Nemyslím si, že budu zveličovat, když napíšu, že Rodriguez a Tarantino se významně zapsali do dějin kinematografie. Každý jejich projekt je bedlivě sledován a nemenší očekávání vyvolal i společný dvojfilm Grindhouse. Po vzoru starých amerických kin na béčkové snímky, kde se za cenu jednoho vysílaly dva filmy za sebou, spojili Rodriguez a Tarantino své nejnovější kousky a doplnili je fiktivními trailery. Pocta béčkům je na světě.
První snímek režíroval Rodriguez a projevil jím svou náklonnost k hororovým a splatterovým filmům, jaké jistě znáte alespoň z produkce Petera Jacksona nebo George Romera. Snímek Planet Terror (Planeta Teror) je celkem tradiční zombijárna. Nákaza se šíří, počet kladných hrdinů se stále snižuje, odhalujeme příčiny apokalypsy a držíme palce přeživším v nerovném boji s nemrtvými. Příběh je svižný, plný akce i nechutných výjevů. Své místo si vybojoval i správně cynický humor a slušné zvraty.
Děj je dobře vygradovaný a hodně těží ze sympaticky narušených charakterů hlavních hrdinů. Kdyby toho nebylo, nepřežili by. A tak tu máme vyšinutého lékaře, dvě krásky odhodlané vložit do boje se zombíky všechno, mladíka s tajemnou identitou, svérázného kuchaře s receptem na nejlepší omáčku Bar-B-Q, bizarního inženýra biochemie v podání Sayida ze Ztracených, i válečného veterána s nenahraditelným projevem Bruce Willise. Spousta výborných nápadů překrývá spoustu nelogičností, které však nemá smysl řešit. Tohle je pocta béčkovým filmům a drsné zábavě, takhle to prostě vypadat mělo a nakonec vypadá.
Planeta Teror – 8/10
Víc než jenom ukázky
Povedený Rodriguezův splatter rámují trailery na fiktivní filmy. A nutno říci, že patří k tomu nejlepšímu, co v Grindhousu můžeme shlédnout. Natočili je další režiséři s podobnou úchylkou, jakou má ústřední dvojce R+Q. První z trailerů přímo od Rodrigueze – Machete – ještě není tak nápaditý a netrhá tolik bránici jako ty zbylé, ale už v něm vidíme slušný potenciál na rozvedení do celovečerní podoby. Vraždící maniak s mačetou by jistě mezi současnou akčně-hororovou produkcí nezapadl. Ovšem to, co předvedl Eli Roth v traileru Thanksgiving, hravě překonává celý jeho kontroverzní celovečerák Hostel. Správně ujetý je trailer Werewolf Women of the S.S. (režíroval Rob Zombie), který obludně vtipně zneužívá veškeré dohady o tajných plánech Třetí říše. Na poslední trailer Don´t asi nikdy nezapomenete (režíroval Edgar Wright), ale spíše jen kvůli jeho zpracování.
R+Q se nechali slyšet, že kdyby jejich Grindhouse slavil velký komerční úspěch (to už se jim ale nesplní, Grindhouse zůstal daleko za očekáváním – pozn. red.), nechali by dva z režisérů fiktivních trailerů natočit podle jejich ukázek celovečeráky a Grindhouse 2 by byl na světě. Na imdb.com už najdeme v Rodriguezově profilu oznámení o tom, že chystá film Machete pro video a pokud bych si měl vybrat, kdo by měl být v Grindhousu 2, pak by to byli Eli Roth s Robem Zombie.
