34 komentářů

  1. Inu, jak se říká: Kdo si nenechá poraditi, sám musí Černým lesem jíti…

  2. 2Podchaljuzin: Nemnožka si ho mohol pochváliť. Rozhodne to bolo lepšie ako posledne.

  3. No, já jsem tiše doufal, že vznikne kniha o osudech Dijkstry and Comp při jejich putování bůhvíkam…

  4. Vladimír Remek blahé paměti je proti Fajkusovi a jeho “jo?” Janem Zlatoústým.

  5. Pouštíte si ten nahraný pořad, než ho nahodíte na net? Vážně to tam neslyšíte? Třeba to “jo” je vážně strašné. A to se přitom dá snadno přetočit a sestříhat. Vždyť jsou to jen digitální data, to nikoho nic nestojí.
    Takové pořady se nedělají na první dobrou. Zbytečně se tím shazujete.
    Což je škoda, protože obsah je velice zajímavý!

    Ta vada řeči, to je jenom o snaze to zlepšit. Každý logoped vám s tím rád pomůže. Mám dojem, že to i hradí pojišťovna. A když ne, použijte na to ty vybrané peníze. 🙂
    Vzhled je v pohodě – intelektuální knihomol k tomu pořadu přesně sedí.

    Tak mnoho zdaru a vydržet!!!!!

  6. No, v duchu pravidla 3x a dost… Jo? Asi tak bych to viděl. Holt je rozdíl psát a mluvit na kameru. Žejo? Ševče, drž se svého kopyta. Jo?

  7. Ačkoliv se považuji za dosti kritického člověka, nemohu se připojit k negativistickému tónu komentářů výše. Jsem nesmírně rád, že pořad tohoto ražení vzniká i u nás a že se jeho tvorby ujaly osoby více než pověřené.

    Jsem rád, že mnohé výtky k předchozímu dílu byly vzaty v potaz a mohu tak konstatovat, že se mnohé obrátilo k lepšímu. Nevím, jak to máte přesně s texty, ale ačkoliv je jasné, že se nejedná o přednášení naučeného či předčítaného textu, mám pocit, že obsahu byla přeci jen věnována pečlivější příprava.

    Co se týče toho “strašného jo?”, tak je to pro mě pořád mnohem snesitelnější, než kdyby to předčítal nějaký Pražák s výrazným akcentem. Zachovává se tak forma živého vyprávění, vytěsňuje se tak strojenost přímého předčítání. I když to s sebou přirozeně nese různé chyby, nemám potřebu tento jev výrazně podtrhovat nebo kritizovat. Navíc jsem přesvědčen, že se i toto bude neustále zlepšovat.

    Ad poruchy řeči – logoped je možná zdarma, ale některé vady se léčí jen rovnátky nebo lámáním čelisti. To už mimochodem určitě pojišťovnou hrazeno není, nehledě na to, že není mnoho důvodů takový dlouhodobý podstoupit. A navíc, koho kurva zajímá, že má vadu řeči, když tam vystupuje MARTIN BOŽÍ FAJKUS, 1. MUŽ ČESKÉ FANTASTIKY, KTERÝ ČETL KAŽDOU ŽÁNROVOU KNIHU?

  8. karelC
    Pouštíme a slyšíme… A necháváme to tam. Mohl bych se chytit toho, že to nikoho nic nestojí, což není pravda, dotyčný editor dostává zaplaceno podle množství práce na videu, ale to by bylo nízké. Pravda je taková, že jde o YouTube pořad a ta komunita je tam úplně jiná (věk, chování, kritéria kvality). Schválně se podívejte na místní komentáře pod prvním a druhým dílem a srovnejte s komentáři na YouTube. Těm lidem tam žádné „jo“ nevadí, protože sledují celou řadu spontánních vlogů a pořadů, kde se mluví úplně z patra. Nepochybuju, že se Martinův přednes postupem zlepší, ale přirozeně… Žádné střihy „jo“ a logoped, se omlouvám, neproběhne:)

    To: Satyr – Ne

  9. Jan.Kopecek
    Váš pořad – vaše věc.
    Jestliže vám stačí laciné poplácávání po ramenou od členů YouTube komunity a srovnáváte se s pořady jako (Krafák) Brůča – Darkmoon nefér a podobně, pak nemám co dodat. Jenom je to škoda, protože s troškou snahy by se dalo dosáhnout mnohem lepší kvality.

