Je smutnou pravdou, že v posledních takřka dvaceti letech se moderním tvůrcům zdá klasický upír nudný a okoukaný a proto přicházejí s novými a novými nápady, jak toto téma oživit. Někdy se to povede lépe, někdy hůře, pravdou ale zůstává, že nejblíže zachování tradičního upíra v kombinaci s něčím novým byla nejspíš Buffy a Blade 2. Tedy až do doby, než se spojili dva mistři hororu – jeden klasický a jeden moderní – a nevytvořili nejlepší upírskou záležitost nového tisíciletí – komiks Americký Upír.
Skinner Sweet je gauner. A jak už to tak s gaunerama chodí, dřív nebo později na ně dojde, past sklapne a hoši skončí za katrem. Když se navíc píše rok 1880 v Americe, tak za katrem neskončíte na dlouho, protože se věší skoro za každou prkotinu, a když vás chytnou Pinkertoni, tak jste provedli něco horšího. Ale Skinner Sweet má samozřejmě svoji věrnou bandu parťáků, kteří mají dost času ho dostat z vlaku, který ho převáží. Nás ovšem zaujme muž, který si stále stěžuje na sluníčko a natírá se opalovacím olejíčkem, i když je v místnosti. Ven pak vychází zásadně se slunečníkem. A jak se vlak blíží k zatáčce, tak se blíží také konfrontace, ze které může díky účastníkům vzejít leccos.
Kdybych vám takhle popsal začátek knihy, bylo by to přeci jenom trochu málo, a proto přihazuju přídavek. Roku 1925 si to po poušti třicet mil od Los Angeles valí auto, což není uprostřed noci úplně běžné. Auto zastaví kousek od rokle a ven vyleze chlápek s lucernou, který otevře zadní dveře a světe, div se, není tam cestující, tedy ne jeden a už vůbec ne živý. Valí se tam totiž solidní hromádka mrtvých mladých žen a náš řidič je jednu po druhé hází do rokle na hromadu, která už má podobné základy. Poslední bruneta ovšem potichu po dopadu řekne, že ještě žije. Přesuneme se tedy o tři dny zpět, abychom sledovali příběh naší brunety jménem Pearl, kde se dozvíme, jak se dostala do takové prekérky, proč není mrtvá, a především co s tím vším hodlá dělat.
Jak jste určitě poznali, kniha Americký upír nám vypráví dva příběhy zároveň. V každém sešitu byl věnovaný stejný prostor jak příběhu Pearl, tak příběhu Skinnera Sweeta, který je zároveň propojovacím prvkem obou linií a tím pádem i hlavním antihrdinou. A právě Skinner Sweet je přesně to, co má antihrdina představovat. Je to zmetek, hajzl a gauner a vůbec nemáte ponětí proč, ale beztak tomu chuligánovi budete fandit. Především pak samozřejmě ve westernové části Amerického upíra, kterou napsal legendární Stephen King a kde nám konečně představil nového upíra takového, jaký má být. Osobně se naprosto přesně ztotožňuji s tím, co napsal právě King v předmluvě o tom, co nebo kdo upír je – zabiják. Jediný důvod, proč se upír tváří uhlazeně nebo šarmantně, je ten, když chce v příštích okamžicích prokousnout tepnu a ládovat se o život krví.
Scott Snyder pak píše modernější linii, kde je hlavní hrdinkou Pearl a ze které právě Skinner udělá upírku, navzdory tomu, že to od něj nikdo nečeká a i čtenář chvilku bude přemýšlet, jestli je za tím jiný motiv než jenom Skinnerovo vlastní potěšení a nevypočitatelná nátura lehkomyslného hejska, kterému spadla do klína nesmrtelnost, síla, rychlost a nenávist ke starým upírům. Pokud bych měl oba scénáře srovnat, tak i přesto, že jsou oba naprosto perfektní, tak Kingův funguje lépe jako příběh, kdežto Snyder umí lépe pracovat a přemýšlet komiksově, což je ovšem pochopitelné.
To, co dělá z Amerického upíra nejen nejlepší upírský komiks nového milénia, ale nejspíš nejlepší upírský komiks všech dob, je pak kresba Rafaela Albuquerqueho. Je syrová, je drsná a je brutální a co si budeme povídat, takoví jsou i upíři a takový byl i život v období Ameriky, o kterých mluvíme. Konec divokého západu a počátky největšího mafiánského období historie. To jsou prostředí, do kterých nás autoři vrhnou, a aby toho nebylo málo, přidávají nejvýkonnější predátory, kteří jsou takoví právě díky kresbě. Bližší pohled na ně nám pak nabídnou bonusy, kde mimo obálek sešitů jsou právě i skicy hlavních charakterů.
