Bruce Sterling…Copak se vybaví? William Gibson a jejich společný román Mašina zázraků? Samostatně napsané romány Schismatrix a Oceán prachu? Antologie kyberpunku Zrcadlovky? Kyberpunk samotný? Čtenářský požitek z jeho děl, který dalece přesahuje běžnou produkci? Ať tak nebo onak, určitě to bude něco se scifi. Se scifi nápaditou a náročnou, jazykově i myšlenkově. Scifi s vážnou a varující vizí? Pokud ano, může být průřez jeho povídkovou sbírkou šok, protože Sterling to vidí jinak…
Sbírka Vidím to jinak je koncentrovaný Sterling. Žádná spolupráce s jinými autory (pouze tu a tam nějaká ta pocta či stylistický, snad až postmoderní vtípek jako v Damoklově meči), ani v dlouhých intervalech vycházející román. Ne, tentokrát má před sebou čtenář opravdu Sterlinga, nikoliv jen jeho dílo či příspěvek.
Vidím to jinak nabízí dvacet čtyři povídek mapujících Sterlingovu kariéru od osmdesátých let až do současnosti. Příběhy jsou rozděleny do několika bloků, přičemž spojovacím prvkem může být prostředí, v němž se odehrávají, hlavní postava (povídky ze světa románu Schismatrix, cyklus Leggy Starlitz a Chattanooga) či tématická různorodost.
Než přistoupíme k samotným povídkám, musíme ještě vzpomenout dva doplňující texty (v knihách nakladatelství Laser již samozřejmý autorský medailonek z pera Martina Šusta snad netřeba zmiňovat), které tentokráte rozhodně nezabírají místo a pokud je někdo přeskočí, přijde o víc než jen pár zajímavých postřehů ke Sterlingově tvorbě či žánru obecně.
Hlavně předmluva samotného Sterlinga je svým způsobem další povídkou – jenže jejími postavami jsou styl, vyprávění, sem tam nějaký ten autor fantastiky a velká míra sebereflexe. Nepoví vám sice, co jsou jednotlivá témata povídek, ale určitě vám řeknou, proč z nich budete unešeni, bez ohledu na to, že některé z nich vám mohou způsobit na první čtení šok, když zjistíte, že jeden z tvůrců kyberpunku píše i fantasy (Květiny z Eda, Kouzelný krámek aj.), nebo příběhy, které řadí do fantastické literatury vlastně jen rozhodnutí autora samotného(Leggy Starlitz).
Sterling totiž patří k té hrstce autorů, kteří hranice žánrů nerozšiřují ani nerozbíjejí, ale prostě je ignorují. Sterling jednoduše píše příběh, a pokud ten potřebuje nadpřirozeno, scifi motivy, atmosférický výklad historie nebo naopak všední realitu, dá mu jej. Tmelem povídek nejsou žánrové propriety, ale autorův styl a pohled na svět a své hrdiny.
Sterlingův svět nezadržitelně spěje stále kupředu, nebere ohledy na lidské osudy či představy o tom, jak mají věci fungovat. Vše se neustále mění a vyvíjí a Sterling ví, že přirozeným prostředím změny a vývoje jsou kultura, obchod a hlavně jejich nositelé, lidé na okraji. To, co se zdá být pevné a trvalé – státní struktury či politické organizace – se často ukazuje jako zastaralé, neschopné čelit skutečnosti či ji vůbec pochopit. Typický motiv kyberpunku, který ovšem stejně dobře funguje v příbězích z budoucnosti, dávné historie nebo i současnosti.
Postavy, které vycházejí z oficiálních pozic (státní úředníci, vědci, politici) jsou buď křovím, nebo tragickými hrdiny, kteří čelí skutečnosti, že veškeré jejich pečlivé plány se náhle zvrátí proti nim, či že jejich chápání světa již dávno neplatí (ideálním příkladem může být povídka Roj nebo Opravář kol). Oficiální místa totiž jsou plná sebejistoty, která však v kontaktu s neustálým vývojem, proudem událostí a informací nemůže obstát, protože je příliš ukotvena v tom, co bylo.
Naopak ti, kdo vycházejí z okraje společnosti, či ji skrytě z odstupu sledují, jsou změny schopni nejen pochopit, ale také jich aktivně využívat či vytvářet a přinejmenším nejbližší budoucnost pro ně není tolik děsivá (Královna cikád, Koumák Eddy, Hollywoodský Kreml, ale i Kouzelný krámek).
