Když si nalistujete konec knihy, najdete tam nejen medailonky autorského týmu, ale především jejich vyznání lásky k počítačovým hrám. Zuzana Strachotová totiž není jen autorkou dystopických románů Devět dní a Devět noci a asimovské sci-fi Vypůjčený čas, ale také dlouholetou a vášnivou hráčkou počítačových a online her. A její muž Tomáš Košek je nejen dlouholetým hráčem těch samých her, ale především herní vývojář, který pracuje pro Bohemia Interactive. Kdo jiný by tedy také měl přinést originální a dokonale fungující české LitRPG než právě tento tvůrčí tým? A kde jinde by měl první díl jejich trilogie vyjít, než u nakladatelství Fantom Print, který u nás vydává světové hvězdy LitRPG jako jsou Mahaněnko, Atamanov či Osadčuk?
Mix World of Warcraft, Heroes III a Travianu
Inevitable je online hra, v níž hráči celého světa plní se svými postavami nejen questy, ale také budují své vesnice, neboť každý hráč dostane přidělený svůj kus herního území, na němž se snaží hospodařit. Tím se zvyšuje jeho reputace a možnost postoupit na hráčském žebříčku. Jednou z těch, kdo hře totálně propadl, je mladá grafička a programátorka Leona. Dokonce se zadlužila u lichvářů, aby si mohla zaplatit VIP lístek do přístupu a získat tím lepší startovní pozici. Tedy hex, na němž bude budovat svoji vesnici. Některé typy krajiny totiž přinášejí hráči spoustu výhod, jiné jsou spíš pro zlost. Ještě je třeba dodat že Inevitable není jen obyčejná počítačová online hra, ale hra ve virtuální realitě a tudíž k ní potřebujete opravdu kvalitní vybavení. I na to si musela Leona půjčit. Má tedy na krku dluhy a ke vší zlosti místo na výnosném hexu s postavou elfa začíná v bažině a navíc s postavou lidského hraničáře, se kterou nemá žádné zkušenosti.
Autorka v knize rozvíjí dvě dějové linie. První je samozřejmě Leonino hraní, druhou a na můj vkus trošku upozaděnou jsou potíže s majitelkou domu, v němž hrdinka žije, a s lichváři kteří chtějí své peníze co nejrychleji zpátky. Že se obě dějové linie nemohou protnout? To byste se divili. Ale než se tak stane, uběhne hodně herního času. Strachotová je řemeslně zdatná a vypravěčské umění ovládá na jedničku, proto v jejím podání nenudí ani popis nezdařených questů, které musí Leona (především na počátku hry) několikrát opakovat. Naopak. Hrdinka je sympaticky tvrdohlavá, a když konečně díky svému fištrónu přijde na to, jak má v daném questu pokročit, má z jejího úspěchu čtenář stejnou, ne li větší radost jako ona. Jak čas a stránky ubíhají, setkává se Leona s dalšími hráči a plní čím dál těžší mise, při čemž se mění i herní prostředí. Čtenář se zúčastní nejen questů v bažině, ale také takřka hororové mise ve starém hradu, nebo hromadných questů, v nichž spolu soupeří hráčské cechy. Nechci tu vyjmenovávat všechny dílčí podzápletky, které si pro čtenáře autorský tým připravil, ani jak celá kniha skončí. Jen zmíním, že finální quest je opravdu akční a naši hrdinové si v něm sáhnou na dno svých sil. Prostě a jasně, kniha se čte jedním dechem a fanoušci LitRPG si herní příběh užijí plnými doušky.
Nás běžné nerdy zase potěší spousta nevtíravě rozmístěných popkulturních easter eggů. A ti, kteří nejdou jen po příběhu, zase ocení, jak pěkně autorka vystihla některé hráčské charaktery, a jak sice s láskou, ale nebojácně občas tne do nešvarů a klišé, kterých v komunitách kolem online her není, zrovna málo.
Mohlo by se zdát, že tu chválím jen polovinu tvůrčího týmu, ale Hex: Bažina je LitRPG a její nedílnou součástí jsou neustále se proměňující tabulky hráčů, systémové hlášky a především celý herní svět Inevitable. Na tom, že v Leonině příběhu fungují na jedničku s hvězdičkou má lví podíl právě Tomáš Košek.
Pár bugů které zamrzí
Jednou, či dvakrát se čtenář nejspíš pozastaví nad nevychytaným překlepem, nebo neodladěnou chybou v tabulkách či systémové zprávě. To jde však spíš na vrub redakci, než autorskému týmu. Autorka zase mohla trošku víc rozvinout Leoniny potíže s lichvářem. Dospělejší čtenáři se také nejspíš pousmějí nad závěrečnou lehce naivní, až pohádkovou pointou.
Velké finále
Domácí fanoušci LitRPG se díky týmu Strachotová / Košek dočkali jedné z prvních českých knih, a já věřím, že s ní budou na výsost spokojeni. A protože Leona a její spoluhráči nemají ani zdaleka splněno a nejedna z dílčích zápletek zůstala otevřená, můžeme se těšit na to, co si pro nás Zuzka s Tomášem připraví příště.
Zuzana Strachotová, Tomáš Košek: HEX: Bažina
Vydal: Fantom Print, 2024
Obálka: Lenka „Charlien“ Brázdilová
Počet stran: 432
Cena: 449 Kč