Kariéra Eda Brubakera začala v roce 1992 a hned jeho první dílo bylo nominováno na Eisnerovu cenu. Začínal u Dark Horse Comics, během své kariéry však pracoval také pro Vertigo, Marvel Comics, DC Comics či Image Comis. Není proto divu, že se záhy stal hvězdným tvůrcem superhrdinských komiksů. Jeho Captain Amerika či Daredevil patří k tomu nejlepšímu, co mohou superhrdinské komiksy nabídnout, stejně jako jeho Batmanovské příběhy. Ale právě Daredevil a především Gotham Central ukázali, co je největší láskou tohoto skvělého scénáristy. Tím místem kde Edovo srdce ožívá, jsou ulice a bary noirových filmů a knih. Ty zalidnil svými antihrdiny z řad zlodějů, drogových dealerů, lupičů, zkorumpovaných policajtů a krásných žen se srdcem z kamene. Město, kde žijí a trpí, se jmenuje Central City, grafický román Criminal je kronikou jejich životů a kniha s podtitulem Každý je zločinec je jejím prvním dílem.
První díl Criminalu u nás vyšel poprvé v nakladatelství BB/art v roce 2012 a záhy byl rozebrán. Nyní vychází u téhož nakladatelství znovu a to v reprezentativním vázaném vydání s novou obálkou. Ale než se začnu rozplývat nad tím jak je ta kniha krásná a kolik bonusů v ní najdete, chci vám představit její hrdiny, nebo spíš antihrdiny.
Brubaker se nerozhodl vyprávět příběh jednoho muže jako například Max Allan Collins v komiksu Road to Perdition, ale zvolil povídkový formát, v němž se hlavní postava s každým příběhem mění. Díky tomu přináší první Criminal s podtitulem Každý je zločinec ne jednu, ale hned tři povídky s pěti hrdiny.
Vypravěčem a hrdinou první povídky je opatrný a hodně podezřívavý kapsář a bankovní lupič Leo Petterson. Muž, který má tolik zásad, že to běžným kriminálníkům přijde až směšné. Tak například se ví, že nikdy nevezme do ruky střelnou zbraň. A taky nikdy, ale opravdu nikdy, nejde do holportu s policajty. Povídka Zbabělec je o tom, co se stalo, když Leo jedno ze svých pravidel porušil a zapletl se se zkorumpovanými policisty. Zpackané přepadení pak odstartuje spirálu násilí, v níž není pro zbabělce místo.
V druhé povídce se do Central City vrací válečný veterán Tracy Lawless. Příběh, který nese jeho jméno, je vyprávěním o pomstě. Někdo totiž zabil Tracyho bratra, a tak se bývalý voják zocelený několika turnusy v Bosně rozhodne infiltrovat bratrův bývalý gang a vypátrat, který z jeho členů jeho brášku zabil. Pomsta bude sladká, anebo taky hořká, protože všechno je mnohem složitější, než by se mohlo zdát.
Ačkoliv je každá povídka věnována jinému zločinci, mají obě něco společného. Tím společným jmenovatelem jsou nejen stejné město a kriminální zápletky, ale také vedlejší postavy, které se v obou příbězích mihnou. Prvním z nich je barman z baru Podzem, kterému je věnovaná první část povídkového triptychu Mrtví a umírající. Jmenuje Brown a nebyl vždy barmanem. Druhá šance v pekle vypráví o jeho přátelství se synem největšího mafiánského bosse v Central City. Příběh o nenaplněné lásce a životě mezi gangstery a také o gangsterské cti. Druhou částí tohoto triptychu je povídka Vlk Mezi Vlky. Tegg je válečný veterán sužovaný démony které si přivezl z Vietnamu, ale horší než noční můry je dluh, který si udělal u šéfa nelegálního kasina a šibeniční termín pro jeho splacení. Teggův příběh je krásným příkladem toho, kam může v podstatě slušného chlapa dohnat strach o rodinu a děti. Samičí forma druhu je závěrečnou částí triptychu a skvěle propojuje oba předchozí příběhy.
