Málokteré tuzemské dílo vyvolalo v posledních letech tak bouřlivou diskuzi, jako komiks Muriel a andělé kreslíře Káji Saudka podle scénáře Miloše Macourka. A to 45 let po svém vzniku
Necítíme se však býti kompetentní k vyjadřování se ohledně tahanic, které rozpoutalo zabavení originálů Saudkova díla policií přímo v aukční síni. Místo toho si prostě popovídáme o komiksu samotném. Jeden z klenotů českého komiksu (jehož je alfou a dost možná i dodnes nepřekonaným vrcholem) se tak dočkal nového vydání. Lépe řečeno však přepracovaného, než druhého.
Originály, z nichž vycházelo nakladatelství Plus, totiž zahrnují i změny a úpravy, které v díle zanesl sám Saudek (pravděpodobně nespokojený s původními obrazy) během let ležících mezi vyrobením prvních tiskových materiálů a ztrátou mistrových originálů (jejichž náhlé nalezení a otázka, kde vlastně byly, se dnes vyšetřuje).
A teď šupem dovnitř.
Tam se totiž skrývá komiksové dílo, tuzemskými odborníky často označované za nejlepší český komiks všech dob. Muriel a andělé je prvním dílem z plánované série dobrodružství krásné Muriel, jíž byla předlohou Olga Schoberová, sexsymbol 60. let a tehdejší autorova přítelkyně. (Druhou část série, Muriel a oranžová smrt, vydal Plus paradoxně dříve než její úvod, v roce 2009.)
Vizuálně i intelektuálně šikovná lékařka Muriel narazí na učiněný div – okřídleného muže z daleké budoucnosti, v níž svět vypadá jako dokonalý Ráj. A navíc muže s klíčky od nablýskané lodě schopné cest časem. Dva ze současníků dostávají šanci se do daleké budoucnosti podívat.
Jedním z nich je samozřejmě Muriel…
… tím druhý generál Xeron. Tohle šovinistické, fašistické a militaristické hovado nosí na uniformě nášivku s latinským nápisem EGO a na krku hlavu s obličejem Saudkova bratra-dvojčete Jana, s nímž byl podle legend ilustrátor v době vzniku komiksu na nože. Právě Xeron je hlavním lotrem knihy. Nejenže pohrdá Rájem a jeho čistotou (což má za následek, že si v něm nevrzne), on chce i zabránit, aby lidstvo své utopie dosáhlo.
Tím, že po návratu domů zabije rokenrolového zpěváka.
Co jiného než rokenrol může světu pomoci dospět Ráje?
Již z předchozích řádků vám musí být jasné, že se satirou a karikaturami Saudek ve svém ambiciózním díle rozhodně nešetřil. Z každého úžasného čtvercového obrazu prýští absolutní nadhled a ironie, smysl pro humor (často doveden k absurditě) a Saudkova posedlost detaily, díky níž můžete při každém dalším čtení objevovat nové a nové vtípky (například voják s nášivkou G. I. Joe na uniformě). Zároveň však i láska k ženské kráse a poctivým rodokapsovým dobrodružstvím.
Ostatně, to jim, pulpovým paperbackům za pár šestáků, v nichž vystupují neohrožení hrdinové a sličné hrdinky, je Muriel poklonou. Naleznete v ní tak motivy z komiksové a posléze i filmové Barbarelly (1968) či Fantastické cesty (1966) s Raquel Welchovou a mnohé další – a Saudek s nimi dovedl žonglovat jako málokdo.
Je to takový zvláštní, číst si recenzi na knížku, kterou už si nikdo nekoupí (pokud se teda vychází z předpokladu, že recenze jsou tu proto, aby napomohly prodejům/poradily čtenáři, jestli věc koupit) 🙂
Opravy
Vlastním vydání komiksu Muriel a andělé z roku 1991 i černobílé provedení z tehdejšího Mladého světa.
Ovšem nechápu tvrzení, že pan Saudek prováděl pro další vydání úpravy, když jsem se z tisku dověděl, že se právě originály tohoto komiksu ztratily z tiskárny právě po prvním vydání v roce 1991. Něco mi tady nehraje.
