O víkendu byly na Comic-Conu v San Diegu předány nejznámější ceny komiksové branže. Piedestal opanovalo DC, Marvel proměnil dvě nominace a v obou má prsty John Cassaday, Alan Moore získal svou devátou sošku pro nejlepšího scénáristu. Zabodoval i Grant Morrison a série Fables. Kompletní seznam vítězů naleznete v článku.
Ocenění pojmenované po zakladateli moderního komiksu Willu Eisnerovi se udílí od roku 1987, kdy byla Jack Kirby Award rozdělena na dvě (druhá přijala křestní jméno Harveyho Kurtzmana). Sám mistr byl vždy poctivě přítomen na Comic-Conu v San Diegu, kde se cena tradičně udílí. Smutná změna nastala až minulý rok po Eisnerově smrti.
Co se týče letošního ročníku, akademie provedla pár změn, z nichž se ta nejpodstatnější jmenuje Best Reality-Based Work (kterou jsme přeložili jako Nejlepší komiks podle skutečných událostí).
Povídka:
Teenage Sidekick – Paul Pope, v Solo #3 (DC)
Nejlepší samostatné číslo (nebo jednorázovka):
Solo #5 – Darwyn Cooke (DC)
Nejlepší příběh na pokračování:
Fables #36-38, 40-41: “Return to the Homelands” – Bill Willingham, Mark Buckingham a Steve Leialoha (Vertigo/DC)
Nejlepší série na pokračování:
Astonishing X-Men – Joss Whedon a John Cassaday (Marvel)
Nejlepší uzavřená série:
Seven Soldiers – Grant Morrison a různí výtvarníci (DC)
Nejlepší nová série:
All Star Superman – Grant Morrison a Frank Quitely (DC)
Nejlepší publikace pro mladší čtenáře:
Owly: Flying Lessons – Andy Runton (Top Shelf)
Nejlepší antologie:
Solo – Mark Chiarello (ed.) (DC)
Nejlepší elektronický komiks:
PVP – Scott Kurtz, www.pvponline.com
Nejlepší komiks podle skutečných událostí:
Nat Turner – Kyle Baker (Kyle Baker Publishing)
Nejlepší grafický román:
Top Ten: The Forty-Niners – Alan Moore a Gene Ha (ABC)
Nejlepší grafický román (reprint):
Black Hole – Charles Burns (Pantheon)
Nejlepší archivní kolekce/projekt (stripy):
The Complete Calvin & Hobbes – Bill Watterson (Andrews McMeel)
Nejlepší archivní kolekce/projekt:
Absolute Watchmen – Alan Moore a Dave Gibbons (DC)
Nejlepší americké vydání zahraničního materiálu:
The Rabbis Cat – Joann Sfar (Pantheon)
Nejlepší scénárista:
Alan Moore – Promethea, Top Ten: The Forty-Niners (ABC)
Nejlepší kreslíř/scénárista:
Geof Darrow – Shaolin Cowboy (Burlyman)
Nejlepší kreslíř/scénárista humoru:
Kyle Baker – Plastic Man (DC); The Bakers (Kyle Baker Publishing)
Nejlepší kreslíř (tužkou i tuší):
John Cassaday – Astonishing X-Men (Marvel); Planetary (WildStorm/DC)
Nejlepší malíř/mutimediální umělec komiksu:
Ladronn – Hip Flask: Mystery City (Active Images)
Nejlepší obálkář:
James Jean – Fables (Vertigo/DC); Runaways (Marvel)
Nejlepší coloring:
Chris Ware – Acme Novelty Library #16 (ACME Novelty)
Nejlepší lettering:
Todd Klein – Wonder Woman, Justice, Seven Soldiers #0 (DC); Desolation Jones (WildStorm/DC); Promethea, Top Ten: The Forty-Niners, Tomorrow Stories Special (ABC); Fables (Vertigo); 1602: New World (Marvel)
Talent zasluhující zvýšenou pozornost:
Aaron Renier (Spiral-Bound)
Nejlepší komiksové periodikum:
Comic Book Artist – Jon B. Cooke (ed.) (Top Shelf)
Nejlepší kniha spjatá s komiksem:
Eisner/Miller, Charles Brownstein a Diana Schutz (ed.) (Dark Horse Books)
Nejlepší grafická úprava (remíza):
Acme Novelty Library Annual Report to Shareholders – Chris Ware (Pantheon)
Little Nemo in Slumberland: So Many Splendid Sundays – Philippe Ghielmetti (Sunday Press Books)
Síň slávy:
Floyd Gottfredson
William Moulton Marston
Vaughn Bodé
Ramona Fradon
Russ Manning
Jim Steranko
Poznámka: Sérii Fables připravuje nakladatelství Netopejr, Top Ten: The Forty-Niners má v edičním plánu BBart a nakladatelství Crew by se časem rádo propracovalo k řadě Astonishing X-Men.
Tak jsem si chtěl přihřát hovězí polívku Vitana, ale teď jsem si všiml, že je to na konci napsané. Ale co, opakování je matka obchodního úspěchu: Fables chystá Netopejr (opravdu skvělá věc), Crew už má připraveného od Kyla Bakera O půlnoci zemřu (a pak se uvidí), The Forty Niners bude dělat BB art a Granta Morrisona čeští čtenáři poznají díky jeho X-Menům a Arkham Asylum. Astonishing bychom skutečně rádi (“Joss Whedon is my master now”) ale ti hodně vychází právě z Morrisonových X-Menů, takže nejdřív prubneme ty. Jediné, co mě překvapilo, je úspěch série Solo. Je to rozhodně záslužný počin, ale jen málokterá povídka si zaslouží uznalý potlesk. Ze spousty z nich (třeba i toho Darwyna Cooka) jsme nebyli schopní vybrat nějakou povídku, která by se dala vydat v CRWI. Což je škoda. (Ale stejně je to pro nás teď hlavní zdroj krátkých povídek – hlavně díky tomu, že každý sešit dělá jiný zajímavý výtvarník).