Sousloví Ghost in the Shell jistě není čtenářům neznámé, ostatně výborný postkyberpunkový film z roku 1995, natočený podle stejnojmenné mangy Masamune Shirowa z let 1989-1991, do detailů vykradli bratři Wachovští pro svůj vlastní film Matrix. Diváci si museli počkat dlouhých sedm let, než se dočkali dalších pokračování ze světa Ducha ve skořápce. Ale stálo to za to.
Zdánlivě nesouvislá série jednotlivých incidentů, které členové Sekce 9 vyšetřují, se začíná postupně propojovat a šest let starý případ Vysmátého muže („Laughing Man Case“) je opět aktuální. První řada 26-dílného seriálu obsahuje dva druhy epizod: Stand Alone a Complex. Zatímco Stand Alone jsou vlastně vedlejší zápletky, jednorázové díly, které nemají souvislost s hlavní dějovou linií, Complex se plně soustředí na řešení případu Vysmátého muže. Toto neobvyklé rozdělení umožňuje divákovi seznámit se naprosto přirozeně s jednotlivými postavami i s celým kyberpunkovým světem ve Stand Alone epizodách dříve, než se rozběhne hlavní dějová linie. Koho rozčilují fillery, prostě Stand Alone epizody přeskočí, ale v takovém případě bude ochuzen. Narozdíl od mnoha jiných seriálů totiž GitS: SAC žádné skutečné fillery neobsahuje. Jednotlivé Stand Alone epizody jsou v mnoha případech malými uměleckými díly, namísto řešení pseudodůležitých citových vztahů mezi hlavními postavami se každá epizoda věnuje nějakému problému spojenému s pokročilými technologiemi – tank řízený umělou inteligencí se vymkne kontrole, sériově vyrábění androidi páchají sebevraždy a opuštěný kybermozek se stává pastí pro všechny, kdo se k němu připojí.
Ani hlavní dějová linie není zanedbána a v případu Vysmátého muže dochází k několika zvratům, přičemž se původně nevýznamný incident rozrůstá do nečekaných rozměrů, takže je nakonec ohrožena samotná existence Sekce 9 a životy všech jejích členů.
Po výjimečné, byť poněkud roztříštěné první řadě seriálu dotáhl režisér Kenji Kamiyama seriál v druhé (rovněž 26-dílné) řadě k naprosté dokonalosti. Děj Ghost in the Shell: SAC: 2nd GiG se odehrává půl roku od vyřešení případu Vysmátého muže. I tentokrát začíná Sekce 9 vyšetřovat několik navzájem nesouvisejících případů, ale velmi rychle začíná být všem jasné, že jde jen o špičku ledovce mnohem většího případu teroristické organizace, nazývané Jedenáctka jednotlivců („Individualu Eleven Case“). Téměř všechny epizody (vyjma pěti) jsou nějakým způsobem spjaté s hlavní dějovou linií, byť mnohdy jen malými detaily. Díky tomu divák skládá jednotlivé informace spolu s hlavními postavami bez otravného vysvětlování každé prkotiny. Sekce 9 dostává soupeře v podobě další japonské tajné služby, vedené intrikánem Kazundo Goudou, a konečně je – alespoň trochu – objasněna minulost Motoko Kusanagi. Druhá řada seriálu je značně temnější, členové Sekce 9 si sáhnou až na dno svých sil a ani to někdy nebude stačit. Seriál vrcholí sebevražedným pokusem Sekce 9 zabránit masakru uprchlíků, bojujících za svá práva, japonskou armádou.
Na úspěšný seriál navázal ještě film GitS: SAC: Solid State Society, který začíná dva roky od vyřešení případu Jedenácti jednotlivců. Motoko Kusanagi odešla neznámo kam a hlavní roli zde tentokrát hraje dvojice už známých vyšetřovatelů – bývalý voják Batou a detektiv Togusa. Sekce 9 se rozrostla na víc než dvacet lidí a zabývá se sérií sebevražd, ve které je nějakým způsobem zapleten i tajemný „Loutkář“. Jako obvykle se vše krátce po začátku komplikuje a ani tentokrát to nebude mít Sekce 9 lehké. Film je dobrý, ale svým závěrem velkolepé finále 2nd GiG bohužel nepřekoná. Na druhou stranu právě svým závěrem Solid State Society přímo navazuje na pozdější děj původního filmu z roku 1995.
Děj tedy vypadá slibně, ale co ostatní prvky, ze kterých se skládá dobré anime? Předně musím říct, že celý GitS: SAC má jednotnou vizualizaci, odpovídající 21. století. Animace je opravdu na úrovni, realistická, s vyváženými proporcemi, bez jediné superzdeformované (1) scény, s neuvěřitelným smyslem pro detail. Architektura celého světa je dokonalá, dokonce i pozadí je pokaždé jiné a živé.
Kapitolou samou pro sebe je hudební doprovod. Už úvodní píseň od Origy Inner Universe je neuvěřitelně chytlavá, celkem vyšly čtyři oficiální soundtracky a minimálně jeden bootleg, protože ani oficiálně vydaná alba neobsahují veškeré skladby a melodie, které v seriálu zazní. Na hudbě se opravdu nešetřilo. Vaší pozornosti by neměly uniknout takové skladby, jako je třeba sedmiminutová Fish Silent Cruise, Sutamina Rose, Torukia, Laser Seeker, Dear John, klasická Sacred Terrorist, Cyberbird nebo mrazivá We Can´t Be Cool, protože bez nich by byla atmosféra některých epizod poloviční.
