Jak byste se poprali s tím, že se nemůžete nikoho dotknout? Respektive že když se někoho dotknete, zabijete ho? V lidské společnosti asi nebudete nejoblíbenější, stejně jako hlavní hrdinka příběhu.
Twilla má být něco jako prorok lepších časů: dívka, která je vyvolená bohy. Zdá se ale, že místo služby lidu ji královna využívá jen jako svou popravčí. Zároveň až přijde čas, má si vzít za muže prince a stát se sama královnou. Až tehdy přestane být její dotyk smrtící a její popravčí povinnosti skončí. Do té doby se jí mohou dotýkat pouze král, královna a princ – jakožto představitelé bohů na zemi. Ale král se jí věnuje jen málo, královna je chladná a princ byl dva roky mimo dvůr a vrací se až jako muž Twille neznámý. Pochopitelně se jí ostatní lidé bojí a straní, žije tedy osaměle a izolovaně. Vše se změní, když do paláce nastoupí nový strážce Lief. Po jeho příchodu se Twillin život obrátí naruby. Zatímco doposud byl její největší problém osamělost, nyní se musí vypořádat s dvorskými intrikami, politikou i se svým vlastním přerodem v dospělou ženu.
Děj se točí kolem čtyř hlavních postav: královny, prince Mereka, Twilly a jejího strážce Liefa. Královna je typicky zlá postava: opájí se vlastní mocí hraničící až s šílenstvím. Její syn princ Merek to vidí a chce být lepším panovníkem. Zdá se, že nabyl zkušeností na cestách a v jiných krajích, čehož chce využít ku prospěchu království Tragall. Twilla je od začátku dost naivní až hloupoučká, i když je to pochopitelné: vzhledem k svému postavení se mezi lidmi moc neotrká. A zatímco Merek je hlas rozumu, Lief představuje hlas citu – je vášnivý a vzdorný, plný života. To jsou základní charakteristiky hrdinů. Hlouběji rozebráni nejsou a jejich postavy často působí plochým dojmem. Takže sice víte, že s královnou se asi kamarádit nebudete, ale už nemáte tak jasno v tom, kterého muže byste zvolili, být Twillou. Rovněž Twilla by zasloužila hlubší rozpracovaní, snad se ho dočká v dalším díle.
Vznikající milostný trojúhelník slibuje dávku romantiky. Ale v současnosti je zrovna milostný trojúhelník tak oblíbený prvek young adult literatury, až vyznívá unyle. Twilla a Lief se do sebe zamilují. Lief se jí nebojí a už vůbec nestraní. A od začátku pracuje na tom, aby si ho Twilla oblíbila – nejprve jako přítele, pak jako muže. Přestože princ Merek má sňatek s Twillou domluvený, i on se do ní zamiluje. Nebo si přinejmenším myslí, že jen Twilla může chápat jeho osamělost a touhu zlepšit svět a pomoci mu v tom. Ve výsledku tedy Twilla musí volit mezi vášní a rozumem, mezi prvním milostným vzplanutím a mezi jí předurčenou povinností. Vášeň ji přitahuje k Liefovi, rozum říká, ať pomůže svému lidu a zemi po boku Mereka.
Ačkoli je kniha členěná do kapitol, na konci každé kapitoly dojde k nějakému zvratu, který člověku nedovolí ani použít záložku. Zvláště ke konci už knihu nelze odložit vůbec. Autorka si pohrává se čtenáři, drží jejich emoce jako na horské dráze a během okamžiku promění všechno dosud přečtené v úplný opak. Epilog knihu uzavírá, ale také dává prostor pro navazující díl. Rozřešení je rozhodně šokující, emotivní a tajemné. Je trošku škoda, že autorka nerozebrala víc psychologické dopady toho, že se Twilla nemůže nikoho dotknout, a spíš to zahrála na milostnou strunu. Udělala tak ze svého díla jen oddychovou nenáročnou četbu, vhodnou hlavně pro mladé romantické duše.
80% |
|