Na obálce se skví krásně vyvedený meč, svítí na mě ze tmy a na pohmat si můžu vychutnat i reliéfně zdobenou křížovou záštitu a hlavici. Meče mám ráda, obzvláště ty strážné. A tenhle navíc patří k třinácti relikviím, které nás chrání před zlými silami z jiného světa.
Dílo vzešlo ze spolupráce Michaela Scotta, autora známé série Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela, a dramatičky Colette Fredmanové, držitelky řady ocenění. Člověk by čekal, že tak zvučná jména budou zárukou literární lahůdky. A opravdu se jejich kniha v mnohém od běžného průměru vymyká. Pozornost určitě upoutá zajímavě pojatá paralelní dějová linie o kupci Joseovi a jeho malém synovci, ze kterých se časem vyklubou významné postavy naší západní kultury. Další překvapení představují samotní strážci relikvií, kterými jsou – poněkud netradičně – nefalšovaní senioři. Že by pocta letošnímu Evropskému roku aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity? Aktualizací je v knize víc, třeba načasování vyvrcholení děje na konec října, do nadcházejícího svátku Samhain. V jaký příhodnější okamžik by se měl někdo pokusit o otevření brány mezi světy, že? Autoři se snaží umně proplést keltskou mytologii, artušovskou legendu a archetypální pověst o třinácti relikviích, které nazývají (především v první části knihy) britskými. Británie je totiž jejich domovskou zemí, kde jsou už po staletí tajně přechovávány. Touze po vlastnictví těchto magických předmětů, z nichž nemocnější je právě zlomený meč Dyrnwyn, podléhá celá řada významných osobností britských dějin, to relikvie stojí za záhadnými úmrtími i historickými zvraty. Jaký krásný nádech spekulativní literatury, hotová historica magica! Škoda jen, že jsou tyto nápady tak málo využity, zmíněny jen tak suše, na okraj. Co mě ale opravdu zaujalo, je snaha autorů o téměř noetické vyprávění, i když na mistra Karla Čapka stejně nemají. Možná je to místy až na škodu, třeba když se dozvídáme o tužbách zcela bezvýznamných pohůnků, kteří o kapitolu dál umírají, nebo o tom, jak hlavní zloun přišel v mládí o panictví – tak nějak z něj přestává jít strach. V knize narazíme také na jednu celkem povedenou milostnou scénu, pardon, vlastně magický rituál, který si ale může zkusit každý, doporučuju. Do astrálu stejně nahlížíme v nočním snění, tak proč se do něj jednou nemrknout pořádně a při vědomí?
Ale abych tady nepěla jenom samé ódy, musím přiznat své zklamání z toho, že i tak zkušení autoři, jako je zmíněná dvojice, sklouzli do fabulačního módu, nutícího čtenáře si neustále klást otázku Proč. Proč tak cenné předměty, jakými jsou relikvie, chrání bezmocní starci? Proč už je dávno nepředali někomu jinému, když je očividné, jaké nebezpečí jim hrozí? Proč jsou kriminalisté tak hloupí, že zcela ignorují něco tak zásadního, jako je modus operandi, a nechávají se svést na falešnou stopu? Proč si Temný muž najímá tak neschopné pomocníky, po jejichž zločinném řádění zůstává spousta důkazů a ještě si nechají několikrát upláchnout hledanou dívku? A proč se Vyvienne, společnice Temného muže, chová jako ušláplá slepice, když bez jejích vizí by byl Ahriman vlastně slepý? A proč je Ahriman alias Temný muž tak strašně klišovitý nadutý alfa samec, který jenom využívá všechny kolem sebe a touží po vládě nad vypleněným lidstvem?
Autoři se zjevně vyžívají v popisech umučených těl, snad ve snaze navodit dojem brutality páchaných vražd. Moc to ale nepůsobí, možná by měl pitevní protokol větší emoční účinek než úmorné komentáře o utrpení týraných seniorů. Hlavní hrdinka navíc oplývá talentem přijít jednak pozdě, jednak ještě ťápnout do kaluže z krve a dalších tělních tekutin. Slyší křik, cítí zápach, ale stejně si nedá pozor. Ale budiž. Všechno se vždycky nepovede.
