Většina spisovatelů si časem vytvoří svůj vlastní, osobitý styl psaní. Jen málokterý však dokáže svou techniku na čas odhodit a překročit sebou samým stanovené meze. Tím spíše, když se jeho dosavadní tvorba setkala s takovým úspěchem, že se autor stal již zaživa jedním ze symbolů žánru, v němž působí. Isaac Asimov se však k takovému kroku rozhodl – a světlo světa spatřilo jeho nepochybně nejvýraznější dílo a jeden z nejlepších románů zlatého věku science fiction.
Třebaže jde o ucelený román (vzhledem k nevelkému rozsahu by možná bylo na místě užití diplomatičtějšího označení novela), jsou Ani sami bohové rozděleni do tří, obsahově i stylově odlišných, byť vzájemně provázaných částí. Jejich obsah je naznačen již jejich názvy, tvořícími dohromady citát ze Schillerovy Pany Orleánské, ovšem s optimisticky pozměněným interpunkčním znaménkem.
Proti hlouposti… svádí zdánlivě marný boj mladý fyzik Peter Lamont. Úvod románu je vlastně stručnou historií Elektronové pumpy – nevyčerpatelného a zdánlivě dokonalého zdroje energie čerpané z paralelního vesmíru. Její náhodný objevitel, nepříliš nadaný radiochemik Frederick Hallam, se záhy stane jednou z nejvlivnějších osob na Zemi, ovládající nejen aktivity spojené s Pumpou, ale prakticky veškerý vědecký výzkum vůbec. Není tedy divu, že „Otec Pumpy“ odmítá připustit Lamontovy námitky, že objev, který jej vynesl k moci, může způsobit zánik celé Sluneční soustavy.
Historie Elektronové pumpy, Hallamova vzestupu a Lamontova boje je podána retrospektivně. Díky tomu se v této části knihy uplatňuje poměrně výrazně i osoba Asimova-vypravěče, obohacující příběh o cynický nadhled a notnou dávku sarkasmu. Právě to, spolu s rafinovaně nelineárním řazením jednotlivých kapitol, dodává úvodu knihy na čtivosti. Autor zde vytváří nelichotivý, byť poměrně přesvědčivý obraz vztahů uvnitř vědeckých kruhů a jejich těsných vazeb na politiku a ukazuje, jak nicotné a zdánlivě bezvýznamné události a motivy mohou změnit svět, či přinejmenším způsobit osobní tragédii.
Společnost, představená v části druhé, nazvané …ani sami bohové… má k lidskému politikaření a bezohlednosti daleko – a to doslova. Čtenář zde postupně proniká do struktur zdánlivě zcela cizí společenské kultury bytostí z paravesmíru. Třebaže Pumpa (na této straně pochopitelně Pozitronová) hraje i v této části příběhu klíčovou roli, hlavní pozornost tentokrát poutá samotné prostředí a „hrdinové“ děje. Asimov zde předkládá pozoruhodnou vizi společnosti tvořené triádami – skupinami na první pohled připomínajícími lidské rodiny, v nichž je úloha a postavení každého člena do nejmenších detailů předem biologicky určena. Emocionála Dua, racionál Odin a parentál Tritt se však ve všech směrech vymykají normám pro jejich společnost běžným.
Již samotná fascinující biologie a životní cyklus těchto tvorů (zcela neasimovsky nerozlučně spjatý se sexem v mnoha formách: od autoerotiky, přes homosexuální hrátky až po starou dobrou švédskou trojku) dovolí jen málokomu knihu odložit zrovna uprostřed. Je to však psychologická, a zejména filozofická rovina, co činí paravesmírnou část románu v kontextu Asimovovy tvorby čímsi unikátním. I přes biologickou odlišnost totiž není podivná společnost měkkýšů člověku tak cizí, jak by se na první pohled mohlo zdát, a třebaže autorem podsouvaná vize podstaty lidství může ponechat čtenáře netečným, za přečtení (a snad i zamyšlení) rozhodně stojí. Právě tak ovšem můžete prostřední část románu číst jako prostý, lehce dobrodružný příběh – není nic snazšího než vypnout při čtení mozek. Ať tak či tak, povýšení názvu této části na titul celé knihy je zasloužené a jistě ne náhodné.
Oproti právě popsanému je …nic nezmohou? již klasickou asimovkou. Podle mne bohužel, velcí příznivci mistrova díla však zřejmě souhlasit nebudou. Tak trochu tajuplný vědec přilétá na Měsíc, aby zde pokračoval ve svých výzkumech, na Hallamem ovládané Zemi nerealizovatelných. Netuší však, že se záhy dostane do středu zájmu pozemské výzvědné služby i místních separatistů.
