Seriál o záplavě her vzniklých za více než dvacet let podle knih J. R. R. Tolkiena zakončíme třetím dílem, jenž se zaobírá obdobím mezi roky 1993 až 2000 a zároveň krátce i Tolkienovskými modifikacemi her jako Civilization 2 nebo Warcraft II…
S postupujícím časem tvorba her na motivy LOTR pomalu, ale jistě upadala. Od roku 1993, kdy se na herní scénu propracoval fenomén PC a kdy Amiga a další šestnáctibity ztrácely dech, vycházelo sice poměrně velké množství her, ale jejich kvalita již nebyla tak vysoká, jako tomu bylo v minulých letech. Mnoho her vznikalo na bázi starších titulů, ale originálních projektů bylo po málu. Svůj podíl na tom má natažení ceny na oficiální licence, které od tvorby her odradily většinu velkých firem. Až s přicházejícím filmem Společenstvo prstenu se situace změnila, ale tomu se již věnujeme v jiném článku. Nyní se tedy těmito problémy nebudeme zdržovat a vydáme se urychleně na průzkum posledního období, které nám zbývá…
Hned rok 1993 naznačil, že tvorba her na motivy nejslavnější fantasy knihy všech dob se přesunuje spíše do oblasti freeware scény. Důkazem toho budiž fakt, že v tomto roce nevyšel ani jeden oficiálně licencovaný titul. Z her pro jednoho hráče jmenujme v prvé řadě RPG Morgul, což je v podstatě poslední historická verze (pořadové číslo 5.5) The Dungeons of Moria, respektive Angbandu. O její kvalitě tedy ani nemá smysl nijak pochybovat, protože pokračovatel takové legendy prostě špatný být ani nemůže. I když fanoušci Angbandu považují Morgul za nepovedenou hru a zdůrazňují její neoficiálnost, jedná se o bezesporu nejlepší hru, která v této oblasti v roce 93 vyšla. Přesvědčit se o tom můžete díky tomuto linku, kde jsou všechny verze hry k dispozici k volnému stažení.
Druhou singleplayerovou hrou na Tolkienovy motivy z roku 1993 byla parodie na The Hobbit od Beam Software nazvaná Hobbit: The True Story. Na svědomí ji má firma Milbus Software a její shareware verzi si můžete stáhnout přímo odsud. Hra je určena pro PC, takže se nemusíte shánět ani po emulátorech. Jen dejte pozor na nezvyklé ovládání, které je založeno přímo na znalosti MS DOSu. Další dvě hry spadají do online kategorie a ani jedna z nich dnes již neběží. Konkrétně se jednalo o MUSH Lord of the Rings, který běžel ani ne rok, a o německý MUD Nemesis, jenž byl zasazen do Mordoru a musel být uzavřen údajně kvůli generování vysokého trafficu.
Dvanáct měsíců roku 1994 dopadlo z hlediska Tolkienových fandů ještě hůře než rok předchozí. Kromě spuštění dvou MUDů se nějaké ty peníze navíc pokusila vyrazit z hráčů firma Interplay, která místo třetího dílu své série vydala pouze kompilaci prvních dvou her: Lord of the Rings, Vol.I a II. Co se týče spuštěných MUDů, také nebylo moc o co stát. O Mozart MUDu, jenž dodnes běží, se více dočtete skrz linky na Tolkien Computer Games a o MUDu nazvaném Quovadis se dnes nedozvíte prakticky nic, protože je již téměř sedm let uzavřen…
Mizérie pokračovala i v roce 1995, kdy šla kvalita her podle Pána prstenů stále dolů. Čestnou výjimkou budiž MUD Mirkwood, který si získal poměrně velké množství příznivců a dodnes je možné si jej zahrát. Jeho prostředí se ale Tolkienovým světem inspiruje jen okrajově, což poznáte podle názvů některých oblastí, jež nesou jména jako Moria, Lothlórien nebo Mordor. Odkazy potřebné ku hraní najdete zde. Výčet online her tohoto roku ukončuje projekt Tolkien Trivia, který byl nějaký čas vcelku oblíben v USA, ale dnes o něm není ani vidu, ani slechu. Víme pouze, že šlo o logickou kvizovou hru. Z offline titulů se nám urodila pouze francouzská podivnost Lord of the Rings vol. 1 od CHAOS Productions. Jednalo se o jakousi kombinaci RPG a logické hry, přičemž zejména grafika rozhodně neodpovídala úrovni roku 1995.
