V roce 2005 se Alan Moore vrátil ke kořenům své úspěšné série Top 10. Americké publikum přijalo nový „mistrův“ kousek s nadšením, získal cenu Willa Eisnera pro nejlepší grafický román, sám Moore bodoval v kategorii scénáristů. Za zásluhy nebo zaslouženě?
Po „vítězném” únoru roku 1948 se u nás začaly dít věci. Kdo měl nějakou superschopnost jako je vzdělání, víra v Boha, umění podnikat či odvahu osvobozovat svou vlast od západu, ten to schytal. Každý takový hrdina byl podroben útlaku a ponížení, pokud nebyl rovnou popraven. Podobně k tomu o rok později přistoupili i v USA. Kdo měl nějakou superschopnost – samozřejmě podle US norem – byl promptně odlifrován do nového města Neopolis a bylo jedno zda šlo o padoucha či hrdinu – teď měli být jedna rodina. Tak se občané Spojených států zbavili svých strachů, ale naštěstí byli více velkorysí než Stalinovy loutky u nás a poskytli představitelům „übermensch society” prostor, kde by mohli v klidu žít.
A právě události z počátku Neopole popisuje ve svém kresleném románu Devětačtyřicátníci scénárista, spisovatel a uctívač hadího boha Alan Moore. Tentokrát se jedná o tzv. OGN (Original graphic novel), čili knihu, které nepředcházelo sešitové provedení, i když k tomu dělení do kapitol svádí. Pro českého čtenáře to nemá příliš velký význam, ale v USA to znamená větší váhu pro daný titul. Tomu odpovídá i vychytanější výtvarné provedení, k němu ovšem až níže.
Celý název titulu zní Top 10: Devětačtyřicátníci a už z něho je jasné, že se Moore vrací ke kořenům své úspěšné série Top 10 a přidruženého Smaxe. Nicméně odhalení prapůvodu Top Tenu a prohloubení jeho univerza je jen jednou z vedlejších rovin příběhu, který se na primární úrovni soustředí na osudy dvou nováčků v Neopoli. Jimi jsou mladičký zajoch a válečný hrdina Steve Traynor aka Jetlad (Budoucí kapitán Traynor – pozn. red.) a Leni Müllerová aka Nebeská čarodějnice, někdejší protivnice a pozdější spolubojovnice z leteckých bitev nad Evropou. Tito dva spolu se čtenářem odhalují systém (ne)fungování novorozeného města. To má do podoby z klasického Top Tenu ještě daleko. Obyvatelé Neopole se zatím učí žít sami mezi sebou, a když do toho začnou kout své pikle transylvanoameričané či nacističtí padouši, o zábavu je hned postaráno. A ke všemu jsou tu ještě roboti. Nebo snad do města patří? Takže zatímco Jetlad se přidává ke Žralokům nebes – skupině leteckých veteránů – Nebeská čarodějnice si najde své místo v právě vznikající policejní jednotce a oba začínají svůj boj. Leni se zločinci a Steve sám se sebou.
Alan Moore využil Devětačtyřicátníky k velké metafoře současného světa a rozhodl se moralizovat v míře větší než malé. To se mu ale daří oblékat do tak slušivého obleku, že mu to čtenář odpouští a zároveň to vyvolává myšlenky, zda by se neměl Moore věnovat psaní výchovných románů pro chlapce a děvčata. Své postoje autor naštěstí buduje na liberálních pozicích a zvládat takové umění některý z Goebbelsových potomků, Čtvrtá říše by nám klepala na dveře. Moore nejen že umí vztyčovat svůj ukazovák, ale umí i výborně psát a vymýšlet nové postavy. Je až k vzteku, že tak silné charaktery mají tak malý prostor k představení svého potenciálu. Rozsah čítající jednoho sta stran je až nepříjemně svazující a ke konci je navíc znát značná uspěchanost, což je opravdu škoda.
Ke kresbě se po smaxovské odmlce vrací pan Ha a kouzlí o řád lepší parádičky než v původní sérii. Nejen, že používá správné retro kompozice, aby byl dojem čtyřicátých let umocněný, dělá pokroky také v narativní kresbě. Zvláště scéna z baru, kde se Steve snaží hrát na “opravdového muže”, patří k vrcholu celé knihy. Co tentokrát vyráží dech, je kolorování od Arta Lyona. Ten už svými jemnými a převážně sépiově laděnými odstíny navozuje takovou retro atmosféru, že jsem si raději v tiráži ověřoval datum vydání.
Nebyl by to Alan Moore, kdyby neprokazoval, že jeho čtenářský deník dosahuje rozměrů Ottova naučného slovníku a opět svou knihu zahlcuje řadou odkazů na díla klasická i nevšední. Laťka obtížnosti rozpoznávání je tentokrát ovšem nasazena na úroveň „hard” a s povzdechem jsem vzpomínal na Smaxe, kde jsem všelijakou pohádkovou havěť poznal i já.
Alan Moore umí být nejenom komiksovým průkopníkem, ale i skvělým autorem dobrodružných příběhů. A to na úrovni, u které můžou ostatní autoři zůstat jenom tupě zírat. Devětačtyřicátníci sice nejsou přelomovou knihou s převratnými postupy, ale jsou „jenom” setsakramentsky dobře odvedeným řemeslem. Tentokrát ve stylu čtyřicátých let, kde se dobrodružné zápletky podbarvují příjemnými tóny probouzející se lásky. A je dobré vědět, že kniha má dva konce. K tomu druhému je ovšem třeba nalistovat poslední stránky původního Top Tenu.
“Po „vítězném” únoru roku 1948 se u nás začaly dít věci. Kdo měl nějakou superschopnost jako je vzdělání, víra v Boha, umění podnikat či odvahu osvobozovat svou vlast od západu, ten to schytal.”Mm, to jsem teda nevěděl že víra v Boha nebo vzdělání jsou superschopnosti :SA už úplně mi uniká co autor myslel tím “odvahu osvobozovat svou vlast od západu, ten to schytal”Přirovnání i nadsázka jsou dobrá věc, ale neměly by být používány za každou cenu 😉
tento diel ma vyslovene nudil, mal som to v anglictine, v cestine som uz ani nekupil. Moore nieco narychlo zbuchal v domienke ze z toho vytrieska peniaze …. aj sa mu to podarilo.
Na Moora nezvykle povrchní, ale stále fajn. Rozhodně jsem se nenudil, jen bych od Moora čekal víc než “příjemnou oddychovku”, která se mi po pár dnech vypaří z hlavy. 7/10