Historie moderní fantasy #9: 1989-1990

Dnes se na své procházce historií fantasy žánru dostáváme do 90. let minulého století. Nedávno uzavřené desetiletí nabídlo čtenářům nepřeberné množství kvalitních titulů a navázalo tak na obdobně bohatou tvorbu let osmdesátých. Uplynulých pětadvacet let se tak neslo v duchu neustále sílícího žánru, jenž začal svou popularitou zastiňovat příbuzné žánry. Podívejme se tedy na ty nejzajímavější tituly přelomu dvou desetiletí podrobněji…

Začneme románem The Stress of Her Regard (1989), dalším mistrovským dílem Tima Powerse. Tentokrát se Powers vrací opět na počátek 19. století, aby popsal příběh muže, jenž se po svatební noci probouzí vedle mrtvého těla zavražděné manželky. Protože si nevzpomíná na události uplynulé doby, nezbývá mu než uprchnout a začít se skrývat před zákonem i vlastním svědomím. Stíhán zvláštními erotickými sny přijde brzy na to, že je pronásledován lamií, smrtelně nebezpečnou démonickou bytostí. Pomoc hledá u svých přátel, proslulé dvojice romantických básníků Byrona a Shelleyho. Powers zde opět umně mísí historické události podporované širokými znalostmi oné doby s fantastickými motivy ve výbušné podobě strhujícího akčního děje, který nenechá čtenáře ani na moment vydechnout.

C. J. CherryhováDosud opomíjenou mytologii předkřesťanského Ruska obdivuhodným způsobem zpracovala C. J. Cherryhová v románové trilogii Rusalka (1989), Chernevog (1990) a Yvgenie (1991). Dva mladíci prchají před obviněním z vraždy zámožného šlechtice lesem, který je obydlen kouzelnými tvory a čaroději. Na svém útěku jsou zataženi do spletitého hledání mrtvé dcery jednoho z čarodějů. Podle legendy pátrají po Rusalce, duši utopené mrtvé panny svázané klatbou s místem svého skonu. Autorce se podařilo vystihnout tragického ducha a atmosféru ruské mytologie, její temně laděný pohádkový příběh se mimo jiné zabývá lidskou touhou po bohatství a moci, stejně tak jako vykupitelskou silou čisté lásky.

Dusivou atmosféru vietnamské války zachytil přesvědčivým způsobem Bruce McAllister v románu Dream Baby (1989). Hrdinkou je zde zdravotní sestra, které se díky schopnosti předvídání budoucnosti zjevují znepokojivé vize spojené s budoucími pacienty. Tento talent nezůstane bez pozornosti CIA, která ve Vietnamu zkoumá možnosti využití paranormálních schopností uprostřed válečného konfliktu. CIA shromažďuje podobně nadané lidi v experimentálním táboře, odkud jsou vysíláni jednotlivě či po skupinách na velmi nebezpečné mise. Jedním ze zadaných úkolů je proniknout hluboko do nepřátelského území, najít zde ukryté výbušniny a s jejich pomocí zničit strategicky důležitou hráz. Sebevražedné zadání jen prohlubuje tísnivý pocit ze čtení tohoto surreálně laděného románu.

V románu A Child Across the Sky (1989) od Jonathana Carrolla se úspěšný hollywoodský režisér rozhodne odkrýt důvody náhlé sebevraždy dlouholetého přítele, jenž se po letech neúspěchů dostal na špičku sérií brilantních hororových snímků. Pravda se pravděpodobně skrývá na pásce s jeho posledním výtvorem, kterou mu zanechal v pozůstalosti. Brzy zjistí, že nejde jen tak o nějaký obyčejný film, ale o snímek, který v sobě skrývá zlo ohrožující nejen jeho život. Pokud se mu nepodaří vypořádat se s celou záležitostí správným a hlavně rychlým způsobem, může se zlo uvolnit a zasáhnout nejen úzký okruh hollywoodských tvůrců. Carroll realistickým způsobem zachytil ovzduší známé továrny na sny, aby ji posléze okořenil pořádnou dávkou nadpřirozené hrůzy, přičemž se pohybuje na nezřetelné hranici mezi fantasy a hororem.

Za magický realismus, tedy v podstatě realistický příběh s nádechem nedefinovatelného neskutečna, lze označit skvělý román Tourists (1989) od Lisy Goldsteinové. Odehrává se v mýtické zemi Středního východu, kde se americká rodina pokouší na základě prastarého rukopisu najít bájný meč legendárního vládce. Zatímco otec není ve svém pátrání po meči osamocen, jeho předčasně vyspělá dcera zažívá sérii neobvyklých setkání v uličce plné krámků s veteší a starožitnostmi. Mezitím mladší dcera doslova propadne touze zaznamenat historii imaginárních království, jejichž dějiny tvoří paralelu k otcem postupně odkrývané legendě. To vše vytváří bohatý a barvitý obraz země jakoby vystupující z Pohádek tisíce a jedné noci s s nápaditě vystavěným prostředím a neméně charismatickými postavami.