Trailery – 9/10
Takhle už se houpat nenecháme
Je-li první film a všechny trailery výbornou akční zábavou plnou krve, drsného humoru a napětí, Tarantinův film působí jako krok vedle. Není totiž ani akční, ani krvavý, ale bohužel téměř postrádá i humor a napětí. Kompletní děj lze shrnout do nepříliš rozvitého souvětí, proto se pokusím pouze naznačit. Kaskadér Mike (Kurt Russel) se baví zabíjením roštěnek na silnících. Má k tomu auto, které nazývá nesmrtelné (proto název filmu Death Proof, česky Auto zabiják). První půlku filmu sleduje partu dívek na výletě, které Mike odpraví, druhou půlku jinou partu dívek, které mu naopak dají za vyučenou. Máme tu tedy dvě akční sekvence založené na automobilové honičce. A co zbytek filmu, tedy více než hodinu na filmových kotoučích? No je to Tarantino, takže rozhovory, rozhovory a ještě jednou rozhovory. Bohužel, sledovat hodinu dívčí štěbetání takřka o ničem nezachrání ani to, že je na herečky krásný pohled. Celkové pojetí filmu, který je spíše o dívčím přátelství než o zabijákovi, rozhodně není špatný nápad. Stejně tak je výborná obrazová stylizace, která kromě Sin City hravě strčí do kapsy cokoli, co kdy natočil výše chválený Rodriguez, ale tyhle přednosti ještě kvalitní film netvoří.
Tarantinovy dialogy se staly pověstnými. Vysoká míra stylizace, netradiční témata, velká délka, ale nikoliv zdlouhavost, precizní práce kamery a výborné výkony herců. Ale v Death Proof se tohle vše rozteklo jak zmrzlina v rekordně teplém srpnovém odpoledni. Tarantino si prostě dovolil příliš a tím, že svůj rukopis vyhnal do extrému, dostavuje se pouze nuda. Zvlášť po akční a příběhové Planetě Teror. Ano, chvályhodná je třeba paměť a umění hereček, které vedou klidně desetiminutový dialog bez jediného střihu, témata rozhovorů jsou opět nezvyklá a hledat je potřeba mezi řádky, ale to je tak všechno, co můžeme obdivovat. Problém přitom vidím pouze v přehnané stopáži. Kdyby byla poloviční, tedy maximálně 45 minutová, byl by to dobrý film. Ale když Tarantino rozředil dialogy do neúnosné délky, stalo se z nich jen únavné blábolení. Veškerou kvalitu převálcovala kvantita. A to jsem bohužel zaslechl i něco o speciální edici s délkou 110 minut. Co tam ještě mohou ty holky dál řešit? Žeby hygienické aspekty půjčování si použitých vložek s přihlédnutím k jejich logu podobnému symbolu na kapotě nesmrtelného auta? Asi stěží, protože takhle hodnotnou významovou relevanci mezi dívčím brebentěním a zabijáckým řidičem ve filmu nehledejte.
Auto zabiják – 3/10
Grindhouse v českých kinech
I přes odpor R+Q bude Grindhouse v Evropě rozdělený na dva snímky. Výhodu dvou produktů za jednu cenu tedy ztratíme i u nás. Jako první půjde do našich kin Tarantinova část 5. července 2007. Redriguezova Planeta Teror pak dorazí až 23. srpna. Obrácené pořadí filmů by mohlo zdlouhavé Tarantinovce přidat zvláště tím, že nebude ovlivněná očekáváním další akční jízdy po Planetě Teror, ale pochybuji, že budou diváci spokojení s cenou za vstupenku na tuhle rozplizlou dvouaktovku. Doufejme, že to pak neublíží návštěvnosti Rodriguezova splatteru, který patří zajisté mezi to nejlepší, co se v posledních letech v hororovém žánru na plátně objevilo. Rozdíl v celkovém dojmu z obou filmů je zapříčiněný zvláště tím, že Rodriguez ze svého tématu vyždímal maximum, zatímco Tarantino své potenciálně hodnotnější téma seždímal.
Ondro, na CSFD má Planeta Teror 79% a Auto zabiják 86%, to moc nekopíruje tvůj pohled na věc. Čím to?
Kéž by se přestalo pořád dokola odkazovat na CSFD! Má prostě jinej názor…to je asi celý, ne?
aj bez toho, aby sa odkazovalo na CSFD, Planet Terror 8/10 a DeathProof 10/10 precizna reziserksa a scenaristicka praca, vynikajuca psychologizacia postav a vysperkovane budovanie atmosfery/napatia, to co chyba Rodriguezovskemu pubertiackemu krvavemu vycinaniu…Tarantino sa prekonal a vytvoril poctu exploitation zanru bez kvapky krvi!!!…neotrely napad, ziaden klise a gyc…btw Tarantino prezentuje svoj pocin aj v Cannes…
Nechápu, argumentace článku je good, proč poukazujete na nějaké číslíčka a nenapadáte logiku recenze? Protože kam vítr. tam plášť, já vím.