V roce 1996 přišly na trh pouze dvě nové hry, přičemž v jednom případě se jednalo o MUD The Two Towers a v případě druhém o skvělou parodii Kingdom OMagic. Zmiňovaný MUD odbudeme pouze tímto linkem a následujících pár řádků tak bude vyhrazeno jen firmě SCi a jejich point-and-click adventuře, která nenechala na Středozemi nitku suchou. Hra ale nenabídla jen pověstný suchý britský humor, ale i skvělou technickou stránku věci. Zejména grafika a hudba jsou skutečně na úrovni roku, kdy hra vyšla a zajímavostí budiž fakt, že Kingdom OMagic byla plánována k vydání i ve verzích pro Segu Saturn, Macintosh a dokonce i PSX. Pokud se budete hodně snažit, dost možná, že tento titul ještě najdete na pultech některých obchodů. Pokud ne, můžete si přečíst alespoň tuto recenzi.
Před pěti lety zabodovala u programátorských fandů JAVA, což se projevilo i na tvorbě freeware her podle Tolkienova díla. Vesměs se jednalo o velmi jednoduchoučké logické hry, jejichž typickým zástupcem je například hra Bilbo Slider Puzzle, v níž si z několika kostiček skládáte známý obrázek Bilba od Benjamina Mildera. Vyzkoušet si ji můžete zde. Trochu zábavnější se jeví druhá hra naprogramovaná v jazyce JAVA Tolkien WorldSearch. Jak již napovídá samotný název je o hledání jmen a slov z románů JRRT na principu známých osmisměrek. Zahrát si můžete na této adrese. Třetí jednoduchostí, která spatřila světlo světa v tomto roce, je akční hra Lord of the Rings: The Duel. Ve své podstatě jde o primitivní bojovku, ve které se proti sobě postaví například Gandalf, Glum nebo Sam. Pokud máte přesto chuť si hru stáhnout, směřujte svá myšítka sem. Za zmínku stojí ještě dva stále běžící MUDy: LordMUD a The Burning Eye, které si můžete vyzkoušet pomocí této, respektive této adresy. V chudém roce 1998 vyšel pouze další MUD s názvem Mordor, takže pojďme rovnou na rok 1999.
Ten již jen potvrdil současnou mizérii a během jeho trvání vyšla pouze jedna, zato kompletní freewareová série Mines of Moria od Adama Robertse. Ta měla celkem tři díly, přičemž první dva jsou si takřka k nerozeznání podobné. Podíl na tom má hlavně systém Klik&Play, pomocí kteréhož byly obě hry vytvořeny. Šlo o jednoduché akční hopsačky, po jejich vypuštění se Adam Roberts pravděpodobně zalekl kritiky a třetí díl vytvořil jako textovou adventuru, což je i na freewareové scéně v roce 1999 velmi odvážný krok. Ostatně Mines of Moria 3 byla Fredrikem Ekmanem označena za druhou nejhorší textovku, jakou kdy hrál. Není tedy rozhodně o co stát. No, a konečně se dostáváme do roku 2000, ve kterém člověk jménem Andrew Broad vytvořil velmi špatné konverze legend Manic Miner a Jet Set Willy do prostředí Středozemě. Hry Manic Miner: The Hobbit a Jet Set Willy: The Lord of the Rings se skrývají pod tímto linkem. Těmito dvěma počiny ale naše povídání ještě nekončí, protože jakýmsi oslím můstkem jsme se propracovali k tématu modifikací komerčních her, do prostředí Pána prstenů…
LOTR modifikace do komerčních her
Vytvoření vlastní hry je krásná věc, ale přeci jenom, úroveň titulů, které jsou tvořeny nezkušenými nováčky v oboru, není bůhví jak vysoká. Jako naprosto ideální se tak může jevit modifikace stávajících komerčně vydaných her, pro které autoři uvolnili dostatečně pružný editor misí a prostředí. Postavit hru na existujícím, funkčním enginu a principu je zkrátka nejen mnohem jednodušší, ale také to mnohem lépe vypadá. Jestliže tedy máte zájem zahrát si „něco“ s příběhem Pána prstenů, je volba některé z existujících modifikací jednou z nejlepších voleb. A je vůbec z čeho vybírat? Posuďte sami:
Dagor Bragollach (Civilization II)
Nádherná shoda okolností přivedla ke tvorbě tohoto modu jmenovce slavnějšího tvůrce původní hry, Briana Reynoldse. Scénář modu není založen přímo na Pánovi prstenů, ale na jeho pokračovateli, Silmarillionu, přesněji na osmnácté kapitole této knihy, týkající se bitvy o Dagor Bragollach. Naprosto dostačující zásobu informací o něm najdete na osobních stránkách autora, nicméně pokud si chcete scénář vyzkoušet takříkajíc na „blind“, není problém si jej rovnou stáhnout.
