Druidi, černí mágové, mocní bohové, staří králové, bezejmenní válečníci a ženy v nesnázích, stejně jako potomci dávných ras, mocná města, vznešená příroda, velká dobrodružství a temná tajemství… to je svět Atlantidy, kterou se toulá dobrodruh Elak, jenž mohl být králem, a Lykon, jeho věčně podroušený společník. Znají krčmy i komnaty krásných dam, stejně jako bitevní pole a stíny šílenství, skrývající se za hranicemi běžné reality.
Cyklus povídek o Elakovi vznikl v dávných, skutečně legendárních dobách slavných pulpových magazínů a vypráví o časech ještě dávnějších. Řadí se bok po boku příběhům Howardovým, Leiberovým či Lovecraftovým (abych jmenoval ty u nás známé). Není tak těžké, jak napsal ve své předmluvě texaský (nikoliv pouze americký) spisovatel Joe R. Lansdale, představit si Elaka s Conanem na nějakém dobrodružném tahu společně.
Jsou samozřejmě odlišní – Elak je královské krve, nemá takové fyzické dispozice, mnohem více využívá zásahů magických sil (jedním z jeho společníků je dokonce mocný druid) a neváhá prosit bohy o pomoc, které se mu také dostává – ale mají i mnoho společného: Ani tváří v tvář nadpřirozenu se nevzdávají, prožívají svůj život naplno a spoléhají na sílu svých paží. Jeden den jsou žoldnéři, druhý se vydávají zabít mocného čaroděje a jindy zase zachraňují království. Bojují proti zlu, ale rozhodně to nepovažují za své poslání, a s lidmi, kteří jim zkříží cestu, nemají mnoho soucitu. Jsou vlky v lidské podobě a jejich svět je světem jim podobných.
„Mé tesáky, Drezzare,“ pronesl Elak velice tiše a ve vlčí tváři neměl žádný výraz – jen se dál opíral do meče, dokud kapitána nepřišpendlil jako brouka k palubě. Dračí měsíc
Kniha obsahuje celkem čtyři povídky (Hromy za rozbřesku, Plémě Dagonovo, Za Fénixem, Dračí měsíc), které byly původně publikovány v časopise Weird Tales v rozmezí let 1938-1941. Kuttner v nich namíchal neustávající akci, něco černého humoru (např. Elak a Lykon sázející se o směr a rychlost krvácení jedné své oběti) a velkou porci tajemna. A jestliže v akčních pasážích někdy není tolik strhující, jako třeba výše zmíněný Howard, v těch tajemných naopak exceluje. Nejenže Elaka konfrontuje s mocnými čaroději, ale vypraví jej i za hranice našeho světa, kde sídlí bohové a démoni. Setkáme se tak s místy, která opovrhují lidským vnímáním reality a jejichž průnik do našeho světa by měl zničující účinky.
Roviny a úhly místnosti, v níž Elak stál, byly nepříčetně zborcené a křivé. Zdálo se, že zákony hmoty a geometrie zešílely. Plazivé křivky se oplzle rozmachovaly podivnými pohyby; nic nevytvářelo dojem perspektivy. Šedivé světlo bylo živé. Plížilo se a mihotalo. Dračí měsíc
Děsivá místa a bytosti však nežijí pouze za hranicemi reality. I v temnotách pod lidskými městy se dá narazit na potomky ras, které kdysi vládly světu a nyní čekají na svou šanci otočit kolo dějin zpět. K navození pocitů hrůzy a nebezpečí ovšem Kuttnerovi stačí i méně – a ani se nemusí vydávat do cizích světů nebo popisovat nelidská stvoření (i těch si však užijeme dostatek).
„Druidská kouzla jsou slabá,“ zašeptal Dalan. „Co tě tu drží, Halmere? V lese nic není.“
Nic – jen tiché skučení větru, nepopsatelný šustot v odvěkém, stíny potemnělém hvozdu. Na Šarn se snášel ponurý úsvit. Hromy za rozbřesku
Autor moc dobře ví, kdy se spolehnout na popis cizosti a nepatřičnosti, a kdy naopak nechat pracovat čtenářovu fantazii. S tou konečně stará dobrá pulpová literatura pracovala i jinak. Stačí se podrobněji podívat na svět, v němž se Elakova dobrodružství odehrávají.
