Zázraky – Marvels – Busiek Kurt, Ross Alex

Marvel Universe. Svět – vesmír – plný superhrdinů, kteří už od roku 1939 plní stránky zámořských komiksových sešitů nakladatelství… Marvel. A… Marvels? V právě vydaném překladu nakladatelství Calibre: Zázraky? Kurta Busieka a Alexe Rosse zlomový book, který „zázračné“ hrdiny zobrazuje v přeplněném scénáři, plné malbě a hlavně: úplně novém světle…

Busiek Kurt, Ross Alex - Zázraky - Marvels Lidské rase je snad odjakživa vrozen pocit nadřazenosti – lidského ducha nad hmotou, lidské vůle nad zvířetem nebo lidské sebe-víry nad méně-lidmi. Nepoměr v moci a bezmoci spolu s uraženou ješitností, ať už na silnější nebo slabší straně jsou tím nejlepším pramenem xenofobie – a tak se nad New Yorkem přelévají vlny nekritického obdivu k heroickým výkonům „Zázraků“-superhrdinů ve válce, následované přílivem strachu z destruktivních sil uvolněných jejich souboji v ulicích a nakonec vystřídané tsunami opovržení vůči x-men, mutantům. Vlny tím přesvědčivější, že svůj malý bouřící oceán v sobě musí zkrotit nejprve „Homér Zázraků“, jednooký fotograf Phil Sheldon, náš průvodce, sám: „Tak o tohle tedy šlo? O žárlivost? Plnili nás „Zázraky“ takovou úctou, že jsme je museli rozdrtit… změnit je v něco, co si můžeme koupit a používat?“ Strach o vlastní rodinu, malá soukromá válka proti bývalému kolegu Johanu Jamesonovi a jeho agresivnímu plátku Daily Bugle, setkání s maličkou mutantkou ukrývanou v jeho vlastním sklepě: celá řada postranních dějů a událostí nutí Sheldona znovu a znovu promýšlet a přehodnocovat svůj vztah k „Zázrakům“. Scénárista Kurt Busiek ve svém zlomovém díle převrátil perspektivu pohledu na comicsové geroje – namísto andělského a zbožšťujícího pohledu z nebes je tu pohled zpod podrážky, pohled na neobyčejnost z každodennosti; fantastické super-souboje získávají punc opravdovosti v živoucím New Yorku – vždyť  mezi vznešenými údery kladiv a energií proudí ten „obyčejný“ život, život rodin, život strachů a nadějí… Nebudu spekulovat, nakolik šlo Marvelu o čistě brandingový projekt, o přelakování mnohým sešitem už poněkud oprýskaných postav – pro podobné úvahy nemám dostatek podkladů; Kurtu Busiekovi posloužilo čtvero starších marvelovských příběhů (od stvoření Human Torche a příchod prvních superhrdinů přes vynoření X-men a svatbu Invisible Woman s Mr. Fantastikem z Fantastic Four až ke Spideyho bitce s Green Goblinem, ve které zahyne Gwen Stacyová) v autentickém dobovém zasazení jako korouhvičky, s jejichž otáčením povlávají emoce jak newyorčanů, tak čtenářů samotných, a s každým dalším zvratem jen a jen přibývá nutkavé touhy, aby „už to nějak dopadlo“…

Kvaš (ale i akvarel a airbrush) Alexe Rosse, náladově tónovaný a světlem zdobený (včetně rozjímavých scén v červeném osvětlení fotokomory), téměř fotorealisticky pečlivý, obohacený tisícem a jedním detailem či zrcadlením, dodává Busiekovu příběhu stvrzující pečeť naprosté věrohodnosti. Ross se nebojí dynamizujícího střídání celo- i dvoustránkových epických scén s velmi emotivními až intimními portréty, a kompozičně nejsilnější jsou stránky, kde přes hlavní scénu volně skládá menší políčka s užaslými či naopak rozhořčenými tvářemi, které tak situaci dokreslují, dávají jí právě onen „lidský“ rozměr, „naše“ chápání, „náš“ pohled. Pravda, daní za déletrvající práci a malbu podle fotografií je místy strnulost až křečovitost v tváři či gestu, a plnobarevných stran s nedostatkem „vzduchu“ se oko za chvíli přesytí, jen těžko si ale člověk dokáže k podobně patetickému a emocí plnému příběhu představit lepšího výtvarníka – protože to jsou přízviska stejně dobře pasující na Busiekův scénář, jako na Rossovu malbu. Zcela v americkém stylu je pak kniha doplněna několika samoleštícími dodatky, od poněkud teleshoppingových mezitextů (předmluva Stan Leeho, komentáře Kurta Busieka, Alexe Rosse a Johna Romity st. a doslov Scotta McClouda) přes osmistránkové nahlédnutí pod Rossovu ruku (věru nezávidím modelu, trpně tuhnoucímu v akční póze s Thingovou maskou na hlavě 🙂 až po podrobný seznam jednotlivých sešitů, ze kterých autoři čerpali pro Zázraky konkrétní motivy.

