Tématické dělení fantasy. Ačkoliv každý pokus o tématické dělení fantasy zavání neobjektivností, přece jen lze fantasy rozdělit na tzv.low fantasy (neodehrávající se v našem světě), a high fantasy (odehrávající……
Ačkoliv každý pokus o tématické dělení fantasy zavání neobjektivností, přece jen lze fantasy rozdělit na tzv.low fantasy (neodehrávající se v našem světě), a high fantasy (odehrávající se v mýtické, eventuálně v historické minulosti).
Jiné, podle mého názoru značně objektivnější dělení fantasy nabízí Baird Searles, Beth Meacham a Michael Franklin ve své knize A Readers Guide to Fantasy z 1982 roku. Podle těchto autorů lze fantasy rozdělit celkem do osmi tématických celků.
1. Tam a zase zpátky.
Název tohoto celku je vypůjčen z podtitulu Tolkienova Hobita, přičemž sám Tolkienův román je zařazen do jiného tématického celku. Název tohoto celku výtečně charakterizuje díla, jejichž hrdina se vydává nebo je vyslán do jiného, nejčastěji čarodějského světa.
Příklady: |
P. Anderson : Operation Chaos |
|
E. R. Burroughs : marsovské, venušanské cykly, Pellucidar |
|
Lin Carter : cyklus Green Star |
|
Gordon R. Dickson : The Dragon and the George |
|
Robert E. Howard : Almuric |
|
André Norton : cyklus Witch World |
|
Roger Zelazny: cyklus Amber |
2. Někde na neznámém místě.
Tato kategorie fantasy se týká děl, jejichž děj se odehrává ve výlučně imaginárních světech, bez jakýchkoliv souvislostí s pozemským světem.
Příklady: |
P. Anderson : The Broken Sword |
|
L. Frank Baum : cyklus Oz |
|
R. E. Howard : cyklus Conan a Kull |
|
P. S. Beagle : Last Unicorn |
|
U. K. Le Guin : cyklus Earthsea |
|
F. Leiber : cyklus Fafhrd and Gray Mouse |
|
M. Moorcock : cyklus Elric from Melniboné |
|
A. Pierce : cyklus Xant |
|
T. Pratchet : cyklus Zeměplocha |
|
R. Silverberg : Majipoorské kroniky |
|
J. R. R. Tolkien : Kroniky Středozemě |
3. Jednorožec v ohradě.
Zparafrázovaný název slavné povídky Jamesa Thurbera charakterizující díla, ve kterých se magické a čarodějné praktiky dějí v každodenním životě.
Příklady: |
P. S. Beagle : A Fine and Private Place |
|
M. Bulgakov : Mistr a Markétka |
|
A. Grin : Běžící po vlnách |
|
A. a B. Strugačtí : Pondělí začíná v sobotu |
|
P. Travers : cyklus Mary Poppins |
|
O. Wilde : Obraz Doriana Graye |
|
Ch. Williams : All Hallows Eve |
4. Fantastika hrůzy.
Tento celek je součástí předcházející kategorie s tím rozdílem,, že našemu životu hrozí “nadpřirozeno” vyvolávající všeobjímající pocit děsu a hrůzy. Neznámé stále vzrušuje lidi, zvláště historky o upírech, vlkodlacích a jiných příšerách.
Příklady: |
H. P. Lovecraft : The Call of Cthulhu |
|
C.A . Smith : The City of the Singing Flame, The Double Shadow |
|
B. Stoker : Dracula |
|
S. King : The Shining |
5. Děti přírody.
Jedná se o díla, ve kterých zvířecí hrdinové mluví a jednají jako lidé.
Příklady: |
R. Bach : Racek |
|
R. Kipling : Kniha džunglí |
|
H. Lofting : cyklus o doktorovi Doolittlovi |
6. Dávní králové, královny a hrdinové.
Do tohoto tématického celku patří pověsti, které jsou od nepaměti předávány z generace na generaci. Jedná se o prastaré legendy různých kultur, mezi kterými zcela jednoznačně dominují vyprávění o králi Artušovi a rytířích Kulatého Stolu, o bozích a hrdinech nordické Walhallie a teutonských Niebelunzích.
Příklady: |
P. Godwin : Firelord |
|
C. S. Lewis : Till We Have Faces |
|
M. Stewart : The Life of Merlin Series |
|
T. Swann : Wolfwinter |
|
T. H. White : The Book of Merlin |
7. Parabola.
Do této kategorie patří díla, jejichž děj se odehrává současně ve fiktivním světě a v současnosti, prakticky bez nadpřirozených sil. Parabola obvykle slouží k filozofickému pohledu na náš život. Pozor – parabola – není political fiction ani jiným dobrodružným příběhem umístěným ve fiktivním, leč velice dobře rozpoznatelném, kapitalistickém státě!
Příklady: |
A. France : Ostrov tučňáků |
|
F. Karinthy : Epepe |
|
J. Ščerbakov : Kronika města Jaropolu |
|
J. Weiss : Dům o tisíci patrech |
8. Fiktivní historie.
Historické příběhy s fantastickými prvky: fiktivní stát, jiná verze skutečnosti, která však není součástí alternativního světa jako spíše kreací samou o sobě, a která se odehrává Nikdy a Nikde. Přitom však působí dojem, že byla vyňata z naší historie.
Příklady: |
J. Grundkowski : Annopolis |
|
D. Kühn : N (různé biografie o Napoleonovi lišící se od skutečnosti) |
|
M. Moorcock : Gloriana |