Je libo Conana osmi chutí? Prosím, jen si dejte, ovšem pouze na vlastní nebezpečí…
Conan, to je záruka. V poslední době sice ne zrovna záruka kvality pro čtenáře, ale rozhodně záruka pro nakladatele, kteří touží po jistém zisku. Z tohoto prostého důvodu zaplavují díla nejrůznějších autorů trh pokleslé literatury, za těch jedenáct let od revoluce vyšlo příběhů bojovníka z Cimmerie tolik, že bych si s jejich obálkami mohl klidně vytapetovat byt a ještě by mi zbylo dost na jiné účely. Všechny tyto knihy ovšem nechávají R.E. Howarda šest stop pod zemí klidně spát, neboť jeho výtvorům nedosahují ani po kotníky. Ani naši ani zahraniční autoři nikdy nedosáhli té vyprávěčské zručnosti a toho smyslu pro dramatický detail, kterým se vyznačují díla otce akční fantasy. Mohlo by to být tím, že všichni ti spisovatelé píší roztahané romány, zatímco Howardovou parketou byly povídky? Tak tahle otázka zřejmě napadla Michaela Bronce (nakladatelství Straky na vrbě), který se rozhodl svěřit Conana do rukou osmi více či méně známým českým autorům či autorkám. Na realizaci svého nápadu dostal každý jen několik desítek stran. A jak to dopadlo? Inu… Jak bych vám to jenom…
Podívejte, Conana mám hrozně rád. Ani trochu mě netěší kritizovat knihu, ve které vystupuje. Jenže musím. Jednoduše proto, že mě štve, co všechno s ním někteří autoři na jejích stránkách provádějí.
K úvodní povídce Jaroslava Mosteckého Khorusunská silnice, ještě žádné větší výhrady nemám. Autor je to zkušený a fantasy psát umí. Z jednoduchého nápadu (Conan se vydává ulovit obrovského hada) vytěžil maximum a jeho povídka patří v celé sbírce k těm nejlepším. Jen mě napadá, že Jaroslav Mostecký zřejmě nesnáší hady, kteří se v hojném počtu vyskytují jak v Pištci, tak i v jeho povídce V bažinách Džiunda. To ovšem není můj problém a tím méně pak problém čtenářův.
Kdybych nevěděl, že je autorem povídky Srdce z ledu Pavel Renčín (vítěz loňského ročníku soutěže O železnou rukavici lorda Trollslayera), asi bych si myslel, že ji napsala příslušnice slabšího pohlaví. Celý příběh o souboji Conana s představitelem mocné předlidské rasy je hodně sentimentální a dle mého názoru je zde Cimmeřan vykreslen značně odlišně, nežli v povídkách z pera R.E. Howarda. Tak nějak mi připadá, že Pavlu Renčínovi tenhle druh literatury příliš nesedí.
Richard D. Evans a jeho Stvůra z Půlnočního lesa… Což o to, šéfredaktor Ikarie a autor několika knih o Conanovi dokáže celkem dobře popsat souboj s podivně se chovajícími zvířaty i závěrečným big bossem. Jenže co je mu to platné, když nedokáže vytvořit nějaký smysluplný příběh a navíc čtenáře krmí svým prostoduchým a dětinským humorem? Povídka Richarda D. Evanse patřila k těm, které se mi v této sbírce zamlouvaly nejméně.
Františka Vrbenská, autorka Jestřábí hvězdy, je nejen spisovatelkou fantasy, ale rovněž odbornicí na středověk. Ve své povídce přivádí mladého Conana do severského Asgardu, země v jejím pojetí velmi podobné staré Skandinávii. Ženská ruka je zde hodně patrná, autorka občas nechává čtenáře nahlédnout do Conanova vnitřního světa (eh!?) a navíc mu staví po bok co se příběhu týče v podstatě rovnocenného parťáka – řezbáře Bjarna. Přesto nebudu tuto povídku zcela zatracovat, stojí na dobrém nápadu a reálie Asgardu jsou popsány velice zručně a věrohodně.
Pouta rodu Ivany Kuglerové jsou jediným příběhem v této sbírce, který je vyprávěn v první osobě. Touto první osobou je děvka (tj. prostitutka, milí slušně vychovaní čtenáři), která se do Conana zamiluje. Cimmeřan je v této povídce jaksi vedlejší postavou a důraz je kladen především na niterní pocity vypravěčky. No, netřeba říkat, že jsem byl rád, když jsem měl oněch dvacet stránek za sebou.
