Chtěli byste umět číst myšlenky? Poznat tak rozličná zákoutí lidského uvažování, emocí, vzpomínek, tužeb a strachů? Tak si to raději ještě jednou dobře rozmyslete.
Jeremy Bremen je vědec. Matematik a fyzik, teoretik chaosu. Taky telepat, s dobrými i špatnými následky téhle nadpřirozené schopnosti. Jistě by stálo za to občas vidět do myšlenek lidí, v jednom z častějších podání telepatie je však tahle libůstka vykoupená až příliš velikou daní – neutišitelným chaosem hlasů, „neurohlaholem“, ze kterého by jeden snadno zešílel. Nefalšovaný Danajský dar. Nejinak je tomu i v případě Pusté duše.
Není proto divu, že se Jeremy zamiluje právě do Gail a Gail do něho – i jeho vyvolená je obdařena podobnou schopností, která má mezi nimi účinek jakéhosi mentálního přístavu klidu, kotvy, která je dokáže upoutat do ticha. Jenomže v době, kdy je Jeremy na té nejlepší cestě za významným vědeckým objevem, který by telepatii vysvětlil, Gail onemocní. Takovým tím stylem, ze kterého není návratu. Tím začíná Jeremyho očistná a sebedestruktivní cesta Amerikou a cesta do hlubin pekla, po vzoru Danteho Božské komedie, na kterou román nezřídka odkazuje.
Dan Simmons má v rámci žánrové literatury výsostnou pozici autora, který je podepsaný hned pod několika nejvýraznějšími díly posledních dekád (Zpěvy Hyperionu, Ilion/Olympos, Terror, Hladové hry) a zároveň hranice žánru překračuje jak svým autorským zápřahem (cizí mu nejsou i žánry thrillerů či detektivek), tak čtenářským přijetím. Jeho tvorba je v dobré míře zmapovaná i u nás, přesto se v ní jistě stále skrývají kousky, které jsou skrytými poklady, přestože neovlivňovaly historii žánrů. Třeba právě sci-fi (s důrazem i na ono „sci“) thriller Pustá duše, který ve světě poprvé vyšel v roce 1992 pod názvem The Hollow Man.
I přes Simmonsovu ohromující bibliografii byste hledali jen málo tak ryzích, emotivních a intimních scén, jaké jsou ty mezi Jeremym a Gail, obzvláště v pokročilejší fázi její nemoci. V kontrastu s touto retrospektivou je Jeremyho současnost, v níž ho bůh/autor vláčí z bláta do louže, z deště pod okap a pak do sraček. Jeremy si projde útrapami hned několika pulpových žánrů (survival horor, gangsterský thriller) a čtenář jen nestačí zírat, co všechno si pro něj Simmons vymyslel a přesto dokázal zachovat vážnou tvář. Nakonec, právě tyhle momenty Jeremymu ukazují, jak moc chce přežít, přestože si ještě poměrně nedávno myslil něco docela jiného.
Dan Simmons tak ukázal, že pro odehrání povedeného, čtivého, myšlenkově i příběhově naditého příběhu nepotřebuje tisíc stran – obratně to zvládá i na pro něj netradiční ploše tří set stránek. A přestože se Pustá duše nikdy nezařadí mezi autorova nejopěvovanější díla, mezi jejichž tituly se v bibliografii na wikipedii bude vždy tak nějak držet ve stínu, rozhodně by neměla ujít čtenářské pozornosti. Ať už jste Simmonsův fanoušek, nebo jste od něj nikdy nic nečetli.
Dan Simmons: Pustá duše
Vydal: Mystery Press, 2019
Překlad: Alžběta Lexová
Obálka: Daniel Špaček
Počet stran: 304
Cena: 349 Kč