Bájná Atlantida, na níž nalezneme město Poseidonii, druidy a vikingy, bohyni Ištar a boha Midira… známá jména a symboly, které navozují pocit starodávnosti, ale i uvěřitelnosti. Není myslím na škodu připomenout, že Kuttner (a samozřejmě i Howard, Lovecraft a další) psali nedlouho poté, kdy se lidské vědomosti o starověkých dějinách radikálně měnily a lidská představivost byla více než jindy citlivá k možnostem ztracených měst, potopených světadílů a tajemných kultů.
Kuttner s těmito představami umí dobře pracovat a jeho příběhy jsou tak čtivé i dnes. Pravda, mají své slabiny – některé zápletky jsou jen načrtnuty a rychle opuštěny, bojové scény by mohly být propracovanější a i různých talismanů a božských darů by mohlo být méně. Je vidět, že se Kuttner snažil na svého čtenáře zapůsobit a naservírovat mu co nejvíce atrakcí a že někdy neměl na povídku tolik času, kolik by bylo třeba – ve chvíli, kdy příběhy vycházely časopisecky, se jedná o věci takřka nepostřehnutelné, ale takto v jedné knize, kde je máme všechny pohromadě, si toho nelze nevšimnout.
Na druhou stranu, povídky s Elakem nechtějí udivovat vytříbeným stylem a uměleckou hodnotou. Jsou zatraceně dobře napsanými zábavnými příběhy, které naplno bodují hlavně svou temnou atmosférou. Od regulérních hororů některé povídky (hlavně Dagonovo plémě – dějově nejjednodušší, ale možná proto asi nejpůsobivější povídka souboru – a Za Fénixem) dělí jen Elakovo vědomí, že zlo se dá vždy porazit.
A ten rykot se proměnil ve slova – šílený křik ve slabiky, které Elak nepoznával a jejichž nezemskému zvuku se podivoval. Krutě se zazubil a znovu ocelí provrtal stín – tentokrát naplno. Za Fénixem
Čtivé a zábavné povídky o Elakovi rozhodně nedělají svému autorovi ostudu a jistě potěší každého příznivce pulpové literatury, které u nás vychází pohříchu málo.
Nakladatelství Laser-books udělalo určitě dobře, když ve své edici Mistrovská díla fantasy zabrousilo do hlubších vod historie žánru. Elak z Atlantidy má potenciál otevřít u nás dveře dalším podobným projektům. Což by bylo jen a jen dobře.
V Laseru si ovšem nezaslouží pochvalu pouze za obsah knihy, ale i za její úpravu – nová jednotná úprava obálek (od Říše strachu), samotná titulní ilustrace, nezbytný autorský medailonek, ale i dva doprovodné texty (autory jsou Joe R. Lansdale a G. Lovisi) – to jsou přesně ty drobnosti, které z kvalitní knihy dělají malý artefakt.
VERDIKT:
Autorsky dostatečně osobité, čtivé a zábavné povídky, které sice připomenou i jiné klasiky, ale rozhodně vám s nimi nesplynou. Důraz na hororové motivy a přímočarý děj okořeněný špetkou humoru a nostalgií po starých časech, kdy se psalo jinak. To vše v kvalitní výbavě edice Mistrovská díla fantasy. Oddechová četba té nejvyšší kvality, která skutečně nestárne a funguje jako zdroj inspirace až do dnešních dnů.
naprostý souhlas s recenzí, mám rozečteno a bavím se skvěle, dneska už zkrátka nic takového nevychází a je to škoda, skoro si připadám jako když jsem před 15 lety louskal Conana v edici Zlatý kůň a byl tím naprosto unešenej…dneska fantasy (až na vyjimky) už moc nečtu, ale tohle ma opravdu svoje kouzlo…
nihile páni ty umíš ale recenzovat, jsi šikula
díky, jsem rád, že se tomu dostalo tak příjemnýho přijetí.