Ve světě, kde křesťanská víra byla od počátku spojena s jedním mocným kouzlem a lidská srdce si rozdělili Vykupitel a Sestra, se možná schyluje k počátku nové éry. Marcus, hledaný levoboček samotného panovníka Říše, již brzy bude disponovat schopností nechat zmizet cokoliv, co se mu zamane, a zároveň se dostat k zapomenutým pokladům lidstva. Jestli se jedná o nového Vykupitele, to bude záležet na víře každého člověka. Zatím ani jeho nejbližší přítel, zloděj Ilmar, neví, co si má vlastně myslet.
Navzdory povzbuzujícímu závěru minulé knihy nenacházíme zloděje Ilmara obklopeného přáteli. Násilím je odvlečen před hlavu vší církve, a i když se vyhne mučení, není s ním zrovna zacházeno jako se vznešeným hostem. Jenže odhodlaného Ilmara nezastaví žádné vězení o nic víc než je komisař Juves schopen chytit Fantomase. To je jen počátek dalšího úprku před impérii všech vyznání – k Ilmarově smůle je církev až příliš spojena s Říší a zlodějův nový přítel Marcus není považován za nového Vykupitele, nýbrž za antikrista Pokušitele. Ilmar sám se hlavně chce dostat ke svým přátelům a cestou si získá nové společníky. Dokonce se s ním vypraví na pouť i sám Antoine de Saint-Exupéry. Nejednoznačnost Marcusovy mise vzbuzuje v Ilmarovi rozpaky. Zopakuje se dávná historie, kdy Vykupiteli zbyl pouze věrný Jidáš Iškariotský, nebo bude tentokrát všechno jinak?
V druhé polovině svého příběhu Lukjaněnko postupně vysvětlí, kvůli čemu se Ilmarův svět vlastně liší od našeho a na rozdíl od postav v příběhu se čtenář může zamyslet nad otázkou, jaký boží plán byl vlastně ten lepší – jestli Ježíšův pokorný, nebo Vykupitelův dobyvačný. Bohužel, celým dějem se táhne pesimistická myšlenka, že v mnoha ohledech to vlastně bylo jedno.
Pochyby související s duchovnem se vrší jedna na druhou. Jak lze vysvětlit zlo? Lze rozlišit pravé zjevení od falešného? Záleží lidem v náboženství spíše na formě, nebo na obsahu? Čím více Marcus získává sebevědomí, tím více si klade otázek stále skeptičtější čtenář.
V tom je síla knihy a bohužel i kámen úrazu. Během toho, co hlavní hrdinové prchají z místa na místo jako v brakovém špionážním románu, vedou mezi sebou filosofické disputace, až to vypadá, že Lukjaněnko chtěl napsat fantasy verzi Bratrů Karamazových. Ambiciózní záměr podkopávají momenty v obou dílech, kde akce spíše připomínají šestákovou literaturu. Ano, je to asi znak autorova všeobecného stylu a jeho deprese jsou jasně patrné i v Hlídkách, které začaly vycházet v podobném období jako Hledači nebe. V případě Ilmara, Heleny a dalších by však člověk doufal alespoň v relativní uzavření jejich příběhů. Místo toho autor zvolil čistě filosofický závěr, kterým potlačil děj a čtenáři poslal vzkaz: „Vyber si svou stranu. Stejně nakonec prohloupíš.“ Jak si teď uvědomuji, v Hlídkách je poselství opět dost podobné, i když pojaté šikovněji. Odvaha zkombinovat hlubokomyslnost, únikovou zábavu a hodně originální nápady přesto nakonec dělají z Lukjaněnka vypravěče na každý pád podivuhodného. Když už ne ničím jiným, tak alespoň očividnou až obsedantní vůlí uvěřit ve svůj stvořený svět a vylíčit spíš jeho zápory než klady.
Ilmar s mladým Marcusem jsou stále na útěku. Akční úniky a popisy bitek, neuvěřitelná místa v kulisách alternativní Evropy, to vše prokládané úvahami, svéráznou Ilmarovou filozofií a pozvolným Marcusovým dospíváním. Okamžik rozhodnutí se blíží a nikdo si není jist tím, co je správné a co ne. Skupina uprchlíků se rozrůstá, už jich je příliš mnoho a smyčka se stahuje. * Typicky „lukjaněnkovská“ fantastika – úchvatně živá a svíravě hořká. Kniha, která nenechá nikoho lhostejným… (anotace)
- Autor: Sergej Lukjaněnko
- Překlad: Pavel Weigel
- Série: Hledači nebe 2
- Forma: paperback
- Počet stran: 347
- Cena: 298 Kč (v našem e-shopu již za 253 Kč)
- Vydal: Triton, 2012
Přečtěte si i recenzi Josefa Horkého na první díl.
Četli jste tuto knihu? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář.
Tlustej
Přišlo mi to takové nemastné – neslané. Až moc filosofických úvah, až moc náboženství a především extrémně málo akce a zvratů. Celé dvě knihy by se dali shrnout větou – utíkají a utíkají, až doběhnou tam, kam chtěli. Nic podstatného se neděje, postavy se nijak nevyvíjejí… Prostě jsem to přečetl a do pár dnů z toho nebudu vědět ani zbla. Nic zapamatováníhodného, jen tuna poskládaného textu…
Ostatně, vzhledem k autorovu tempu v té době se není ani čemu divit…