Pavel Renčín slaví letos desetileté výročí začátku své spisovatelské kariéry. Každý oslavenec má svůj dort se svíčkami, Pavel si proto nachystal sborník s deseti povídkami zastupujícími těchto deset svíček. Mohutným a úlevným povzdechnutím nad dokončenou prací všechny plamínky sfoukl a nyní vám nabízí porci k ochutnání.
Bylo nebylo, před deseti lety napsal jeden mladý muž podivnou povídku s pohádkově morbidním nádechem. Krátká hříčka o Stvořiteli slavila úspěch hned ve dvou literárních soutěžích. V klání „O nejlepší fantasy“ byl za ni autor pasován na rytíře. První ročník soutěže „O železnou rukavici lorda Trollslayera“ nabídl zase jinou odměnu – povídka spolu s dalšími víteznými pracemi vyšla ve sborníku Drakobijci. A tak Pavel Renčín nastoupil dráhu spisovatele.
Po tomto úspěšném startu přišel vítězný hattrick v Trollslayerovi, mezitím začal Pavel publikovat i v jiných povídkových sbornících. Nyní po deseti letech od prvních Drakobijců vychází výběr Renčínových povídek ve sbírce Beton, kosti a sny. Deset let, deset příběhů, devět z nich vyšlo již dříve, poslední je zbrusu nový, napsaný pro tento sborník. Pojďme se blíže podívat na jednotlivé povídky.
Sborník otevírá povídka Jen tančí, nemluví, nespí. Příběh dívky unesené a dlouhá léta uvězněné v tmavém sklepě, kterou její věznitel nutí psát knihy, čtenářem hned na úvod otřese. Popis vězení, vzpomínky dívky, temný vše prostupující strach a mrazivý konec, skvěle namíchaný koktejl, který zachutnal i Akademii SFFH natolik, že se povídka ocitla mezi pěti nominovanými na Nejlepší povídku roku 2007.
Loutkové divadlo je Renčínovým jediným opravdu čistokrevným hororem. Dřevěné vyřezávané loutky ze strýčkova divadla, se kterým sjezdil celý svět, nejsou žádnými obyčejnými dřevěnými panáčky. To zjistí chlapec Paris, když poprvé vezme jejich vodící lanka do rukou. Lehce nastíněný motiv holocaustu potom dodá vyprávění dobové zabarvení. Pavel Renčín je známý hlavně jako autor městské fantasy, ve sborníku proto nemůže chybět povídka zastupující tento subžánr. V Ukolébavce pro město krys zachrání Wiliamovi život mladičká dívka Silvana rozhánějící se obrovským magickým mečem. Než se Wiliam vůbec stačí vzpamatovat, lítá v tom až po uši. A pořádně ani netuší v čem. Ve městě se děje cosi tak podivného, že ani krysy, skuteční vládci města, netuší, co vlastně. A Wiliam v tom všem má zřejmě sehrát nějakou důležitou roli.
S povídkou Tanči mezi vločkami získal Pavel Renčín poprvé vavříny vítězství v druhém ročníku Trollslayera. Mozaikové členění příběhu se na nějakou dobu stalo typickým pro Renčínova další díla. Poslední z elfů Cuivië prochází světem z místa na místo a stále ještě hledá své rodné bratry. Uslyší volání o pomoc a spěchá, aby zabránil dalšímu vraždění víl. Kdo je ale tou skutečnou obětí, a kdo vrahem? Tolkienův námět uchopil autor zcela odlišně.
Další z vítězných drakobijeckých povídek s dějem členěným do kratších kapitol je Čarodějův dům. Na kopci stojí tajemný dům, v němž se ztratilo už několik dětí. A dnes si zchátralý dům zřejmě vybere svou další obět, do jeho zarostlé zahrady totiž vkročil malý Jimmy, aby získal zpět zakopnutý míč. Mourovatá kočka Kitty se ale rozhodne, že tentokrát to jen tak nenechá být a zorganizuje záchrannou výpravu.
Reportér Martin má napsat reportáž o nechvalně proslulém Nuselském mostě a jeho sebevrazích. Při sbírání materiálu narazí na několik podivných okolností, které mu nedají spát. Proč se všichni ti Skokani rozhodli ukončit svůj život právě na tomto místě? Tajemný most ho dráždí, láká a nutí ho vracet se stále zpět. Kdo jsou ti záhadní lidé, které na něm potkává. Martin má jedno podezření, ale zdráhá se ho vyslovit dokonce i sám před sebou.
V autorově vydané prvotině, o níž jsem se již zmínila, se setkáme s podivným tvůrcem, jenž z všelikých kůstek sestavuje nové bytosti, které vždy přes noc ožijí. Tento Stvořitel sní o kosti, která mu schází k dokončení jeho mistrovského díla. Pointa této krátké pohádkové hříčky je opravdu úsměvná.
Tři páry papuček, hostovská povídka napsaná pro sborník Drakobijci, má opět Renčínovo oblíbené mozaikové schéma, v němž příběh postupně přeskakuje z jedné postavy na druhou, aby se v závěru vše protnulo a sjednotilo. Pokud máte psa, kterému se zdají zvláštní sny, můžete se zaplést do pořádné šlamastyky. Třebaže se snažíte najít unesené děti a postavit se čaroději, který hodlá uskutečnit experiment s městem Washington.
