China Miéville – Kolejmoří

Autor sobě. Tak by se dal označit poslední román fenomenálního britského autora fantastiky Chiny Miévilla. Pohodlně se usaďte, vážení, vjíždíme do Kolejmoří.

Kolejmoří

Šam al Šurap je vcelku obyčejný kluk v silně neobyčejném světě. Toho času pracuje jako asistent medika na krtkovlaku Médes, navzdory své neobratnosti však jeho srdce touží po dobrodružnější a notně romantičtější kariéře rekuperátora. Holky zkrátka letí víc na rozličné (a často zbytečné) poklady vykopané/sebrané kdekoliv, než na mršiny obřích, zmutovaných krtků a jiné havěti. Jedna taková bestie – Parod Jack, bělosrstnatý gigant mezi krtkouny – je personální filozofií – nemesis – a posedlostí kapitánky Méda a ap Šurapovy šéfky Nafiové. A jeho lovu je podřízeno veškeré směřování vlaku.

Jednoho dne (samozřejmě musel jeden takový přijít) však Šam přeci jen trochu ukojí své (prozatím dobrodružstvíchti­vé) choutky a v troskách zničeného vlaku nalezne rekuperát, který změní nejen jeho život…

Pokud by měl barvitou tvorbu Chiny Miévilla definovat jediný aspekt, jediné poznávací znamení a hlavní spojovací prvek, byla by to autorova bezbřehá imaginace. Pravda, občas se jeho nápady konzumují poněkud náročněji, s čtenářem je navíc hrána jakási hra, při níž musí sám ve velkém zapojit vlastní představivost… Ale v tom je právě ono kouzlo fantastického pocitu úžasu. Miéville se nijak neupejpá ani ve své novince a hned na prvních stranách vás hodí do Kolejmoří, dalšího ze svých úchvatných světů.

Trosky lidské civilizace přežívají na skalách ve světě, který je lemován kolejemi, kam jen oko dohlédne. A vlastně i tam, kam nedohlédne. Doslova moře kolejí. Kolejmoří. V oblastech mimo města čekají obludně přerostlá, povětšinou dravá zvířata na jakékoliv zaváhání, které je trestáno účastí vlastního jména na nejbližším menu. Tomuto podivnému světu Miéville dodává svou do detailů promyšlenou logikou & frazémy & slovotvorbou (& vyprávěním ozvláštněným takřka veškerou náhradou slova „a“ ampersandem &, symbolem propletených a nekončících cest) výjimečnou čtenářskou atraktivitu.

Pravdou je, že s takto vymodelovaným prostředím by se člověk začetl i do cestopisů. Kolejmoří je však nefalšované dobrodrůžo (legendy praví, že dokonce pro mládež, ovšem nejsem si jist, kolik příslušníků dnešní mládeže by Kolejmoří popadlo a odložilo přečtené.), v němž se navíc vzdává hold klasikům žánru od Julese Verna přes Roberta Louise Stephensona či Daniela Defoea až po Jonathana Swifta a Hermana Melvilla, k jehož Bílé velrybě odkazuje celá Nafiovská linie. To vše však v notně nadlehčeném duchu, kdy Miéville neváhá se těmto historií prověřeným dílům decentně vysmát. Což si náležitě užívá, jak je vidět na každé straně textu.

Ironicky také podává slabiny vlastího příběhu tvrzením, že není možné se věnovat všem jeho zákoutím. A proto sledujeme převážně Šamovu cestu, zatímco ty ostatní působí (eufemisticky řečeno) vykastrovaně – ostatně, kromě Šama dostala trochu hlubší a zajímavější charakter pouze kapitánka Nafiová.

Teď trochu ukročím. Není žádným tajemstvím, že se Miéville hrdě hlásí ke svému levicově orientovanému politickému smýšlení, je dokonce členem britské posttrockistické Sociálně-dělnické strany, za niž kandidoval do parlamentu. Vlastní světonázor neváhá protlačit do svých knih, v nichž je – tu více, tu méně – jasně rozpoznatelný. Popravdě, nikdy mi tento fakt nevadil, občas mě naopak pobavil (Kraken), nicméně – a teď se vracíme zpět do našich kolejí – v Kolejmoří, jak v krátkých pasážích v průběhu textu, tak především v pointě, se mi kousal těžko.

