Berlín v závěru dvacátých let, liberální a kulturní centrum (nejen) Německa uprostřed politického zemětřesení. Noirová kriminálka v komiksovém zpracování. Babylon Berlín.
Příběh v románu Volkera Kutschera Velká ryba patří mezi ty, kterým hranice jednoho média rozhodně nestačí. V roce 2017 se dočkal úspěšného převedení do seriálové podoby pod názvem Babylon Berlín, ještě před jeho vypuštěním na obrazovky televizí a monitorů však vzniklo i zpracování komiksové z rukou (i filmového) scenáristy a ilustrátora Arneho Jysche. Říkal někdo počítačová hra? Divadlo? Nechme se překvapit… Tuzemské vydavatelství BB Art se každopádně rozhodlo neriskovat, a raději vsadilo na titul seriálu, který v našich končinách přece jen zanechal větší povědomí než jeho knižní předloha.
Noir je rozhodně jedním z nejpopulárnějších a umělecky nejpůsobivějších subžánrů kriminálního žánru. I v komiksech opakovaně ukazuje, že přestože se netěší takovému výsluní jako ve světě filmu čtyřicátých a padesátých let, jako forma vyprávění stále nepatří do šrotu. A vzhledem k jeho výrazné vizuálnosti – a to dokonce i v literární podobě – mu komiksové médium prostě padne, jak opakovaně ukazují tvůrci jako Frank Miller (lehce parodické Sin City), Ed Brubaker (Criminal, Spáč, Fatale), v roce 2016 zesnulý Darwyn Cooke (adaptace Starkových knih o Parkerovi)a mnozí další.
V příběhu policejního komisaře Gedeona Ratha, protekčního dítka do Berlína po jistých nezdarech převeleného a v podstatě degradovaného z Kolína nad Rýnem, se setkáváme s bohatými i chudými, hnědokabátníky i ruskou aristokracií prchající před neúprosným komunistickým režimem. Ti všichni však mají přeci jen něco společné – chtějí víc. A přesto si tak moc nerozumí, podobně jako obyvatelé biblického Babylonu po zmatení jazyků. Město hříchu, klenot uprostřed toho času ještě Výmarské republiky, jim k tomu dotváří perfektní kulisu.
Jyschovo vyprávění skvěle ukazuje, jak je vlastně komiks jakýmsi mostem mezi dvěma médii – mezi literaturou a filmem. Přestože jsou panely statické a z bublin neslyšíte hlas herce, jeho vyprávění je silně filmové. Béčkovitost noiru skvěle kombinuje s áčkovitou látkou historického pozadí, které mnohdy vychází ze skutečných událostí, depresivní atmosféra opratě, postupně utahované neodvratně se blížícím nástupem nacistického režimu, příběhu dodává vynikající kulisy.
A tak snad jedinou nevýhodou je až přespřílišné zestručnění oproti knize (i seriálu), kterým chtěl Jysch příběh udělat svižnějším, ačkoliv to nebylo úplně potřeba. Na přečtení velice dobré, ale jak říká klasik: mohlo toho být více.
Babylon Berlín
Scénář a kresba: Arne Jysch
Vydal: BB Art, 2019
Počet stran: 216
Cena: 499 Kč