    Sestříhat pořad je naprosto běžná praxe již od počátků kinematografie. Ta možnost u tohoto média tam je, tak proč ji nevyužít? To, že to někdo dělá blbě, ještě není důvod, dělat to taky tak.

    Ad logoped: To není snaha o urážku. Pokud půjde o rozhovor s panem Fajkusem, pak na jeho mluvu neřeknu jediné slovo. Není hlasový profesionál, tak co. Ale ten pořad dělá on! On je tam za redaktora. On je tam za toho hlasového profesionála. On s tím jde sám za sebe na veřejnost. A to opravňuje jisté výhrady, které k jeho hlasovému projevu mám. Jestliže to nechce řešit, ani se na to někoho zeptat, potom je to jeho věc.

    to jh: Lámání čelistí a rovnátka pro dospělé dělají na stomatochirurgii a důvody pro tento zákrok dalece přesahují pouhou vadu řeči. Logoped tě naučí vhodná cvičení, kterými tu vadu odstraníš nebo minimalizuješ.

  10. to jh
    Koho to zajímá? Inu, například lidi s estetickým cítěním!

  11. Na řečovou vadu sere pes, ale ten projev je řečnicky špatnej, až k neposlouchání. Dosaďte si za to jó a žejó klasický éééééé. To snad ani mytickej Pražák se svým helééé nemůže bejt horší. Leckerej puberťák, kterej točí doma na mobil recenze na komiksy se vyjadřuje líp.

    PS.: Nésu z Prahe 🙂

  12. bez urážky, ale na tom projevu by to zapracovat vážně chtělo, poslouchá se to dost těžko

  13. Žvatlání
    Jó a Andžej Sapkowski mě taky pobavil 🙂

  14. když budu chtít perfektní přednes podívám se na podělaný zprávy (kde to budu mít ještě s reklamou na milion pořádů, který by mi neměly uniknout). Ok. Martin Fajkus má možná problémy s řečí a říká jo – s tím prvním nic neuděláme a to druhý – no a co? Vy neříkáte jo v každý větě? nebo jinou kravinu? Působí takhle alespoň dost autenticky a navíc – jde o ty informace co se člověk dozví. Takže Martine, vytrvej a nenech se odradit. PS. myslel jsem si, že lidi z komunity čtenářů fantastiky jsou mnohem ohleduplnější, ale jak koukám najdou se tu podobně smýšlející lidé jako kdekoliv jinde. Což mě fakt mrzí.

  15. to Clint:
    Proč by měli být čtenáři fantastiky, kterou v současné době tvoří ze dvou třetin Kulhánkovské variace, ohleduplnější, to bych si rád nechal vysvětlit.

    Martin Fajkus je profesionál, který… cituji: “…patří k lidem, kteří u nás významnou měrou ovlivňují tvář fantastického žánru… (Fantasya.cz)” a očekával jsem od něj tedy profesionálně odvedenou práci na pořadu. Vznikl obsahově nesmírně zajímavý pořad, který bohužel sráží forma prezentace.

    Nehodlám se tu opakovat, na svých připomínkách trvám.

    Jestliže vám to stačí, potom je to pochopitelně vaše věc. K té mluvě: Jedna věc je pokecat s kamarádem a druhá natočit to a zveřejnit. Na mě to autenticky nepůsobí. Na mě to působí odfláknutě.