S přihlédnutím k oněm hodinám fascinovaného čtení však lze toto negativum (které je více než jakékoliv jiné odvozeno od subjektivního cítění) s čistým svědomím odpustit.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

29 komentářů

  1. Politika
    Musím říct, že Kolejmoří pro mě bylo velkou zábavou. A ta politika mě tady netrápila. Bral jsem jí jako naivní anekdotu pro mládež. V Krakenovi mě naopak dost štvaly ty odbory… Evidentně otázka vkusu a nastavení. Každopádně, kde mi ani náhodou nevadila: všechny věci z Bas-Lagu, v čele s Železnou radou.

  2. Proč se pokaždé, když se mluví o Miévillovi, řeší jeho politické smýšlení? Může si přece smýšlet jak chce. To je pořád dokola: Miéville “levičák”, Tolkien “pravičák”… Co vlastně, lidé, chcete? Nějakého univerzálního, neslaného – nemastného, “politicky korektního” tvůrce románů o ničem?

  3. protože Miévill v těch knihách dává svoje politické názory najevo. Tak proto…

  4. to DeX
    Tak je dává najevo. A co má být? Je to jeho právo.

  5. Nemůžeme Mievillovu pravici a levici posuzovat podle stavu politické scény v naší republice.
    Ta britská je totiž někde úplně jinde .-)))

  6. Ano, ta britská totiž nezažila, co bolševici u moci dovedou, takže jmenovanému autorovi vůbec není eklhaft se producírovat v tričku se symboly srpu a kladiva, tedy stejně odporných znaků jako nacistické insignie.

  7. Mám Miévilla rád i přesto, že poslouchá drum ‘n’ bass a volí levici. To jsou jen drobné úchylky 🙂

  8. Mám Miévilla rád i přesto, že poslouchá drum ‘n’ bass a volí levici. To jsou jen drobné úchylky 🙂

  9. Ad. levice
    Asi došlo k nepochopení. Já neříkám, že mi vadí Miévillovo levičáctví, já říkám, že mi vadilo v této knize. Prostě mi tam nesedělo. Nic víc, nic méně.

  10. Kulagin
    jistě, ale na co to cpát do knížky, která je určena mladším čtenářům?

  11. @Mis 25. 6. 21:42
    To ovšem nedělala ideologie, to dělali lidi. Úplně ta samá sorta lidí, která dneska pořádá demonstrace proti komunismu, duhové pochody a lidskoprávní happeningy. A nachlup titíž lidé před sedmdesáti lety nakládali Židy do vagonů, před třemi sty lety si dělili majetky po “čarodějnících”, před šesti sty lety přikládali polénka pod Husa a před dvěma tisíci lety na Golgotě drželi Římanům krabici s hřebíky. Ať se kolo dějin pohne jakýmkoliv směrem, oni se vždycky záhadným způsobem ocitnou vepředu, dočista jako ten “zástup”, co o něm psal pan Bradbury.

  12. to DeX
    I mladší čtenáři by měli vědět, že existuje více navzájem si odporujících ideologií.

  13. Admin Politicky korektní přispěvatel, který si bere servítky a nechce nikoho našvat napsal:

    špatná kniha
    Podle mě je toto špatná kniha, ale každý má právo na svůj názor a já ho nikomu neberu.

  14. to Anonym
    No potěš! Ty jsi produkt současného školství? Kdo ti to způsobil? Rychle tu školu opusť,očividně tě učí nějaký idiot!

  15. kolejmoří jsem ještě nepřelouskal, ale pochybuju, že by miéville razil takový věci jako zmanipulovaný procesy, věznění, mučení, popravy a kontrolu tisku, tak nevím, co tady vyšilujete

  16. Myslím si,že spousta lidí, kteří prožili kus života v reálném socialismu se dívá na tzv.salónní levičáctví lidé žijících svoje životy v zemích západní Evropy,poněkud s despektem. Což je myslím celkem pochopitelné. Nikdo Miévillemu nemůže vyčítat jeho politickou orientaci nebo smýšlení, záleží jenom na něm, do jaké míry hodlá svým viděním světa svoje romány „poznamenat“.On podstupuje to riziko,že překročením určité meze,může u některých čtenářů vzbudit nevoli. To, co u někoho projde naprosto bez povšimnutí, může u někoho způsobit znechucení.
    Kolejmoří jsem zatím nečetl,pokud si vzpomínám,tak z toho,co jsem zatím četl,mě nejvíce Miévillovo levičáctví rušilo u Železné rady.