Suma sumárum, kdyby tahle kniha vyšla ještě loni, tak má Criminal vážného soupeře na nejlepší vydaný komiks roku, takhle to bude mít Americký upír zase o něco snazší. Kromě dětí a negramotných opravdu nevidím jediného člověka, který by si tuhle knihu neměl okamžitě koupit.
Skinner Sweet je nemilosrdný a lstivý psanec. A taky upír… ale ne jen tak ledajaký. Jako první upír, který se zrodil na americké půdě, je silnější, sveřepější a světlo mu neuškodí ani v nejmenším. Pětačtyřicet let poté, co vstal z hrobu, se Sweet ocitne v Los Angeles dvacátých let, kam světla Hollywoodu vábí jako můry mladé a krásné dívky. Jak ovšem záhy zjistí mladá a chudá herečka Pearl Jonesová, působí tu síly mnohem zlověstnějšího než pouhá lidská hrabivost. Když její sny o hvězdné filmové kariéře promění v krvavou noční můru, pomůže jí Skinner Sweet přežít – a pomstít se. (anotace)
- Americký upír
- Scénář: Scott Snyder, Stephen King
- Kresba: Rafael Albuquerque
- Překlad: Viktor Janiš
- Provedení: hardback
- Počet stran: 200
- Cena: 499 Kč
- Vydal: BB/art, 2013
Četli jste tento komiks? Podělte se o názor. Amerického upíra si můžete zakoupit v našem e-shopu s 15% slevou.
Souhlas. Vedle Blacksada nejzajímavější komiks, který jsem měl v poslední době v ruce. Jsem zvědav, jestli ho ještě vůbec něco letos přebije 🙂
Přesně tohle je to osvěžení, které náš trh potřeboval. Nechápejte mě špatně, miluju superhrdinský mainstream, vyrostl jsem na něm, stejně tak i třeba na Lobovi. Ale nelze zůstávat jen u toho samého, všeho moc nakonec unaví. Chce to pestrost, a proto jsem vždy rád, když se krom klasických dlouhotrvajících a léty prověřených sérií objeví i nějáká úplná novinka, která dokáže zaujmout. Americký upír zaujal tak, že jsem ho zhltnul na posezení, nemohl jsem se odtrhnout a to se mi nestane vždycky. Příběh je uzavřený a zároveň otevřený, takže se můžu těšit na pokračování a zároveň nemít pocit, že byl uťat konec. Příběh této knihy ukončen byl, zároveň se však má kam rozvíjet dál. Má tempo, zajímavé postavy které má čtenář rád i přesto, že je vlastně rád nemá (Hattie) protože jsou prostě dobře napsané i nakreslené (Pearl je opravdu sexy, Skinner je správně cool). V zásadě není co vytknout, pokud máte rádi akci, horor, upíry nebo si prostě chcete přečíst zase něco trochu jiného, není nad čím váhat. Slušelo by se ještě dodat, že české vydání je vskutku luxusní a forma i obsah jsou tentokrát na stejně kvalitní úrovni. 90%
P.S: Jedna poznámka ke Kingově předmluvě. Zmiňuje že upíři v tomto podání jsou bezcitní zabijáci. O Skinnerovi to jistě platí, ale ten byl takový ještě předtím než se upírem stal. Taková Pearl ale zabíjí jen za určitým účelem, a v podstatě chce hlavně pomoci kamarádce a žít klidně se svým milým. Faktem je, že King psal jen Skinnerův příběh a je otázkou kolik toho v té době věděl o story s Pearl, ale přesto se jeho citát o bezcitných zabijácích tak trochu neslučuje s obsahem knihy. Jinak ale s tímto náhledem na vampýry souhlasím, sám připravuju vlastní komiksovou sérii která se bude snažit vyvrátit představu upírů jako bezzubých manekýnů (děkujeme tímto Twilight sáze a podobným, že upírům musíme napravovat zkaženou reputaci).
P.P.S: Přes všechny kvality Amerického upíra si přesto nemyslím, že by mohl překonat Buffy. Ta si společně s Angelem za ta léta dohromady vytvořila tak propracovanou a rozsáhlou mytologii (v TV seriálu i v komiksech) že ani AU se zatím nedotahuje. Jestli bude pokračovat i za 10 let a povede se mu něco podobného je zatím otázka času. Na druhou stranu, pokud bysme to brali z hlediska POUZE A JEN UPÍRŮ, a Buffy by se tím pádem nepočítala jako čistokrevně upíří záležitost (protože operuje s mnohem větším počtem démonických a nadpřirozených hrozeb než jen s upíry) tak pak teprve by se dalo říci že AU je nejlepší ČISTOKREVNOU upířinou nového tisíciletí.