Zejména právě díky silným autorským jménům se takřka už od prvního „zázračného“ dne mluví o „booku roku“ (a Zázraky jsou opravdu knihou – přes dvě stě křídových stran v pevné vazbě a laminovaném přebalu, včetně milé pozornosti v podobě záložky). Přestože jde o přelomový počin, který podobně jako Batman: The Dark Knight Returns proměnil optiku zámořského superhrdinského comicsu, osobně se domnívám, že u nás (a pro nás) vyšla díla mnohem výraznější: starší Jen čtvrt vteřiny na život (stostripový book, vytvořený kombinacemi pouhých osmi obrázků a od začátku do konce prodchnutý filosofujícím úsměvem – či snad úsměvnou filosofií?) nebo Trondheimovy Apokalyptické příběhy (málokdo dokáže vydupat příběh a význam i z čistě šedých či napůl černo-bílých políček…) – to jsou podle mne comicsy, které mění jak samotnou řeč comicsu, tak jeho (ú)nosnost co do tématu. Samozřejmě, že třeba Třístovka i Zázraky jsou jak po vizuální, tak po scénáristické stránce autorsky silnými kousky, ale stejně originálních počinů u nás vychází více, a zrovna po dvou zmiňovaných caliberských albech přetrvává dojem „pouhé“ žánrovosti – a samotná výpravnost je konec konců dost slabý tahák na titul „book roku“.

Nota bene, podráží-li žebřík, vedoucí k tomuto postu, sám nakladatel svým zpracováním. Nechci vypadat jako nimral a hnidopich – ale mám pocit, že když už se někdo chce něčím chlubit, tak by to mělo stát za to, a neměl by skončit v půli cesty. Ano, rekonstrukce podkladů pravděpodobně byla náročná, a ušetří si v Calibre práci, když „si“ zdigitalizují některá ruční comicsová písma (je-li to vůbec výhra, vezmeme-li v úvahu caliberské nešvary v nadužívání tučného písma či snižování písmen s diakritiky na výšku ostatních). Chrabré ohánění se lokalizací novinových titulků a nápisů na zdech už ale zavání bohapustou drzostí: titulky či novinové texty mnohdy nerespektují neostrost a tónování Rossovy malby, zažloutnutí či zakřivení novinových listů a ostatně i pravidla novinové sazby vůbec – a největší absurdity dosahují v okamžiku, kdy jsou vedle sebe položené čtyři výtisky různých deníků „vysázeny“ týmiž fonty nebo když je na počátku třetí kapitoly jeden z vystřižených článků vyplněn nadvakrát zkopírovaným textem… U grafického ateliéru jen těžko omluvitelné je i za oči rvoucí použití zprofanovaných písem v doprovodných textech, v Sheldonových dopisech nebo v leckdy dost necitelně vlepených poznámkách – a tady už selhává i argument poplatnosti originálu, neboť tyto vysvětlivky byly vkládány až kvůli nezasvěcenému českému čtenáři… A ve chvíli, kdy polovinu české tiráže zabírají jména věnující se textové stránce knihy, těžko kdo i u celkově zdařilého překladu vysvětlí překlepy nebo zhůvěřilosti typu Nicka Furyho, „synka mámy Furiový“, „(Běžel směrem) … k Empire State Buildingu…“, nebo „Zázraky lidi fascinujou“ vs. „Zázraci měli být čistí“…

Natolik jsou ale Zázraky ne-obyčejnou knihou, že závěrečný verdikt není snadný – nejen původ a námět, ale i zpracování a cena jsou položky, které viklan čtenářského zájmu rozhoupávají do značných extrémů… A na kterou stranu se zhoupne ve Vašem případě…

Tomáš Hibi Matějíček
autor je vedoucím recenzní rubriky  na www.komiks.cz

URL:
Alex Ross: http://www.alexrossart.com/
Kurt Busiek: http://kbac.orcon.net.nz/kurtlist.html

 

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Je třeba rozlišovat mainstream a tzv. undeground. Srovnávat Marvels a 1/4 vteřiny pro život a Apokalyptické příběhy nelze. Nejsou ve stejné kategorii. Navíc vyšli už v minulém roce, takže jestli chce, autor je může označit jako komiksy roku 2001 ne 2002. Ještě mě zarazila věta, že stejně originálních počinů (jako Marvels, 300)u nás vychází víc. Asi mi něco uniklo. Kritika Calibre je zbytečná. Jsou u nás bohužel jediné spolehlivé nakladatelství, které mainstreamové booky vydává podle plánu a v kvalitním standardu.

  2. Fakt
    Fakt, aj ja by som rád počul o ďalších u nás vychádzajúcich kúskoch, ako sú Marvels a 300 :-))

  3. Ano, vim, ze Ctvrtvterina i ApoPribehy jsou lonskymi pociny; jen jsem je pouzil jako ilustraci k uvaham na tema “book roku”: ze u nas vychazeji comicsy *prevratnejsi* nez jenom *vypravne*.A co Ti uniklo? Treba Svetla Amalu – nikoli co do *vypravnosti*, ale co vytvarne i scenaristicke stranky (a to jsme teprv na zacatku) zalezitost zajiste srovnatelna…Kritika Calibre neni zbytecna – pravidelnost vydavani je jedna vec (to se Calinre uprit neda), ale zkuste mi vyvratit konkretni vytky vuci strance jazykove graficke i typograficke…hb

Zveřejnit odpověď