Batmana není nikdy dost. Obzvláště samostatně stojící příběhy (mnohdy mimo hlavní dějové linky nebo dokonce univerzum), které tvůrcům dovolují více popustit uzdu svojí fantazie, jsou mnohdy tím nejlepším, co na……
Batmana není nikdy dost. Obzvláště samostatně stojící příběhy (mnohdy mimo hlavní dějové linky nebo dokonce univerzum), které tvůrcům dovolují více popustit uzdu svojí fantazie, jsou mnohdy tím nejlepším, co na poli superhrdinského komiksu vyšlo. A takhle samostatná je i kniha Batman: Evropa.
Batman rovná se Gotham, mohlo by se zdát. Svoji temnou metropoli s gotickým feelem Temný rytíř opouští skutečně jen zřídkakdy. A že by si vyjel i mimo hranice Spojených států? To je snad jen v rámci akce s kolegy z Justice League, znáte to, záchrany světa a podobné kratochvíle.
Ale road trip po Evropě?
Batman: Evropa začíná přímočaře – netopýří muž zjišťuje, že byl nakažen tajemným virem a dost možná mu zbývá jen posledních pár dní života. Stopa směřuje do Evropy, kde by měla být k nalezení patřičná protilátka – a snad i mozek, který tenhle plán vymyslel.
Berlín, Praha, Paříž, Řím. To je docela slušný výlet. Na turismus však úplně moc nedojde – aby toho nebylo málo, má netopýří muž na krku nejen problém s virem v krvi a tikajícími hodinami, ale také svého nejtradičnějšího z padouchů, Jokera. Nakaženého Jokera. Jokera, hledajícího stejnou protilátkou, po jaké pátrá i Batman. A tak musí vzniknout jedna další netradiční dvojice pro buddy-kriminálku.
Hlavním lákadlem pro čtenáře – tedy snad kromě toho, že v komiksu pobíhá Batman, žejo – je zahrnutí našeho stověžatého hlavního města do tohohle smrtonosného cestovního itineráře. Vždyť kolikrát se „Matka měst“ do amerického superhrdinského komiksu z dvou hlavních vydavatelství takto podívala? A nutno dodat – nezkazili námi ji, tedy snad kromě použití tradičního masopustu v míře, která je v Praze rozhodně nevídaná (ale rozumím, proč tento zvyk scénáristy zaujal – a pořád je to lepší, než ten podivný „Festival světla“ v posledním filmovém Spider-Manovi).
A právě výtvarné zpracování komiksu by mělo být tím hlavním argumentem, proč ho chtít mít v knihovně. Každou z kapitol dělal jiný ilustrátor, jejich styl je odlišný a související s příběhem (čím více postavy kvůli viru blouzní, tím víc je kresba experimentální až surrealistická). V Batman: Evropa forma vítězí nad obsahem v jednoznačném K.O. v duchu „Attila vs. Vémola“. Což je způsobeno i tím, že scénář (ač na něm spolupracoval Brian Azzarello, který sám má za sebou moc dobré netopýří věci – je samozřejmě otázka, v jaké míře je za tvorbu Evropy zodpovědný) předkládá příběh poměrně vágní, navíc ne úplně zdařile vypointovaný. Nezachraňuje to ani špičkování mezi Baťou a klaunem.
Ale ta kresba, ta kresba…
Batman: Evropa
Scénář: Matteo Casali
Kresba: Giuseppe Camuncoli, Diego LaTorre, Jim Lee, Gerald Parel
Vydala Crew, 2019
Počet stran: 144
Cena: 499 Kč