    A samozřejmě i já si přeji, aby pan Fajkus vytrval a natočil další pokračování. Pokud by mě to nezajímalo, tak bych tady nenapsal jedinou řádku.

  16. to KarelC
    Já o Martinu Fajkusovi slyšel poprvé, když se tu objevilo to první video 🙂 Ale to je normální, u nás ve vsi byl taky jeden, co ho nikdo neznal. Seděl pořád sám doma, vodku pil, neznámý… Což o to, že ho neznali sousedi, to by nevadilo. Jenže po nějaké době ho přestal poznávat dobytek, pes, kocour, děti i jeho vlastní žena! A to se mu osudným stalo! Ona jednou přišla z pole, a u stolu seděl pro ni cizí člověk a dumal nad lahvičkou vodky! Lekla se a motykou ho ubila! A měl to! To se tak lidem stává, když je nikdo nezná!

  17. KarelC
    Logoped má k dispozici různá cvičení, kterými lze vadu do určité míry zmírnit, ale takové vady řeči přetrvávají do takového věku **obecně** jen ve dvou případech: neurologický problém (člověk neslyší sám sebe, mozek mu vysílá správný příkaz k artikulaci, ale cestou se něco pokazí a vyjde vadný výraz) nebo vada čelisti.
    Pokud se nebavíme o dětských řečových vadách, zpravidla řečové vady nejsou problém metody mluvení, nýbrž bývají působeny přetrvávající překážkou (nejčastěji pak posunutí čelisti, postavení zubů atd.)

  18. Hm. Proč vlastně řešit nějakou redakční práci u knih? Autor je dysortografik, nemůže za to. A jiný měl zase blbou učitelku na češtinu a ta jej nedostatečně motivovala k nadšení a zápalu pro mateřštinu. A většina potenciálních čtenářů stejně z hlavy netuší, zda je slimák slizký nebo slizský. A pokud to autorovi náhodou napoví automatická oprava slov v editoru, proč by to měl jako opravovat? Kámoši z blogů ho pochválí tak jako tak a “hlavní je předsi mišlenka”. To ostatní je jen povyšování se přemoudřelých intelektuálů, kteří ničeho sami nedosáhli, tak jen “krytyzují a krytyzují”.

  19. to Podchaljuzin: 🙂 🙂 🙂

    jh – jasně to máte pravdu a potom je tam celá řada poruch řeči zapadajících do oblasti psychologie. A celá řada dětských vad řeči, které tehdy nikdo neřešil. Obojí řeší celkem efektivně logoped. Čistě z poslechu je mi ta klinika docela jasná, ale to už bychom zacházeli daleko za hranici lékařské etiky. Držme se konstatování, že klient byl s problémem seznámen a poučen o možnostech léčby. 🙂

    Standa.e: Naprosto krásně jsi to napsal! A nezapomeň na zcela zásadní poruchu zvanou dyskalkulie. Za to už se schová úplně všechno!

  20. standa.e
    To jsem nucen považovat za kvaziargumentaci. Neříkám, že každý může dělat cokoliv bez ohledu na svá omezení, která bychom měli tím pádem tolerovat. To je nesmysl. Lidé, kteří pro své poruchy nejsou schopni pravopisně psát, by prostě neměli dělat učitele češtiny. Tohle je jiná situace. Obecně v těchto typech pořadů budeme mít buď profesionálního mluvčího, kterému nejspíš někdo jiný připraví scénář, nebo budeme mít odborníka, který se zhostí výkladu bez ohledu na své problémy s přednesem.

    Osobně jsem příznivcem spíše “školometského” modelu, proto mi nevadí nedostatky pana Fajkuse v oblasti uměleckého přednesu, protože spoléhám na kvalitu obsahu a vím jasně, že je to odborník na slovo vzatý.

    Rovněž netvrdím, že by se pořad již neměl dočkat řádné kritiky a připomínek vedoucích ke zlepšení, jen mi některé výčitky připadají nefér.