Invalidní kriminálníci aneb popkulturní odbočka
Součástí jednotlivých sešitů řady Criminal byly také autorovy eseje pojednávajících o Brubakerových oblíbených kriminálních filmech a knihách. V jedné z nich se autor věnuje noirovým filmům a jejich hrdinům. „Dobrý noir v sobě často obsahuje zakomponovaný prvek invalidity. Funguje v rovině symbolické i na úrovni charakterizace postav – starý muž na kolečkovém křesle, který najme Bogarta v Hlubokém spánku…“ Stejně tak i hrdinové Edových povídek mají své slabiny, ať už v podobě někoho, na kom jim záleží – příkladem budiž starý zloděj Ivan stižený Alzhaimerem, o kterého se stará Leo v první povídce – nebo trauma z minulosti či tíha nesplaceného dluhu jako například u Drsňáka Browna ze třetí povídky. To jsou prvky, které přivádějí Brubakerovy antihrdiny do sebevražedných situací, drsných přestřelek a často i na sám pokraj smrti. Ale především jim dodávají punc lidskosti a opravdovosti.
Stejně jako Brubakerovi postavy, ani Phillipsova kresba není černobílá. Na rozdíl od Millerova až příliš stylizovaného Sin City působí jeho postavy i svět, v němž se pohybují, opravdu realisticky. Ostré, lehce zapamatovatelné rysy jednotlivých hrdinů, a tváře dýchající emocemi – to je to, co na Criminalu zaujme na první pohled. Každý druhý panel dýchá temnými stíny, ani barvy nehýří pastelovou jásavostí, a to jen dodává už tak dost drsným příběhům ponurou a tísnivou atmosféru. Zároveň ale nepůsobí nijak kýčovitě. Šest až osm panelů rozložených na stránce se vší strohostí podtrhuje tyhle temné historky z podsvětí. I to umocňuje již tak silný vizuální zážitek. Zkrátka a dobře: Philllips Brubakerově vizi skvěle porozuměl a tvoří spolu skvělý tým.
Nic není zadarmo, ale bonusy potěší
V sekci Přílohy najdeme galerii deseti obálek, z nichž by se každá druhá skvěle vyjímala zavěšená v rámu na stěně. Ovšem i ve fomátu 170×200 mm pěkně vyniknou. Druhým bonusem je pětistránková upoutávka, v níž je hezky vidět některé změny, které nastaly mezi zveřejněním této upoutávky a finální knihou. Konečně přicházejí výše zmíněné eseje. Ty jsou dvě. První je věnována filmu Pryč od minulosti, ale také noir filmům všeobecně. Druhou zasvětil Brubaker režisérům asijské kinematografie a především režisérovi Johhny To. Z jeho filmů zde více rozebírá především gangsterky Psanci a Cheong Feng. Tyto eseje doplňuje devět dvoustránkových filmových plakátů z dílny Seana Phillipse. Pěkným bonusem je i krátký komiksový příběh „Nic není zadarmo“. Nahlédnutím do tvůrčí dílny je pak šestistránkové Phillipsovo vyprávění doplněné ukázkami z jeho náčrtníku. Zlatým hřebem této opulentní hostiny je povídka Pohřbený pod zem, která hezky doplňuje povídkový triptych Mrtví a umírající. Jake „Drsňák“ Brown tímhle epilogem hezky uzavírá celou první knihu.
Je dobře že BB/art vydal Criminal znovu. Protože jestli je něco opravdovou poctou americké drsné škole, ale také žánru noir, pak je to právě Criminal ve skvělém překladu Štěpána Kopřivy.
Hodnocení: 100%
Criminal 1: Každý je zločinec (Criminal Deluxe Edition, Volume 1)
Scénář: Ed Brubaker
Kresba: Sean Philips
Překlad: Štěpán Kopřiva
Vydala: BB/art, 2021
Počet stran: 432
Vazba: vázaná
Cena: 990 Kč