Měla to být obyčejná fuška. Zachránit dívku v nesnázích. Jen kdyby se to nezvrhlo v brutální masakr, třídní boj a genetické pokusy. Často záleží na štěstěně, tý mrše nevěrný. Vždycky se něco zvrtne a jediný co zbývá je mít víru. V parťáky, osud nebo své pistole?
Hříšné město
Lidstvo ve své malichernosti zničilo Svět. Rozpoutalo Peklo, které se nedalo zastavit. Díky válkám odsoudilo všechny k zatracení. Poslední přeživší vybudovali civilizaci na znovuobnovených zašlých troskách zmrzačeného Města. Kdysi prosperující metropole se vrátila o pár století zpět. Kniha ztracená a Slovo nalezené se stali Alfou a Omegou pro všechny. Evangelia a víra jsou zákonem. Modli se a pracuj. Korporace si rozdělily vliv a ovládají všechny obyvatele. Po katastrofách se začali objevovat proměnění – nakažení, kteří zdánlivě vypadají jako „normálové“, vládnou tajemnými a nadpřirozenými schopnostmi. Malefikové, jak jsou nazýváni, jsou monitorování, tolerování a využívaní na podřadné práce. Práh je rozdělen nejen na chudé a bohaté, ale i na další kategorii, podřadné. Štěpán Kastner je privilegovaný příslušník „prážské zlaté mládeže“, kterému na ničem a nikom nezáleží. Svůj potenciál utápí v alkoholu a večírcích. Filip „Fil“ Horák je soukromé očko, ranař a ztracenec, co nejde pro ránu daleko. Kapitán Dálava je legendou policejního oddělení, budoucí penzista, který místo elitních Prvních rytířů dává přednost starému dobrému vyšetřování. Mapařka Káťa je samozvaná bulvární npovinářka brojící proti bezpráví na stránkách pochybného plátku. Co mají tihle nesourodí hrdinové společného? Jaké vnitřní démony musí držet na uzdě? Kým se stanou v labyrintu lidských tužeb a přání? Jakou cenu má duše a svědomí?
Dáma, pro kterou se zabíjí
Petr Urban v knize Práh – Mezi půlnocí a ďáblem skvěle kombinuje zdánlivě neslučitelné žánry, které v jeho podání bezchybně fungují. Jednotlivě načrtnuté příběhy se z útržků splétají v celek, který drží pevně pohromadě. Hard-boiled sekvence se střídají s náhledy vnitřních pochodů hlavních postav. Magický realismus se mísí s městskou fantastikou. Promluvy, za které by se nestyděl Raymond Chandler ani Dashiel Hammet, jsou doplňovány jemnou poetikou. Na své si přijdou fanoušci dystopie, drsné detektivní školy, komiksu, existencialismu.
Brakovost má vizuální příchuť klasického noirového filmu. Postkatastrofický žánr se tu mísí s mluvou a žargonem doby rady Vacátka. Phil Marlow se potkává s Parkerem, Marvem a Hartiganem. Nancy i Goldie se také jmenují jinak, ale nejsou o nic méně femme fatale. Mozaika do sebe zapadajících střípků jednotlivých příběhů vytváří celkový obraz propracované díla. Petr Urban velmi precizně pracuje s jazykovými prostředky a naprosto přesně je usazuje do jednotlivých vět. Práh – Mezi půlnocí a ďáblem není klasickým spotřebním čtením. Je nejen sondou do imaginace a přemýšlení, ale i do slovní zvukomalebnosti. Po jejím dočtení bude dlouho rezonovat jako chuť právě dokouřené luciferky.
Petr Urban: Práh – Mezi půlnocí a ďáblem
Vydal:a Epocha, 2024
Edice: Fantastická Epocha
Ilustrace: Žaneta Kortusová
Obálka: Lukáš Tůma
Počet stran: 416
Cena: 459 Kč