Tak je to tady. Zajímalo vás, jak Goon přišel ke svým jizvám? Byli jste zvědaví, co tak zásadního se stalo v Čínské čtvrti, na kterou se v sérii tolikrát naráželo? Tak je to tady.
Goonem se můžeme potěšit již pošesté – a pokud jste byli v průběhu čtení těch předchozích pěti knih dostatečně pozorní, jistě vás nepřekvapí, že i tentokrát se tón vyprávění Erica Powella vyvinul a proměnil. Otázkou tak pro vás zůstává – byť jen na prvních pár stránek nebo do zamyšlení se nad podtitulem knihy – kterým směrem tomu tak bylo pro tentokrát.
Čínská čtvrť. Noir. To je téměř volná myšlenková asociace pro fandy Raymonda Chandlera, Dashiela Hammetta a dalších autorů americké drsné školy, nebo pro filmáky, co nakoukali stejnojmenný film Romana Polanského s Jackem Nicholsonem v hlavní roli.
A samozřejmě – máte pravdu, pokud vám naskočila také.
Ostatně, s tímhle (a ostatními pulpovými) žánry Powell koketoval v průběhu v podstatě neustále. Šestý Goon je však specifický tím, že je to v podstatě čistý noir. Zlomený muž, který dělá, co musí, přestože to přináší jen bolest. Morální pochybnosti. Femme fatale. Nemožnost vyhrát – ne úplně.
Podtitul tak trochu napovídá také o tom, že v jedné knize, která je i prvním čistým grafickým románem v doposud sešitové sérii, jsou ty Goonovy příběhy vlastně dva v jiných epochách Goonova života, byť provázané mnoha prvky. V obou se musí populární vazoun popasovat s mocným nepřítelem, který ohrožuje nejen jeho život, ale i byznys. A se ženskou.
Hned po prvních pár stránkách je vám jasné, že tentokrát se Powell vzdálil od humoru, který z Goona udělal toho chlápka, co jsme si zamilovali. A hle – ono to není nutně na škodu. Příběh, který bylo potřeba odvyprávět, je totiž intimnější, a tak by mu humor ne vždycky pomáhal. Tentokrát tak máme šanci zjistit, co titulní postavu série definovalo do podoby, jak ji známe. A to nejen ve fyzickém slova smyslu.
Změnu v tónu vyprávění Erica Powella scénáristy přitom skvěle doplňuje i upravený vizuální styl Erica Powella ilustrátora (tohle tvůrčí duo si, zdá se, ohromně sedlo). Barvy jsou tlumenější, flashbackové scény dokonce nabývají sépiových kontur. I díky tomu je komorní atmosféra komiksu mnohem „hmatatelnější“ a příběh samotný (který díky naplňování zákonitostí noiru nepatří mezi výstřiky inovace a originality, což ovšem nutně nemusí být na škodu) dokáže ze čtenářů ždímat emoce.
Šestý Goon je zkrátka jiný. Byť mně osobně k tomuto hrdinovi sedí více ten cynický humor, rozhodně se nedá říct, že by Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka byl horší komiks než jeho předchůdci.
Ale na druhou stranu, nedovedu ani tvrdit, že by byl lepší.
Tak jak nás překvapíš příště, Eriku Powelle? Body za odvahu se ti rozhodně upřít nedají.
Eric Powell: Goon 6 – Čínská čtvrť a tajemný pan Trnka
Vydal: Comics Centrum, 2016
Překlad: Václav Dort, Martin Trojan
Formát: váz. s přebalem
Počet stran: 144 barevných
Cena: 499 Kč