  17. Nechci tady moc otravovat,ale připomněl bych všem,kteří tak nadšeně „dávají palec nahoru“ u příspěvku Anonyma,aby si ještě jednou přečetli jeho příspěvek plný nesmyslů.Právě ideologie probouzí v lidech ty „temné stránky“.Jeden z důvodů,proč jsou některé ideologie zakázány.Dělat rovnítko mezi paní,která organizuje duhový pochod a někým kdo posílá lidi do vyhlazovacího tábora to je už opravdu hodně „přes čáru“. A podivné je i to,že podobné bláboly tady najdou tolik sympatizantů.To pro FP není nejlepší vizitka.

  18. RE:Pepa 62
    Ja by som Ti naopak mohol oponovať tým, že všetko páchajú ľudia a len sami ľudia sú za to zodpovední. Nie ideológia. Ak bol niekto udavač či Štbák za socíku, tak aj teraz v “demokracii” je rovnakým hadom ako kedysi. Ak chce niekto kradnúť, klamať a hromadiť si majetok na úkor ľudských tragédií, tak to bude robiť bez rozdielu ideológie. Osobne si myslím že si podstatu príspevku anonyma vôbec nepochopil. Pretože ak by som doviedol tento príspevok do úplného absurdna, môže ti byť jedno či ťa zabije boľševická Štb za nesúhlas s režimom alebo kdejaký mafoš za to že nezaplatíš výpalné. Všetko je to o ľudskej hrabivosti, nenažranosti a o získaní výhody nad ostatnými. Sú ľudia ktorí to majú v povahe a nič na tom nezmení ten či onen vodca, ktorý si myslí že vynašiel teplú vodu. No a samozrejme anonymovo prirovnanie k Bradburymu je viac ako trefné.

  19. to bano
    Já jsem něco nepochopil? Mám pochopit, že někdo, jako ty, nevidí rozdíl mezi někým,kdo díky komunistické ideologii seděl 20 let ve vězení a pak pořádá demonstrace proti komunismu a někým,kdo podlehl fašistické ideologii a podílel se na nakládání Židů do vagónů? Anonym v tom nevidí rozdíl.Je to stejná sorta lidí. To,že někdo proti jedné ideologii bojuje a někdo jiný ji podporuje, to není rozdíl?
    Píšeš:„jsou lidi,kteří to mají v povaze a nic na tom nezmění ten,či onen vůdce“Takže v určité době se prostě narodí v různých zemích spousta dětí,které mají v povaze dělat zvěrstva a vůdcové,jako Hitler nebo Stalin na to nemají vliv.To myslíš vážně a nebo jsem zase něco špatně pochopil?
    Proč je u nás zakázaná propagace fašismu? Jsou desítky ústavů a stovky historiků,sociologů a filozofů,kteří zkoumají chování lidí za určitých okolností.Co je tou příčinou,že třeba Chorvat vezme pušku a zastřelí souseda Srba.Ty v tom máš jasno.On už se prostě takový narodil. Ideologie s tím nemá nic společnýho! Bradbury by z vás měl určitě radost.

  20. ti Pepa 62
    “Co je tou příčinou,že třeba Chorvat vezme pušku a zastřelí souseda Srba.Ty v tom máš jasno.On už se prostě takový narodil.” bah, kde som niečo také napísal?
    Čo je príčinou, že trebárz mladý beloch/černoch/azijat vezme pušku príde do školy a vystrieľa 20 ľudí bez ohľadu na rasu, pohlavie či náboženstvo? Ty máš v tom jasno, za všetko môže ideológia. A vôbec nevadí že jeden pochádza k prísne katolíckej rodiny z USA, druhý je pohodový chalan s kopou kamošov z Nemecka a tretí samotár hrajúci po nociach Countera……
    Týmto by som to ukončil, nepotrebujem sa na svet pozerať čierno-bielo. Nie som totiž vševedúci aby som zvyšku ľudí tlačil do hlavý svetonázor ktorý je jediný správny, pretože si to myslím práve JA.

