Před nedávnem jsem z akutního nedostatku čtiva odpovídajícího mé momentální náladě zalovil mezi staršími čísly Rodokapsů a vytáhl na světlo dobrodružný příběh Ken Wood a meč krále D´Sala od „George P. Walkera“ (Jiřího W. Procházky) z roku 1991. Obal tohoto čísla Rodokapsu (2/91.8) i samotný příběh (zabírající 62 „a kousek“ z celkových 80 stran tohoto čísla) skvěle dokreslují ilustrace Jana Štěpánka.
Velké dobrodružství začíná celkem nevinně. Ken Wood (alias Šílenec z Kentucky), proslulý kaskadér, se probudí (kdesi v Kalifornii) po úžasném mejdanu na oslavu dokončení nového velkofilmu, sebere svou novou přítelkyni a vyrazí s ní k vodě. Cestou dojde v opuštěném kaňonu ke střetnutí s trojicí podivných ozbrojenců. Dívka je zabita, Ken sice útočníky likviduje, ale dostává ránu do hlavy a z bezvědomí se probouzí uprostřed Chrámu Smrti na planetě Gameb. Vzápětí na něj zaútočí drak osedlaný trojokou čarodějnicí Xyllou a tím začíná první část příběhu, naplněná útěky, cestováním, úpravou Kenova organismu a získáváním přátel.
Planeta Gameb se nachází ve středu Všehomíra a je protiváhou Černé galaxie. Poloha Gamebu a osa Chrámu Smrti určuje poměr mezi dobrem a zlem v celém Všehomíru. Gameb je tudíž rozdělen na říši dobra, reprezentovanou královstvím D´Sala a říši zla čarodějnice Xylly. V daném okamžiku je rovnováha dobra a zla narušena. Xylla, služebnice zla se pomocí Kena snaží v tomto kritickém okamžiku rovnováhu zvrátit ve prospěch zla. „Klasické“ metody – použití všelijakých přírodních (telepaticky podmanění draci a horsyoni, věčně hladoví symbiorové) i uměle vyšlechtěných trojokých (powoci, quasirové, rytíři Řádu Purpurové Smrti, atd.) „bojových prostředků“ se bez náležitě schopného a nápaditého velení nesetkaly s žádoucím úspěchem. Na Gameb byl proto dopraven Ken Wood a pro svou úlohu byl náležitě (chirurgicky, psychologicky i magicky) „připraven“. Získal řadu nezvyklých schopností, takže v jistých okamžicích zůstávala lidská jen vnější podoba. Na druhé straně fronty stojí král D´Sal se svými poddanými a Stříbrnými stroji, princezna Sooles, mudrci ze Zelené jeskyně a trpasličí národ Gruulů. Obě zúčastněné strany navíc disponují různými druhy magie.
Druhá část příběhu popisuje boj Kena, Xylly a jejich zrůd proti silám D´Sala a končí zneškodněním Kena princeznou Sooles v osobním souboji. V poslední části je pak čtenář svědkem tažení proti Xylle, vedeném opět (alespoň částečně) polidštěným Kenem.
Celý příběh je doslova nabit akcí. Občas se vyskytující klidnější scény (cesty, rozhovory, popisy krajiny a další „mezihry“) pouze účinně spojují neuvěřitelnou spoustu soubojů a regulérních bitev, ve kterých se mísí nejrůznější technologie s magií všech barev. Autor využívá na tehdejší dobu dosti neortodoxních postupů. Mixuje zde nebývalým způsobem sci-fi s fantasy, v textu je řada narážek a odkazů na dějiny, na klasická díla všech možných žánrů, na nejrůznější filmy i na naši (tehdy bezprostřední) minulost a nechybí zde ani určitý (zejména pro staré Rodokapsy typický) podtext.
Namátkou uvádím několik příkladů překvapení, číhajících na čtenáře – draci využíváni v roli stíhacích a bitevních letadel a nasazovaní do boje podle vzoru bitev v Tichomoří, informace přenášené magickými informačními paprsky, které se občas chovají jako živé bytosti, nejrůznější trojoké potvory, které se po rozsekání opět skládají dohromady.
Byl zde vytvořen nový originální svět s vlastními pravidly, osobitý a nezaměnitelný. Do jisté míry podléhal tehdejší módě (1991), ale zároveň ji nenapodobitelným způsobem parodoval. Zvolený styl byl (dle mého soukromého názoru) autorem doveden k dokonalosti o několik let později v „Hvězdných honácích“. Zdánlivě klasické oddechové čtivo skrývá (viz výše) množství zjevných i skrytých odkazů, řada narážek v textu zůstala (možná) tuctovými čtenáři Rodokapsu nepochopena, příznivce sci-fi či fantasy ale toto dílko svým obsahem potěší i po letech.
Bylo to skvele pocteni, ale nejak mi unilk druhy dil, nevite jak ho sehnat?
Jak na dvojku
Leda hrabáním v krabicích sešitovek po antikvariátech a se štěstím. Ale už není zdaleka tak dobrý.
Ken
Pamatuju si, že mě Procházkův fantasy nářez doslova smetl, byla to síla. Pravda, dvojka není už tak dobrá, ale ještě pořád je to i v současné produkci dílko nabité nápady a podané skvělým “nadupaným” stylem. Existuje už i třetí díl (rukopis) a kdysi před lety chtěl všechny tři díly vydat Altar v jedné knize. Co, že by se toho chopil někdo ze současných vydavatelů? (Straky na vrbě, Poutník). Pořád jsou oba (tři?) romány na dnešní dobu moderna.
Souhlas, četl jsem to tenkrát, a klidně bych si to přečetl (koupil) znovu.
Ken Wood?
Taky jsem to tenkrát četl, ale spíše než dobré pocity z četby jsem se občas nad sešitem naštval. Připadalo mi to tehdy jako přecpané dílko, které by ještě zasluhovalo spoustu redakčních zásahů. Nevím, jestli bych si chtěl knihu se všemi třemi díly znovu přečíst, natož pak koupit za cenu mezi 150 a 200 Kč. Zvláště pokud je údajný druhý díl ještě horší.
JODOVI pro informaci: “Údajný” druhý díl už vyšel taky v Rodokapsu. Mrkni se na další recenze ve FP. Němcovi – Procházka má dělat na třetím díle (informace nepotvrzená a navíc z hospody)