Dalším prvkem, který známe z kyberpunku, je napětí mezi vývojem a tradicí. Mám tím na mysli fakt, že změna (technologická, ale i společenská) se nejviditelněji odráží v těch oblastech, které byly dlouho potlačovány buď vnějšími vlivy nebo vnitřními omezeními, ale která si právě proto zachovala natolik vysokou míru sebeidentifikace, že je změny neohrozí, ale naopak jim umožní mocenský vzestup. Klasický kyberpunk podobná prostředí hledal v japonské kultuře. Ani Sterling není výjimkou, ale nehledejte zde žádné zaibatsu nebo yakuzzy. Japonsko má i jiné tváře, minulé (Květiny z Eda) i budoucí (Maneki neko). Mnohem větší pozornost ale věnuje Sterling světu islámu. Jeho vize ovšem nejsou tak negativní jako například ty od Zimkiewicze nebo Simmonse (abych jmenoval alespoň dva autory, kterým islám nedá spát). Sterling prostě vidí v islámu ohromnou zásobu vitality a potlačované energie (My to vidíme jinak, Milosrdný, Digitální).
Sterlingovy povídky jsou sice o změnách a jejich mnohdy krutých dopadech, ale je důležité si uvědomit, že v jejich centru jsou lidé. Lidé, kteří jsou schopní změnám čelit a žít svůj život dál. Ne vždy, ale dost často ano. To je ohromně pozitivní poselství, které Sterling umocňuje i tím, že velkou část povídek lze brát i jako komedie. Jistě, někdy velice kruté a absurdní, ale přesto komedie. Což není, jistým zvráceným způsobem, vtipné, že novou společnost založí člověk, říkající si Humří král, za klenoty mrtvé královny? Že v pouštním podzemí jsou v ohromných stavbách pohřbeni lidé přesvědčení, že žijí na palubě vesmírné lodi? Že finští studenti spolupracují s ruskou mafií na vyhlášení autonomní oblasti kdesi v Baltském moři? Nemáme tady co do činění s humoristickou literaturou. Sterling píše o vážných věcech, ovšem s vědomím, že pokud se nebudeme někdy smát my sami, svět se nám vysměje s chutí a bez vyzvání.
Ony komediální prvky mohou být skryté (například v Květinách z Eda v podobě reflexe umění, ale i narážkách na japonskou pouliční komedii), jindy mohou tvořit základ příběhu (Kouzelný krámek). A jindy se mohou projevit v chování některých postav, které vychází z jiného žánru, než do kterého je laděno jejich okolí (závěr povídky Zelené dny v Bruneji).
To, že velká literatura – a prosím, ani na okamžik nepochybujte, že takovou literaturu vám Sterling přináší – nemusí být vůbec vážná, dokazují i dva experimentální texty, které se nevyjadřují k ničemu jinému, než ke smyslu a podstatě vyprávění příběhů. Damoklův meč sice nemá žádný děj, ale potěší všechny, kdo si myslí, že autor rozhodně není mrtev. Dori Bangsová pak přináší teskný povzdech nad krutostí všednosti a faktů (a pro milovníky filmu Almost Famous je to skutečná lahůdka, to jen tak mimochodem).
Pro někoho může být překážkou, že Sterlingovy povídky nejsou založené pouze na vybroušenosti stylu, ale i na mohutné informační masáži čtenáře, který se může místy cítit až zahlcen. Ovšem nikoliv pouze prvky žánrovými, jako jsou různé popisy techniky, architektury, událostí apod., ale i myšlenkami a postřehy, jakým je například komentář k Evropě, která se o různých zvěrstvech a genocidách dozvídá pravidelně až s pětiletým zpožděním (Šakalík) – což zní o to naléhavěji, uvědomíme-li si, že Sterling nyní žije v Bělehradě a svými texty nijak nevaruje, nýbrž prostě konstatuje.
I když je však čtení Sterlinga záležitostí nelehkou, rozhodně je záležitostí úchvatnou a nelze nepochválit práci všech, kteří se na vydání této knihy podíleli – od perfektního překladatelského týmu po vydavatele a grafiky, kteří vyslali do světa knihu, jež rozhodně naplňuje prohlášení z webových stránek, že se jedná o vyvrcholení nakladatelské sezóny.
VERDIKT:
Ambiciózní sbírka povídek ambiciózního autora a ambiciózních témat od ambiciózního nakladatele pro ambiciózního čtenáře. Sbírka povídek, kde byste nejraději recenzovali jednu každou zvlášť. Jinými slovy: nejlepší kniha nakladatelství Laser-books za rok 2008.
Naprostá bomba! Na Sterlinga jsem se moc těšil a měl jsem autentický zážitek jako kdysi z Gibsonova “Neuromancera” – tolikrát jsem se opravdu v textu už hodně dlouho nevracel…možná to bylo tím, že mě dočasně reprogramoval Rothfuss “Jménem větru” (trapná výmluva, že?)Tyhle Vánoce byly vážně bezvadné!!!Laser a Šusta prostě zaslouží “HUBANA”… 😛
“Sterling prostě vidí v islámu ohromnou zásobu vitality a potlačované energie”No, nevím, já jsem si z Milosrdného, digitálního, odnesl trochu jiné pocity. A koneckonců i z Audoghastu.
