Batman /Soudce Dredd je sborník povídek, v nichž se díky interdimenzionálním technologiím setkávají a dávají si do držky ochránce Gothamu a slovutný strážce pořádku z Mega City One. Ale vraťme se proti proudu času, abychom zjistili, proč se mládenci z nakladatelství CREW rozhodli tuhle devadesátkovou testosteronem vonící šílenost vydat.
„ Se Scarecrowem si poradím. Nějaký nápad. Co dělat se Soudcem smrtí?“
„Asi tak dva. Ten druhý je utíkat!“ (str. 46.)
V dávných dobách kdy dnešní šedovousí starci bývali křepkými mladíky, vycházel časopis Modrá CREW. A chodí mezi námi i tací, kteří si pamatují, že v čísle 3 z roku 1998 vyšla komiksová povídka Batman versus Soudce Dredd: Rozsudek nad Gothamem. Scénáře k ní se tehdy ujal John Wagner, který má na pažbě nejen zářezy v podobě komiksu Soudce Dredd: Sebrané soudní spisy 01 – Prokletá země, ale i za některé omnibusy z universa Star Wars. Svůj kreslířský um příběhu poskytl Simon Bisley, který naopak exceloval v komiksech Sláine, či Lobo. Příběh, v němž se Batman musí popasovat se zvrhlým renegátem z řad soudců, jenž spojil síly se Scarecrowem, byl ujetou akční jízdou plnou hlášek, krve a nadsázky. Vzhledem k tomu, že se v příběhu Batman snažil zachránit Gotham, zatímco Soudce Dredd mu šel drsně po krku, a to například i na metalovém koncertě, tomu nemohlo být jinak. Právě díky nezaměnitelnému Bisleyho rukopisu tahle povídka připomíná víc Loba než klasický batmanovský příběh.
„Ti Hedónisti. To je nějaký kult?“
„Jsou to magoři! Ale i magoři mají nárok na ochranu ze strany zákona. Jestli se Temní soudci dostali do Megasféry, udělají z ní márnici.“ (str. 208)
V sedmém sešitu Modré CRWE vyšla povídka Zemřít smíchy a roztáhla se až do následujícího čísla. I zde byl autorem scénáře John Wagner, ale kresby se tehdy chopil Glenn Fabry, jehož až ke karikaturám sklouzávající kresbu znají všichni fanoušci série Preacher. Příběh se točí kolem Jokera, který se zmocnil interdimenzionálního pásu s jehož pomocí se přemístil do Mega City One, a to ve chvíli, kdy se hédonistická sekta čítající několik tisíc zvrhlíků hodlá uzavřít v takzvané Megasféře. To by snad nebyl takový problém, o jednoho magora víc nebo míň, že? Jenže v ten samý čas má proběhnout transport Temných soudců vedených Smrtěm. Tahle partička uzavře s Jokerem dohodu, která by mohla otřást nejen Megasférou, ale také Gothamem. Nesmrtelný Joker by byl pro město nikdy nekončící noční můrou. Batman se tedy vydává do Mega City One aby s pomocí Soudce Dredda a telepatky Soudkyně Andesonové partu Temných soudců a jejich vypečeného spojence zastavili.
„Takhle se mi to líbí… Spolupráce! Že jo, kluci? Jak já vždycky říkám: spolupráce je nejlepší.“
„A jak já vždycky říkám: Lhaní Soudci je závažný zločin! Máš to celkem za čtyři roky!“ (Str. 159)
Na scénáři povídky Poslední hádanka spolupracoval Wagner s Alanem Grantem, který stojí především za sérií Lobo, ale má na svém kontě i několik batmanovských příběhů, tedy alespoň jako spolu scénárista. Tato povídka vyšla v časopisech CREW 2 #12. Podstatnější ovšem je, že temného příběhu, v němž je Batman vlákán do pasti jedním ze svých úhlavních nepřátel, Riddlerem, se po výtvarné stránce výtečně zhostil Carl Critchlow. Jeho práci mohou znát i hráči Magic the Gathering či karetní hry World of Warcraft a samozřejmě i on má několik zářezů v sérii Soudce Dredd. Komorní příběh, v němž jsou Batman a Soudce Dredd lstí donuceni bojovat v aréně, je důkazem, že i v jinak dost divokém crossoveru může zaujmout i vážněji laděná povídka.
„Ještě jsem neskončil, Batmane!“
„To je dobře.“
„Protože já s tebou sotva začal! Od chvíle, co jsme se potkali, mi bylo jasné, že rád šikanuješ lidi a potřebuješ trochu srazit hřebínek!“ (str. 87)
Stejně jako k předchozím dvěma povídkám napsal i k povídce Vendeta v Gothamu scénář John Wagner. Výtvarnou stránku dostal na starost Cam Kennedy který kreslil komiksy napříč všemi stájemi od DC, přes Marvel, až po Dark Horse a jeho jméno najdeme na titulních strankách Punishera, stejně jako Loba či Star Wars. Příběh je poměrně prostý. Zatím co Batman nadále potírá zločin v Gothamu, Soudce Dredd se nehodlá smířit s tím, že by gothamský maskovaný mstitel měl pobíhat po městě. Znovu se tedy vydává Batmana zastavit. Že se věci mají trochu jinak a v Dreddově cestě do Gothamu má prsty zesnulý Soudce Welles a tým vědců Dimenzionální divize Tech 21 ovšem vrhne na Dreddovu touhu zastavit netopýřího muže úplně jiné světlo. Tahle kratičká povídka je asi nejvíce batmanovským příběhem, který Wagner pro sérii crossoverů Batmana a Soudce Dredda napsal. Odpovídá tomu i místy až Mignolovsky laděná Kennedyho kresba. Ostatně, Mike Mignola je také autorem obálky k této povídce. Vendeta v Gothamu je také jedinou z uvedených povídek, která v dobách našeho mládí v češtině nevyšla, proto je fajn, že se stala součástí tohoto sborníku.
Díky němu si divoké devadesátky mohou užít nejen ti, kteří si kdysi kupovali časopis CREW, ale především fanoušci Soudce Dredda. Kniha sice neobsahuje žádné bonusy v podobě alternativních obálek či náčrtků, zato všechny povídky dostaly nový překlad a kniha pevnou vazbu a pěkný snímatelný přebal.
Batman / Soudce Dredd
Scénář: Alan Grant, John Wagner
Kresba: Cam Kennedy, Carl Critchlow, Glenn Fabry, Dermot Power, Simon Bisley, Jim Murray, Jason Brashill
Překlad: Ľudovít Plata
Vydala: CREW, 2023
Počet stran: 256
Vazba: vázaná s přebalem
Cena: 799 Kč
Ukázkou si zalistujte ZDE