„Příběhy obsažené v tomto obnibusu tedy testují limity toho, co takováto série vlastně ještě unese, a dokázaly mi, že nápady v téhle oblasti mi pravděpodobně nikdy nedojdou.“ (z předmluvy)
Po sedmi letech se geniální scénárista Ed Brubaker a skvělý kreslíř Sean Philips vracejí na místo činu s luxusním vydáním třetího Criminalu s podtitulem Noční rozhodnutí. Znovu ho přináší BBart v pevné vazbě s krásným přebalem a spoustou bonusů. Tentokrát se můžete těšit na čtyři povídky a dvě novely, v nichž oba pánové posouvají vypravěčské postupy zase o kousek dál. Vždyť kdo by čekal, že hlavními hrdiny Criminalu budou mimo jiné i barbarský divoch či kung–fu vlkodlak? Zároveň však jde o perfektní završení celé série, protože hrdiny těchto příběhů, jsou nejen výše zmíněné postavy, či známý komiksový tvůrce, ale především potomci aktérů prvních dvou knih. Přitom jde asi o nejosobnější Brubakerův komiks.
Upozornění. Pokud jste nečetli knihy Criminal – Každý je zločinec a Criminal – Poslední z nevinných, budete z následujících řádků lehce zmateni.
Divošský meč 1976
Kdo si pamatuje na válečného veterána Tracyho Lawlesse který přijel do Central City pátrat po vrazích svého bratra Rickyho, ten také ví, že Ricky nebyl žádné neviňátko. V povídce Divošský meč se setkáme s jejich otcem Teggem, a pochopíme, proč se říká, že jablko nepadá daleko od stromu a krev není voda. Tegg Lawless byl hrdinou povídky Vlk mezi vlky, jenže teď už je z něj ostřílený kriminálník. Vždyť i tento příběh začíná na pryčně vězeňské cely, kde si tento nenapravitelný lupič a zabiják čte komiksový magazín Divošský meč. A dál je to o tom jak těžké je to přežít kriminál.
Smrtící ruce 1979
Teggovi a jeho rodině je věnována i druhá povídka. V ní potkáváme malého Tracyho, který tráví léto se svým otcem. Léto plné osamělosti, cestovaní a zabíjení. Z autorových poznámek k příběhům (které jsou i pro nás ostřílené milovníky série Criminal velice přínosné) se dozvíme, že tahle povídka je pro Brubakera velice osobní. Vždyť se v ní vypořádává se vzpomínkami na svého otce. A v té následující zase na svou matku.
Mí hrdinové byli všichni feťáci
Tahle povídka nás přivádí do odvykacího centra Nekonečný horizont. Ellie a její feťácká romance nám prozradí, co se stalo s holčičkou, kterou v povídce Zbabělec (Criminal – Každý je zločinec) zachránil Leo Patterson. Vidíte, jak se nám tu krásně propojuje první a třetí kniha? A to zdaleka není všechno.
Noční rozhodnutí
Po feťácké mezihře se vracíme k rodině Lawlessových. V létě ’88 se Teeg vrací domů, aby naplánoval největší loupež své kariéry. Ale Teggův syn Ricky a jeho přátelé se vydávají na stejnou temnou cestu, jako před lety jejich otcové. Že při tom šlápnou na kuří oko největšímu mafiánskému bossovi v Central City, to je prostě smůla. Je to vlastně poprvé, kdy Brubaker píše o bratrovi Tracyho Lawlesse. Ale rozhodně to není naposled.
Zlý víkend
Tenhle výlet na Comic Con v San Diegu v létě ’97 se může zdát jako velký úkrok stranou, ale to jen na první pohled. Toho roku se totiž průvodcem a nedobrovolnou chůvou slavného a problematického komiksového tvůrce Hala Cranea stal Jacob Kurz. A ti kdo si pamatují, kdo byl hrdinou povídky Zlá noc, už teď tuší jak moc je noční můra každého komiksového kreslíře z povídky Zlý víkend provázána z knihou Criminal – Poslední z nevinných.
Sirotci
Poslední setkání s Ricky Lawlessem. Píše se rok 1993 a metamfetaminem sjetý Ricky plánuje další akci. Zároveň se snaží usmířit se svým bývalým parťákem Leem Pettersenem. Jenže plánujte a usmiřujte se, když jste zfetovaný jak doga… Sirotci jsou nejen samostatným sešitem, který nikdy nikde nevyšel, ale zároveň tak nějak propojují první povídku z knihy Criminal – Každý je zločinec a příběhy rodiny Lawlessových.
