U příležitosti Crweconu vyšly dva nové komiksy, a ne lecjaké – Parker i Fax ze Sarajeva jsou dva projekty, se kterými se redakce Crwe mazlila, jak jen to šlo. Tohle o svých novinkách sami říkají – a jestli vás nepřesvědčí čirá láska k řemeslu, která z následujícího článku tryská, pak byste si měli zkontrolovat tep…
Legendární komiks ze zatím poslední evropské války. Píše se rok 1992 a z okupovaného Sarajeva posílá vydavatel Ervin Rustemagić faxové zprávy svým komiksovým přátelům a kolegům po celém světě… včetně svého klienta Joea Kuberta. Posílá zprávy z bojiště a žádá o pomoc při záchraně své rodiny. Tyto faxy se později staly základem intenzivního příběhu přežívání obyčejného člověka ve válečné zóně – v podání neoddiskutovatelné komiksové legendy!
Fax ze Sarajeva je komiks podle skutečné události, jehož hrdina, majitel nakladatelství SAF, uvízl během válečného konfliktu i s rodinou uprostřed Sarajeva a zoufale se odtamtud snažil dostat. Během té tragické doby a ustavičných bojů o život posílal svým přátelům zprávy s informacemi a prosbami o pomoc. A legendární Joe Kubert, jeden z adresátů, se později rozhodl na základě těchto faxů z okupovaného města stvořit komiks.
Joe Kubert patří mezi největší ikony komiksu vůbec a u nás zatím nedostal zasloužený prostor. Je to tvůrce, který má za sebou jak práci na ikonických hrdinech (Tarzan, Punisher), válečných příbězích (Sgt. Rock, America at War, Dong Xoai – Vietnam 1965), tak na příbězích s vážným tématem, obvykle čerpajících z jeho židovského původu (Jew Gangster, Yossel). Joe Kubert ohromil svým dynamickým a emocemi nabitým stylem – a dokonce se stal zakladatelem jedné z prvních škol učících komiksovou kresbu.
Téma komiksu je navíc stále aktuální. Když si člověk uvědomí, že zatímco my řešili, jak hrozný je Schumacherův Batman navždy, někde o kus dál docházelo k šíleným masakrům, běhá z toho mráz po zádech. Zároveň se v knize objevují dnes aktuální témata přistěhovalectví i muslimů… ovšem braná z dost jiného úhlu.
A samozřejmě, především je tu intenzivní příběh. Nedělá si nárok na objektivitu, je to válka z pohledu člověka, kterého postupně připravuje o všechno. Pomalý přesun z toho „ono se to nějak přežene“, do situace, kdy si člověk už ani nedokáže představit, že by mohl někdy ještě normálně existovat. Příběh plný děsivých a tragikomických detailů. The Washington Times označily Fax ze Sarajeva za nejlepší komiks roku. Kromě toho toto dílo získalo cenu Dona Thompsona, cenu Harvey za nejlepší původní komiks a také Eisnera za nejlepší nový komiks – prostě všechny nejdůležitější komiksové ceny. Ale stejně je ze všeho nejdůležitější, že je to skvělý a strhující komiks.
Formát: váz. s přebalem
Počet stran: 208
Cena: 499 Kč
Richard Stark, Darwyn Cooke: Parker – Lovec
Legendární kniha Richarda Starka (alias Donalda Westlakea) v komiksovém zpracování cenami ověnčeného Darwyna Cooka. Klasika moderní kriminálky (několikrát zfilmovaná, naposledy s Melem Gibsonem v hlavní roli), příběh pomsty s nelítostným zločineckým profesionálem známým pouze jako Parker v hlavní roli, v nádherném stylovém provedení.
Donalda Westlakea u nás známe především díky komediálním kriminálkám Jak neuloupit smaragd či Jak nevyloupit banku. Kromě toho ale pod pseudonymem Richard Stark stvořil i drsnou sérii s profesionálním zločincem jménem Parker, který je pravým opakem smolařského Dortmundera. Parker je zločinec tělem i duší, chladnokrevný, nelítostný, brutální a nezastavitelný. Má své zásady, je svým způsobem čestný, ale pokud ho někdo podrazí, jde nelítostně po něm, aby dostal zpět svůj podíl. Ať to stojí, co to stojí.
Je to fascinující postava a Westlake u ní zůstal celý svůj život. Napsal s Parkerem čtyřiadvacet knih a na rozdíl od románů s Dortmunderem zde nešla kvalita nijak dolů. Možná i proto, že si Parkera šetřil. První knihu s ním vyšla roku 1962 a poslední až v roce 2008, v roce, kdy Westlake zemřel. Parkerovské knihy psal obvykle po trojicích… ale často zjistil, že nedokáže chytnout správnou „parkerovskou slinu“, že knihy nemají tu správnou údernost, jednoduchost a říz, a tak uložil postavu na pár let k ledu, dokud nedostal zase tu pořádnou nelítostnou náladu. Jazyk a styl knih je stejně účelný a přímočarý jako jejich hrdina – i proto nestárnou, jsou stále oblíbené a vrací se k nim nejen čtenáři, ale i filmaři a jiní tvůrci.
A mezi ty tvůrce se zařadil i slavný komiksový kreslíř Darwyn Cooke, sběratel všech možných ocenění. Z jeho dílny ovlivněné retro stylem patří mezi nejslavnější díla nová verze Eisnerova Spirita, pohled na začátky legendárních DCčkovských hrdinů DC: The New Frontier (později i zfilmovaný), či jeho Catwoman. Za všechny tyhle tituly získával uznání čtenářů a ceny kritiky, ale stejně ho to táhlo do světa drsné školy. Spirit či Catwoman už tam měli nakročeno, ovšem teprve na začátku nového tisíciletí spojil své síly s literární legendou a adaptoval Starkův román Hunter do úžasné komiksové podoby.
Samozřejmě, překlad nemohl dělat nikdo jiný, než obrovský Starkův fanda Štěpán Kopřiva. Překladatel a spisovatel, který se sám pokusil přinést do Čech moderní kriminálku – a zabodoval se svou Rychlopalbou. V jeho knize Holomráz se dokonce nachází povídka Den, kdy zemřel Richard Stark. (Mimochodem, mezi velké fanoušky Richarda Starka patří i Stephen King, který mu věnoval svou Temnou polovinu, kde po něm pojmenoval i hlavního padoucha – George Stark.)
Ale i přes kvalitní scénář je tato kniha hodně výtvarnou záležitostí. I proto vychází Lovec v důstojném provedení: vázaný, s potahem ze dvou druhů plátna, se dvěma typy ražby a s přebalem. Jeho výroba ovšem nebyla snadná. Zdánlivá zažloutlost papíru, která má evokovat staré pulpové romány, je ve skutečnosti výsledkem použití přímé podkladové barvy – která v této knize není jediná. Ve skutečnosti je celý titul tištěn pouze třemi barvami, a všechny jsou přímé (tzv. pantone barvy – což jsou speciální barvy, které nevznikají mícháním jiných barev). Je to poprvé, co u Crwe (a možná i v celé republice) vychází kniha vytištěná pouze v pantonových barvách. Všechno proto, aby měli i čeští čtenáři z knihy stejné úžasný dojem, jako měli čtenáři v zahraničí.
Formát: váz. s přebalem
Počet stran: 144
Cena: 479 Kč