To jsem ovšem ještě netušil, že bude následující povídka, Temný stopař od Miroslava Hokeše (mimochodem, vítěz předloňské soutěže Ikaros, jehož dílko získalo tenkrát od čtenářů s přehledem titul nejhorší povídky roku) tak hrozná. Autor v jednom kuse používá podivný slovosled, nadívá text nepříjemným množstvím přechodníků a navíc nechává svého Conana mluvit (a nadávat) až neuvěřitelně spisovně, čemuž jsem se musel v některých případech opravdu od srdce zasmát. Samotný příběh také za moc nestojí a tak výsledek může být jen jediný – nejhorší povídka celé sbírky.
Popel a dým Václava Píchy je akční příběh bez příkras, který si na nic jiného nehraje a celkem se mu to vyplácí. Vrací nás do Conanových zlodějských let a dává ho dohromady s dalším zlodějem Bryerem, který v Hanumanově chrámu místo klenotů ukradne starobylou knihu. Příběh sice skončí po pár stránkách, aniž by se stačil pořádně zamotat, nicméně v něm nechybí potoky alkoholu, proudy krve a krásná dívka v nesnázích. Co více si přát?
Pln akce je i závěrečný příběh – Krev jeho krve Leonarda Medka. Autor ho navíc okořenil špetkou humoru, který v tomto případě nepůsobí, na rozdíl od Evansovy povídky, ani trochu rušivě a příjemně doplňuje historii dalšího neúspěšného proticonanovského spiknutí. Není co dodat, Krev jeho krve není sice příběhem přímo howardovským, rozhodně se však pro mě stala vrcholem celé sbírky.
Kniha je doplněna předmluvou Jana Kantůrka o tom, kterak tento známý překladatel k Conanovi přišel a kterak jeho slávu po zemích československých šířil. Nevím, jestli bude tuto předmluvu někdo číst, ale možná by měl, protože mně přišla zajímavá. Docela…
Co říci závěrem? Při čtení této knihy se budete cítit jako při jízdě na tobogánu, jednou nahoře, jindy zase dole. Jedny povídky se vám budou celkem líbit, jiné po přečtení několika stránek raději přeskočíte (i když, přiznám se, tohle já nedělám, čtu všechno – takový jsem cvok). Pro skalní Cimmeřanovy příznivce je Conan v bludišti zrcadel nutná koupě. Pro obyčejné fanoušky důvod k mnoha úvahám. Pro ty však, kteří se s hyborskou érou teprve začínají seznamovat a utvářet si na ni názor, mám jedinou radu. Začněte s tím seznamováním jinde. U jiné knihy. Protože, obávám se, tuto antologii byste po jednom přečtení zasunuli do knihovny a pak se už jen dlouhá léta kochali pohledem na její opravdu super zadní stranu.
hodnoceni
Možná si tomu mohl dat ještě nižší hodnocení…
Jsem zatím v půlce, Mostecký solidní průměr, Renčínovu povídku si už nepamatuji, Evans nic moc ale je to lepší než jeho romány a Vrbenská je výborná, ale není to Conan (ani postava, ani styl). Další názory dodám.
Conan
Myslel jsem, že na Conanovi se toho moc kazit nedá, ale tahle kniha…no raději se nevyjádřím. 4/10 i když se mi ta Vrbenská taky líbila.
Tak jsem knihu docetl, povidka od Kuglerove se mi libila sazkou na jistou nekonvencnost (presto ma dobrou atmosferu, i kdyz pribeh je slabsi. Temny stopar je fakt divny, tvorba M.H. se mi jinak libi, ale co chtel timto rici, netusim. Picha solidni prumer, jednoznacna pecka Medek.
odpovedet
A to si myslite, ze Conana museji cist nutne jen chlapi???
Jinak, opravdu malo nachazim v tvorbe muzu jakousi schopnost vcitit se do mysleni zeny. No a pokud si nekdo vybere vedle Conana zenskou hrdinku, je snad hrichem proti spisovatelskym konvencim v tomto duchu i pribeh pojmout? Kdyby kazdy psal stylem Howarda, bylo by to klise, imitace, nuda.
Opravdu malo nachazim v tvorbe muzu jakesi vciteni se do zenskeho mysleni. Pokud si nekdo zvoli vedle Conana zenskou hrdinku, pak je tedy prohreskem proti spisovatelskym konvencim pojmout pribeh v tomto duchu? Kdyby kazdy psal stylem Howarda, bylo by to klise, imitace, nuda.
Když jsem na tuto knihu psal recenzi, měl jsem problém, jestli ji mám hodnotit podle toho, jak věrně se autoři drží Howardova stylu psaní, nebo podle toho, jestli do světa Hybořanů vnášejí něco nového. Nakonec jsem se rozhodl pro druhou variantu (i když k té první jsem rovněž přihlížel). Co se povídky Ivany Kuglerové týče, tak mi samozřejmě nevadila přítomnost ženy v povídce, ale to, že ona žena byla zcela jednoznačně hlavní hrdinkou. Zní to hloupě, ale příběhy o Conanovi by měly vždy dodržovat jedinou věc – CONAN JE VŽDYCKY HLAVNÍ TAHOUN. Vedlejší postavy mohou být zajímavé, ale Cimmeřan by měl hrát prim. Takový je můj názor. Howgh!