Čížku, to že má jinej názor je hezký, ale recenze jaksi není subjektivní útvar. A CSFD spolu s IMDb v 95% trefuje hodnocení “normálního diváka”, čili tak. “nějaká číslíčka” – to nechám radši bez komentáře
Tady si dovolím hodně oponovat, recenze je subjektivní útvar a jako taková se musí brát. To, že se recenzentovi nelíbil film, nemusí nutně znamenat, že je špatný, ale podle názoru redaktora to je holt břečka. Možná máte jiný vkus a líbit se vám bude.
Recenze je v každém případě subjektivní útvar. Tyhle žblepty o objektivitě už mě unavujou. Nejsme roboti a nikomu neříkáme, co se má a nemá líbit…
Souhlasím s Ertefolem i Lukášem, je to subjektivní útvar jak vyšitej, ale Sluníčko, popojdi maličko, pro jistotu se samozřejmě podívám na nějakou databázi, abych si to všechno ověřil…
Subjektivní recenze je zavádějící, a navíc, když už si autor v textu plácá, co chce a nechá jím proplouvat svoje ego, tak dobrá, ale právě v závěru u číselného hodnocení by měl být maximálně objektivní. A dát 3/10 Autu zabiják je úlet.
podle me neni, ten film stoji za hovno, nudil jsem se u toho jak prase, souhlasim s ondrou a v cannes je ten film jeste o pul hodiny zenskych kecu delsi ;((
fousek sluníčko: nic jako objektivní hodnocení uměleckého díla neexistuje a existovat nemůže 🙂 ze samé podstaty umění. jediné, co recenzent může udělat, to je říct líbí/nelíbí a pokusit se rozebrat a vyargumentovat SVŮJ názor na dílo. toť vše. v umění neexistují univerzální a objektivní kriteria hodnocení – kolik hub (pardon), tolik názorů.
fousek sluníčko: nic jako objektivní hodnocení uměleckého díla neexistuje a existovat nemůže 🙂 ze samé podstaty umění. jediné, co recenzent může udělat, to je říct líbí/nelíbí a pokusit se rozebrat a vyargumentovat SVŮJ názor na dílo. toť vše. v umění neexistují univerzální a objektivní kriteria hodnocení – kolik hub (pardon), tolik názorů.
sorry za dvoják… čert vem systém 😉
Stále jsou ale horší a lepší recenze, kdy jedno z kritérií je ona míra objektivnosti. Právě proto dám na kolektivní databáze jako CSFD, kterým se díky zprůměrovaným hodnocením spousty lidí dá hodně důvěřovat.
fousek slunicko: myslim si, ze se mylis, diky zprumerovanym hodnocenim spousty lidi ziskas jenom neco jako “prumerny vkus”, ale vubec nic to nerika o filmu, jen o divacich :)souhlasim, jsou spatne a dobre recenze, ale predevsim zalezi na tom, nakolik se muj vkus lisi od vkusu recenzenta a nakolik tento rozdil znam, ze v.? 😉 potom z toho, co rika recenzent odvodim, jestli jo nebo ne, ale nikoliv primo, ale svym zpusobem “desifrovanim”.
Tak to byly pocty kung fu, samuraj, akčním slasher filmům (všechny stejně strašné) a příští počin už musí být pocta německému pornu ze sedmdesátých let.
já musim souhlasit s článkemplaneta teror byl supr film. mělo to všechno-zombíky, hodně násilí, nějakou tu milou kravinku (sapík na noze striptérky:P), motorky (včetně minibajku:), slušněj koneczato auto zabiják byla kravina. tarantino mě vysloveně zklamal. hezký auto, hezký kočky…a to je asi tak všechno. zbytek nuda k ukousání.co se týká trailerů, už se nemůžu dočkat až bude natočenej machete. a jestli se dočkají realizace i ostatní, tak budu taky hodně rád.
Auto zabijak – genialni film. Kdo cekal akci a je zklaman dialogy, je hlupak, kdo cekal dalsi Tarantinuv zasah do cerneho, musi byt nadsen.