V Na křídlech zlatých draků se přeneseme do světa her na hrdiny Dračího doupěte. Hlavním hrdinou je nyní sám autor, který se snaží pomoci svému kamarádovi, ochrnutému po srážce s autem, znovu nalézt ztracenou chuť do života. Když kamarád na jeho snahy nereaguje, zkusí to jinak. Začne s ním zase hrát dračák, aby mu překonáním těžkostí ve vymyšleném světě dodal sílu a chuť vyrovnat se s obtížnou situací v reálném životě. Autor prozradil, že část tohoto příběhu sám prožil, jedná se tedy o částečně autobiografický příběh s velkým emočním nábojem. Příběh, který čtenáře hluboce zasáhne a zůstane dlouho v paměti.
Balada krve je Renčínovou novinkou, kterou napsal pro tento sborník. Akční okultní detektivka se od ostatních autorových prací odlišuje jak žánrem, tak i stylem prostým jeho obvyklé poetiky. Mladý detektiv Filip Bída se se svým parťákem Simonem dostane k vyšetřování vraždu jedné rodiny. Brutální a úchylný způsob, jímž byly jednotlivé oběti usmrceny, se natolik vymyká normálu, že jim případ takřka vzápětí odeberou. Filip se s tím však odmítá smířit a pátrá s pomocí svého přítele dál na vlastní pěst. Zjistí, že tento případ není vůbec ojedinělý.
Příběh vzniku jednotlivých povídek a Renčínovy spisovatelské dráhy nám přiblížil Antonín K. K. Kudláč ve svém vyprávění Zrození vypravěče z ducha velkoměsta.
O obálce knihy nechal Pavel Renčín rozhodnout čtenáře hlasováním na svých internetových stránkách. Vítězný návrh potom zpracoval Jiří Husák.
Sborník Beton, kosti a sny nám předvádí reprezentativní výběr z Renčínovy desetileté povídkové tvorby. Najdeme zde vše, na co jsme u něj zvyklí. Zvláštní a podivínské postavy, zvukomalebnost a poetiku jazyka, hru se slovy, pohádkové motivy uchopené osobitým způsobem, magii, emoce, prolínání jednotlivých žánrů do sebe, nevšední a fantastické nápady i nečekané konce.
držím pavlovi palce, ať ho múza neopouští, povídky píše skvělé a tahle sbírka je na poli české SF velmi osvěžující.
2 Regis:
Recenze mě navnadila a Tvoje komentáře tady i na Legii jen potvrzují (předpokládanou) kvalitu téhle povídkové sbírky… Jdu do toho, ale mohlo by to být aspoň o 50 stránek tlustější (myslím nějakou tu povídku navíc, nikoliv zvětšení okrajů, fontu a řádkování:-)).
Počkám si na Levné knihy, Jméno korábu tam mají za 39.
to Pavel
děláš chybu. Ta kniha za těch 200 Kč fakt stojí. Navíc v takové pěkné úpravě…
To já byl tak dobře nalazen koupí Jména korábu v levných knihách, že jsem si tuto knihu koupil za plnou cenu
Pavel: pokud se prodá BKS bezmála dva tisíce jako Jména korábu, tak s tím nemám nejmenší problém… 🙂 Odprodej JK do LK měl co dělat s mým přesunem k Argu, takže to u Betonu, kostí a snů moc nepřipadá v úvahu. U Arga mi vyjdou přinejmenším tři další knihy, z nichž dvě jsou prakticky napsané.Jinak jen doplním, že Jméno korábu je v Levných knihách za 29,- To se vyplatí i na podložení pračky. ;-)Jo a pánům děkuji 🙂
Odprodej JK do LK k tvým “přestupem” k Argu neměl nic společného. Prostě kniha se již neprodávala a na skladě jí leželo poměrně hodně, to je celé. Koneckonců jsi Městské války EMG nabízel a byl vzhledem k prodejům korábu odmítnut, že…
Vidím, že jsem se Tě dotkl. Radši už to nebudu zhoršovat, za svými slovy ale stojím a MV jsem u Euromedie vydávat nechtěl, to víme Jano oba. Pokud jsem jim je nabídl, tak to bylo na Tvou přímluvu (“aby to bylo fér”) a nechal jsem jim na reakci pár týdnů. Nikdo se neozval (s čímž jsme počítali) a já mohl přistoupit k vydání u Arga. Vůči Euromedii žádné negativní city nechovám, spolupráce to byla po všech stránkách korektní.
Ne, netvrdila jsem, že jsi emg Městské války jakkoli vnucoval. Prostě jsi je nabídl (ano, bylo to fér) a nebyl o ně vzhledem k prodejům korábu zájem. Takže jsi je vydal jinde. I z pohledu emg se jednalo o naprosto normální postup z obou stran, takže potom nechápu, proč máš zapotřebí ventilovat teorie o (bezmála)pomstě za přestup ke konkurenci odprodejem přebytků korábu do Levných knih. Nedotkl ses mě. Velmi nemile jsi mě zaskočil, protože jsem se domnívala, že otázku korábu v LK jsme probrali již kdysi v únoru a měla jsem z toho rozhovoru dost jiný dojem, než jaký tady nyní čtu.
A proč vlastně (“bezmála”) pomsta?
Jako že čtenáři nalákaní plakáty se rozhodnou, že si “toho Renčína” radši na vyzkoušení koupí ve zlevněnkách za 29 korun, než aby dávali desetinásobek za novinku? To mi připadá dost nerealistické; čekal bych naopak synergický efekt (řečeno marketérsky, jednotlivé tituly téhož autora jsou spíš komplementy než substituty).Dokonce i výprodej v souvislosti s přechodem by se tak dal chápat v dobrém: nakladatelství zbývají zásoby, které nejdou na odbyt, ale pořád je naděje, že další kniha bude hit, rozpoutá zájem o autora a starší titul se taky začne prodávat. Ale když přijde i o tuhle, co dělat? (Já vím, je to čistě teoretická konstrukce neodpovídající faktům uvedeným výše.)