  21. to bano
    Kdybys četl pozorně můj příspěvek a odpověděl byť na jediný dotaz, který v něm pokládám,tak jsme si možná mohli něco vyjasnit, ale v okamžiku,když nasadíš demagogii,tak je samozřejmě s jakoukoliv debatou konec a ty odcházíš se vztyčenou hlavou jako někdo,kdo nevidí svět černobíle a jako někdo,kdo se nepokládá za vševědoucího.Což by samozřejmě bylo chválihodné.Kdyby…
    Nikde netvrdím,že za všechno může ideologie.Pokud ano,tak mě prosím cituj.Příklad s Chorvatem je jednak sarkasmus reagující na tvoje „jsou lidi,kteří to mají v povaze a žádný vůdce na tom nic nezmění“ a jednak jako příklad zkoumání oněch historiků přemýšlejících nad tím,co vede lidi k tomu,že po letech naprosto příkladného života,se začnou chovat tak a tak.
    Kdyby sis pozorně přečetl příspěvek anonyma,jehož obsah obhajuješ, a moji reakci,tak bys měl pochopit,že spor se vede o to,jestli na konání lidí má vliv ideologie a nebo ne. A další moje výtka se týkalo toho naprosto nepochopitelného srovnání,které anonym předvedl a ty ho podporuješ a to,že titíž lidé,kteří nakládali Židy do vagónů dnes například pořádají duhové pochody.A jako bombónek přidá anonym krátké shrnutí dějin lidstva.
    Ty nevidíš rozdíl mezi někým,kdo proti zlu bojuje a někým,kdo ho podporuje,pro vysvětlení,teď tě necituji a tuhle svoji deformaci vydáváš jako důkaz pestrobarevného pohledu na svět.Pro mě to je důkaz naprosté neznalosti a nezralosti.Mít jasno v několika základních pravidlech,na základě kterých fungují normální lidské společnosti v Evropě, neznamená považovat se za vševědoucího.

  22. Kolejmoří
    Myslím, že by ste sa mali upokojiť, lebo diskusia ktorá sa tu rozhorela je ďaleko za hranicami samotného Kolejmoří. A to podľa mňa nie je programovo ľavicové ako sa domnievate; skôr preto, že všetky ľavicové myšlienky sú utopické a fantaskné, tak sa prelínajú s Miévillovou snahou po fantastickom ozvláštnení (aj keď ja si teda nemyslím, že Miévillova fantázia je bezbrehá – naopak mnoho motívov, nehovoriac o práci s jazykom a jazykových štruktúrach sa v jeho dielach opakuje, aj keď často v novom obale). Kým Železná rada bola okrem iného alúziou na francúzsku komúnu, tak toto je naozaj v prvom rade dobrodružný príbeh a nie ľavicová propaganda; a to že tam tie ľavicové prvky jednoznačne sú je práve vecou prieniku ľavicového a nereálneho. A v čom Miéville vyniká viac ako vo projekciách fantastického je to ako vie magicky narábať zo slovami, jazykom, celou vetnou štruktúrou. A Kolejmoří má tiež perfektne vypracovanú vnútornú dejovú štruktúru, od pomalého rozbehu na drsných koľajách jeho pomyselný Médes vzlieta k nebeským výšinám dobrodružstva. Každopádne podľa mňa dielom v ktorom sa Miéville skutočne vybúril bol práve Kraken; v Ambasadove i Kolejmoří ubral a Kolejmoří práveže ani nie je tak Miéville sebe, ako skôr Miéville mladému čitateľovi a tu sa na porovnanie ponúka skôr Un-lun-dun; oproti ktorému mi príde Kolejmoří jazykovo vyspelejšie a také bujarejšie, možno preto, že Miévillov vlak, ktorý nekodrcá, ale letí sa predsa len vzdialil urban fantasy.

  23. Nevím. Kolejmoří je především super příběh a levicové smýšlení autora mi nedělalo absolutně žádný problém. Zkrátka pohoda.

  24. Kniha super, ale praca editora – uplna katastrofa. Vsetky spojky “a” su v knihe nahradene znakom “&”. Citat sa to da, ale je to dost otravne…

Zveřejnit odpověď