  21. to jh
    Ale kdepak kvaziargumentace. Jenom nadsázka. Kterou jste (nejspíš mou vinou), ani nepochopil. Jednoduše říkám, že když něco dělám a lezu s tím před publikum, měl bych to dělat pořádně a ne se schovávat za “objektivní omezení” a status “neprofesionála”. **Vyžadujeme to po autorech. Mělo by to platit i o někom, kdo se vrhne na rétoriku. A mělo by se to týkat všech, kteří se na produktu podílejí.**
    Já třeba nikdy nebudu baletkou a nikdy se nebudu tedy ani dovolávat pochopení u obecenstva konsternovaného mými tukovými zásobami rozechvělými tklivými Čajkovského tóny. Nebudu bušit na dveře Národního, že bych rád vyjádřil svou emoci tancem.

    Upnout se na způsob vyjádření, pro který mám minimální předpoklady, mi přijde jako umanutost. Ale budiž, každý má právo malovat svůj portrét sám.

    Problém mám ale s adorací šlendriánu (nejsme ochotni udělat nic pro eliminaci zjevných nedostatků, přestože o nich víme a přestože způsoby existují) jako “jiné formy kvality” (“živé vyprávění”, “hlavně že nemá pražský akcent” (sic!), Sto youtuberů doporučuje…).

    Mám problém i s jeho bagatelizací, zvláště když je evidentní, že jde jenom o výmluvy.

    A mám problém s posouváním debaty o šlendriánu do roviny debaty o objektivních potížích hlavního ze zúčastněných. Pevně doufám, že v pořadu nikdy nezaznějí slova “Kniha je špatně vysázená”, “Překladatel neodvedl dobrou práci a tím dílu ublížil”, či “Zde se to autorovi prostě příliš nepovedlo”.

  22. to standa.e
    Správně jsi to napsal, holoubku! U nás ve vsi byl zase jeden, co si umanul, že bude myslivcem, i když byl pidlooký. První nesnáz začala už když si flintičku v sednici chystal. Rána vyšla, a z jeho ženy byla rázem nebožka! Nešť, řekl si a vyrazil k lesu. Jenže jak byl pidlooký, došel akorát do krčmy, tam vypil dvě lahvičky vodky a nakonec zastřelil ještě dva mužiky a starostovo prase! A bylo by těch nebožtíčků mnohem více, kdyby ho krčmář rožněm neprobodl! A to všechno pošlo z jeho nezřízené umanutosti!

  23. Docela mě sere, že ňoumové jako je Fajkus reprezentují fantastiku na veřejnosti. Hrají si na borce, mistry světa a potom se nedivte, že čtenáři fantastiky jsou bráni jako ufouni a úchylové.

  24. standa.e – moc krásně jsi to napsal! Uvidíme jestli si to někdo vezme k srdci.

    Podchaljuzin – Tam u vás je veselo!! 🙂

  25. Tak jo pokus číslo dvě zhlédnut. Ale jo jisté zlepšení vidět, pardon slyšet je, ale co si budeme namlouvat nic moc.
    A co mělo znamenat to slyšíme a necháváme to tam – diváci vlezte nám na záda? No jestli vám stačí publikum na úrovni deseti let, váš problém. Když to zůstane na takovéto úrovni tak jste se podle mě opravdu jenom strašně shodili.
    Teď jedna snad konstruktivní kritika (ano zase a opět). Pokud chcete dělat mluvenou propagaci knihy a mluvčímu není rozumět je to asi trochu problém, nemyslíte? Opravdu v některých částech, když se pan Fajkus nedíval do kamery neměla jsem ponětí co říká. Např. název první knihy spolkl, obrázek byl nečitelný. O čem to vlastně mluví jsem se dozvěděla až v půlce proslovu. Erudovaný odborník a pěkný text je k ničemu když mu není rozumět, nebo se nedá poslouchat. Takže buť se pan Fajkus naučí mluvit (raději si nepředstavuju jak s takovým projevem vypadají jednání s nakladateli, vydavateli či managery – ledaže by k nim docházelo v hospůdce po pátém pivě.) nebo sežeňte někoho kdo to umí. Možnost číslo tři nedávejte to sem tohle jsou seriózní stránky o literatuře ne YouTube.