Trochu mi však dělá starost určit, kdo by tak mohl být modelovým čtenářem této knihy. Název by mohl přitáhnout milovníky Harryho Pottera, díky kterému se slovo relikvie dostalo ve známost a získalo i nový význam (původně označovalo ostatky svatých, nikoliv magické artefakty), avšak čtení pro děti to moc není. Příslušníci starší generace, kteří by se mohli ztotožnit se svými hrdiny, potomky prastarých urozených rodů a moudrými nositeli tajemství, zase jen s malou pravděpodobností sáhnou po fantasy. Spíše se tedy přikláním k mladým dospělákům, které by mohl oslovit ústřední zamilovaný pár. Sára a Owen jsou fajn lidi, laskaví a stateční, pracovití a skromní. Sára, nenápadná bankovní úřednice, si bez ostychu přivede domů přepadenou starou ženu, Owen se roztomile zajíká, kdykoliv má mluvit o své mrtvé tetě. A ještě jsou obdaření notnou dávkou štěstí, se kterými unikají vážnému nebezpečí. Nebo to bylo předurčení? Obzvláště Sára přichází ke svým novým dovednostem dost lacino, vlastně ani neví jak, a vesele se ohání mečem, tu v obýváčku sklepního bytu, tu ve vlakovém kupé. Kdo někdy vzal meč do ruky, tak asi tuší, že máchat s ním jen tak není žádná legrace. Ale Sáře to přejme, stejně jako schopnost vybavit si z hlubin podvědomí starou legendu a pocítit moc pradávné magie. Čeká ji ještě nelehký úkol a bude to všechno moc potřebovat – ale o tom zas příště, až Michael Scott a Colette Fredmanová dopíšou druhý díl.
Ač některé pasáže knihy zaráží svou kostrbatostí a nečeskými formulacemi a občas trpí i synonymickou chudobou, podezírám v tomhle ohledu spíše chybu na straně překladu. Kapitoly jsou krátké, dvou až třístránkové, takže se kniha dá číst třeba v hromadném dopravním prostředku a před výstupní zastávkou včas zaklapnout. V závěrečné části knihy čeká na pozorného čtenáře také aluze na tolkienovské téma, ale o co přesně jde, nebudu prozrazovat. Hezkou postmoderní hru se čtenářem podporují doprovodné články z médií, kterými je dokládána reálnost vyprávěného příběhu.
Relikvie. Prastaré předměty obdařené neporazitelnou, smrtící silou. Mají tento svět ochránit, nebo napomůžou jeho zničení? Brutální vražda v Londýně je první z řady událostí, které vedou k odhalení dva tisíce let starého tajemství. Strážci chránili celá desetiletí vzácné Relikvie, uchovávali je odděleně, v bezpečných úkrytech. Nyní se však jeden po druhém stávají obětí zvrhlých vražd a vzácné Relikvie se koupou v jejich krvi. Relikvií už zbývá jen několik. Než jedna ze Strážkyň vydechne naposledy, přesvědčí nic netušící Sáru Millerovou, aby doručila jednu z Relikvií, zlomený meč dodávající svému nositeli neuvěřitelnou sílu, jejímu synovci Owenovi. Na dvojici mladých lidí záhy dopadne podezření ze série vražd. Pronásleduje je nejen policie, ale i sadistický Temný muž a jeho chlípná milenka. Sára a Owen se pokoušejí najít zbývající Strážce a odhalí přitom nebezpečné tajemství, které jim bylo souzeno ochraňovat. Při honbě za záhadou se vydávají na pouť Anglií, Walesem i dějinami lidstva a zjistí, že meč je snad jediná překážka nastolení nepředstavitelné hrůzovlády, vymykající se všemu, co si lidský mozek ještě dokáže představit. Třináct relikvií je první částí nové strhující ságy, vzrušujícího příběhu o prastaré magii vzkříšené v moderní době. (anotace)
- Třináct relikvií
- Autoři: Michale Scott, Colette Fredmanová
- Překlad: Lucie Šavlíková
- Série: Třináct relikvií 1
- Forma: hardback
- Počet stran: 336
- Cena: 289 Kč
- Vydal: Knižní klub, 2012
Četli jste tuto knihu? Nezapomeňte ji u nás ohodnotit a napsat k ní komentář.