„Každý příběh má své pokračování… a každý zločinec svou minulost.“
Po prvním přečtení nejnovějšího Criminalu jsem byl trochu na rozpacích. Ale teď, když píšu recenzi a znovu listuji nejen tímto třetím svazkem, ale i předchozími dvěma, vidím, jak skvělou práci Brubraker s Phillipsem odvedli. Noční rozhodnutí je nejen pěkným pohledem do nitra jejich hrdinů, ale zároveň geniálním propojením všech tří knih a vyplněním mezer v příbězích. Také je vtipným a chytrým vyjádřením pocty komiksovým magazínům, ale k tomu se ještě dostanu. To je totiž kapitola sama pro sebe.
„K tomuhle příběhu mě inspirovalo několik věcí. Za prvé mi v raných dobách CRIMINALU tu a tam přišel dopis od čtenářů z vězení, kteří se dostali k některé z našich komiksových knih…“ Brubaker ve svých Poznámkách k příběhům píše, že stejně jako nyní kriminálníci ve vězení ujíždějí na jeho Criminalu, i on v dětství ujížděl na komiksových magazínech. „Říkal jsem si, že bude zábava udělat z podobného typu magazínu něco jako komiks v komiksu.“ A tak vznikly komiksy Divošský meč a Tesák kung-fu vlkodlak které čtou nejen Tegg Laweless a jeho syn Tracy, ale také čtenář Criminalu.
„A když jsem se pak pokoušel replikovat plnokrevný magazín té doby, trochu mi hráblo…“
Komiks v komiksu není Brubrakerův objev. Kdo četl Watchmen Alana Moora, ten ví, že je jeho komiks protkán dalším příběhem, fiktivním pirátským komiksem Příběhy Černé lodě, který si čte jedna z postav. Potud tedy s Divošským mečem a Tesákem nic nového. Ale novátorství a vtip tvůrců Criminalu a komiksů v něm obsažených je v tom, že jde o dokonalé repliky starých komiksových magazínů a to včetně obálek, reklam a rubriky Nad dopisy čtenářů. Když čtete dopisy typu „„Ocelové chrániče bradavek. K čemu slouží? Existují v tom světě nějací muži, kteří se snaží Juli-Ance useknout bradavky? Stačilo, aby své meče posunuli o pár centimetrů, a mohou jí useknout rovnou celé prso. A pokud by byla vystavena ohni, kov by se rozpálil – a já vás ujišťuji, že v Pralesech zapomnění není dost krve Angathuru, aby takovou bolest utišila. Vaše věrná čtenářka.“, musíte se chtě nechtě uculovat. Pravdou však je, že otevřít Criminal na začátku prvního příběhu a objevit tam obálku Divošského meče následovanou sedmi stranami černobílého Zangarova dobrodružství, to může jednomu způsobit menší šok. Ale podle mě je to skvělý nápad. Navíc, když čtete tyto komiksy v komiksu, zjistíte, že jejich hrdinové mají s hrdiny Criminalu dost společného.
Co by byl Criminal bez bonusů?
K těm nejzajímavějším bonusům patří rozhodně Poznámky k příběhům. Každé povídce a novele věnuje autor pár slov, a to nejen o jejich obsahu, ale také vzniku či o tom, co jej pohnulo k jejich napsání. Následuje několik obálek zvláštních magazínových vydání či jejich alternativních verzí. Nedílnou součástí každého luxusního vydání Criminalu jsou také upoutávky, ty jsou zde dvě. Stejně jako v předchozích dílech i v trojce najdeme dvě eseje s několika celostránkovými ilustracemi. Jejich autorkou tentokrát není Brubaker, ale herečka a scénáristka Kim Morgan. První esej je ódou na film Hříšní andělé a druhá je věnována filmu Martina Scorseseho Barva peněz. Tvůrčí proces vzniku komiksu pak můžeme sledovat díky dvěma stránkám ze scénáře a několika náčrtkům a skicám. Následuje ještě několik skic, kreseb a obálek. Definitivní tečkou za bonusy jsou medailonky autorů, z nichž zaujmou především medailonek Jacoba Philipse a Elizabeth Breitweiser která je spoluautorkou Tesáka.
„Po té co v roce 2012 vyšel Poslední z nevinných, jsem měl pocit, že každý další příběh v sérii by měl postoupit někam kupředu, být dalším stupněm jisté evoluce, a měl by být v jistém smyslu „Lepší“.
Na první pohled by se mohlo zdát, že se autoři zbláznili a třetí Criminal prostě nemůže držet pohromadě, ale opak je pravdou, a pokud čtenář přistoupí na jejich netradiční vypravěčskou hru, užije si třetí Criminal měrou vrchovatou.
Hodnocení: Netradiční a novátorský přístup tvůrčího týmu může skalní fanoušky Criminalu odradit, byla by to však velká škoda. 95%
Criminal 3: Noční rozhodnutí (Criminal Deluxe Edition, Volume 3)
Scénář: Ed Brubaker,
Kresba: Sean Phillips
Překlad: Štěpán Kopřiva
Vydal: BBart, 2022
Vazba: vázanáPočet stran: 400
Cena: 990 Kč