Re: Audoghast
To je ta povídka, která “se odehrává v severní Americe kolem roku 1040”?(str. 11)Ale jinak taky Laser chválím. Hodně dobrá sbírka s minimem průměrných kousků. (Mezi které IMHO patří právě Večeře v Audoghastu.)
To Knihkupec: To už musí být záměr s těmi jmény, ne? Po Rýšovi přichází Šusta, že Tě huba nebolí :-)Přesto snad jménem všech i Laseru: Díky všem za pochvalu (a FP za recenzi), jsme rádi, že to byl opravdu vydařený předvánoční dárek.
vydařený a hlavně nečekaný, já na to koukal jak na zjevení:)
A jakepak? Aby bylo jasno, kdyz jsem napsal onu vetu s vitalitou a energii, myslel jsem opravdu toto – sily, ktere cekaji na uvolneni ve spolecnosti, ktera je diky vnejsim vlivum a tradicim sice hospodarsky zaostala a idelogicky vetsinou bud konzervativni nebo fanaticka, ale take mnohem mene nachylna k otresum a naopak pripravena, pokud nastanou takove podminky, ukazat Zapadu zada – a presne to se v Vidime to jinak a Milsrdny, digitalni stane. Stejne jako jsou na to narazky i v jinych povidkach. Nerikam, ze se ty kultury stanou tolerantnejsimi a jemnejsimi, jen ze jsou mnohem odolnejsi a moznost nahleho skoku ve vyvoji je u nich vetsi nez u nas (koneckoncu, Japonsko ery Meidzi by mohlo byt dobrou analogii, stejne jako arabska expanze v 7 az cca 10 stoleti, nebo na ni navazujici Osmane, kteryzto civilizacni skok trochu reflektuje i Audoghast, i kdyz ten je primarne o necem jinem). Uznavam, ze je to vec nazoru, ale ja to vidim takto…
Sakra…
Ten posledni komentar je k oznamce pana Kotrleho…Omlouvam se za neschopnost vyplnit nadpis…
Ad Martin
Za sebe mohu prohlásit, že dárek to byl perfektní a zcela vymazal mé spravedlivé rozhořčení fanouška fantasy, že ještě nevyšel Elak, Stínová hra a hlavně – kam se z edičáku poděl GGKay? A Howard?! Ach, já plakal, když jsem je tam už neviděl…ale jak říkám, knížka jako je tenhle Sterling je bomba a stýzká se mi tak po oněch výše zmíněných knihách mnohem, ale mnohem méně…
Nihil a pan knihkupec
Šusta, “stýzká”… no teda. 😀
GGKay je přeložen a Letní strom vyjde v Argu hned po Jménu větru. Elak je přeložen a vyjde v Laseru v prvním čtvrtletí.
To Nihil
Nechci to hlouběji rozvádět. Snad jen tolik, že bych vitalitu a energii v této podobě zažít nechtěl. Povídka je záměrně psána stylem, který jako kdyby opisoval ze zářivých rezolucí o šťastných zítřcích, jaké zněly i touto zemí před pouhými několika desítkami let – ale že by to tenkrát byla vitální a energická doba či společnost, se mi nezdá. Mezi proklamací a realitou může být trochu rozdíl. To Lipi: Pravda, s tou Afrikou je to trochu úlet.
Agitka
Jistě, že to je agitka a zářivé zítřky – čistě z hledika vlastní morálky a kultury s tím nikdy nemohu souhlasit a taky nebudu, ale brát to jako varování je nutné. A bohužel, vitalita společnosti je tradičně silnější v těch fanatických (studuji historii, takže příkladů mám celou spoustu, pošel si tím i Západ) – když jsi zmínil šťastné zítřky, v porovnání s komunismem má islám jednu výhodu – oni mu věří a žijí jím, komunismus se zhroutil sám do sebe, držela ho (pokud nepočítáme první léta) jen represe pár jedinců a mlčení většiny, ale když přišel impulz…tohle se islámu nestane a ano, mám strach, aby nás nepřeválcoval.
Ad Martin
Halelujah!!!!!!!!Díky za dobré zprávy…tak ještš toho Howarda a Williamse…a i sto dalších knížek a budu spokojený…
To PavlaL a Martin
Já se vážně už picnu – stává se ze mě pověstný “prznitel” jmen…a záměr v tom není, no vážně! :-/…možná mě padl zrak na hřbet “Doteku nulačasu” (Richard ŠUSTA) a bylo to tam…Martine promiň (tu pochvalu zpět rozhodně neberu 😉 a ty Pavlo nezlob!!! 😛
re
Mohl by to někdo srovnat se Schismatrixem, jestli je to podobné, nebo spíše jiné?
re: srovnat se Schismatrixem
Spíše jiné (asi jako se “yakuzzy” liší od jacuzzi).