Garth Ennis je u nás v republice zavedenou komiksovou superstar. Jeho cykly s Jesse Custerem, Frankem Castlem či Nickem Furym si získaly srdce mnohých fanoušků a další valem přibývají. Už v příbězích pozdějšího šéfa S.H.I.E.L.D.u projevil své nadšení pro druhou světovou válku, ale opírat se o marvelovskou ikonu je přeci jen trochu jiné, než vytvořit příběhy a postavy jen dle svého gusta a uvážení a vrhnout je do běsů válečného řádění. Jak se to Ennisovi povedlo, můžeme posoudit v první knize z jeho cyklu Bitevní pole.
Kniha obsahuje tři příběhy z různých končin světa, kde se bojovalo na život a na smrt a moment překvapení byl ceněný nad zlato. První příběh nazvaný Noční čarodějnice nás přivede přímo doprostřed krutých bojů mezi Sověty a Němci, a má rovnou dva hrdiny – poněkud nadmíru citlivého vojáka Kurta Grafa který se svou jednotkou píď po pídi dobývá poničené město, a na druhé straně letkyni Annu Charkovovou, členku ryze ženského bombardovacího pluku. A zatímco se Kurt a jeho jednotka snaží vybojovat každou píď sovětské země pro Vůdce a Říši, Anna se učí létat na stařičkých Po-2 tak, aby stačila dolétnout k cíli, nadělat paseku a nejlépe zase odlétnout na domovskou základnu. A nebyl by to Ennis, aby na závěr příběhu Annin a Kurtův život aspoň na chviličku neproťal. Oba dva jsou i přes brutální zabíjení sympaťáci, oba nechtějí vraždit, ale musí dělat, co je z jejich strany pro vítězství nutné.
Ovšem zdaleka nejzajímavější postavou, i když se budeme bavit v tom záporném slova smyslu, je šikovatel Scholz. Tento hromotluk, drmolící propagandistické kecy a s chutí zabíjející nejen Rusy a Rusky, je tak nezapomenutelný, že člověk nemá vůbec problém uvěřit zkazkám o zvěrstvech, která se nejen na ruské frontě udála. Výtvarník Russ Braun Ennise maximálně doplňuje, už jenom obrázky nočního náletu sovětských dvojplošníků berou dech a nebojí se ani Ennisových morbiditek, jako je třeba zásah sovětské zdravotnice, z kterého spadne čelist i otrlým Němcům.
Znásilnění a zmasakrování. Tak zahajuje svou reminiscenci zdravotní sestra Carrie Suttonová, píšící dopis v povídce Drahý Billy. Traumatizována krutým chováním Japonců vůči sobě nastupuje po zotavení jako zdravotní sestřička ve vojenské nemocnici, kde se seznámí s Billym, který se také zotavuje po útoku nepřátel. Tato cesta do duše zmučené bytosti, která se, když se jí naskytne příležitost, mstí Japoncům jediným způsobem, který zná, umí a může dělat, je na Ennise velice intimní a citlivá. Těžko soudit, zdali se Ennis před touto cestou do hlubin zraněné ženské duše radil s nějakou osobou opačného pohlaví, nebo vše konstruoval pouze z pamětí a historických knih, nicméně myšlenkové pochody Carrie jsou velmi uvěřitelné. Stejně jako její nesmíření se s vývojem dějin, rozčarování z nepochopení milované bytosti a jediný konec, který je schopna připustit. Na kresbu Petera Snejbjerga si člověk musí zvyknout, přeci jen oproti propracovanějšímu stylu předchozího výtvarníka mají postavy až příliš dětské tvářičky a jsou prosty výraznějších rysů, nicméně ne emocí. Scénáristicky je prostřední příběh bezesporu nejlépe postavený.
To Tankisti, popisující nelehké sžití posádky jednoho Churchillu během bojů v Normandii se svým novým radistou, už jsou spíš laděni do odlehčenější, humornější formy, ať už si vezmeme velmi vtipný přízvuk nového člena osádky, špičkování mezi jím a střelcem Robinsonem nebo odstraňování „chlapa z pásů“. Dočkáme se ale i naprosto geniální scény rozhovoru plukovníka s nižším důstojníkem za doprovodu zuřivé dělostřelby Němců nebo dojímavý moment kněze, který sám vytahuje ohořelá těla z trosek tanku. Tankisté jsou určitě ze všech tří příběhů nejupovídanější, ale nepřijdeme ani o nálety, boje muže proti muži, výbuchu v přeplněném tanku nebo výsledek bojů Churchillů proti Tigerům. Carlos Ezquerra oplývá v tomto svazku asi nejatraktivnějším stylem, vše je hezky dopodrobna vykresleno, navíc se nezdá, že by z techniky dělal disproporční parodie, což ale ani jeho dva kolegové ne. Lehce parodické jsou ale obličeje osádky tanku, počínaje Robbovým dlouhým nosem a krysím obličejíkem a konče Stilesovým věčně nakrknutým ksichtem a bramborovitým nosem.
V doslovu Garth Ennis objasňuje, z jakých pramenů čerpal, která fakta použil a které momenty jsou ryze jeho autorskou invencí. Na úplném konci svazku jsou samozřejmě náhledy do náčrtníků zde přítomných autorů a před každým příběhem je zobrazena jak oficiální, tak alternativní obálka k povídce. České vydání je vymazlené, překlad i zpracování na výbornou.
Ennis opět prohloubil svou pověst vynikajícího scénáristy, a pokud máte aspoň zlomkem srdce rádi válečné filmy, nebo jste takovými historickými nadšenci jako autor, určitě se nechte Bitevními poli provést, i když pro vás jinak komiks mnoho neznamená.
Kniha obsahuje tři příběhy o ztracené iluzi nevinnosti, úzkostech a tragédiích 2. světové války sepsané scenáristou Garthem Enissem a nakreslené Russem Braunem, Peterem Snejbjergem a Carlosem Ezquerrou. (anotace)
- Bitevní pole 1
- Scénář: Garth Eniss
- Kresba: Russ Braun, Peter Snejbjerg a Carlos Ezquerra
- Překlad: Martin Verner
- Provedení: hardback, barevné
- Počet stran: 248
- Cena: 499 Kč
- Vydal: BB/art, 2013
Četli jste tento komiks? Podělte se o názor. Bitevní pole 1 si můžete zakoupit v našem e-shopu s 15% slevou.