Olda
To Olda
Je to trošičku složitější. Saudek komiks nakreslil v roce 68. V tomtéž roce se z jeho originálů vyrobily tiskové podklady. Pak se cesta originálů a tiskových podkladů štěpí:
– komiks v roce 68 celý nevyšel. Nicméně právě z těch tiskových podkladů vyrobených v roce 68 vycházelo nakladatelství Comet při prvním vydání komiksu v roce 91.
– ještě poté, co byly vyrobeny ony první podklady (1968), však Saudek originály maleb upravoval. V tomtéž roce se posléze také ztratily – nedávno však znovu nalezly a právě z nich Albatros vycházel.
Je to takto srozumitelné? Přijde mi, že je to poměrně zamotané, tak nevím, jestli jsem to vyjádřil dostatečně pochopitelně. Asi by se to lépe kreslilo. 😀
To Olda
Jinak, podle všeho byly tiskové podklady z roku 1968, z nichž se v roce 91 vycházelo, posléze také zničeny.
Takže jestli to chápu dobře.
Po vytvoření tiskových podkladů v roce 1968 pan Saudek v roce 1968 upravoval originály.
Tyto upravené originály se však v roce 1968 ztratily.
Z tiskových podkladů z roku 1968 vydalo nakladatelství Comet v roce 1991 první vydání.
Z ničeho nic originály Albatros dostal k dispozici pro nové vydání, vytvořil tiskové podklady a najednou se originály zase ztratily.
Najednou se zase objevily, měly se dražit a zabavila je policie.
Furt mi tam něco nehraje.
Olda
to Olda
Ne, tahle část:
“Z ničeho nic originály Albatros dostal k dispozici pro nové vydání, vytvořil tiskové podklady a najednou se originály zase ztratily.
Najednou se zase objevily, měly se dražit a zabavila je policie.”
už neplatí – resp. ten bod s druhou ztrátou. Originály se objevily (Albatros z nich udělal nové vydání), měly se dražit, a přitom je sebrala policie. Tedy, tak jsem to pochopil já.
Jo, je to zašmodrchaný.
Díky
Nechápu, jak k originálům Albatros přišel.
No. Úplně mi to není jasný, ale i tak děkuji.
Olda
Ještě bych do toho zamontoval ruskou KGB a nazval to Tušení souvislostí 2.
🙂
Olda
No – to se právě neví, a podle mě je to i to, co teď policie řeší: u koho originály celou tu dobu byly.
Dodatek
Nechápal jsem totiž (a nechápu), proč záhy po vytvoření tiskových kopií v r. 1968 (použitých pro vydání v roce 1991) pan Saudek v roce 1968 hned sedl a začal pracovat na opravě originálů (kdo se ho o to prosil-asi neměl co dělat), když sám v úvodu vydání z roku 1991 píše:
…v rušných dnech roku osmašedesátého jsem z vlastní horlivé blbosti někomu někde nějak (fakt nevím komu a kde) předal (dal) všechny originály kreseb “Muriel a andělé”…
Chybí mi tam jeho dovětek “potom, co jsem je všechny pracně opravil”. Pak by to bylo úplně jasné.
Nicméně mi nezbývá věřit vysvětlení v původní recenzi, že asi na originálech prováděl opravy, aby je pak někomu někde nějak dal. Přikláním se ke KGB.
Olda
Změny
Popis změn najdete zde: http://www.komiksarium.cz/index.php/2014/01/muriel-1991-versus-muriel-2014-upravy-delal-saudek-i-albatros/ Vedle mírně upravených stran jsou v novém vydání rovněž stránky bez ořezů, nemluvě o lepší kvalitě tisku.
Děkuji za odkaz na popis změn mezi vydáním z roku 1991 a letošním.
V článku jsem našel i odpověď na moje pochybnosti.
Podle autora článku se nachází naprosto jednoduché vysvětlení.
Kája Saudek předal své dílo pro tisk v roce 1968. Aniž by si před předáním díla do tisku své výtvory důkladně prohlédl a udělal konečné korekce, jak to dělá většina autorů, teprve až po pořízení tiskových materiálů si za pár dní sedl nad svými originály a jak uvádí autor článku o změnách “…a tak je doladil pro klid své duše…”. No a pak takto opravené originály, se kterými byl nyní spokojen, někomu předal (dal).
Naprosto jasné vysvětlení. Děkuji. No a je to.
Olda