Tanya Huffová publikovala román Gate of Darkness, Circle of Light (1989), zábavnou městskou fantasy, která se však nebojí ani závažných témat. Jednou z hlavních postav tohoto příběhu je krásná, leč mentálně mírně indisponovaná Rebecca. Ovšem součástí jejího postižení je také schopnost vidět to, co ostatní nevidí, skryté věci nadpřirozeného charakteru. Například podivná stvoření, která žijí společně s lidmi v ulicích moderního Toronta. Tak se stane svědkem rituální vraždy človíčka žijícího na stromě nedaleko jejího bytu. Obrátí se tedy na okolí o pomoc, čímž se kolem ní pomalu vytvoří nezvyklá skupina rozmanitých a barvitě podaných postav. Rituální oběť má na svědomí učedník temnot a jedinou šancí na opětovné nastolení rovnováhy a tím i záchranu světa je povolat učedníka světla, jenž by se s ním mohl utkat. Jde o rané dílo, které nese stopy nezkušenosti, ale na druhou stranu si dodnes zachovalo neopakovatelnou svěžest.

Humorný pohled na blížící se biblickou apokalypsu nám předkládá autorský tandem Neil Gaiman a Terry Pratchett v románu Good Omens (1990, č. Dobrá znamení/Talpress 1996). Místo toho, aby přemýšleli, kdo z nich je proslulejší autor, mohli knihu nabít větší dávkou humoru a vynechat některá hluchá místa. Přesto jde o poměrně zábavné dílko, které se v bibliografii obou pánů neztratí. K nejprodávanějším titulům se zařadil rovněž Robert Jordan s úvodním dílem monumentální ságy Kolo času. Román The Eye of the World (1990, č. Oko světa/Návrat 1998) je příběhem trojice chlapců předurčených stát se rozhodující silou v boji s probouzejícím se Pánem zla ve světě, kde mohou magii provozovat pouze k tomu vycvičené členky řádu Aes Sedai. Jordanův svět je popsán s nezvyklou důkladností, což však v konečném důsledku přispívá ke vzniku četných nudných pasáží, celému cyklu by tak více než prospělo důkladné protřídění obsahu, přesto jde o jednu z nejlépe hodnocených fantasy sérií se zástupy oddaných čtenářů. [1]

Dívka z románu Only Begotten Daughter (1990) od Jamese Morrowa je jako dcera samotného boha obdařena krajně nezvyklými schopnostmi, stejně jako nevlastní bratr Ježíš ovládá umění chození po vodě, navrácení zraku slepým či ztraceného života mrtvým. Jenže nástrahy moderního světa jsou spolu s pochybnostmi značně zmatené duše stěží přehlédnutelnou silou, která stojí na straně ďábla pokušitele, jenž jí cestu současným New Jersey rozhodně nehodlá usnadnit. Morrow je schopným spisovatelem, jenž má vždy co sdělit, jeho satirické úvahy o víře a náboženství jsou pronikavě trefné a vysoce zábavné, určeny jsou však spíše náročnějšímu publiku.

Strhující temnou fantasy je román The Blood of Roses (1990) od Tanith Leeové, která zde přepracovala upírskou mytologii osobitým způsobem bez obvyklých klišé. Mechail je tělesně deformovaným synem lesního pána a ženy pokládané za čarodějnici. V dětství byl napadnut zlovolným stvořením, které se napilo jeho krve. Možná již v té době propadl temnotě, snad také proto se vrátil z mrtvých poté, co byl v rámci intrik zavražděn ve svých jednadvaceti letech. Vrátil se, aby vykonal pomstu za křivdy na něm spáchané. A jakou úlohu v tom hraje mocný duchovní, vůdčí osobnost zdejšího kláštera? Leeová umí pracovat s hutnou atmosférou a strachem, jenž by se dal krájet a prodávat před kinem s levnými horory. Její próza je poutavá, stylisticky vybroušená a tématicky nekonvenční, stejně tak jako tento román, který patří k vrcholům její literární tvorby.

Guy Gavriel Kay se v románu Tigana (1990, č. Tigana/Talpress 1999) pokusil vytvořit alternativní středověkou zemi připomínající reáliemi pozemskou Itálii. Zdejší poloostrov Dlaň je napaden armádami dvou mocných čarodějů, původní obyvatelstvo přes zoufalou obranu záhy podlehne přesile. V myšlenkách na znovuzískání svobody je však připraven plán poštvat oba mocné dobyvatele proti sobě a využít jejich oslabení v následujícím povstání. Kay se zde projevil jako mistr epické fantasy, ačkoli svůj smysl pro dokonalou stavbu příběhu i prostředí občas nezvládl a kniha by jako obvykle snesla mírné zkrácení o poněkud nepřehledné pasáže.