Celý GitS: SAC je namluven stejnými herci, takže třeba Motoko Kusanagi poznáte už po hlase a japonština zní obecně daleko lépe než anglický dabing.
Alfou a omegou každého seriálu jsou ale především postavy. Ty jsou v celém GitS: SAC sympatické už tím, že neřeší citové problémy známé z nejrůznějších Gundamů 00, Růžovek, Ulic a podobných seriálových příšerností. Hlavní postavy se chovají přirozeně a používají mozek, každá z nich má svůj charakter, takže divák ví, co může čekat od Motoko Kusanagi nebo od šéfa Aramakiho. Záporáci jsou prokresleni stejně pečlivě, jako členové Sekce 9. Všechny „hlavní vedlejší“ postavy přemýšlí a rovněž ony jsou – v rámci možností – prokreslené. Některé z nich dostaly i vlastní epizodu. Jediné postavy, které poněkud narušují výsledný realistický dojem, jsou Tachikomy, robotky dodávající do seriálu alespoň špetku roztomilosti. Ale i ony mají v obou seriálech klíčovou roli. Žádné citové výlevy, žádní dementi, žádný ďábelský smích, pantsu (2), lolitky ani dnes tak populární yaoi (3) v seriálu nenajdete. Fanservis (4) je izolován na Tachikomy, které dostaly svou sérii dvouminutových šotů – z mého pohledu naštěstí – mimo hlavní seriál. Uff.
Co říct závěrem? Ghost in the Shell: Stand Alone Complex je jedním z přelomových anime, které by nemělo uniknout vaší pozornosti, protože zvedlo pomyslnou laťku v celém žánru anime o nějaký ten metr vzhůru. Je důkazem toho, že kvalitní anime, které si získá nadšený ohlas diváků, lze vytvořit bez jakéhokoli podbízení se pokleslému vkusu diváckých mas odkojených Narutem a Pokemonem. Mnohovrstevnaté, od začátku do konce logické, propracované anime s rychlým spádem a pořádnou dávkou akce a napětí v atraktivním, postkyberpunkovém prostředí Masamune Shirowa. Co víc si přát?
GitS: SAC proto nemohu dát jiní než nejvyšší možné hodnocení. Legenda anime, podle které budete srovnávat další seriály.
100%
(1) superzdeformované scény (především nejrůznější ksichty hlavních postav) najdete v mnoha anime seriálech a mají nejspíše představovat humornou vložku. Obvykle dokonale zlikvidují pracně budovanou atmosféru.
(2) pantsu jsou japonsky dámské kalhotky, dost častý fetiš mnoha anime seriálů, např. Agent Aika je jimi proslulá.
(3) yaoi je další subžánr anime, zobrazující homosexuální vztahy mezi dvěma muži. Vychází z toho, že dva roztomilí klučíci jsou lepší než jeden. Yaoi je oblíbené mezi fanynkami, ale u některých se dá pobavit docela dobře. Úplným skvostem je třeba Kirepapa
(4) fanservis znamená podbízení se přáním diváků a fanoušků konkrétního anime seriálu. Nejčastěji se projevuje tak, že se populární prvky z jednoho seriálu cpou do těch dalších, bez ohledu na děj nebo zaměření anime. Cílem je pochopitelně zvýšit sledovanost. Extrémem je anime Macademi Wasshoi!
super seriál
je to výnimočný sci-fi seriál – povinnosť pre fanúšikov kyberpanku; tak prepracovaný dej sa len tak ľahko nevidí
Skvělý článek. Osobně se mi více líbila první řada. Asi proto, že druhá řada je dějově dost složitější a zamotanější a budoucnost v ní vypadá dost temně a pesimisticky.
Spíš někdo poraďte, kde se to dá koupit
To Liška
Koupit se to dá třeba přes e-bay nebo obdobným způsobem. Pokud nemusíš mít nutně originál, stačí si stáhnout celý seriál přes torrent (doporučuji torrent ToTanu: http://www.totan.cz/) nebo nějakou P2P síť. Samozřejmě že kromě seriálu doporučuji rovněž mangu, ze které je do seriálu zařazena řada scén a nápadů. Kromě původní mangy Ghost in the Shell stojí za přečtení i Ghost in the Shell 1.5: Human Error Processor (čtyři příběhy, každý rozdělený do dvou dílů, posloužily jako zdroj inspirace především pro Solid State Society) a asi nejpodivnější Ghost in the Shell 2.0: Man Machine Interface, který jako jediný nebyl zfilmován ani využit jako zdroj inspirace a celkově je to asi nejsložitější manga, která od kyberpunku odbíhá do mystiky. Momentálně ji čtu podruhé a doufám, že mi tentokrát už nic neunikne.
Film
Pracuje se na hrané adaptaci tohoto kultovního anime do podoby celovečerního filmu.Zatím je vše ve státdiu preprodukce. Snad bude výsledek aspoň trochu koukatelný.
Re: Film
Já se bojím toho, co se z Ducha ve skořápce stane v hrané verzi pod taktovkou amerických filmařů. Když pominu fakt, že řadu scén už zfilmovali bratři Wachovští v Matrixu, nejvíc se bojím znetvoření hlavních postav. Motoko Kusanagi si “naživo” neumím představit.