Měsíční fáze knihy sice zaujme elegantním řešením dříve předloženého teoretického problému, na druhou stranu však přináší typicky statické dialogy, odfláknutou psychologii postav a pouze rychlým koncem zažehnanou hrozbu nudy. Román je tak úspěšně uzavřen a mnozí jistě s uspokojením přivítají návrat k tomu stylu tvorby, který Asimova proslavil. Kniha se tím ovšem bohužel vrací k šedému průměru jeho ostatních prací. Přesto se však v žádném případě nejedná o „spíše slabší Asimovovu knihu“, o čemž svědčí i rekordní sbírka literárních ocenění, které román posbíral. Samozřejmě nechybí ty nejprestižnější: Nebula, Hugo a Locus.
Redakční zpracování má úroveň charakteristickou pro „méně atraktivní“ projekty edice Trifid. Nešvaru typického pro tuzemskou fantastiku, tedy překlepů a pravopisných chyb zde sice není tolik, aby narušovaly plynulost čtení, přesto se však v textu nacházejí v množstvím větším než malém. Zejména uvozovkám by někdo měl ukázat, kam vlastně patří.
Ani sami bohové s jejich v zásadě současnou fyzikou, pochopitelnou absolventovi střední školy, a mizivou dějovou složkou příběhu toho generaci uvyklé na new space operu a military sci-fi možná mnoho neřeknou. Pokud však dostanete chuť zabrousit do hlubin zlatého věku klasické science fiction, je tato kniha jednou z nejlepších možných voleb.
Asimov je pro mne uz hodne vycpely autor a saham po nem jen v pripade, kdy se chci seznamit s nejakym dilem z historie SF. Tuhle knihu jsem zrovna necetl, ale kdyz jde (nejen) podle Lukase o jeden z nejvydarenejsich kousku, brzy svuj dluh splatim. 🙂
Luboše:)To nic, já už na psaní komentářů po půlnoci radši rezignoval.
Za redakci se omlouvám. Měli to dva korektoři, kteří tím pádem skončili, už mě nebaví platit za mizernou práci.
IMHO je to pecka i po tolika letech od doby, co to Asimov napsal…
Jen tak dál a zbavíte se mě ukroucením hlavy
376 str. jako novela? 1972 jako “zlatý věk science fiction”, ba dokonce jeho “hlubiny”?Ale co chtít od člověka, který píše “triádami – skupinami … připomínající … rodiny”, “se … vymykají … normám … běžných” a dokonce “snažší” (a pro server, kde ho nechají).
Re: Jen tak dál a zbavíte se mě ukroucením hlavy
376 stran tritonského vydání. Tato kniha už u nás vyšla a šlo o útlou knížečku. (Uznávám, že teď vařím z vody, nemám ji teď před sebou, ale víc než nějakých 200 stránek tehdy určitě neměla.) Ke stylistice – co dodat, uklouzlo mi to, je to tam a snad to tam nezůstane dlouho.
No jo, to zas budou stránky z kartonoveho papíru a font nejméně čtrnáctka.
vydala to tusím Olympia (či tak nějak) a fakt to bylo útlé, jenže tenkrát se používal jiný papír a určitě mnohem hustší písmo
1. vydání
Svoboda 1992, edice Omnia, 242 stran (výšky 20 cm), skoro 450 000 znaků vč. mezer.O strukturálním kritériu nemluvě.
Vydalo to nakladatelství Svoboda v edici Omnia v roce 1992 a mělo to 250 stran. Je to větší formát než u Tritonu (skoro A5).
🙂 byl jsem pomalej
Jj, na této knize je vidět, že Triton vůbec nešetří naše lesy.Jinak knihu doporučuji všem jako povinné čtení. Je to skvělé počteníčko o nádherné lži, že věda dokáže vyřešit veškeré problémy lidstva.
ad sicco: a pokud je to skutečně nádherná lež, půjdeme všichni, nebo aspoň většina z nás, dříve nebo později do hajzlu, už teď tu jen díky vědě přežívají nějaké čtyří pět miliard lidí navíc …
to M.
No jenom díky vědě to rozhodně není. Spiš tu přežíváme na úkor toho, co tu matička Země za Eony roků vybudovala. Dokud nebude alespoň jeden soběstačně žijící člověk na Měsíci(Marsu, kdekoliv), tak je tahle debata zcela bezpředmětná.
Papír v Čechách se používá už v podstatě jen finský nebo německý. Objem (tloušťka) knih je větší při použití volumenu (ne kartonu), ale množství buničiny stejné, ale spíš menší než u klasického ofsetového papíru. Takže lze tvrdit, že Triton šetří naše lesy a je ekologicky zištný 🙂