Obávám se, že nejlepší je úvod od Kantůrka (ty časy jsem zažil) a pak Medkova povídka. Povídky od našich dam jsou v poněkud jiné kategorii (ale ne špatné).S.
Já osobně považuji za nejlepší povídku Františky Vrbenské, která je ovšem už “literatura” a poněkud se z conanovské tematiky vymyká. A co má být? Byl snad Howard ve své době konvenčním autorem? Nebyl! Ba právě naopak. Myslím si, že není špatné pokusit se Conana pojmout podle nových psacích hledisek ane se snažit oprašovat styl, který je dnes už poněkud veteš. Hned za ní je Medek. Ten mi přišel v dobrém smyslu howardovský, u druhé kapitoly “Královská spravedlnost” nebo tak nějak jsem si skoro říkal, že tohle by Howard i mohl napsat… Pak už to je taková směs, klady a zápory. (Musím říci, že dodržení klasické conanovské zápletky a stylu pro mě slabina není, když už se to píše, to má Conan každou chvíli zabíjet přerostlé hady nebo zmutované opice…?) Mostecký je přímočaře dobrodružný, ale conanistu asi pěkně naštve – Conan tam projede, co může. Renčín je podle mě text, který nádherně odráží chlad a temnotu severu, vážně ve mně ten pocit vyvolal, jinak je dost lyrizující… Evans má příběh hodně přímočarý a konvenční… Ivana Kuglerová mě trochu zklamala, ale to hlavně proto, že je to Ivana Kuglerová a člověk od ní očekává nestandardní výkony – její povídka mi přišla trošku mdlá… Kdo kritizuje Hokešův jazyk, měl by si možná přečíst nějakého Howarda v originále (já je shodou okolností i překládal) a mohu všechny přítomné ujistit, že Howard jazykově HODNĚ archaizuje. Hokešova povídka “Conan potkává T1000” má hutnou atmosféru, ale je těžko čitelná, snad je to mimo jiné i tím, že jak Vrbenská tak Kuglerová před ním jsou psané moderními technikami a mají úžasný spád. Pícha je hodně howardovský, ale tím spíš jsem tam postrádal Howardovu jiskru. Ta povídka je mdlá…
Přesto si myslím, že celek nevyšel nikterak špatně a chtěl bych upozornit, že krom snahy nakladatele namastit si kapsu je to i pokus uvést více ve známost novější jména ve fantasy. No, ale bodové ohodnocení raději dávat nebudu, bylo by to asi poněkud stranické… :-))
No jéje, to jsem nečekal, že by na tuto stránku zalétly Straky na vrbě. Jsem polichocen, že si moji recenzi přečetl i samotný nakladatel. Teď jen lituji, že jsem tomu dal tak málo bodů :-)) Nicméně, za svým hodnocením si stojím. Mě se třeba prostě nelíbí, jak Miroslav Hokeš píše. Ani jednu z jeho povídek v Ikarii jsem se nedonutil přečíst až do konce (i když, to samozřejmě neznamená, že by psal špatně, právě fakt, že jeho dílo vyvolává tak rozporuplné názory, možná svědčí o jeho kvalitě…). Howarda v originále jsem četl (tuším, že to byly Red Nails) a je pravdou, že Howard archaizuje docela dost (fakt nerad bych ho prekladal). Jenže to u něj nepůsobí směšně, kdežto u Hokeše… To takovou Ivanu Kuglerovou rozhodně nechci kritizovat, píše často opravdu dobré věci, žel povídka z této sbírky mezi ně nepatří. A R.D. Evans – to je vážně hrůza. Nejen tahle povídka, ale snad všechno, co kdy napsal… Šmarja, končím, ať si sám nepíšu nejdelší komentář k vlastnímu článku.
Komentář
Vrbenská a Medek jsou skvělí. Mimochodem proslýchá se něco o jejich spolupráci – jsem na to vážně zvědav
(upozorňuji vás, že to není míněno jako jakákoli forma reklamy)
Re: Komentář
Doufám, že na podzim vydám knížku tandemu Vrbenská-Medek. Jmenuje se to Stín modrého býka a je to historická fantasy z Čech nějakého třetího století… Ukázka bude v Parconovém Kočasu…
Michael
Vrátím se k tomu, Michaeli, že bereš tuto sbírku jako možnost představit nové autory. To je myslím super, uvažuješ o další povídkové sbírce o Conanovi, nebo o nějaké jiné antologii, zaměřené třeba na novou generaci CZ SF: Hokeš,Kuglerová,Macek,Renčín,Dufková,Nečas atd.)????