Metabaron – Existenční krize nebo konec vesmíru?

Nalézt takzvané renesanční muže nebyl nikdy snadný úkol. Když už je někdo v něčem skutečně dobrý, omezuje se jeho talent většinou na jednu či dvě činnosti, a ty navíc vyžadují léta praxe a tvrdé práce. Proto byli lidé vynikající ve více oblastech působení najednou odjakživa právem opěvování a oslavování, přičemž jejich jméno se přirozeně otisklo napříč všemi sférami umění. Jedním z takovýchto mužů je Alejandro Jodorowsky, chilsko-francouzský spisovatel, filmový režisér, scénárista, filozof, dramatik, herec, hudební skladatel… nu, onen seznam by mohl zaplnit ještě několik řádků.

Zde je však jako první zmíněn jeho spisovatelský um, jenž mimo jiné dal zrod vědecko-fantastické sérii komiksů, v níž vybudoval vlastní univerzum, a jejíž postavy se staly ikonami komiksového média stejně neodmyslitelně, jako kupříkladu severoamerický Batman anebo Superman. Jednou z nich je Metabaron, poslední člen uznávaného rodu nadlidsky schopných a zkušených válečníků. Poprvé se objevil ve space-opeře Incal, kterou ilustroval Moebius, a příběhy a životní cesty jeho rodiny byly posléze rozvíjeny napříč množstvím stránek Jodorowského komiksů (nejvýznamnějším z nich je pravděpodobně Kasta Metabaronů). Nyní se s výše zmíněným protagonistou setkáváme znovu, a to ve svazku pojmenovaném jednoduše Metabaron, letos poprvé vydaným v češtině nakladatelstvím CREW.
Stejně jako předchozí svazky se i tento skládá z několika částí, jež v originále původně vycházely samostatně. Příběh každého z nich se zaměřuje jak na jednu z vedlejších postav ságy, tak na Metabarona samotného. Ať už se jedná o Wilhelma-100, technicky vylepšeného maniakálního velitele armády Techno-techno říše, nebo o překrásnou Metabaronku z paralelní dimenze, vyprávění jsou nám podávána ústy (či spíše zvukovou jednotkou) Metabaronova věrného robotického sluhy Tonta, jenž opět přijímá roli sarkastického vypravěče, majícího toho s biologickými stvořeními společného více, než by se mohlo na první pohled zdát.
Chronologicky se Metabaron odehrává po protagonistově střetu s Techno-techno říší, a její ultimátní porážkou. Z popela staré mocnosti se však zrodí nová, vylepšená o příslušníky kříženců lidí a robotů (a o mnohé další vymoženosti), a započne rozhodující boj s Metabaronem, jenž se již před nějakou dobou zřekl cesty a způsobů svých supersilných žoldáckých předků. Aby toho nebylo málo, on sám je nucen čelit dvěma nejtěžším zkouškám svého života – vlastní lidskosti a zániku univerza.
Vizuální stránka je jako u všech Jodorowského komiksů bezchybná. Zde se však o kresbu a barvy nepostaral ani Moebius, ani Juan Giménez (dva z jeho nejproslulejších kreslířů), nýbrž Niko Henrichon a Valentin Sécher, jejichž práce je perfektní kombinací evropské komiksové a realistické kresby.
Sečteno a podtrženo, Metabaron je vskutku dalším z mnoha mistrovských děl Alejandra Jodorowskeho (v tomto případě na scénáři pracoval se spoluautorem Jerrym Frissenem), a užijí si jej jak skalní a dlouholetí fanoušci, tak i ti, kteří s četbou komiksů teprve začínají. Doporučuji však nejprve přečíst minimálně Incal a Kastu Metabaronů, a to i přes fakt, že nejdůležitější události z oněch knih jsou v Metabaronovi stručně nastíněny.

Název: Metabaron
Autor:
Alejandro Jodorowsky, Jerry Frissen
Kresba: Niko Henrichon, Valentin Sécher
Překlad: Richard Podaný
Vydavatel: Crew, 2020
Počet stran: 222
Vazba: vázaná i brožovaná
Doporučená cena: 869,- / 649,-

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď