muj, martinova vypocitavost v tom neni.
TDK2
Ano a ne. Ono je těžké se vyhnout spojitosti s TDK2, když jsem tam zahrnul právě autory, kteří jsou dnes nastupující generací. Ale tahle série je o nových jménech na přání Fantasy Planet a byla by hloupost se tomu propojení nějak bránit. Ovšem, není to žádný reklamní text. Navíc, nijak neváhám zařadit knihy z Tritonu či Polarisu, to jen do prvního dílu se to sešlo, že je většina z Laseru. Ale nechci aby to vypadalo jako obhajoba, pokud to cítíte jako “připravu půdy”, pak je to jen dobře, já se rozhodně nestydím dělat TDK2 reklamu jak jen mohu 🙂 A když už o tom mluvíte, tak si tu antologii taky hezky kupte!
Je to hloupost, překryv mezi autory zastoupenými v TDK2 a Novými hlasy je (a bude) vcelku minimální. Přesto si TDK2 určitě kupte :-)) A ty se neboj pochválit se, Martine, znám autory, kteří ve svém blogu doporučují své knihy ke koupi skoro každý den.
BTW když už jsem u TDK bude zase ta vazana verze nebo všechno paperback? že je i vázaná verze jsem minule bohužel zjistil, až když jsem pb koupil, tož teď bych rád neudělal stejnou chybu:)
TDK2
Ano, vázaná verze bude, opět číslovaná v počtu 300 svazků. V pondělí jedu do tiskárny je hezky všechny podepsat. Tzn. že budou zhruba o týden později, musí se poté ještě zabalit.
k diky, snad to neprosvihnu…
TDK2
A ja vzhledem k planovanemu datu vydani doufal, ze by se TDK2 mohly objevit uz na Fenixconu… Skoda.
To Lipi
Neztrácej naději, Martin mluvil o vázané verzi!
Daniel Abraham
Chystá už nakladatelství Laser-books v dohledné době Letní stín od Daniela?
Novinky
Bohužel vás zklamu, ale na novinky z tohoto článku přijde řada až v průběhu roku 2008 – Bearová, Abraham, Lynch. Tenhle měsíc vyjde Květinová zkouška od Jaye Lakea a tu bych určitě doporučil, pak se tešte i na Abercrombieho od Polarisu. No a KJV teď koupilo skvělý román od Tobiase Buckella, na to se určitě taky můžete těšit. Kdyby Fantasy Planet plnila své sliby dle naší dohody, tak bych tuto sérii článků dokončil, bohužel se tak vůbec nestalo a já splnil svou část ze čtyř pětin.
Což je ovšem velká škoda, články Nové hvězdy, nové hlasy…mě velice zaujali, člověk ví s kterýma dílkama má do budoucna počítat. Už aby knihy od Abrahama a Bearové vyšly, na ty se teším obzvlášť 🙂
Obálka
Tak jsem koukal na obálku k A Betrayal in Winter a je to ta, kterou jste použili na neoAddix…
Abraham
Jo, docela průšvih, zatím si nejsem jist, jak to vyřešíme, ale něco už snad vymyslíme 🙁