The War of the Ring (Civilization II)
Scénář od neznámého autora proti sobě staví rovnou samotného Saurona a Elronda a odehrává se ve Třetím věku Středozemě. Stáhnout si jej můžete zde, ale vzhledem k titěrné velikosti nic extra raději nečekejte…
War of the Jewels (Civilization II)
Další scénář založený na příbězích Silmarillionu pochází z dílny člověka jménem Jeff Dixon a v současné době je k dispozici pouze jeho betaverze. Sotva 100 KB budete mít bleskurychle staženo odsud…
Khazad-dum (Heretic)
Jediná známá modifikace Pána prstenů pro slavného Heretica se zabývá, všeobecně vůbec velmi atraktivním, průchodem Mórií. Konkrétně jde pochopitelně o její nejakčnější část, a sice o pronásledování skřety a Balrogem. Mapa je poměrně rozsáhlá, takže pokud se vám někde doma ještě Heretic válí, neváhejte se stažením.
Lord of the Rings (Starcraft)
I přesto, že Starcraft je původem čisté sci-fi, jeho popularita je tak obrovská, že absence nějaké té Tolkienovské modifikace by byla spíše hodna údivu. Mapa Lord of the Rings od Erika Tobiasona nabízí hru celkem osmi hráčům a stáhnout si ji můžete odsud.
The Fall of Minas Tirith (Warcraft II)
To další strategie od Blizzardu, Warcraft II, je svým tématem k předělávkám Pána prstenů jako stvořená. Dokazuje to i velmi pěkná a rozsáhlá kampaň o třech částech, kterou připravil Ken Reaverson. Soubor k downloadu je tady.
Mordor (Warcraft II)
Nepříliš povedená mapa pro šest hráčů, která je zajímavá snad jen svým temným prostředím. Jinak asi není moc o co stát, ale pokud máte zájem, stahujte odsud.
War in Middle Earth (Warcraft II)
Pravděpodobně nejlepší mapa, jakou můžete pro Warcraft II sehnat. Klasická válka dobra se zlem pokračuje a vy můžete být jejími účastníky právě díky tomuto linku.
Conquest of Middle Earth (Warlords II)
Fantasy strategie Warlords II svým zaměřením pro LOTR modifikace rovněž vyhovuje. Důkazem budiž tento scénář od Itala jménem Fabio Musciatelli, který je skutečně velmi povedený, a pokud původní hru někde doma máte, měli byste si jej rozhodně vyzkoušet.
Middle Earth (Warlords II, Heroes of Might & Magic III)
Poslední scénář, který si představíme, nese obligátní název Middle Earth. Její autor ji vytvářel déle než dva roky, takže vznikla nejen pro výše jmenované hry, ale kupříkladu i pro Warlords III a údajně Age of Wonders. Verzi pro Warlords II stahujte odsud a pro Heroes III odsud. Informace o scénáři najdete na těchto extrémně ošklivých stránkách…
Tak. Historii her podle Pána prstenů máme za sebou a doufejme, že minimálně stejně množství her na motivy této skvělé knihy nás ještě někdy v budoucnu čeká. Již v tomto roce vyjde minimálně jedna a podle prvních informací by to mohla být bomba.
Zdroj: Gameport
Zadny text nebyl uveden – asi nekdo zmackl tlacitko Odeslat drive, nez neco napsal – to se stava…
nie je tu žiadna súťaž o niake ceny s pána prsteňov!!!!