„Říká se, že v Kaldeře vlastně nikdy nepřestává pršet, a možná je to pravda, ale nic to nevypovídá o nuancích deště. Někdy drobně mrholí, chladně a čistě jako v horách. Jindy, když uzávěrou kolem jícnu proniknou vulkanické exhalace, ženou atmosférické změny přes město poryvy lijáků kyselých jako defolianty.“
A něco podobného bych mohl prohlásit i o Alastairu Reynoldsovi. Mohl bych tvrdit, že své čtenáře nikdy nenudí, i když místy je jen drobně unáší svým jednoduchým, avšak myšlenkově a jazykově bohatým slohem, místy zařadí kosmickou rychlost a předkládá jedno překvapení za druhým v doslova zběsilém, vše strhujícím tempu. Jistě by se našlo dostatečné množství čtenářů ochotných se mnou souhlasit.
Vždy když dočtu knihu, která mě osloví, zaujme a pobaví, zaplaví mě mírný smutek z konce prožitku spojený s radostí nad autorovým výkonem. Kaldera mě dokázala oslovit, zaujala mě a pobavila do té míry, že už se těším, až si ji za pár let přečtu znovu. Není to dílo dokonalé, místy se i Reynolds nevyhnul poněkud hluchým pasážím, rovněž některé zvraty postrádaly zčásti kouzlo překvapení, ačkoli se vždy podařilo do postupně se skládající mozaiky doplnit netušené detaily. Dá se to pochopit a přijmout – narozdíl od rozmáchlé Reynoldsovy space opery Odhalený vesmír je Kaldera v jádru prostým akčním příběhem s osvědčeným motivem pomsty.
Ve své druhé polovině mírně ztrácí na síle poté, co je čtenáři nadále znemožněno ztotožnění se s rozvrácenou osobností ústřední postavy. S potěšením jsem však jako náhradu přijal pasáže doplňující ústřední téma započaté v předchozím titulu. Pokud to totiž nevíte, pak Vám mohu prozradit, že Kaldera není přímým pokračováním vloni vydaného románu Odhalený vesmír, protože toho se dočkáme až v následujících knihách Archa a Údolí vykoupení. I tak se však můžeme alespoň na okamžik ponořit zase o trochu hlouběji do galaktického eposu o boji organické inteligence se zlovolnou, nesmiřitelnou a neúprosnou civilizací anorganického, strojového složení.
Ovšem Kaldera je především příběhem Tannera Mirabela, žoldáka, jenž se pro ztracenou lásku rozhodne pronásledovat vlivného šlechtice skrze léta kryogenického spánku až na Žlutozem, toho času zcela změněnou z jiskřivé nádhery neomezených technických možností do rozpadající se děsivé noční můry. To vše dokázal zcela náhle a bez varování způsobit virus neznámého původu, který s překvapivou účinností napadá vyspělé nanotechnologie včetně mozkových a tělních implantátů. Máme tedy možnost seznámit se s Rájem transformovaným v Peklo, kde se špinavé ulice Mulče utápějí pod neosobními Nebesy nesmrtelností znuděných zbohatlíků. A je to možnost nad jiné lákavá, byla by škoda jí nevyužít i přes uvedené námitky, které knihu srážejí na úroveň lepšího průměru. Neodpustím si však dodat, že míst, kde je Reynolds pouze mírně nad průměrem, dosáhne většina ostatních autorů žánru jen stěží i ve svých nejlepších dílech…
Překlad manželů Oščádalových patří jistě k těm lepším, redakci unikla sem tam chybička, ale opravdu jen velmi zřídka, dokonalou knihu ještě vůbec nikdo neviděl, obálka je výrazná a přitažlivá, stejně jako grafická úprava. Cena románu se díky rozdělení do dvou svazků vyšplhala až k 450 korunám, ale to je daň za jednotný formát edice Trifid, z vydání v jednom svazku by byl až příliš velký špalek. Sám Reynolds není s daným stavem příliš spokojen, ale na druhou stranu uvítal tzv. kapesní úpravu. Pro mě jako čtenáře je důležité, že oba svazky vyšly opět najednou bez jakékoli prodlevy. Navíc, pokud se Vám zdá cena vyšší než obvykle, pak je myslím na místě zamyslet se nad členstvím ve čtenářském klubu, kde jsou ceny bezesporu lidové. Vzhledem k produktivitě Tritonu, vždyť jen v minulém roce publikoval 27 knih, nebudete mít určitě problémy s odběrem dostatečného množství titulů.
moc tomu nerozumiem – tato recenzia vyznela celkom pozitivne, tak preco je pri nej uvedene, ze citatelia ju hodnotia ako podpriemer …
NIC
Á, poprvé se to nějak nepovedlo
Ne “citatelia”, ale “citatel”. Jeden čtenář si to myslel.
V porovnání s Odhaleným vesmírem, je to výrazně horší, ale pořád lepší, než ostatní vydávané hardscifi a rádobyhard scifi. Mínusy jsou rozstříštěnost děje, příliš mnoho duex ex machina. Čtenář má problémy uvěřit, že pochybné/neúčelové konání hlavního hrdiny by mohlo vést k úspěchu. Jako největší zápor vidím rozpor v charakteru postavy, s tím, jak se chová “teď”, jak v minulosti. Osobně mi nevyhovovala nemožnost ztotožnění. Poslední výtka je samozřejmě osobní. Vzhledem k bodové inflaci, která se na stupnicích používá, však nezbývá než se známkou 7/10 souhlasit. Také je pravda, že se to dobře čte.
Tak já, nevím. Asi nemám toho správného scifistického ducha, ale Kaldera se mi líbila možná ještě o fous víc než Odhalený vesmír, který se v druhé polovině příběhu začal příšerně vléct.
4etl jsem Odhalený vesmír, který jsem v té době naprosto zhltal a přečetl té=měř na jeden zátah, teď jsem začal číst Kalderu a už od prvních stran je viditelný schod směrem dolů v kvalitě textu …
Kaldera je spíše o akci a dobrodužství než o hi-tech a nanotechnice. Nemyslím si, že je nějak výrazně slabší než Odhalený vesmír, tak maximálně o bodík. Beru to jako poctu starým dobrým vesmírným operám. Pátrání, utěky, pronásledování, prostě dobrodružství.