Na české vydání povídek o Fahfrdovi a Šedém Myšilovovi jsme museli čekat dlouho, ale zdá se, že nyní už budou věci postupovat solidním tempem. Zhruba půl roku po prvním díle, Meče a čertoviny, vyšly krátce po sobě hned dva další – Meče proti smrti a Meče v mlhách. Milovníci žánru meč a magie se mohou radovat – povídky v nich sebrané představují opravdovou klasiku a jasně ukazují, proč jejich autor získal titul „Velmistr žánru“.
Meče proti smrti obsahují celkem devět povídek. Není mým záměrem podrobně popisovat každou z nich, spíše se vám pokusit jen v krátkosti je přiblížit. První z nich, „Okružní kletba“, je jakýmsi úvodem do děje a spojovacím článkem, pojednávajícím o osudech našich dvou hrdinů poté, co odešli z města Lankhmaru po dramatických událostech popsaných v povídce „Vidět Lankhmar a zemřít“. Poprvé se v ní setkáváme s dvěma důležitými postavami – velkými mágy Ningóblem Sedmiokým a Šílbou Bezokou. Ti sehrají v budoucnosti roli čarodějných mentorů obou hrdinů a ovlivní jejich životy více, než by bylo Fahfrdovi a Myšilovovi milé.
V dalších povídkách se spolu s hrdiny podíváme na rozličná místa Ydkinu – budeme sledovat hledání „Pokladů uprostřed lesa“, navštívíme „Ponuré pobřeží“, „Potopenou zemi“, „Vyjící věž“ a opuštěné hory v „Sedmero černých kněží“. A samozřejmě se vrátíme do města Lankhmaru – naši hrdinové objeví tajemství „Domu zlodějů“, budou bojovat proti zlodějským ptákům v „Pařátech z noci“ a rvát se samotným Smrťákem v „Ceně za úlevu“. Nakonec přichází to nejlepší – „Bazar bizar“, slavná povídka o příchodu nejlepších obchodníků v celém mnohovesmíru do Lankhmaru a o tom, co z toho vzešlo.
Po přečtení předchozího odstavce se vám možná budou zdát názvy povídek banální a jejich děj nepříliš objevný. Jenže si musíte uvědomit důležitou věc. Leiber vytvořil své hrdiny v polovině třicátých let a první publikovaná povídka s nimi vyšla v roce 1939. Tehdy začal vycházet slavný časopis Unknown a Leiber vycítil příležitost, jak publikovat. Nabídnutou příležitost a prostor využil dokonale. Debutoval v roce 1939 povídkou „Dva hledali dobrodružství“ (ze které se rozšířením stala povídka „Poklady uprostřed lesa“). Do roku 1943, kdy Unknown – už přejmenovaný na Unknown Worlds – zanikl, v něm pravidelně publikoval. Většina povídek, obsažených v Mečích proti smrti, pochází právě z toho raného období Leiberovy spisovatelské kariéry. Zbytek z nich byl napsán do poloviny padesátých let.
Je do jisté míry kuriozitou, že i když Leiber začal psát pod vlivem časopisu Weird Tales (a na jeho raných povídkách je to silně vidět), žádná povídka s Fahfrdem a Myšilovem se v něm však nikdy neobjevila, a to i přes autorovy nabídky. Leiber na oplátku silně ovlivnil mnoho spisovatelů, kteří začali tvořit po něm. Jeho vliv je i patnáct let po jeho smrti (a to zemřel v požehnaném věku 82 let) značný. Poctivější následovníci ho přiznávají. Leiberovo dílo je ukázkovým příkladem spisovatelského umění, které bez problémů obstálo ve zkoušce časem. Byl skvělý vypravěč s vlastním typickým stylem. Během okamžiku přechází od komiky a rozpustilosti k nefalšované hrůze a napětí, naopak vážnou situaci umí shodit absurdním vtípkem. Typické košaté a vypointované dialogy hlavních hrdinů pochopitelně zůstávají.
Zůstal i překladatel do češtiny Robert Tschorn a odvedl podle mého názoru dobrou práci. Leiberův text nepatří k nejlehčím a Tschorn se s ním vyrovnal se ctí. Číst překlad bylo opravdovým potěšením. Žádná z povídek nesklouzává pod průměr a mnoho je vynikajících. Čtenáři, kteří své dobrodružství s fantasy myslí vážně, mají Leibera jako “povinnou četbu”.
jj, skvělá kniha s vynikajícími dialogy, třetí kniha je taky supr
ale kde mám brát na všechno prachy ??
Jj povídky od Leibera sou da best ostatní jeho věci se tolik líbit nemusej, ale tohle je dobrý
už se teším 🙂