  26. to KarelC
    Pravda, pěkně to napsala, ale obávám se, že to nic platno nebude! Inu, jak se říká: Když ženská hubu otevře, jsou z toho jenom rozepře! 🙂

  27. to Podchaljuzin:
    Jako šťastně ženatý muž a otec tří dcer ti samozřejmě nemohu ve tvé poslední větě dát tak úplně za pravdu! Jaké rozepře? Důležité je včas zmizet do svého podkrovního kutlochu a předstírat, že si chystáš přednášku, nebo tak něco. Všem je jasné, že tam chrníš, ale je to vysoko, není tam slyšet a o půdě jde fáma, že tam byla zahlédnuta myš.
    🙂

  28. To Berenika
    ad publikum ve věku deseti let: Mě je přes třicet a koukám na to… Že by rádoby vtípek?

    ad není panu mluvčímu rozumět: Na YouTube si to video, a dokonce i jednotlivé pasáže, můžete přehrát opakovaně kolikrát chcete, věřte tomu nebo ne. A je to dokonce zadarmo! Taky se mi stalo ze jsem nerozuměl, podruhé jsem to už ale pochytil vše, stačí jen chtít.

    ad buď se pan Fajkus naučí poradně mluvit, nebo sežeňte někoho kdo umí: A vy jste kdo, že si diktujete podmínky? Manželka, sponzor, platíte mu gáži…? Ani jedno…? Tak zavřete zobák a vězte, že máte jedinečnou možnost Vy i Vám podobní nespokojenci, každou novinku s novým dílem přejít bez povšimnutí a nedávat se na obsah. Aby Vás to tak strašně moc neznepokojovalo.

    P.S. Až budete mít zase chuť někomu radit co dělá špatně, běžte radši do kuchyně a upečte koláč. Vaše okolí to určitě ocení víc než když budete trávit volný čas vypouštěním nesmyslů na internet jako výše.

    Pana Fajkuse bych se chtěl zeptat. Šlo by v některém z dalších dílů říci Váš názor na duologii Ílion od Dana Simmonse? Je to celkem težké čtení a chtěl bych znát Váš názor na tohle celkem objemné čtivo. Předem děkuji

  29. Tak tleten mužik Tomáš, ten to má taky slušně rozdaný! Prý můžete si to přehrát opakovaně! Takhle jsem se naposledy nasmál, když u nás na vsi uteklo starostovo prase, vypilo džber vodky, okousalo hlavu starému Bagratiči, co ve škarpě opici vyspával a nakonec pozvracelo dveře od kostela! Inu, jak se říká: Hlupáka nemusíš vyvolávat, sám se přihlásí!

  30. to Tomáš:
    Cílem konstruktivní kritiky je vždy dopomoci ku zlepšení výsledného produktu. Naopak nekritická pochvala a pochlebování vedou ke stagnaci a úpadku. To platí obecně a v umění a literatuře obzvlášť!

    Pokud vám stačí polotovar, pak je to samozřejmě vaše věc. Klidně autora pochvalte, ale nemusíte urážet ostatní jen proto, že na dílo a autora mají jiný názor.

    Argument, že je to zadarmo neobstojí. To že je dílo zadarmo, ještě automaticky neznamená, že nemůže být podrobeno kritice. Ostatně i ta naše konstruktivní kritika je zadarmo. 🙂

    A to vaše P.S. – vážně síla! To tak normálně říkáte i manželce, nebo přítelkyni? Nebo jen tady na netu děláte anonymně ramena?

Zveřejnit odpověď