Román In Between Dragons (1990) od Michaela Kandela je vcelku zábavnou parodií na průměrné fantasy ságy. Sherman je typickým fanouškem fantastiky s hlavou plnou nereálných představ. Ovšem díky magické knihovně se jeho vize stávají skutečností a začnou ho ohrožovat na životě. A teď si k tomu přidejte fakt, že se Shermanem mlátí puberta a jeho představivost je tím značně ovlivněna. Výsledek není zrovna mistrovským dílem, ale jako zábavné čtení je to přijatelné.

Mary GentleováVřelého přijetí ze strany odborné kritiky se dočkal román Thomas the Rhymer (1990) z pera Ellen Kushnerové, v němž skvělým způsobem převyprávěla skotskou středověkou baladu o muži, který si ze služeb u královny elfů odnese ošemetný dar předpovídání budoucích událostí. Obdobně zajímavým dílem je román Rats and Gargoyles (1990) od Mary Gentleové. Té se podařilo vytvořit temný a živoucí svět pseudo-středověké společnosti, které vládne kasta inteligentních krys ve jménu nadpřirozených bytostí ztělesňovaných kamennými chrliči. Dosavadní mocenskou strukturu založenou na despotickém potlačení lidských svobod se snaží zvrátit nově příchozí hrdina příběhu, jenž se zaplete do příprav na vzpouru v mystickém městě připomínajícím noční můry vystupující z obrazů Hieronyma Bosche. [2]

Alan Brennert se v románu Time and Chance (1990) zabývá motivem volby, která člověku může změnit celý život. Jeho hrdina Richard se v mládí musel rozhodnout mezi přijetím zodpovědnosti k čerstvě těhotné přítelkyni a divadelní kariérou, vedoucí k hvězdné budoucnosti. Zatímco se otec nově vzniklé rodiny potácí životem jako nešťastně ženatý pojišťovák, svobodný herec si užívá slávy na prknech, které znamenají svět. A poté se paralelní světy protnou a role se vymění. Výsledkem je vynalézavý a dobře napsaný příběh, jenž nadchne nejen příznivce fantastiky.

Pokud jste náhodou získali dojem, že jen minimum prací vyšlo v českém překladu, pak vás snad uklidním alespoň zmínkou o úvodních dílech sérií Muži a slova: Magic Casement (1990, č. Kouzelné okno/Netopejr 1997) od Davea Duncana či Jestřáb a Rybářka: Hawk & Fisher (1990=No Haven for the Guilty, č. Jestřáb a rybářka/Polaris 1999) od Simona R. Greena. Patrně největší událostí bylo vydání čtvrtého dílu knih Zeměmoří od Ursuly K. Le Guinové, ovšem román Tehanu (1990, č. Tehanu/AF 167 1997 a Triton 2003) jsme zmiňovali již dříve.

Máme za sebou vstup do 90. let a pokud se ohlédneme nad právě uzavřenou dekádou, pak můžeme konstatovat, že z fantasy se definitivně stal komerčně zajímavý žánr, jenž však může nabídnout hodnotná díla i mnohem náročnějším čtenářům. Obě tváře žánru mají své oddané stoupence, vedle umělecky kvalitních děl se objevují řemeslně umně vytvořené série, které lákají neustále nové zástupy příznivců a poskytují hodiny kvalitní čtenářské zábavy a oddychu. Každá z těchto variant má svůj smysl a obě spolu neoddělitelně tvoří jeden z tématicky i stylisticky nejotevřenějších a nejsvobodnějších literárních útvarů.

Pokračování opět za čtrnáct dní


[1] Pokračování tvoří tituly The Great Hunt (1990, č. Velké hledání/Návrat 1998), The Dragon Reborn (1991, č. Drak znovuzrozený/Návrat 1999), The Shadow Rising (1992, č. Stín se šíří/Návrat 1999), The Fires of Heaven (1993, č. Oheň z nebes/Návrat 2000), Lord of Chaos (1994, č. Pán chaosu/Návrat 2001), A Crown of Swords (1996, č. Koruna z mečů/Návrat 2002), The Path of Daggers (1998, č. Cesta nožů/Návrat 2003), Winter’s Heart (2000, č. Srdce Zimy/Návrat 2003-2004), Crossroads of Twilight (2002) a Knife of Dreams (2005).

[2] Pokračování tvoří román The Architecture of Desire (1991). K cyklu patří rovněž kratší práce Beggars in Satin (1989) a The Knot Garden (1989) z povídkové sbírky Scholars and Soldiers (1989) či titulní novela souboru Left to his own Devices (1994).

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Tigana je sice zdlouhavá kniha, ale jedna pasaž, kdy je v románu ukryta taková kradší povídka, je naprosto skvělá.A ještě je super, že se autor vlezl do jedné knihy s příběhem, který by jiným stačil na trojdílnou ságu.

  2. ten powers vypadá úžasně, vyjde to někdy i u nás?

Zveřejnit odpověď