Jaké to je žít v Gothamu? Procházet se po jeho nočních ulicích? A co teprve pracovat u gothamské policie, zvláště v oddělení závažných zločinů, když se snažíte vnést zákon mezi superpadouchy, kteří mají vždy navrch a opovrhují všemi kromě jediného – netopýřího muže. Tyhle otázky musí trápit minimálně každého fanouška noiru mezi Batmanovými čtenáři a trápily zjevně i autory komiksu Gotham Central.
Je vidět, že se Ed Brubaker a Greg Rucka poctivě snaží nalézt odpovědi, ale při tom, o jak zvučná scénáristická jména jde, je zarážející, jak brzy se ve svém hledání zastavují a volí tu nejsnadnější cestu k cíli.
Bylo by přeci jen úžasné, kdyby opravdu využili toho, že se jejich detektivní příběhy odehrávají právě v Gothamu. To máme šílené město vymknuté z kloubů; samozvaného strážce zákona, který narušuje policejní vyšetřování, kdy se mu zachce; policisty, kteří se snaží udržet si profesní hrdost a dostat padouchy, na které nemají – a kteří mají Batmana rádi podobně jako jeho nepřátele, i když ho musejí volat na pomoc…
To vše v Gotham Central je, ale natolik zlehka a šablonovitě, že by to tam být ani nemuselo. Naopak, nezdá se to být základním kamenem příběhu, ale spíš kořením, u nějž nikdo moc neví, kolik se ho má podat, aby byl výsledek stravitelný. Jinak sledujeme úplně běžné policejní vyšetřování (zavražděné dívky, podomní zlodějíčci a násilníci…), které jako by se spíš odehrávalo třeba… v New Yorku.
A hle, jako by předem varoval již úvod Lawrence Blocka: „Ale my nejsme hloupí. Od počátku jsme dobře věděli, o kterém městě je ve skutečnosti řeč, a bylo nám jedno, jakými nápisy jsou přelepené cedule s názvy ulic, titulní strany novin, doklady jeho občanů či jméno města samotného. Řeč byla o New Yorku.“
Takže ve výsledku tu víceméně máme seriál The Wire (Špína Baltimoru) v komiksové podobě, jen ne tak dobrý. Zatímco na pozadí probíhají ty nejjednodušší šablonovité kriminální příběhy, vyprávění se soustředí na vztahy mezi detektivy a odkrývání jejich soukromého života. Nevede si v tom úplně špatně, i když třeba postavit celý příběh na odhalení menšinové sexuální orientace jedné z detektivek by určitě fungovalo výrazně lépe v devadesátých letech než dnes, kdy už snad průměrný čtenář nevidí na homosexualitě nic zvláštního, natož pobuřujícího. (Pro úplnost: je fakt, že v originále tento příběh vyšel v roce 2003.)
I od série, jejíž hrdinové by sloužili v NYPD, bychom tedy čekali víc, pokud má být ověnčená cenami jako tato. Určitě složitější zápletky a hlubší charaktery. Navíc proto, že tito policisté neslouží v NYPD, ale v GCPD, zůstává na jazyku pachuť nevyužitého potenciálu. Batman se do příběhu vkrádá zásadně na posledních stránkách povídek, aby jako deus ex machina zneškodnil padoucha, zmizel do noci a zanechal detektivy vyčerpané a znechucené svým pochybným vítězstvím. Ano, je to určitě autorský záměr: ukázat netopýřího muže jako entitu stojící nad pravidly běžného člověka, která přichází a odchází, aniž by ji zajímalo, jaké pachtění do té doby hrdinové prodělali. Ale jakkoli může Batman stát nad hrdiny, neměl by stát nad příběhem – po desítkách stran čtení je jedna rána mimo záběr a „The End“ prostě nespravedlivá. A pokud by to přeci jen měla být pouze okrajová „ozdoba“ vyprávění, jsme zpět u toho, že chybí silnější základ. Snad se dočkáme v příštích svazcích.
Gotham Central: Při výkonu služby
Scénář: Ed Brubaker, Greg Rucka
Kresba: Michael Lark
Vydal: BB Art, 2016
Počet stran: 240
Cena: 499 Kč